Ergernissen of ideeën paardensport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:18

Drico schreef:
Dat ja :') En wat dan nog het ergste is is wanneer ze zó graag hun paard blootsvoets willen hebben ze het niet uitmaakt of die pijn heeft op zijn blote voetjes. Want ja, "hij moet er maar aan wennen".

en meestal zijn dat dan ook de mensen die hoefschoenen voor hun paard kopen omdat ze niet willen dat hij pijn heeft aan z'n voeten als z'n zolen niet dik genoeg worden voor scherpe steentjes. Liever schoenen dan ijzers met spijkers in z'n voeten... ;)

Ik erger me niet zo heel snel want dat heeft geen zin. Je kunt andere mensen toch niet op andere gedachten brengen als ze er niet voor openstaan.

Het enige waar ik me aan erger is de onwil om te leren. Leren dat er meer methodes, technieken, ideeën en mogelijkheden zijn om beter met je paard te communiceren, te verzorgen, te rijden en plezier te hebben.
Fouten maakt iedereen, maar spiegel regelmatig, blijf kritisch op jezelf en je handelen. En neem goed bij je passend advies ter harte, blijf leren, en blijf open minded.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 11:57

Nog iets waar ik mij ook vreselijk aan heb geërgerd:

Mensen die jou en de dierenarts niet geloven wat betreft de gezondheid van je paard.
En dan al helemaal dat ze het niet toestaan als je een zware beslissing moet maken.
Ze zagen het paard alleen maar in de wei staan en kenden het paard verder helemaal niet. Waarom bemoei je je er dan mee?! _-:(

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:01

Felicity2511 schreef:
Nog iets waar ik mij ook vreselijk aan heb geërgerd:

Mensen die jou en de dierenarts niet geloven wat betreft de gezondheid van je paard.
En dan al helemaal dat ze het niet toestaan als je een zware beslissing moet maken.
Ze zagen het paard alleen maar in de wei staan en kenden het paard verder helemaal niet. Waarom bemoei je je er dan mee?! _-:(

Die mensen verzoek ik vriendelijk hun bek te houden en als ze dat niet doen, behandel ik ze als een slecht opgevoed paard: maat 45 staal op de juiste plek erin........

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:10

Picasso schreef:
Vind het sowieso sneu, dat er in horden achter mensen met grote auto's en dure spullen aangehold moet worden.... "We" willen er zo graag bij horen! Met de 'juiste' mensen gezien worden en 'kijk eens wie ik ken in het wereldje'. Ik lach er tegenwoordig om: niemand die weet wat er op mijn bankrekening staat denk ik dan. :+ Vroeger voelde ik inderdaad de behoefte om eraan mee te doen, gelukkig niet meer....

Inderdaad. Ik hoor ook wel eens dat mensen juist buiten de regio op concour gaan om dat gezeik van anderen niet te hoeven horen de hele tijd...

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:21

xTweetyx schreef:
Tevens hebben wij ook heuze western ruiters op stal. dit vind ik helemaal een ramp met rijden aangezien hun NIETS aantrekken van de bakregels. enkel en alleen op 1 volte race in galop, draf en stap!! dus als ik een appuyement wil oefenen, of schouderbinnenwaards of van hand veranderen is dit bijna niet mogelijk!

En een goed gesprek kan dat niet verhelpen? Lijkt me toch heel sterk. Gewoon even netjes uitleggen/vragen.

Ik erger me aan alle losse wereldjes. Uiteindelijk zijn we grotendeels allemaal mensen die onze liefde voor de sport uitoefenen op de manier die wij zelf het fijnst vinden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:30

Gerritt schreef:
Picasso schreef:
Vind het sowieso sneu, dat er in horden achter mensen met grote auto's en dure spullen aangehold moet worden.... "We" willen er zo graag bij horen! Met de 'juiste' mensen gezien worden en 'kijk eens wie ik ken in het wereldje'. Ik lach er tegenwoordig om: niemand die weet wat er op mijn bankrekening staat denk ik dan. :+ Vroeger voelde ik inderdaad de behoefte om eraan mee te doen, gelukkig niet meer....

Inderdaad. Ik hoor ook wel eens dat mensen juist buiten de regio op concour gaan om dat gezeik van anderen niet te hoeven horen de hele tijd...

Ik jaag ze liever over de zeik. Mijn standaard-uitspraak: PAS OP levensgevaarlijke hengst........ in merrieverpakking!! Mensen met humor liggen in een deuk en de rest gaat maar een portie over de jank en als ze niet oppassen, gooi ik nog wat olie op het vuur Y)(^)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 12:52

Gerritt schreef:
Picasso schreef:

Als je niet tegen dat gezeik kan ben je pas een zeikerd. Zo is de paardenwereld. Take it or leave it denk ik dan.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:16

Mee eens Janine.

Het hoort bij de paardensport. Maargoed als jij achter de heg wilt starten met je paard, dus als je uit regio overijssel komt en je start gelderland (ri twente), dan moet je dat uiteindelijk zelf weten. Zijn ook beetje aparte mensen, daar niet van :7

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:18

xDenies schreef:
xTweetyx schreef:
Tevens hebben wij ook heuze western ruiters op stal. dit vind ik helemaal een ramp met rijden aangezien hun NIETS aantrekken van de bakregels. enkel en alleen op 1 volte race in galop, draf en stap!! dus als ik een appuyement wil oefenen, of schouderbinnenwaards of van hand veranderen is dit bijna niet mogelijk!

En een goed gesprek kan dat niet verhelpen? Lijkt me toch heel sterk. Gewoon even netjes uitleggen/vragen.

Ik erger me aan alle losse wereldjes. Uiteindelijk zijn we grotendeels allemaal mensen die onze liefde voor de sport uitoefenen op de manier die wij zelf het fijnst vinden.

helaas heb ik dit eens gehad. ik stond op x, mijn moeder deed de slof om aangezien mijn paardje zown hele leuke dag had, waar alles eng was en heel blij hoofd in de lucht gooien en rennen.
toen kreeg ik een opmerking dat ik van x af moest, maarja met 1 kant van de slof los, ga ik niet wegstappen.

vervolgens ging zij met een vriendin van der kletsen, bij a meer dan 10 minuten, toen ik vroeg of ze aan de kant kon gaan, werd ik afgesnauwd en van alles naar me toe geschreeuwd.

Als hun les hebben, vinden hun tevens dat hun voorrang hebben, al rijd je met 5 man in een 20 x 40 bakje.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:35

Ik zou een app of website met routebeschrijving wel handig vinden, zo iets als de ANWB routeplanner maar dan voor ruiterpaden en voor paarden toegankelijke wegen/weggetjes. Kan zowel in vreemde als eigen omgeving handig zijn, zeker als je geen ruiterpaden in de directe omgeving van je stal hebt.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:38

Martie schreef:
Ik zou een app of website met routebeschrijving wel handig vinden, zo iets als de ANWB routeplanner maar dan voor ruiterpaden en voor paarden toegankelijke wegen/weggetjes. Kan zowel in vreemde als eigen omgeving handig zijn, zeker als je geen ruiterpaden in de directe omgeving van je stal hebt.

Hoi Martie

Als je van plan bent ergens te gaan rijden kun je dit googlen!

Hier een handvat: https://www.knhs.nl/disciplines/buitenr ... utezoeker/

Groetjes

Mousmous

Re: Ergernissen of ideeën paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:52

@ xtweetyX hier in de buurt is dat een standaardregel. Degene die les heeft, heeft voorrang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 14:09

Janine1990: en of je eraan mee wilt doen ieders eigen keuze.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:23

Bij ons is dat dus geen regel aangezien wij de bakregels gebruiken.

bij ons is het dus niet!!! dat mensen voorrang hebben als ze les hebben.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:39

Wat ik heel erg vervelend vind zie ik vooral op wedstrijd.. Hierdoor heb ik zelf nooit wedstrijden durven rijden..

Dat ruiters over andere ruiters zitten te zeiken achter elkaars rug. Over je kleren, over je zadel, over hoe diegene rijdt, over weet ik veel wat. Heb je geen dure rijbroek aan hoor je er niet bij.

Het zou allemaal zo veeeel gezelliger kunnen zijn. We hebben uiteindelijk allemaal dezelfde passie. En dat zijn de paarden! De ene kan het misschien wat beter dan de andere, of de ene kan een duurdere rijbroek kopen dan de andere. Wat maakt het allemaal uit???! Doe toch gewoon gezellig tegen elkaar!

Dat vind ik dus heel erg jammer en frustrerend... Vraag me af of ik de enige ben die dit in interpreteert.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:40

Picasso schreef:
Janine1990: en of je eraan mee wilt doen ieders eigen keuze.

Inderdaad!

Op het moment dat je in een andere regio gaat starten VANWEGE bepaalde mensen/bepaald gedrag etc. Dan ben je gewoon dom bezig of zwak. Het is niet zo moeilijk om lekker je eigen gang te gaan... Maar kennelijk voor een hoop mensen wel. Je doet jezelf er enorm mee tekort...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:43

Joliieeenn schreef:
Wat ik heel erg vervelend vind zie ik vooral op wedstrijd.. Hierdoor heb ik zelf nooit wedstrijden durven rijden..

Dat ruiters over andere ruiters zitten te zeiken achter elkaars rug. Over je kleren, over je zadel, over hoe diegene rijdt, over weet ik veel wat. Heb je geen dure rijbroek aan hoor je er niet bij.

Het zou allemaal zo veeeel gezelliger kunnen zijn. We hebben uiteindelijk allemaal dezelfde passie. En dat zijn de paarden! De ene kan het misschien wat beter dan de andere, of de ene kan een duurdere rijbroek kopen dan de andere. Wat maakt het allemaal uit???! Doe toch gewoon gezellig tegen elkaar!

Dat vind ik dus heel erg jammer en frustrerend... Vraag me af of ik de enige ben die dit in interpreteert.

Dat zal wel iets bij de jeugd zijn, totaal niet herkenbaar....
Heb ook niet echt de behoefte om ergens bij te horen, op concours kom je soms bekenden tegen en soms niet. Beide keren vind ik het een gezellig uitstapje.

En gepraat wordt er toch wel. Dat moet je gewoon accepteren en er boven gaan staan. Dan heb je er weinig last van.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:47

Joliieeenn schreef:

Probeer het om te draaien.

Ik lig altijd in een deuk als mensen duidelijk door eigen stommiteiten, in de problemen raken.
Staat iemand een oorlog te voeren om z'n paard geladen te krijgen; wij lopen de trailer op met het paard en klaar. De kop die er dan getrokken wordt......... Daarvoor alleen al zou je op wedstrijd gaan :j

Ik stond eens een nummer voor te lezen en had even niet opgelet en moest tegen de wind in praten. Dus ik zet mijn kanon-modus aan en lees dat nummer voor. In de ring achter mij reed iemand op hetzelfde moment hetzelfde nummer in hetzelfde tempo. De moeder die zou voor lezen hoefde alleen maar te zeggen: doe ook maar.....
De ene helft van de kijkers had het door en lag in een deuk, de andere helft ergerde zich groen en geel. Die konden ook niet zo goed begrijpen dat we daar achteraf de grootste lol om hadden.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:48

Janine1990 schreef:
Joliieeenn schreef:

Dat zal wel iets bij de jeugd zijn, totaal niet herkenbaar....
Heb ook niet echt de behoefte om ergens bij te horen, op concours kom je soms bekenden tegen en soms niet. Beide keren vind ik het een gezellig uitstapje.

En gepraat wordt er toch wel. Dat moet je gewoon accepteren en er boven gaan staan. Dan heb je er weinig last van.

Gelukkig heb jij het heel gezellig dan! Het is mij vaker opgevallen als ik mee ging om te groomen of gewoon om te supporteren. Ook bij de oudere garde helaas...

Gepraat wordt er zeker en kan mij daar redelijk goed overheen zetten, maar als iemand de piste inrijdt en je hoort naast je gepuf omdat diegene een decathlon rijbroek aanheeft.. Dat vind ik gewoon gemeen..

MariskaLoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:49

Ik heb een grote hekel aan mensen die de hele tijd staan te kijken en roddelen langs de bak :+ Ga er zelf dan ook niet beter van rijden

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:59

Joliieeenn schreef:
Gelukkig heb jij het heel gezellig dan! Het is mij vaker opgevallen als ik mee ging om te groomen of gewoon om te supporteren. Ook bij de oudere garde helaas...

Gepraat wordt er zeker en kan mij daar redelijk goed overheen zetten, maar als iemand de piste inrijdt en je hoort naast je gepuf omdat diegene een decathlon rijbroek aanheeft.. Dat vind ik gewoon gemeen..

Het is zo gezellig als je het zelf maakt ;)

Iedereen rijdt in een witte rijbroek, ik betwijfel of men überhaupt kan zien welk merk het heeft _O- Aangezien grote logo's niet toegestaan zijn.
Bovendien zou ik dan wel het mikpunt van spot moeten zijn met mijn witte harry's horse rijbroek en harry's horse rijjasje... Maar nope... Nog nooit gehoord...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:08

Ik herken dat geroddel en afgunst helemaal niet zo. Natuurlijk hebben ze het wel eens over je, maar daar kan ik best tegen. Vind tot noch toe de sfeer op niet officiële wedstrijden echt zuur. Wij hebben er de grootste lol om, gewoon om dat het zo flauw is.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:10

Janine1990 schreef:
Joliieeenn schreef:

Het is zo gezellig als je het zelf maakt ;)

Iedereen rijdt in een witte rijbroek, ik betwijfel of men überhaupt kan zien welk merk het heeft _O- Aangezien grote logo's niet toegestaan zijn.
Bovendien zou ik dan wel het mikpunt van spot moeten zijn met mijn witte harry's horse rijbroek en harry's horse rijjasje... Maar nope... Nog nooit gehoord...

Daar heb je helemaal gelijk in! Wil hier ook niet iedereen over een kam scheren! Wat Ikke schreef vind ik dan ook heel leuk. Het kan zeer zeker gezellig zijn! Ik sta misschien altijd bij de verkeerde mensen?? Gelukkig zijn mijn vriendinnen ook niet zo!

En wat betreft die rijbroek dat was een voorbeeld wat ik toevallig een paar weken terug iemand hoorde zeggen naast me. Ik weet toevallig hoe decathlon broeken uitzien omdat ik zelf ook een paar rijbroeken heb van dat merk. Ik zag het dus ook van een afstandje :+

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:11

Gerritt schreef:
Martie schreef:

Hoi Martie

Als je van plan bent ergens te gaan rijden kun je dit googlen!

Hier een handvat: https://www.knhs.nl/disciplines/buitenr ... utezoeker/

Groetjes

Dat is een leuke site, kende ik nog niet! Maar het zijn alleen routes, niet 'gewone' paden. Als ik bv. ruiterroute 10 km Brabant aangeef, krijg ik niks. Ik zou graag gewone ruiterpaden, zandpaden of algemeen redelijk veilige wegen zien voor een gewone buitenrit van 1 of 2 uur.
Maar misschien dus een idee voor de TS? ;)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:12

xTweetyx schreef:
Bij ons is dat dus geen regel aangezien wij de bakregels gebruiken.

bij ons is het dus niet!!! dat mensen voorrang hebben als ze les hebben.

Die regel ken ik ook van mijn omgeving en andere stallen. Het is toch niet meer dan normaal
als iemand die betaald voor een halfuurtje les voorrang krijgt op andere ruiters.

Ik kan niet oordelen over jullie situatie. Maar de manier waarop je 'heuse westernruiters' ook
aanhaalt is het wel duidelijk hoe je over die mensen denkt. Hoop dat je er niet zo in het algemeen
over denkt ...