4H Colorado Rodeo.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:19

ElCid schreef:
Bokken is een hele natuurlijke beweging voor een paard, de riem/ touw door de liezen prikkelt ( en is vaak ook nog met bont gevoerd) en bindt niks nergens af, ik zou ook niet weten wat het moet afbinnen omdat het merendeels merries zijn die gebruikt worden /3 .

Volgens mij kunnen die riemen ook helemaal niet strak, als je daar namelijk een riem heel strak bind beperk je juist de bewegingsvrijheid en kan een dier minder goed de achterhand bewegen. Bij koeien is een touw strak om de liezen binden namelijk juist een oude truc om te voorkomen dat ze hard kunnen trappen }:0 (Bijv bij koeien die niet zo goed gewend zijn om met de hand gemelkt te worden)

Imo is gedrag wat in eerste instantie uit stress voor komt best te bevestigen zonder dat het telkens stressvol blijft. Ik reed bijv ook een paard wat als ie zich verveelde steeds op de ren ging, ze zal vast ooit geschrokken zijn maar daarna is dat rennen gewoon bevestigd want ze schrok alleen als het werk saai was en ze ging ook zo langzamer als ik mijn balans verloor, dus zo bang was madam niet :+ . Anderzijds is het voor ieder paard natuurlijk spannend als er voor het eerst iemand op gaat zitten dus ik vind het allemaal een beetje gedramatiseerd om het traumatisch en doodsbang te noemen.

xCynthiaVos

Re: 4H Colorado Rodeo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 00:50

ElCid, Ja ik ga nog naar Vegas ik ga eens kijken! Dankjewel voor de tip.

Kirr, ik ga je is een berichtje doen ik wil nog meer western opsnuiven haha.

Verder heb ik twee lesjes western op de planning staan. Eerste dag gewoon kennis maken met het dier tuig hulpen en alle ins en outs en daarna nog een dagje er mee door. Welke tact geen idee nog dat gaan ze me ook allemaal laten zien.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 02:51

Mooie foto's TS!

Ik woon zelf in de VS, ben van dressuur overgestapt naar de western en jups, ook ik ga geregeld naar een rodeo ;)

Helemaal niets mis mee, die dieren worden er special voor gefokt en zo zielig zijn ze echt niet hoor!

Jeetje, half bokt over de flos omdat er een keer rodeo foto's geplaatst worden en dat MAG niet want daarmee trap je op enkele tere zieltjes...

Zucht! Beesten hebben t zoals al door meerdere gezegd is absoluut niet slecht! Zie dit veel liever dan amateurs die met stang en trens denken te kunnen rijden en hun paard bijna constant lopen te prikken met mega sporen maar dat is ieder voor zich!

Voor de TS wil ik alleen zeggen: geniet van je tijd hier! Ik zit hier al 17 maanden en heb de tijd van mn leven ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 08:34

Kwam net op fb een filmpje tegen van een bekende stockcontractor, die zijn stieren in een speciaal gebouwde 'stapmolen' (state-of-the-art bull walker) aan het trainen is voor een grote rodeo :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:00

Kirrr schreef:
Kwam net op fb een filmpje tegen van een bekende stockcontractor, die zijn stieren in een speciaal gebouwde 'stapmolen' (state-of-the-art bull walker) aan het trainen is voor een grote rodeo :D

Ik ben benieuwd naar het filmpje!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:03

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:28

Wat een beesten zijn die stieren in dat filmpje!

Ik zou best een een rodeo willen zien (en ook wel eens willen proberen op zo'n paard of stier te blijven zitten :P ). Het calf roping vind ik ook niet iets dat je ter entertainment moet doen, maar de rest lijkt me prachtig om te zien!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:56

julius_juut schreef:
Wat een beesten zijn die stieren in dat filmpje!

Ik zou best een een rodeo willen zien (en ook wel eens willen proberen op zo'n paard of stier te blijven zitten :P ). Het calf roping vind ik ook niet iets dat je ter entertainment moet doen, maar de rest lijkt me prachtig om te zien!

Mooi om te zien, conditie training voor stieren! Ze zijn echt heel groot, ik heb er wel eens naast gestaan, stokmaat ligt vaak ruim bonen de 1.70m en ze hebben echt een hele grote kop }:0 !
Dat was toen een kruising met een Brahma ; https://mindjourney1962.files.wordpress ... cattle.jpg :o :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:23

Wauw wat mooi! *vind de brandroodjes in het weiland nu wel heel saai*

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:55

Ik snap wat willen zeggen over roping, maar er is echt niks zo vet als op echte koeien ropen.
Daar kan geen enkele trainingsmanier tegen op.
Wij trainen vaak wel via breakaway roping. Dat wil dus zeggen dat de moment dat je de hoorns (of een ander lichaamsdeel vangt) de rope los gaat. Waardoor het dier dus geen slag in zijn nek krijgt en niet de grond tegen gaat.
Maar op de meeste rodeo's/wedstrijden is het nog altijd teamroping en dan kan je natuurlijk niet met een breakaway lasso.

Fototje dat een andere stockcontractor gisterenavond deelde. Says it all...
Afbeelding

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:00

Kirrr schreef:
Ik snap wat willen zeggen over roping, maar er is echt niks zo vet als op echte koeien ropen.
Daar kan geen enkele trainingsmanier tegen op.
Wij trainen vaak wel via breakaway roping. Dat wil dus zeggen dat de moment dat je de hoorns (of een ander lichaamsdeel vangt) de rope los gaat. Waardoor het dier dus geen slag in zijn nek krijgt en niet de grond tegen gaat.
Maar op de meeste rodeo's/wedstrijden is het nog altijd teamroping en dan kan je natuurlijk niet met een breakaway lasso.

Fototje dat een andere stockcontractor gisterenavond deelde. Says it all...
[ [url=m/himU9s.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ga er verder niet meer feitelijk op in, maar dit argument van het plaatje komt me héél bekend voor van de boeren die beweren dat ze enorm respect voor hun dieren hebben en dat ze de dieren nooit verkeerd zouden behandelen omdat daar hun geld in zit. Zijn dat niet diezelfde boeren die laatst varkens boven de snelweg hebben gehangen? Hmmm.. Erg respectvol ja. Dat er geld in zit betekend niet dat de dieren niet lijden. Dat er geld mee gemoeid gaat kan ook juist betekenen dat minder zorg meer winst veroorzaakt. Zo kan je het ook omdraaien ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:12

Tillie scheer niet alle boeren over één kam?
Daarnaast is een discussie over boeren hier niet op zn plaats.
Ga die discussie maar ergens anders voeren.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:25

EV ---> EV-ITP

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:27

Behalve dat dat niet waar is... minder zorg veroorzaakt minder winst.
Dus welk voordeel geeft dat dan aan een stockcontractor?

Je wil als stockcontractor absoluut geen slechte naam krijgen. Als je keer slechte koeien/bulls of broncs levert, dan ligt de het hele evenement stil. Dan mag je als stockcontractor je boeken sluiten.
Niemand wint erbij als je mentaal of fysiek mishandelde dieren meebrengt op de rodeo.

Ik heb nog nooit van een goed onderbouwde uitleg gelezen van een tegenstander van rodeo, waaruit bleek dat hij/zij er effectief geweest is en ervaring mee heeft en dat is net wat ik er zo jammer aan vindt. Mensen roepen maar iets...

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 13:33

Wat een belachelijke reacties in dit topic?!

Boeren hier in Canada en US verdienen hun geld met gezonde koeien. Ze moeten goed te eten krijgen en niet veel stress hebben want dat merk je terug in het vlees waardoor het waarde veliest. Hier gaan de prijzen ondertussen over de 3$ per pond en dat heeft te maken met de droogtes in florida/ texas en andere gigantische gebieden in Canada en Us.

De paarden en stieren hebben het niet slecht op rodeos. Ze staan altijd lekker in het land en krijgen voldoende te eten en drinken. Natuurlijk er zitten mensen tussen die minder voor hun dieren zorgen maar dat betekent niet dat we dat allemaal doen! Ik zit midden in de koeienhandel hier in Canada en je verdient je geld helemaal niet met slecht verzorgde dieren.

Altijd die meningen van mensen die hier nooit zijn geweest :/

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 14:19

Je hebt altijd mensen die aan de hand van enkele foto's aannames doen en nog nooit in het land geweest zijn (en dus nog nooit n rodeo oid meegemaakt hebben) en helemaal niet weten hoe ze met deze dieren omgaan... Zal je helaas altijd blijven houden!

De dieren die ik hier bij de rodeo zie zijn ook allemaal kerngezond, goed verzorgd etc... Komen niets tekort en hoeven hier alleen op vrijdagavond en zaterdagavond wat te werken, ken wel dieren die t slechter getroffen hebben ;)

De rodeo vergelijken met stierenvechten is ook weer zoiets dat kant nog wal raakt... Zit imo n heel groot verschil tussen moedwillig n dier tot bloedens toe steken of even erop zitten voor 8sec maar dat is off topic!

Nogmaals, TS, je hebt t mooi weten vast te leggen! Ikzelf heb ook genoeg gave foto's van de rodeo hier maar om dit soort opmerkingen hou ik die dus voor mezelf... T is en blijft bokt en er zijn mij hier op t forum teveel mensen die zonder uberhaupt te weten hoe alles in elkaar zit van alles gaan roepen en dat is niet terecht maar gebeurd zoals je ziet wel.... Heel erg jammer van je topic!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 15:44

__Elizabeth schreef:
Wat een belachelijke reacties in dit topic?!

Boeren hier in Canada en US verdienen hun geld met gezonde koeien. Ze moeten goed te eten krijgen en niet veel stress hebben want dat merk je terug in het vlees waardoor het waarde veliest. Hier gaan de prijzen ondertussen over de 3$ per pond en dat heeft te maken met de droogtes in florida/ texas en andere gigantische gebieden in Canada en Us.

De paarden en stieren hebben het niet slecht op rodeos. Ze staan altijd lekker in het land en krijgen voldoende te eten en drinken. Natuurlijk er zitten mensen tussen die minder voor hun dieren zorgen maar dat betekent niet dat we dat allemaal doen! Ik zit midden in de koeienhandel hier in Canada en je verdient je geld helemaal niet met slecht verzorgde dieren.

Altijd die meningen van mensen die hier nooit zijn geweest :/

_/-\o_

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 06:38

He supergaaf! Ik besloot eens rodeo op te zoeken bij zoekfunctie, kom ik op dit recent topic! Ik ben twee avonden achter elkaar naar een professionele rodeo geweest (ik ben ook in de VS :Y) ). Heb echt ook supergave foto's maar je zou al bang worden om een topic te openen, ronduit belachelijk dit.. (maar morgen komt ie er toch op hoor)
Geniet nog van je tijd in de VS, ik vertrek na 6 weken Alabama woensdag helaas weer richting belgië!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 10:58

Wow, wat een gave foto's!
Mooi vastgelegd, TS.

Ook wij zijn meerdere malen naar een rodeo geweest in de USA en het is echt geweldig om te zien. Van mishandeling is echt geen sprake, die dieren hebben het super goed. Ik denk dat menig dressuurpaard jaloers zou zijn op zijn soortgenoot in de USA.
Persoonlijk vind ik barrelracing het mooiste onderdeel, zo knap dat sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:07

Kirrr schreef:
[ [url=m/himU9s.jpg]Afbeelding[/url] ]

Really, dit vind jij een geldig argument??? Wat een (toepasselijke term) bullsh*t is dat :')
Laat me niet lachen. Hoe duurder het dier is, hoe groter misschien zelfs wel de kans dat geld juist meer meespeelt dan welzijn. Denk aan een Salinero die nooit de wei op mocht of een ren/westernpaard dat op veel te jonge leeftijd wordt ingereden om zo mee te draaien op zijn topmoment. Een springpaard waarmee chemicaliën op de benen worden gesmeerd of de balk even word opgetild om hem 'voorzichtiger' te maken. De mishandeling van tuiger of gangenpaarden. Sportpaarden met open flanken of mondhoeken. Kijk, het is niet overal zo, gelukkig, maar zulke gevallen zeggen wel wat hoor. Jij gelooft je eigen "argument" toch niet in dit plaatje?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:27

Moderatoropmerking:
Graag willen we jullie verzoeken hier geen discussietopic van te maken over of rodeo mishandeling is of niet. EV-ITP is niet bedoeld voor discussietopics. Wie zich geroepen voelt mag uiteraard wel een topic openen op RT-D.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:53

Omdat ik niet off topic wil gaan heb ik je een pb gestuurd WildWings. ;)

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 17:08

Wauw wat een ontzettend gave foto's! Ik zou echt graag nog eens toeschouwer willen zijn, nu nog even doorsparen voor een ticket naar de USA :D