Ik krijg vandaag een klophengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 08:05

fleurtje2004 schreef:
Als je hem chemisch castreerd hoeft het geen probleem te zijn maar Blijf uitkijken met kinderen

Mij werd bij onze klophengst verteld, dat dit niet werkt zoals bij een gewone hengst.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 08:17

Tendance schreef:
Misschien moet je wel alle berichten lezen Rommulus,dan lees je een reactie van iemand die met dit hengstje persoonlijk te maken hebt gehad en dat er van de kant van de eigenaren niet open en eerlijk verteld is,maar gelogen wordt om zo een plek voor het dier te krijgen.
Hij heeft al ongewenst gedrag laten zien, dus niets met "welkom op bokt" of wat dan ook......

dat was pas op pagina 6.. de eerste pagina's gingen over hoe dom en onverantwoord TS bezig was..

TS jij bent eigenaar van deze pony nu met de afspraak op 'terug koop' of dat dan voor 0 euro voor 50 of voor 5000 is maakt eigenlijk niet uit als beide partijen maar tevreden zijn met de overeenkomst..

ik kan me voorstellen dat je castreren niet ziet zitten als je dat veel gaat kosten en je er bij verkoop niets van terug ziet.. dus ik snap dat je bij probleem gedrag dan kiest voor terug brengen in plaats van castreren..

nu heb je echter extra achtergrond informatie gekregen die vorige eigenaren blijkbaar achter gehouden hebben.. dus nu is het de vraag wacht je tot mogelijk probleem gedrag komt of breng je hem nu al terug.. het is natuurlijk niet zeker dat dat gedrag bij jou ook komt omdat jij n andere kudde hebt.. maar het risico is wel aanwezig.. castreren kan ook maar daar gaat dekgedrag niet altijd mee over..

Succes met je beslissing!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 08:19

Paarden vallen onder huisdieren,dus ongeacht het aantal paarden dat je hebt.Wél moet je navragen of je nog onder particulier valt of als bedrijf word gezien,maar dat telt pas vanaf 6 paarden bij heel veel dingen.
En of een huisdier nou hengst,ruin of merrie is,dat maakt geen verschil bij de W.A.
Ik heb dit allemaal nagevraagd bij mijn verzekering.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 08:22

ik ga niet overal meer op reageren begin me nog al te ergeren .
Allee eerst als je me kind ziet lopen mist ze niets loopt op Nikes krijgt genoeg te eten gaat op vakantie na Spanje van de week .
Dus me kind mist niets ook me paarden niet .
geld kan er altijd zijn of komen .
ik ben iemand die echt zorgt dat me dieren en kind niets te kort komen .
en ik zie totaal geen hengsten gedrag hij laat zich door de 5 jarige ruin weg jagen en is lief voor het veulen .
Natuurlijk weet ik niet of dit om gaat slaan.
ik ga echt wel na denken nu of weg doen of in april castreren .
maar dat neemt niet wg of dat eventuele gedrag dan zou veranderen vaak houden ze dan dat gedrag toch

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 08:24

Ik heb niet alles gelezen, maar deel even onze ervaring.
Mijn zwager is een beer van een vent van 2 meter, maar had moeite om een welshje A in bedwang te houden, die ook klophengst was. Gelukkig is hij uiteindelijk wél gecastreerd. De Welsh dan he ;) En is nu een heel lief diertje!!! Onvoorstelbaar wat die hormonen kunnen doen! :oo

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 08:49

Lastige keuze nu het hengstje al bij jou staat. In hoeverre ben je al aan hem gehecht?
Ik zou hem zelf terugbrengen, maar als je er al aan gehecht bent zou ik hem nu laten castreren. Daar ben je waarschijnlijk tussen de 350 en de 500 kwijt, maar bij de meeste klinieken kan je wel afspraken maken om in termijnen te betalen. Succes met je beslissing.

Froukje
Forever young

Re: Ik krijg vandaag een klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 08:58

TS, mag ik vragen waar je de eigenaren van kent? Zijn het bekenden of kwam je een advertentie op internet tegen waarbij je dacht dat je ze kon helpen?
Want als ik de andere reacties zo lees vrees ik er een beetje voor dat ze niet helemaal eerlijk tegen je zijn geweest over hem.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 09:23

Froukje schreef:
TS, mag ik vragen waar je de eigenaren van kent? Zijn het bekenden of kwam je een advertentie op internet tegen waarbij je dacht dat je ze kon helpen?
Want als ik de andere reacties zo lees vrees ik er een beetje voor dat ze niet helemaal eerlijk tegen je zijn geweest over hem.

werd getagd door een vriendin op facebook .
ken de mensen niet .
maar vond ze echt super aardig je merkt wel aan mensen hoe ze met dieren zijn .
en deze mensen zijn echt gek met hun dieren vandaar ook het contract ze willen niet dat het de handel in gaat of slacht of hu het uit het oog verliezen.
jammer dat ik geen filpjes of fotos kan plaasten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 09:44

Lil_shorty schreef:
Allee eerst als je me kind ziet lopen mist ze niets loopt op Nikes krijgt genoeg te eten gaat op vakantie na Spanje van de week .
en ik zie totaal geen hengsten gedrag hij laat zich door de 5 jarige ruin weg jagen en is lief voor het veulen .
maar dat neemt niet wg of dat eventuele gedrag dan zou veranderen vaak houden ze dan dat gedrag toch

Hij is maar twee. De klophengst hier is op drie gecastreerd en die is ontzettend veel rustiger in het hoofd geworden. :)

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 09:46

Ik ben inmiddels bezig informatie in te winnen .
mijn eigen veearts belt me hier over zo terug .
met telefoon nummer van klinieken die hij aanraad.
ik kan hem eventueel als nodig chemisch laten helpen tot april/mei en hem daarna laten castreren

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 09:49

Houd er wel rekening mee dat chemisch castreren ook tegen je kan werken. Ik heb het ook overwogen en ik werd gewaarschuwd dat sommige paarden daar ook heel erg verkeerd op reageren en juist erger worden.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 09:53

Veel succes en plezier met je paardje TS!
Chemisch castreren heeft de klophengst van een kennis ook heel goed gedaan.
Goed van je dat je iig met je dierenarts hierover overlegd!

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:27

Heb niet alles gelezen maar misschien de kosten delen met de huidige eigenaar?
Succes met je hengstje! :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:32

Lil_shorty schreef:

als hij verder lief voor het veulen is is er toch niets aan de hand?Wel even in de gaten houden,de hierarchie staat nog niet vast,dat duurt even.
Verder begrijp ik niet waarom nikes en vakanties in Spanje tot de eerste levensbehoefte van een kind behoren....maar dat zal wel aan mij liggen.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 10:34

tja wie is nu de eigenaar vraag ik me beetje af?
ik heb hem gekregen staat in het contract dus ik ben de nieuwe eigenaar staat er duidelijk in.
maar doe ik hem om wat van reden weg moet hij koste loos terug na de oud eigenaar .
als het gecastreerd is krijg ik een symblisch bedrag maar wat is een symbolisch bedrag 1 euro?
de helft?
er staat namelijk geen bedrag bij

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 10:34

geerke schreef:
Lil_shorty schreef:

als hij verder lief voor het veulen is is er toch niets aan de hand?Wel even in de gaten houden,de hierarchie staat nog niet vast,dat duurt even.
Verder begrijp ik niet waarom nikes en vakanties in Spanje tot de eerste levensbehoefte van een kind behoren....maar dat zal wel aan mij liggen.

ik geef hier mee aan dat me kind niets te kort komt .
zoals mensen hier boven soms beweren

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:38

Lil_shorty schreef:
tja wie is nu de eigenaar vraag ik me beetje af?
ik heb hem gekregen staat in het contract dus ik ben de nieuwe eigenaar staat er duidelijk in.
maar doe ik hem om wat van reden weg moet hij koste loos terug na de oud eigenaar .
als het gecastreerd is krijg ik een symblisch bedrag maar wat is een symbolisch bedrag 1 euro?
de helft?
er staat namelijk geen bedrag bij

Zo'n contract is helemaal niet rechtsgeldig. Dus wil jij beestje morgen voor een miljoen verkopen mag je dat gewoon doen.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:38

Ik heb ook een klophengst. Braver en makkelijker vind je ze niet. Staat bij een merrie in de wei..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:39

x_tico schreef:
Ik heb ook een klophengst. Braver en makkelijker vind je ze niet. Staat bij een merrie in de wei..

Waarom doe je dat?
Een klophengst is gewoon een hengst en kan dus gewoon dekken.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:39

hwn schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Klophengsten produceren veel meer testosteron en kunnen daardoor ook niet samen met andere paarden. Ze hebben vaak zoveel hormonen dat ze echt agressief worden.

Geldt niet voor allemaal: hier 14 jaar een klophengst gehad die heel kindvriendelijk was, en perfect met ruinen op de wei kon zolang er geen hengstige merries in de buurt waren.

En ik vermoed dat TS sowieso geen 8-jarige zonder begeleiding in een kudde puber hengsten laat?

Moet trouwens nog enkele pagina's bijlezen, geen idee wat TS intussen beslist heeft.

Dan heb jij geluk gehad. Over het algemeen zijn klophengsten agressiever dan gewone hengsten door het overproduceren van testosteron. Ik heb hier nog de bloeduitslag liggen. De waardes van mijn Klophengst waren bijna 10x zo hoog als van een gewone hengst.
Dat was een haflinger en sloeg mijn zware kwpner ruin van 1.76 zo tegen de grond aan.
Er zullen heus wel brave tussen zitten, probleem dat is dat het zomaar ineens om kan slaan, en dat is het gevaar. Mijn haflinger was ook niet altijd agressief. Meer op momenten dat het hem zo uit kwam.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:40

Tendance schreef:
x_tico schreef:

Waarom doe je dat?

Omdat hij dat niet doet. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:43

x_tico schreef:
Tendance schreef:
Waarom doe je dat?

Want je hebt hem 24/7 in de gate?
Dat het een tumor kan worden maakt ook niet uit?

TS; de laatste pagina's ben jij de enige die over dat kind blijft jammeren.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-10-15 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:44

Jij bent diegene die de afspraken heeft gemaakt dat moet je niet aan ons vragen wat je af hebt gesproken over een symbolisch bedrag. Het lijkt wel of je eerst doet en dan eens gaat denken. Dat is de verkeerde volgorde. Zeker als je de verantwoording hebt over kinderen. Ik wil geen enkel fout woord over de vorige eigenaren zeggen want jij bent diegene die met hen de zaken doorgesproken heeft. Als je hebt ondertekend en het zwart op wit hebt staan dien je je er aan te houden tenzij de wet jullie afspraken overruled.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:46

x_tico schreef:

Je weet helemaal niet of dat ook niet gaat gebeuren en dan is 1 keer voldoende. Of is het dan niet erg, dat de merrie drachtig wordt, want dan maakt het natuurlijk niet uit. (?)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:46

Jij bent nu gewoon eigenaar van de klophengst,jij mag er mee doen wat je wil.
Daarbij is een contract alleen rechtsgeldig als het via een notaris is vast gelegd.
Laatst bijgewerkt door Muronia op 05-10-15 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt