Wat hebben jullie voor de manege paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Binkie_Eline

Re: Wat hebben jullie voor de manege paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:36

Ik heb:

Poetstas met poetsspullen en snoepjes (paarden hebben geen eigen poetsspullen)
Halster shet (gebruik ik eig nooit)
Halster pony
Halster full
Touwhalster pony (gebruik ik nu eig niet meer omdat me verzorgpaardje hem altijd om had en in is laten slapen)
Dekje shet (gebruik ik eig nooit)
Dekje cob/full
Dekje pony
En dan gwn rijspullen enzo. Dekjes gebruik ik meestal zelf wel omdat de manege dekjes heel vaak nat in de zadelkamer liggen.. Nu zijn ze wel gewassen maar door dit warme weer worden ze snel weer nat en vies..

Fellow19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:29

Ik heb ook een hele hoop, namelijk;
-wit dekje full
-roze dekje cob
-zwart met zilver dekje full
-blauw met zilver dekje full
-Oranje dekje full
-geel dekje full
-lila dekje full
-roze met bruine onderlegger full
-oranje peesbeschermers full
-gevulde poetskoffer
-westernhoofdstel
-2 dressuurhoofdstellen
-blauw met zilver halster cob
-oranje halster cob+touw
-oranje met grijs halster cob
-baby blauw halster cob
-2 touwtjes
-longeerlijn
-longeerzweep
-zweetdeken blauw full
-zweetdeken oranje cob

(Misschien ietsjes doorgeslagen maarja allemaal voor de paardjes :D en omdat ik het zelf gewoon leuk vindt en ik heb ook heleboel gekregen zoals dekjes dekens en hoofdstellen)

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:27

RaafSmits schreef:
Dit is echt zo een puber/ Penny topic.
Denk dat alle argumenten waardoor het eigenlijk "not done" is om tuigage en andere rommel voor manegepaarden te kopen wel voorbij zijn gekomen.

Ook deze meiden zullen er wel "gewoon" over heen groeien.
Volgens mij kan je ze vergelijken met "brugpiepers "die ook dagelijks met de hele boekenlijst aan boeken in hun rugzak rond schouwen..........om maar vooral aan de hele wereld te laten zien dat ze er nu óók bij horen.

Ik heb me er in die zin destijds ook wel een beetje aan schuldig gemaakt.
Het liefst liep ik zo vaak mogelijk in mijn rijbroek en laarzen rond.......als of ik vers van mijn paard af kwam. :D terwijl ik gewoon één keer per week écht les had.
Maar de hele wereld moest het weten!!

Hahaha geweldig :') :') dat doen een paar meiden hier id buurt ook, op de rubberen rijlaarzen in de rijbroek rondlopen op straat, altijd. En als ze dan wat nieuws hadden helemaal :+

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 07:56

:D :D :D

Denk gewoon dat het dát is.
Alleen zijn we nu 40 jaar verder en is een rijbroek en laarzen niet meer genoeg om een kick te krijgen.

Nee, nu "moet "men op de manege ook een eigen spullenkast/poetskoffer hebben.
Heerlijk toch......zo een labeltje met JOU naam op de deur.
Lekker meedoen met de jongens en meiden die wél een eigen/ leasepaard hebben.
En uiteraard hebben ze het in de winkels waar ze de rommel kopen uitsluitend over "hun"paard alsof het ook écht een bezit is.

Het is een fantasie, een grote gelukkige dagdroom, voor hunzelf.
Beetje irritant in sommige gevallen, maar ze groeien er wel over heen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:14

PoekieX schreef:
hoezo is dat niet netjes dan? als je een dekje elke dag goed afbprstlt van de haren, en eventueel afdoet met water en wat wasmiddel, dan vind ik het wel kunnen.

Als een paard bijvoorbeeld mijten heeft krijg je dat er echt niet afgeborsteld en dat hoef je ook niet te zien en te merken maar na een tijdje hebben ze het allemaal. Imo hoort een paard gewoon eigen spullen te hebben en moet je niet steeds dezelfde borstels en spullen op andere paarden gebruiken, dan verspreiden dat soort kwaaltjes zich allemaal veel sneller. Als je continue hetzelfde paard rijdt lijkt het me dus prima maar als je net als ik op een manege reed waar het wel wisselde dan is het echt niet handig. Bovendien vind ik het van een manege niet netjes als ze geen bruikbare spullen hebben, je betaald er genoeg voor :$

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:28

Ik had vroeger altijd een halster en een berg poetsspullen, maar op mijn huidige manege ligt dat er allemaal gewoon :) Ik heb het ingeruild voor een stapeltje zadeldekjes. Die hebben ze daar natuurlijk wel, maar soms zijn ze nog wat vies en nat van het zweet en dan doe ik er liever zelf even een droge onder.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:01

RaafSmits schreef:
:Het is een fantasie, een grote gelukkige dagdroom, voor hunzelf.
Beetje irritant in sommige gevallen, maar ze groeien er wel over heen.

Waarom irritant? En waarom zou je daar zo neerbuigend over doen?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:16

Irritant dat sommige maneges er eigenlijk helemaal niet van gediend zijn, maar het oogluikend toestaan omdat ze niet goed weten waar en hoe de grens te trekken.
Bovendien is zeker vandaag de dag iedere klant er een, dus slikken ze meer dan ze normaal gesproken zouden doen.

En het is niet neerbuigend bedoeld.
Ik zeg zelf dat ik er toen ik een jaar of 10/12 was ook aan heb meegedaan.
Alleen kijk je er naarmate je ouder wordt toch ánders tegen aan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:20

Alleen een touw.Die zijn nooit te vinden als er 1 nodig heb.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:21

Ik denk dat dat toch best wel kort door de bocht is RaafSmits. Op mijn manege zijn ze best streng, als je iets doet wat ze liever niet hebben dan wordt daar zeker wel wat van gezegd, zeker tegen de (jongere) kinderen. Peesbeschermers of een eigen hoofdstel mag je zeker niet zomaar gebruiken. Zadeldekjes, borstels, een eigen halster of zweep, waarom zou een manege daar iets op tegen hebben?
Ik ken genoeg mensen die een eigen dekje hebben of een reserve sperriempje omdat die altijd kwijtraken. Alleen maar handig.

En als je dat zelf ook deed toen je 12 was, waarom doe je er nu dan zo neerbuigend over? Wie had er vroeger niet een lievelingspony waar je een eigen dekje voor wilde en waar je 's nachts over droomde dat je ouders m voor je zouden kopen? Alleen maar leuk die paardenliefde :)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:27

YellowGray schreef:
Ik denk dat dat toch best wel kort door de bocht is RaafSmits. Op mijn manege zijn ze best streng, als je iets doet wat ze liever niet hebben dan wordt daar zeker wel wat van gezegd, zeker tegen de (jongere) kinderen. Peesbeschermers of een eigen hoofdstel mag je zeker niet zomaar gebruiken. Zadeldekjes, borstels, een eigen halster of zweep, waarom zou een manege daar iets op tegen hebben?
Ik ken genoeg mensen die een eigen dekje hebben of een reserve sperriempje omdat die altijd kwijtraken. Alleen maar handig.

En als je dat zelf ook deed toen je 12 was, waarom doe je er nu dan zo neerbuigend over? Wie had er vroeger niet een lievelingspony waar je een eigen dekje voor wilde en waar je 's nachts over droomde dat je ouders m voor je zouden kopen? Alleen maar leuk die paardenliefde :)

Ik doe daar niet neerbuigend over.....ik moet er wél om lachen.
Gewoon omdat het erg herkenbaar is.
Ik vind alleen serieus dat sommige mensen wat te ver doorslaan in het aanschaffen van spullen.
Als je zegt dat je het doet om paardenspullen "te verzamelen "zou ik er bijvoorbeeld geen moeite mee hebben.
Wie heeft dat vroeger niet gedaan???
Maar om maar aan te rotzooien met een paard dat niet van jezelf is, ook al zégt de manege er niks van vind ik eigenlijk gewoon niet netjes.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:19

RaafSmits schreef:
Irritant dat sommige maneges er eigenlijk helemaal niet van gediend zijn, maar het oogluikend toestaan omdat ze niet goed weten waar en hoe de grens te trekken.

Zo, dat is nog al een aanname.

Citaat:
En het is niet neerbuigend bedoeld.
Ik zeg zelf dat ik er toen ik een jaar of 10/12 was ook aan heb meegedaan.
Alleen kijk je er naarmate je ouder wordt toch ánders tegen aan.

Misschien is het niet zo bedoeld, maar de manier waarop je het schrijft komt zeker wel neerbuigend over.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 17:55

Nee hoor.

En voor goeie argumenten sta ik altijd open, maar dit ( hele topic eigenlijk ) is zo een oeverloos verhaal dat ik het eigenlijk wel prima vind zo.

Eigenlijk hoop ik dat Bokt over 30 of 40 jaar nog bestaat.
Zo leuk zijn dan nog eens een rondje te doen. :j

horses_XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:13

Ik vind RaafSmits helemaal niet neerbuigend overkomen, maar iedereen zijn eigen mening ;)

RaafSmits schreef:
Nee hoor.

En voor goeie argumenten sta ik altijd open, maar dit ( hele topic eigenlijk ) is zo een oeverloos verhaal dat ik het eigenlijk wel prima vind zo.

Eigenlijk hoop ik dat Bokt over 30 of 40 jaar nog bestaat.
Zo leuk zijn dan nog eens een rondje te doen. :j

Haha! Ja, dat zou erg leuk zijn :j

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:18

Ik verbaas me er echt over dat zoveel mensen dingen als zadels, hoofdstellen of zelfs dekens voor manegepaarden aan gaan schaffen. Ok, het spul mag dan wel niet passen, maar wouw. Laat je dat spul dan op de manege of neem je het elke keer mee achter op de fiets? Ook poetsspullen en halsters omdat het er niet is, sorry als dit kort door de bocht is, maar op wat voor manege rijd je dan als dat nogeneens beschikbaar is? Dan vraag ik me echt af hoe de paarden er bij lopen. of niet, want er zijn geen halsters? :')
Op de manege waar ik rijd heeft elk paard een eigen halster en poetskist met daarin peesbeschermers en indien nodig strijklappen. Ook heeft 90% van de paarden eigen, goedpassend tuig met goede kwaliteit sjabrakken. Als een paard geen eigen zadel heeft, is er wel een 'vast' zadel van een ander paard die gebruikt word, en dit word ook altijd nagekeken dat dit goed past. Dus in principe heeft elk paard goedpassend tuig. Ook hebben alle paarden eigen winterdekens die ze allemaal goed passen. Bij kapotte dekens worden deze gerepareerd of vervangen.

horses_XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:21

Piekosjj schreef:
Ik verbaas me er echt over dat zoveel mensen dingen als zadels, hoofdstellen of zelfs dekens voor manegepaarden aan gaan schaffen. Ok, het spul mag dan wel niet passen, maar wouw. Laat je dat spul dan op de manege of neem je het elke keer mee achter op de fiets? Ook poetsspullen en halsters omdat het er niet is, sorry als dit kort door de bocht is, maar op wat voor manege rijd je dan als dat nogeneens beschikbaar is? Dan vraag ik me echt af hoe de paarden er bij lopen. of niet, want er zijn geen halsters? :')
Op de manege waar ik rijd heeft elk paard een eigen halster en poetskist met daarin peesbeschermers en indien nodig strijklappen. Ook heeft 90% van de paarden eigen, goedpassend tuig met goede kwaliteit sjabrakken. Als een paard geen eigen zadel heeft, is er wel een 'vast' zadel van een ander paard die gebruikt word, en dit word ook altijd nagekeken dat dit goed past. Dus in principe heeft elk paard goedpassend tuig. Ook hebben alle paarden eigen winterdekens die ze allemaal goed passen. Bij kapotte dekens worden deze gerepareerd of vervangen.

Dit hebben wij ook, maar moeten wij wel onze eigen poestspullen hebben. Ze hebben wel twee setjes om uit te lenen. Maar niet dat ze per paard 1 set hebben.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:24

Bij ons heeft ook zeker niet elk paard een 'set'. Sommigen hebben geen hoevenkrabber maar wel drie zachte borstels. Sommige paarden hebben maar 2 borstels terwijl anderen er 10 hebben. Ach, dan pak je een hoevenkrabber uit een andere emmer en dan gooi je een borstel bij een andere erin die 'm niet heeft.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:28

Leven en laten leven toch? Ik vind dat er in het algemeen behoorlijk neerbuigend wordt gedaan terwijl het mij al vervelend genoeg lijkt als je op een manege moet rijden.

Het is toch ook leuk om spullen te hebben voor de heb? Ik heb een heel barbieassortiment voor mijn paard maar dat houd ik lekker thuis :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:35

Ik rijd ook weer op de manege. Ik heb dit weer uit de garage gehaald. Ik heb een verzorgpony gehad waar ik ook elastiekjes etc. voor had:

[*]Cap
[*]Laarzen
[*]Poetskist (plastic roskam, harde borstel, zachte borstel, hoevenkrabber, spons, hoofdborsteltje)
[*]Zweep
[*]Sporen (heb ik alleen om als het nodig is)
[*]Handschoentjes
[*]Snoepje/appeltje/worteltje
[*]Halster+touw

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 06:45

@ Horses_XD

Bokt is nét de gewone wereld.
Zeg je iets anders dan wat andere graag horen dan ben je kort door de bocht en neerbuigend.

Zeg je iets dat aansluit bij eerdere reacties dan wordt je op handen gedragen.

Kleinigheidjes blijf je tenslotte houden, nietwaar?? :D

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 07:04

Ik heb inmiddels een complete set van t tuig voor de manege pony die ik rijd.

- 2 hoofdstellen
- 1 dressuurzadel
- halster met touw
- longeer singel
- 5 of 6 dekjes
- longeer lijn
- 200 grams deken gedoneerd aan de manege
- zweet deken
- uitrijd deken
- en dan nog mijn eigen outfit in verschillende samenstellingen

Maar hier moet ik wel de kanttekening bij maken dat ik deze pony 2 dagen per week lease en verder zo goed als niks anders meer rijdt.

LexieFlexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:15

Ik kan poetsspullen en halster nog wel begrijpen. Zelf heb ik dat ook omdat de borstels op onze manege aan vervanging toe zijn :o . Maar een Zadel??? En dan zeggen jullie ik verbeter ze, maar een manege paard is niet van jou. Een manege eigenaar weet zelf echt wel wat hij doet...

horses_XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:57

Als je gewoon voor de lol bv. een eigen zadel, hoofdstel aanschaft dan is dit niet erg. Puur omdat je dat zelf leuk vindt, (om bv. als het ware te gaan verzamelen)
Maar om het uiteindelijk te kopen voor een paard die jij soms in de lessen mag berijden, dan vindt ik dit onnodig. Aan de eigenaar als tip vertellen dat je vindt dat het zadel niet goed past bv. doordat het een te klein zadel is is natuurlijk erg attent. Maar zelf beslissen voor andermans paard en het uiteindelijk ook nog toepassen...

Ik denk dat alleen jij daar dan uiteindelijk plezier van hebt. Aangezien het paard denk ik wel al een passend zadel heeft. Als de eigenaar je gelijk geeft, dan nog zou hij een eigen passend (bv.) zadel moeten kopen maar in dat geval maakt het niet zoveel uit als jij je eigen zadel tijdelijk gebruikt als de eigenaar dit heeft goedgekeurd.

Dekjes vind ik zelf geen probleem. Halsters en borstels ook niet.

Maar een bit, hoofdstel, zadel? Dat word in de meeste gevallen passend gemaakt met hulp van professionele mensen.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:45

Bij ons is er voor ieder paard goed passend tuig. Soms breken dingen af (ligt opeens los in de zadelkamer, maar niet gevaarlijk verder), loopt er iemand naar het reservetuighok en je hebt weer een nieuwe neusriem. Als er een zadel kapot is of er past een zadel niet goed, wordt een zadel van een ander paard gebruikt tot er voor dat ene paard weer een goed zadel is. Er liggen ook poetskisten met borstels, verdwaalde borstels die mensen laten liggen wordt manege op geschreven en in de poetsbak gedaan. (zo leer je ook meteen je borstels op te ruimen :+ ) Verder zijn er dekens als het nodig is voor de paarden en omdat er eigenlijk geen springlessen worden gegeven zijn er geen peesjes nodig..

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:41

horses_XD schreef:
...
Maar om het uiteindelijk te kopen voor een paard die jij soms in de lessen mag berijden, dan vindt ik dit onnodig. Aan de eigenaar als tip vertellen dat je vindt dat het zadel niet goed past bv. doordat het een te klein zadel is is natuurlijk erg attent. Maar zelf beslissen voor andermans paard en het uiteindelijk ook nog toepassen...

Ik denk dat alleen jij daar dan uiteindelijk plezier van hebt. Aangezien het paard denk ik wel al een passend zadel heeft. Als de eigenaar je gelijk geeft, dan nog zou hij een eigen passend (bv.) zadel moeten kopen maar in dat geval maakt het niet zoveel uit als jij je eigen zadel tijdelijk gebruikt als de eigenaar dit heeft goedgekeurd.

Dekjes vind ik zelf geen probleem. Halsters en borstels ook niet.

Maar een bit, hoofdstel, zadel? Dat word in de meeste gevallen passend gemaakt met hulp van professionele mensen.

Mijn leasepony is een manege pony. Vanuit de manege heeft zij een goed passend veelzijdigheidszadel. In overleg met de manager van de manege en na controle van een zadel maker heb ik nu een goed passend eigen dressuurzadel.

Dit omdat dit mij erg helpt in mijn rijden. Ben ik dan zo verkeerd bezig Door Met toestemming een dressuurzadel te kopen?