Manen , hoe verzorgen jullie die ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:01

Ik heb een hele grote fles cowboy magic staan en daarvan vul ik dan een klein flesje voor in de poetskist op stal. Je hebt helemaal niet veel van dat spul nodig dus qua prijs prima. Grote fles was gewoon in verhouding nog weer goedkoper.
Vlecht de mijne ook wel eens maar liever niet, hij speelt zo ruig met de andere ruin dat ik ook bang ben dat het andere paard een vlecht goed vast kan pakken en eraan gaat trekken. Houd het liever gewoon zoveel mogelijk wat uit de knoop. Eens wat uitpluizen met de vingers, dan eens borstelen.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:08

Ik vlecht hem 2 keer per week en steek zijn vlechten op omdat hij er anders op staat als hij eet ;)

Afbeelding

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 18:06

Ik maak altijd mini hengstenvlechtjes, omdat die het langst mooi blijven zitten. Al zitten de vlechten er eigenlijk nooit langer dan een week in. Tussendoor laten we ze vaak een dagje of twee dagen even los om te borstelen en wat te "luchten". Eventueel met wat antiklit er in als het nodig is. En om de zoveel tijd worden ze gewassen.

Afbeelding

Hier zitten ze er alleen niet zo mooi in, normaal heb ik ook één vlechtje minder, dus dan zijn ze nog iets langer. En de voorpluk is normaal gewoon los. :P

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 18:15

Is een appaloosa dus veel manen heeft ze niet jammer genoeg . Ik vindt de cowboy Magic wel goed werken . Zeker bij mijn oud verzorgpaard vroeger .

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 22:12

Bij Friezen hoor ik vaak hengstenvlechtjes voorbijkomen , toch maar proberen !
En om de zoveel tijd weer even los laten :)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:15

Bij mijn bijrijdtinker zitten de vlechten er ook zo'n twee weken in. Dan doen we ze meestal los, even goed doorkammen met antiklit en dan weer in de vlechten. Die vlechten we overigens helemaal tot het puntje in. Soms als ik te lui ben om te vlechten laat ik ze los, maar dan vlecht ik ze wel iets terug met een klein stukje hengstenvlecht zodat hij er niet op gaat staan met grazen. Hij heeft nogal lange manen namelijk :+ maar die krijg ik echt maar een klein stukje ingevlochten, want naast lang zijn ze ook nogal dik.

xjessiesl

Re: Manen , hoe verzorgen jullie die ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:17

Deze ga ik even volgen, interessant!

Oblivion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:34

Ik ben fan van Equishine, ondanks dat mijn eigen paard zelf geen lange manen heeft. Vind het erg fijn, en je hoeft het niet zo vaak te gebruiken omdat het een aantal dagen achter elkaar aan goed kambaar blijft, verliest ook geen haar :)

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 23:36

Oblivion schreef:
Ik ben fan van Equishine, ondanks dat mijn eigen paard zelf geen lange manen heeft. Vind het erg fijn, en je hoeft het niet zo vaak te gebruiken omdat het een aantal dagen achter elkaar aan goed kambaar blijft, verliest ook geen haar :)

Had ik nog niet van gehoord ! Ga het even opzoeken . Is de prijs ook een beetje leuk ?:)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:39

Ha, ik zie hier allemaal fantastische mooie lange manen voorbijkomen.
Met mijn hengsten was ik ook altijd erg druk met de manen.
Met mijn huidige dubbelspan, die erg last hebben van eczeem, heb ik de boel kaalgeschoren. Ze lopen er stoer bij hoor... Weer 'ns wat anders, maar misstaat ze niet. ;)
Af en toe bijknippen, maar een boogje... Ja, weer 'ns wat anders.

Wat ik trouwens deed met de manen van de hengsten: gewoon loslaten, trekken wat dood is, kammen en goed wassen.

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:39

bij mn haflinger vlecht ik ze en laat ik ze er een week in zitten en bij mn welsh pony had ik haar manen afgeknipt en die zijn nu in een half jaar ongeveer 15 cm gegroeid. Ze zijn lekker dik en mooi nu.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:13

De manen van onze Tinker zitten altijd in een hengstenvlecht.
2-3 maal per week halen we de vlecht eruit, beetje Cowboy Magic er in, uitkammen en hup weer in de vlecht. Als hij zijn manen los heeft dan blijft er niets van over, maar ondanks consequent vlechten nemen ze ook niet echt in lengte toe -O-

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 00:42

Mijn conclusie ;

Hengstenvlechtjes in doen en na een paar dagen eruit .
Dan paar dagen los en vervolgens inspuiten met antiklit en weer invlechten :+

Zo krijg je denk ik het snelste resultaat en groeien de manen ook sneller . Mits je paard schuurt , dan geen vlechtjes op stal !

Wie is het eens of oneens ? Of wil er een andere theorie op losgooien?

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 00:50

Goed idee, ik deed precies hetzelfde vlechtjes maken en een paar dagen inlaten en dan weer uitkammen en weer vlechtjes maken :)

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 14:58

Ik UP hem eventjes !
Manen zijn niet meer of minder geworden helaas :(

Iemand de gouden tip om de manen mooi lang te laten worden en beetje voller ?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:05

Cowboy magic, hengstenvlecht en halsdeken.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:07

Mijn paard heeft hele dunne manen maar ik wilde toch even melden dat ik dacht dat er 'mannen' stond in de titel...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:15

LadyKim schreef:
Dus vlechtjes is ook niet zo een goed idee ?

de tangle teezer ga ik zeker een keertje gebruiken ! en Cowboy magic .... zijn jullie daar een beetje over te spreken ? met name de prijs ? kwaliteit verhouding :)

Ik gebruik altijd dit spul:
http://www.agradi.nl/cowboy-magic-detan ... -118ml.htm
Mijn paard heeft alleen geen lange manen maar wel een lange staart :D Werkt top! Zaterdag erin gedaan en vandaag was het nog steeds uit de klit terwijl mijn paard altijd buiten staat en de staart los hangt.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:19

Halsdeken heb ik juist gezien dat dat alle manen eraf schuurde.
Was overigens niet bij mn eigen pony.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:26

Bij mijn irish cob zitten de manen altijd in een hengstenvlecht.
Pas als het er niet meer uit ziet (meestal na 3/4 weken) haal ik de vlecht eruit en gaat er behoorlijk wat anti klit spray in. Dan borstel ik het uit en gaat er weer een vlecht in.
Ik heb deze week voor het eerst sinds een jaar weer meerdere vlechten in zijn manen gedaan. De eerste wel een klein hengstenvlechtje. Anders eet hij zijn manen op.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:49

Ik gebruik veel cowboy magic. Ik deed er altijd zo min mogelijk met de manen. Liet ze altijd los hangen en kamde het 1x maand per uit met een maan- en staart borstel en veel cowboy magic detangler. Durfde het ook niet in te vlechten, want jonge hengsten onderling dat ging er soms ruig aan toe (eentje zag ik gewoon een pluk manen pakken en er vol aan hangen..), ben je straks een hele vlecht kwijt.... Daarom ook wekelijks anti bijt erop (helpt ook tegen ruig jeuken van zomereczemer in de kudde).
Dat ging 3 jaar perfect, maar afgelopen maand zijn er ineens heel wat manen verdwenen. Inmiddels staan er ook geen andere hengsten meer in de kudde, dus daarom probeer ik nu of het beter blijft in de vlecht. Vlechten erin, anti-bijt erop en dan een week of 2 - 3 laten zitten. Voor de rest zoveel min mogelijk aanzitten.

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:04

Hier laat ik de vlechten 2/3 weken zitten, als ik ze los laat hangen dan gaat pony erg zweten..
Ik lees hier veel dat mensen er antiklit etc erin doen en dan vlechten, maar blijven jullie vlechten dan nog zitten? Bij mij niet!

Ik doe wel af en toe baby olie in de puntjes

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:27

Mijn shetlander vlecht ik ook. En af entoe de puntjes knippen
Hier net uitgekamt en geknipt
Afbeelding
(Sorry voor de gedraaide foto)