[VOLG] Een nachtmerrie wordt werkelijkheid.. Othello...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:10

dat paard had een week terug al omeprazole moeten hebben.een paard wat niet of weinig heeft kan binnen drie uur een maagzweer hebben.En dit paard is nog een luchtzuiger ook.

Het is al jaren een aan eenschakeling van ellende met dat paard.Wonden,mager,geen goede deken,niet genoeg ruwvoer.
TS doet haar uiterste best,daar zeg ik niets van.Ik weet er te weinig van,misschien is het ook wel overmacht?Geen andere plek kunnen vinden voor dat geld?Geen idee.

Ik heb heel makkelijk praten met vijf hectare grond,paarden aan huis en genoeg geld voor goed voer,hooi...(dit soort wonden heb ik nog nooit gehad... :7 even afkloppen ,ik ben eigen baas ,de afrastering is mijn verantwoordelijkheid)

Snap niet dat de dierenarts niet wat meer betrokkenheid/intresse toont.Die zal toch moeten zien hoe het paard erbij staat?

TS sterkte,je doet je best,meer kun je ook niet doen :(:)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:11

DatBenIkNou schreef:
Veel mensen denken dat opname kliniek ontzettend duur is. Echter, de veearts steeds op stal laten komen is echt duurder! Ik begrijp dat je te jong bent alles zelf te kunnen bepalen. Heel naar voor jou en voor Othello.

Klopt dat hoorde ik onlangs ook van iemand.
Het consult + voorrijkosten (€ 45,00 per keer) was per keer vele malen duurder dan de stallingskosten op de kliniek (€ 5,00 per dag). Kijk bij beide komen er de behandelingskosten er nog bij, maar dat is logisch.
Plus dat ze in de kliniek toch beter in de gaten gehouden worden en geen last hebben van pensionhouders die nergens naar luisteren en er een potje van maken.

Maar hoop dat de da vanmiddag stappen gaat ondernemen en dat Othello weer gaande weg weer kan gaan opknappen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:15

Ik zou ook echt niet blij zijn met deze veearts die overduidelijk een paar bijscholingen heeft gemist... Bij een paard wat zo heftig luchtzuigt kun je ervan uitgaan dat er maagproblemen in het spel zijn, zo'n paard zou nooit zware medicatie mogen krijgen zonder aanvullende maagbescherming.
Dat deze veearts er op staat om een achterhaald en ongezond middel als een luchtzuigband te blijven gebruiken zegt ook al genoeg eigenlijk. Is het niet mogelijk om een echte goede paardenarts in te schakelen? Onze pony is ooit een keer fout gedignostiseerd door een veearts (we moest haar volgens hem in laten slapen wegens zware hoefbevangenheid) we zijn naar de kliniek van een echt goede paardenarts gegaan, ze bleek niet eens hoefbevangen te zijn en loopt nu jaren later nog steeds vrolijk rond.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:17

Beste mensen TS is minderjarig dus heeft niet echt iets te zeggen over het paard. Als haar ouders weigeren om er mee naar de kliniek te rijden kan zij daar niets aan doen. Dus om dan zo hard op haar te reageren is ook niet netjes. TS doet er alles om haar paard aan het eten te houden en meer kan ze niet doen.

TS sterkte voor deze middag.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 10:31

Dierenarts, mijn moeder en ik zelf zijn straks om 4 uur bij Othello,dan ga ik ook eens mijn woordje doen zodat er eindelijk een verandering de zaak komt, gister avond was mijn vriend mee naar stal, die Kent othello goed, die zei ook van wat is dat dier afgevallen, Othello's blik in zijn ogen is zo slecht, vandaag moet en zal er verandering in komen
De dierenarts heeft de voorrijkosten al van de rekening afgetrokken, anders was de rekening een stuk hoger, maar we zijn er nog lang niet

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:34

Wat gebeurd is (of niet gebeurd) is verleden tijd. Zomaar je paard verhuizen naar een andere stalling in de herfst is natuurlijk niet haalbaar in korte tijd.

Ik las met verbazing dat Othello nog steeds pijnstilling krijgt. Ik mag hopen dat je dierenarts (intussen) ook wel denkt aan een maagzweer?

Hier een paar dingen die funest zijn voor een paard met maagzweren:
-Krachtvoer
-pijnstillers (!!) Geef een gezond paard maar teveel pijnstillers en hij krijgt vanzelf een keer een maagzweer. Let wel: ik wil hier helemaal niet het gebruik van pijnstilling in het algemeen afraden, maar met beleid en in een juiste dosering. Bij hoefbevangen paarden/pony's ben ik er juist een groot voorstander van en dan zeker niet te kort. Met beleid bedoel ik bijvoorbeeld: Bij veulens kan zelfs al na een (1) injectie een maagzweer ontstaan, daar moet dus een gedegen afweging bij gemaakt worden.
-te weinig ruwvoer.
-stress. Transport, uit de kudde halen, verhuizing, maar ook opname in een kliniek kunnen een maagzweer uitlokken. Ook hier geldt natuurlijk: als opname nodig is, gaat dat voor.

Dingen die hij juist wel moet hebben:
-ruwvoer. Wat hij maar lust, als het maar RUWvoer is: hooi, kuil, gras, luzerne, seniores priores, voor mijn part stro. Een paard met maagzweren heeft vaak een rare eetlust: het ene soort voer wel willen eten en het andere absoluut niet. Probeer uit te vinden wat er wel goed in gaat.
-maagzuur productieremmer: omeprazol (Gastroguard, Pepticure)l. Als dat te duur is:
-maagzuur neutraliseerders als maagcompositum, Puur maag enz. enz.
-gezelschap van een ander paard.

Ik kan me voorstellen dat bepaalde dingen financieel geen optie zijn, maar het is jammer dat ik nu al dagen moet aanzien dat Othello nog steeds niet behandeld wordt voor een maagzweer. Ik eet mijn hoed op als-ie dat niet heeft.

Ik betwijfel of opname nodig was geweest met zo'n wond, pas als met goed voermanagement en maagzweer medicatie de situatie niet verbeterd was. Of je dat nu nog ermee redt is de vraag. Pijnstilling lijkt me met deze wond niet perse nodig en in deze omstandigheden zelfs zeer af te raden.

Nog wat suggesties: je weet dat je seniores priores al voor een hele dag kunt klaarmaken? Koop een paar emmers en een stel douchemutsen bij de Action of de drogist. Maak elke dag 3 (of liever nog:) 4 porties SP, dek ze af met douchemutsen en de stalhouder kan het zo geven. Zeg maar dat er in SP voldoende brok zit (zeg alleen niet hoe weinig) EN dat je hem dood slaat en zijn naam op Bokt zet als-ie nog krachtvoer geeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:44

othelloster schreef:
Dierenarts, mijn moeder en ik zelf zijn straks om 4 uur bij Othello,dan ga ik ook eens mijn woordje doen zodat er eindelijk een verandering de zaak komt, gister avond was mijn vriend mee naar stal, die Kent othello goed, die zei ook van wat is dat dier afgevallen, Othello's blik in zijn ogen is zo slecht, vandaag moet en zal er verandering in komen
De dierenarts heeft de voorrijkosten al van de rekening afgetrokken, anders was de rekening een stuk hoger, maar we zijn er nog lang niet

krijgt hij vandaag de gastroguard?Ik denk dat dat het enige is waar je nu nog op kunt hopen.Dat de gastroguard verbetring brengt waardoor hij weer gaat eten.En inderdaad is biks absoluut niet goed.Maar ga dat maar eens vertellen aan een ''paardenman'' die al 100 jaar met paarden bezig is :7

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:46

Shirley schreef:
We wachten rustig af.
Afhankelijk van wat de dierenarts voor hem besteld heeft en wanneer dit komt, ligt er hier in elk geval voor drie dagen omeprazol voor hem klaar, dat weet TS :j

En anders morgen :(:)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:34

En?

Memere

Re: Een nachtmerrie wordt werkelijkheid.. Othello...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:41

Ik hoop voor je dat er snel verandering zal zijn, in positieve zin en dat hij snel opknapt.

Maar verantwoordelijkheid ligt een beetje bij beide kanten.. oké de boer heeft de omheing en ruwvoer niet voor elkaar, de stalling daar is niet top. Maar dan kun je ook 'gewoon' een andere stalling zoeken of naar de stalling gaan wat je eerder van plan was.
Een paard houden is een grote verantwoordelijkheid, die moet je ook nemen..als er iets niet goed is, gelijk actie ondernemen..ga dit niet na meerdere pogingen, dan naar andere plaats gaan waar je ze kunt stallen.

Nu is Othello de dupe ervan en wie weet binnenkort ook Diesel.

Ik hoop in ieder geval op goed nieuws!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:45

Heb ook niks meer vernomen mbt het opsturen van de medicatie, dus ben een beetje heel erg bang voor slecht nieuws ;(

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:03

Misschien toch naar de kliniek?
Laten we niet meteen van het ergste uitgaan
Ik mag toch hopen dat het niet zo ver komt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:08

Ik hoop het zo, ponyparadijs!
Ze is nog wel online geweest en heeft mijn pb gelezen, echter niet beantwoord -O-

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:15

Ik blijf nog even duimen voor haar!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:36

Voordat je oordeelt, .....wacht. ..
En ja, een zestienjarige is afhankelijk van besluiten van volwassenen , die ook wel eens situaties verkeert inschatten.
De perfecte paardenwereld bestaat alleen op Bokt. ..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:44

Niemand (ver)oordeelt...
We maken ons zorgen, dat is heel wat anders!

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 19:17

Lang gesprek gehad, over 5 dagen het verband eraf, hechtingen eruit en op een klein stukje wei, want anders loopt het niet goed met hem, kon even niks zeggen, ben met een paard achterover geklapt toen ze steigerde, is met der benen op mij terecht gekomen en nu voel ik mij toch wel beroerd...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:20

geen gastroguard?Ik geloof dat ik het even niet meer begrijp....
Gaat hij vijf dagen nog redden of zitten er dan gaten in zijn maag?

Als je op een paard zit wat de lucht ingaat is het belangrijk om de teugels zo goed als los te laten.Dan heb je minder kans dat je hem achterover trekt.Sterkte

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 19:22

Heb ik over gehad met de da, maar bij zijn medicatie hoefde geen maagbeschermer, ik snap er ook niks meer van, zoveel mensen hier zeggen wat verschillend

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:23

othelloster schreef:
Heb ik over gehad met de da, maar bij zijn medicatie hoefde geen maagbeschermer, ik snap er ook niks meer van, zoveel mensen hier zeggen wat verschillend

dat is niet waar hoor,over het algemeen heeft iedereen het hier over een maagbeschermer.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:24

Snap niet dat hij niets krijgt voor zijn maag, hij kan eventuelemaagzweren hebben wat oa kan komen door het slechte ruwvoer en niet onbeperkt heeft.

Ga je je overweging toch niet doorzetten voor hem te verhuizen, waar hij wel onbeperkt ruwvoer zou krijgen?
2 baaltjes hooi van 15kg/stuk voor 9 paarden is niet genoeg en zal dit ook nooit zijn :)

Hoop dat je je niet te veel bezeerd hebt?!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:27

hoe moeilijk is het?Shirley bied gastroguard aan....Als hij minder pijn heeft in zijn maag gaat hij weer eten.Eerder niet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:29

Dierenarts had zelf ook iets dergelijks besteld, toch?

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 19:32

geerke schreef:
othelloster schreef:

dat is niet waar hoor,over het algemeen heeft iedereen het hier over een maagbeschermer.

Sorry even verkeerd verteld, niet jullie maar bij mij in de omgeving zijn de meningen heel erg verdeeld

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:36

Shirley schreef:
Dierenarts had zelf ook iets dergelijks besteld, toch?

ik geloof dat ik iets niet begrijp....