Ik krijg vandaag een klophengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lil_shorty

Re: Ik krijg vandaag een klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 10:50

er word net gedaan of ik risico neem met me kind maar nee echt niet hoor .
ze mag de wei niet eens op van me.
wil ze een pony borstelen dan haal ik deze voor haar uit de wei en zetten we die achter het huis en ben ik er altijd bij .
maar goed om er maar een eind aan te maken .

ik ga hem laten helpen in april
hij word dus in april een ruin .
gaat het voor april helemaal fout ga ik overleggen voor een chemsiche castratie of hem gelijk laten helpen

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:58

Tjonge... gaat weer lekker hier.
Betreft de financiële situatie van TS : gaat ons niets aan
Betreft in hoeverre zij haar kind (eren) met de ponies laat omgaan:
gaat ons ook niets aan, maar het is aan te nemen dat ze er wel goed oplet
Last but not least gaat het ook alleen TS aan hoe ze verzekerd is.

Veel interessanter vind ik persoonlijk dat de eigenaar niet geheel de waarheid gesproken heeft en kennelijk al het tweede, voor hem kosteloze ,thuis voor het hengstje gezocht heeft.
Vreemd vind ik ook dat de eigenaar dus niet wil dat het hengstje in de handel gaat of hij/zij hem uit het oog verliest maar wel bereid is om (zo lees ik het dan)hem terug ze nemen en daarmee weer een nieuw thuis te zoeken...
Is voor mij niet zo een verschil... in de handel of nu al in 2jaar stal nr 3...
Ben erg benieuwd hoe lang het hengstje bij de tweede persoon gestaan heeft en wat haar verteld is plus welk contract zij had...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:58

Tendance schreef:
x_tico schreef:
Ik heb ook een klophengst. Braver en makkelijker vind je ze niet. Staat bij een merrie in de wei..

Waarom doe je dat?
Een klophengst is gewoon een hengst en kan dus gewoon dekken.

de meeste klophengsten zijn steriel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:00

Eh nee. Dat is dus een misverstand. :)
En zelfs al zou dat zo zijn is het nog steeds een risico dat je neemt; je zou maar net de niet steriele er bij hebben staan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:03

de meesten zijn steriel....niet alle dus.Het is denk ik niet verstandig om uberhaupt een hengst bij een merrie te zetten,of het is de bedoeling dat ze drachtig word.
Mijn klophengst liep bij de vorige eigenaar ook bij een merrie,hij vertoonde daar absoluut geen hengsten gedrag.(hij was ook niet in goede doen,wormen enzo)
Hier begint hij als een gek te groeien,word breeder en krijgt wat meer praatjes.Maar ik heb geen merries.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:04

Ik denk helaas niet dat hij het weet :')... Daarnaast is hij zo'n watje dat hij nog niet in de buurt van haar durft te komen.. Zo staan ze al jaren en nog nooit iets gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:20

Ik heb ook een klophengst gehad. Was in de weide druk en speels, maar niet gevaarlijk. Dat was anders in de omgang. Hij kon echt heel gevaarlijk explosief zijn. En hij kon niet met mannen. :=

Ts, ik zou het risico niet willen lopen, want je zegt als het fout gaat zien we wel verder, maar in welke zin gaat het fout?
Gezien de eerdere berichten is het wachten totdat hij gaat spoken. Even cru gesteld, lopen je eigen pony's nu bewust een risico, wil je dat wel?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:24

Ts je kind of hele situatie heeft hier weinig belang. Mijn tip, dierenarts erbij, laat hem voelen, desnoods klein beetje sederen en kijk of de bal het lieskanaal al uit is. Zoja maar nog niet in de balzak dan zijn er weinig problemen, dan kan die ook gewoon gecastreerd worden, indien niet dan wordt het afwachten of er nog iets indaalt, dan is er wel kans dat de hormonen flink gaan opspelen of dat het een andere operatie wordt en kostenplaatje. Laat hem nakijken zodat je weet waar je aan toe bent. Je kunt nu vanalles aan info opvragen voor een klophengst maar mss is hij dat niet eens.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:32

dat van een tumor krijgen als 1 bal niet is ingedaald verhaaltje heb je in de hondenwereld ook, wij hadden 4 honden van verschillende rassen die maar 1 zichtbare bal hadden en zijn nooit gecastereerd en ook nooit problemen mee geweest. Veel op hondensporten en verenigingen geweest en vaak schrokken mensen als je vertelde dat ie maar 1 bal had en kwam gelijk het verhaal erachteraan dat ze dan tumoren krijgen ervan.

Het grootste probleem is en zeker bij pony's met 1 bal is opvoeding! Kinderpony's door kinderen op laten voeden werkt dus gewoon niet en zeker niet bij hengstjes of bij half hengstjes, vaak is het niet eens bekend dat het een klop hengst is, dus hengstengedrag wordt gezien als een lastig en gevaarlijk maar er wordt niet ingegrepen of op de juiste manier opgevoed.

Zou de praatje verder gewoon negeren en het dag tot dag aankijken.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:34

gohya schreef:
Uhm volgens mij gaat dit topic toch echt over de Klophengst en niet over het leven en het kind van de TS. Niet op reageren TS,het is het niet waard,jij weet zelf veel beter. ;)

Jij bent nu gewoon eigenaar van de klophengst,jij mag er mee doen wat je wil.
Daarbij is een contract alleen rechtsgeldig als het via een notaris is vast gelegd.

Contract kan ook rechtsgeldig zijn wanneer er geen notaris aan te pas gekomen is. ;)
"Probleem/voordeel" van de meeste contracten met terugkoop clausule is dat er bijna nooit een straf/tegemoet koming in staat voor wanneer het contract niet gehandhaaft wordt. Dan wordt het voor de oude eigenaar heel moeilijk om nog "iets" te krijgen, paard/pony is dan te goedertrouw aan derden verkocht dus die hoeft niet meer terug.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:36

hoe kleiner de pony hoe beter de opvoeding moet zijn lijkt wel....ook zonder ballen :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:38

speurneusc schreef:
dat van een tumor krijgen als 1 bal niet is ingedaald verhaaltje heb je in de hondenwereld ook, wij hadden 4 honden van verschillende rassen die maar 1 zichtbare bal hadden en zijn nooit gecastereerd en ook nooit problemen mee geweest. Veel op hondensporten en verenigingen geweest en vaak schrokken mensen als je vertelde dat ie maar 1 bal had en kwam gelijk het verhaal erachteraan dat ze dan tumoren krijgen ervan.

Het grootste probleem is en zeker bij pony's met 1 bal is opvoeding! Kinderpony's door kinderen op laten voeden werkt dus gewoon niet en zeker niet bij hengstjes of bij half hengstjes, vaak is het niet eens bekend dat het een klop hengst is, dus hengstengedrag wordt gezien als een lastig en gevaarlijk maar er wordt niet ingegrepen of op de juiste manier opgevoed.

Dus omdat jij er nooit problemen mee gehad hebt op wel 4!!!!! honden wil zeggen dat het een verhaaltje is?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:44

Ayasha schreef:
speurneusc schreef:

Dus omdat jij er nooit problemen mee gehad hebt op wel 4!!!!! honden wil zeggen dat het een verhaaltje is?

nee dat zijn de honden die wij zelf hadden, als ik in mijn 40 jaar op moet schrijven hoeveel ik er wel niet tegen ben gekomen, heb nog nooit over problemen gehoord van iemand die dat ook daadwerkelijk had meegemaakt bij een hond alleen de verhaaltjes...
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 05-10-15 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:45

geerke schreef:
hoe kleiner de pony hoe beter de opvoeding moet zijn lijkt wel....ook zonder ballen :+

klopt en ook met de kleine hondjes wordt dat heel vaak vergeten..tot er ellende begint en dan is het zo goed als te laat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:49

las net dat 9 van de 38 klophengsten in een bepaald onderzoek slechte cellen hadden.(dus nog geen tumor)
Ze hadden het onderzoek gedaan bij hengsten die een uitgesproken hengstengedrag vertoonden.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:53

speurneusc schreef:

Ik kan je met zekerheid zeggen dat een niet ingedaalde bal wel kan leiden tot een tumor, dat gebeurt zelfs vrij vaak. Dat dat bij jouw honden niet is gebeurd is puur geluk. De professoren hier op de faculteit gaan echt geen fabeltjes vertellen aan hun studenten.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:58

geerke schreef:
las net dat 9 van de 38 klophengsten in een bepaald onderzoek slechte cellen hadden.(dus nog geen tumor)
Ze hadden het onderzoek gedaan bij hengsten die een uitgesproken hengstengedrag vertoonden.

Maar dat zegt ook niks, statistisch is het zeer random aantal en veel te weinig om te concluderen dat je een gezondheidsrisico kan nemen.
Het is dus verre van een onderzoek dat iets zegt.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:58

StableDoor schreef:
speurneusc schreef:

Ik kan je met zekerheid zeggen dat een niet ingedaalde bal wel kan leiden tot een tumor, dat gebeurt zelfs vrij vaak. Dat dat bij jouw honden niet is gebeurd is puur geluk. De professoren hier op de faculteit gaan echt geen fabeltjes vertellen aan hun studenten.
KAN leiden tot een tumor, het zal miss inderdaad wel eens gebeurt zijn ja, dat kan ik me wel voorstellen, maar om nu paniekpraatjes rond te gaan strooien dat het altijd gebeurt...

tsja daar zijn de meningen over verdeeld maar verhaaltjes vertellen doen ze zeer zeker wel, zeker als de geld in de zak betekend. (karakter zit namelijk ook niet in de ballen, maar een da haalt ze er graag voor je af om karakterproblemen op te lossen, enige wat de klant kwijtraak zijn de centen voor de rekening)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 12:00

hoezo zegt dat onderzoek niets?Ze hebben toch niet voor de lol 38 klophengsten onderzocht? :7

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 12:10

geerke schreef:
hoezo zegt dat onderzoek niets?Ze hebben toch niet voor de lol 38 klophengsten onderzocht? :7

Tuurlijk wel, die hadden niks beters te doen na de verlichting van een paar bokkers hier. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 12:13

Ayasha schreef:
geerke schreef:

Tuurlijk wel, die hadden niks beters te doen na de verlichting van een paar bokkers hier. :)

:') was amerikaans onderzoek...die kunnen bokt niet lezen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 12:14

geerke schreef:

Omdat 38 paarden te weinig is voor een kansberekening te maken op een hele populatie. Als ik morgen dertig knikkers koop en ik zie dat er 25 toevallig meerdere kleuren hebben en 5 wit, kan ik niet zeggen dat wit weinig voorkomt.
En dat heeft niks met verlichting te maken, er zijn nu eenmaal verschillende soorten wetenschappelijke onderzoeken. De ene hebben strengere criteria dan de andere....

Soms is kritisch denken niet geheel slecht, anders denk je teveel naar wat je wil denken.
Laatst bijgewerkt door Furrow op 05-10-15 12:19, in het totaal 4 keer bewerkt

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 12:22

Om het vanaf onze kant helder te maken;

Dit paard was een flessenveulen, en bleek ook klophengst te zijn. Wij wilde hem een goed tehuis bieden. Niet als dekhengst in zetten of wat dan ook. De intensie was om hem net als TS ter zijner tijd voor de wagen te beleren. Wij hebben toen met onze veearts contact gehad zie arts & dier klijndijk en deze hebben het ons afgeraden. Gezien de bal niet vindbaar was tot heden lag hij waarschijnlijk op een lastige plek. Wij wilde niet het risico lopen de €1000 euro te dragen voor het geval hij het niet overleefd. Hard gezegd was hij dat in ons optiek niet waard. Daar kan ik een leuk welsh veulen voor kopen en op laten groeien. We hebben toen besloten dat het voor ons niet relevant was. Zo doende netjes contact gehad met de eigenaren en die hebben gezegd dat hij terug moet komen.

Wij hebben dus in mijn optiek niet verkeerd gehandeld. Netjes alles afgewogen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 12:25

Een flessenveulen is al een 'andere tak van sport'. Die moet je erg strak opvoeden en sociaal gezien ook het één en ander bijleren. Dat het ook nog eens een klophengst is, maakt het nog moeilijker.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 12:25

Furrow schreef:
geerke schreef:

Omdat 38 paarden te weinig is voor een kansberekening te maken op een hele populatie. Als ik morgen dertig knikkers koop en ik zie dat er 25 toevallig meerdere kleuren hebben en 5 wit, kan ik niet zeggen dat wit weinig voorkomt.

Een steekproef van 38 klophengsten lijkt me statistisch inderdaad niet echt representatief nee.