Ik krijg vandaag een klophengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Ik krijg vandaag een klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:12

Niet elke klophengst hoeft gevaarlijk te zijn,er zijn ruinen en merrie's die veel gevaarlijker zijn.
De TS bied het beestje een kans,lukt het niet dat gaat hij toch gewoon weer terug.En ruinen en merrie's kunnen elkaar ook flink toe takelen,kunnen ook mensen en kinderen aanvallen.Heb hier 2 x een merrie gehad die heel erg vals was.Die viel je aan,schopte je het weiland uit.
Wat dat betreft kan elk geslacht gevaarlijk zijn,niet alleen een klophengst.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:28

Even een andere insteek, maar blijft de broer van de klophengst nu alleen achter? Dat is dan ook geen ideale situatie.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 13:11

Jacquel schreef:
Even een andere insteek, maar blijft de broer van de klophengst nu alleen achter? Dat is dan ook geen ideale situatie.

D'r broer is ruin dus die staat natuurlijk nu niet alleen maar tussen anderen .
Ik bood dit beestje een kans op opvang en een goed thuis .
ik kijk het even aan en wacht even af of de ballen als nog indalen .
Gebeurt dit niet rond zijn 3 e dan ga ik toch overwegen hem te laten castreren .

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 13:12

Toevallig iemand die in Gelderland een goede plek weet voor zo eventuele buikoperatie ?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:40

Ja, Zuylichem, goede kliniek met heel moderne ok

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:52

Kootwijkerbroek,hele goede kliniek en niet zo kei duur.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 14:00

Ik zal morgen eens met kootwijk gaan bellen en alvast wat informatie inwinnen .
Ik wil het nog even afwachten tot hij 3 is als ze dan niet ingedaald zijn .
Ga ik hem toch maar laten helpen ben alleen beetje bang dat zo operatie gevolgen mee brengt of het fout gaat is toch best een ingreep en infectie gevaar

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:02

Dat gevaar is er idd altijd, maar met het zo te laten uiteindelijk neem je ook een risico. Wel goed dat je je alvast informeert!
Staat hij nu alleen?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:06

Ik ken ook een wat oudere klophengst die nog nooit een stap verkeerd heeft gezet en zich in elkaar laat timmeren door ruintjes die nog niet half zo groot zijn als hij zelf. Is destijds al ruin verkocht en heeft jaren tussen de merries gestaan voordat de dierenarts ineens niet ingedaalde bal ontdekte. Vanwege leeftijd en formaat waren de risico's om het te verhelpen nogal verhoogd en aangezien hij geen enkele last heeft is er niets aan gedaan. Klophengsten kunnen veel problemen geven, vooral als ze eerst als ruin worden aangezien maar imo hoor je hier wel heel veel doemsenario's. Het paard is nog jong en het kan wel vanzelf goed komen of redelijk makkelijk verholpen worden je hoeft echt niet direct in paniek te schieten en het paard hierom te laten staan. Maar persoonlijk zou ik dan weer nooit met iemand afspreken dat je een paard weggeeft maar het weer teruggegeven moet worden, dat vind ik geen handige constructie en er wordt imo inderdaad gauw misbruik van je gemaakt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:09

Idd. als je het hebt gekregen en het gaat goed,je wil hem gewoon houden,moeten ze niet later hem terug willen natuurlijk. Of is dat niet ter sprake TS?

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 14:19

Ja er zit een contract bij als ik hem weg doe hij terug moet zonder betaling na de oud eigenaar

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 14:20

Tieneke schreef:
Dat gevaar is er idd altijd, maar met het zo te laten uiteindelijk neem je ook een risico. Wel goed dat je je alvast informeert!
Staat hij nu alleen?

Nee hij staat samen met twee hengstjes en twee ruinen hij laat zich weg jagen door de ruinen het is geen dominante pony ( nog )

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:29

Kootwijkerbroek...hmmm ,ik heb ze als extreem duur ervaren (dan weliswaar met kolieken, maar bon) Jos in Nijkerk is ook aan te raden , kom alleen ff niet op de naam van de praktijk

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:31

Lil_shorty schreef:
Kijk ik heb het geld niet om hem te laten castreren is vreselijk duur .
Ik dacht ik heb toch alleen hengstjes en ruinen dus geen merries .
En dierenarts zij valt wel mee .
En aangezien als hij weg moet ik er geen geld voor krijg wil ik er ook geen 500 euro of meer tegen aan gooien.
Ik bied hem een thuis maar was niet opzoek als je snapt wat ik bedoel

Dan kun je er beter niet aan beginnen als je geen geld hebt.

Een bal is niet bedoeld in in een warme omgeving IN het lichaam te verblijven, dat wordt een foute boel.

Een bal hoort buiten te hangen en koeler te zijn dan het lichaam en dat is niet voor niets.

Het is duidelijk dat je het in een opwelling toegezegd had het dier te willen hebben, zonder goed te weten waar je aan begint.................zeker omdat het gratis is? Want het moet weer terug naar baasje als jij hem niet meer wilt.

Ik vind het eigenlijk schandalig van de eigenaar, lekker makkelijk zo en de ellende in andermans schoenen schuiven en zonder extra kosten of wat dan ook dat ie het voor niks weer terug krijgt, maar wel door een ander opgevoed en onderhouden, dus jij bent niet de eigenaar maar ze zijn de eigenaar.

Want anders maak je zelf wel uit wat je ermee doet als je het niet meer wilt houden en of kan houden.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 14:34

Ragdollcat schreef:
Lil_shorty schreef:
En aangezien als hij weg moet ik er geen geld voor krijg wil ik er ook geen 500 euro of meer tegen aan gooien.

Een bal is niet bedoeld in in een warme omgeving IN het lichaam te verblijven, dat wordt een foute boel.

Een bal hoort buiten te hangen en koeler te zijn dan het lichaam en dat is niet voor niets.

Het is duidelijk dat je het in een opwelling toegezegd had het dier te willen hebben, zonder goed te weten waar je aan begint.................zeker omdat het gratis is? Want het moet weer terug naar baasje als jij hem niet meer wilt.

Ik vind het eigenlijk schandalig van de eigenaar, lekker makkelijk zo en de ellende in andermans schoenen schuiven en zonder extra kosten of wat dan ook dat ie het voor niks weer terug krijgt, maar wel door een ander opgevoed en onderhouden, dus jij bent niet de eigenaar maar ze zijn de eigenaar.

Want anders maak je zelf wel uit wat je ermee doet als je het niet meer wilt houden en of kan houden.

Lees jij wel?
Zie je wat ik hier boven uitleg ?
Jammer weer reageren zonder goed te lezen

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 14:38

Mensen voor er weer een discussie begin hier .
Ik geef hier boven al aan te wachte tot hij drie is kijken of de bal nog indaald gebeurt dit niet laat ik hem helpen.
WT betreft contract ik ben de eigenAAR MAAR doe ik hem weg moet hij terug kosten loos of bij catsratie een symbolisch bedrg

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:44

Na,dan even rustig afwachten : To ball or not to ball. ..that will be the question... heeft ja nog tijd dat kereltje

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:47

Ragdollcat schreef:
Lil_shorty schreef:

Dat een bal binnen in zit is alleen erg slecht voor de kwaliteit van het sperma.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:51

Waarom heb je dat contract getekend? Jij maakt dan kosten aan het dier, maar hun krijgen het gratis terug, dat is toch oneerlijk? Als jij er nu werk in stopt, hij straks van alles kan, het gecastreerd is en heel fijn ponytje geworden is, moet jij hem gratis naar hun terug doen? Zo'n contract zou ik al nooit aan beginnen, los van het feit dat het een klophengst is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:53

Idd, vraag mij ook af hoe rechtsgeldig zo'n contract is als het erop aankomt. Uiteindelijk "geef" je hem dan weg, maar je kan hem net zo goed verkopen. Als jij eigenaar bent, lijkt het mij dat je kan doen wat je wilt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:53

_Zsazsa_ schreef:
Klophengsten produceren veel meer testosteron en kunnen daardoor ook niet samen met andere paarden. Ze hebben vaak zoveel hormonen dat ze echt agressief worden.

Geldt niet voor allemaal: hier 14 jaar een klophengst gehad die heel kindvriendelijk was, en perfect met ruinen op de wei kon zolang er geen hengstige merries in de buurt waren.

En ik vermoed dat TS sowieso geen 8-jarige zonder begeleiding in een kudde puber hengsten laat?

Moet trouwens nog enkele pagina's bijlezen, geen idee wat TS intussen beslist heeft.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:54

Juist tot 3 jaar wachten zou ik niet doen.
Hoe langer de bal zit, hoe meer risico's je gaat lopen, zowel tot de operatie als daarna.
Het is niet zomaar een ingreep en hoe langer je wacht, hoe meer risico's de ingreep met zich meedraagt.

Persoonlijk snap ik niet helemaal hoe je gegoogled hebt, want er zijn toch echt meer slechte verhalen over klophengsten, dan goede.

Ik zou ook nooit zo'n contract ondertekend hebben.
Zelf heb ik over mijn oude paard ook afspraken, maar die liep dan ook al Z dressuur, dus de waarde had ze bij mij al. Jij gaat de pony nog alles leren en de pony wordt alleen maar meer waard.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 14:55

Joscaa schreef:
Waarom heb je dat contract getekend? Jij maakt dan kosten aan het dier, maar hun krijgen het gratis terug, dat is toch oneerlijk? Als jij er nu werk in stopt, hij straks van alles kan, het gecastreerd is en heel fijn ponytje geworden is, moet jij hem gratis naar hun terug doen? Zo'n contract zou ik al nooit aan beginnen, los van het feit dat het een klophengst is.

Tja lastig ene kNt begrijp ik de mensen veullen is door hun met de fles groot gebracht dus ze willen niet dt het de handel in gaaf of erger de slacht.
Andere kant is gratis terug bv na 5 jaar ook zo wat helemaal als het beleerd is en gecastreerd

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:55

Dan hadden ze hem moeten houden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:57

Ik vind het gewoon een gevalletje van lekker makkelijk uitbesteden aan jou.
Mooi goedkoop.

En inderdaad. Als je er zoveel om geeft, dan moeten ze hem houden.