Wat zouden jullie hiermee doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lora22

Wat zouden jullie hiermee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 22:40

Hey Bokkers!
Ik was deze avond met een vriendin mee naar de manege. De les begon normaal en iedereen deed wat er van hen gevraagd werd, totdat iedereen ineens allemaal op dezelfde volte aan het rijden was. M'n vriendin haar bijrijdpony op de manege (daar rijd ze ook de lessen op, dus geen manege pony) gaf een bok omdat er waarschijnlijk een paard te dicht achter hem liep of wat dan ook. Wat er toen gebeurde vond ik echt niet normaal voor manege/zorgboerderij.

Zo omschrijven ze zich op hun website :
Welzijn van mens en dier, sfeer en respect voor elkaar vormen de basis.

Dit is één van de stalregels:
De paarden en andere dieren dienen met respect voor het wezen behandeld te worden. Bij tekenen van mishandeling wordt de toegang tot het terrein ontzegd. Beoordeling in deze geschied door de staleigenaar.

Wat er gebeurde:
De instructriese/eigenaresse van de manege vroeg mensen langs de kant een longeerlijn en zweep voor haar te pakken, ik dacht: oke, ze gaat hem even longeren om zijn energie eruit te gooien maar dat was niet helemaal wat er gebeurde. Ze gebruikte de achterkant van haar longeerzweep en sloeg hem, denk ik, wel vijftien keer achter elkaar op zijn hoofd, daar bleef het niet bij... daarna, ik weet niet wat ze nou precies wilde, of ze hem wilde longeren of, ik weet het niet, het kwam het meest in de buurt van longeren denk ik... normaal als je longeert gebruik je de zweep meer als een soort verlening van je arm maar zij sloeg niet één keer maar misschien wel dertig keer, raak op zijn kont/rug, en niet zachtjes, de striemen waren te zien. Daarna vroeg ze aan mijn vriendin of ze er weer op wilde. Onder tussen kon ik echt niet meer stil zitten en wilde er eigenlijk wat van zeggen, dus ik was een beetje aan het mopperen en blijkbaar hoorde de man naast mij dat en zegt gewoon heel droog, ja, ze moeten toch een keer leren dat ze het niet mogen he. Ik zeg tegen hem: dat snap ik ook wel maar als dit mijn paard was geweest en ik had geweten dat de eigenaresse van de manege je paard zo behandeld, dan weet ik niet hoe de eigenaresse van de manege er nu uit zou zien maar ik had m'n paard mee genomen en was gelijk weggegaan. De man zei niets meer terug.. Het erge vind ik ook nog, dat iedereen die daar zat te kijken deed of het heel normaal was, het leek wel of ik de enige was die dit ontzettend erg vond.
Ik wilde dit even met jullie delen, om te vragen wat ik zal doen? Een klacht indienen of iets anders?

mika11

Re: Wat zouden jullie hiermee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 22:45

Het is niet normaal.
Zoiets zal daar wel vaker gebeuren, als iedereen het daar verder wel oké vond?
Wat vindt jouw vriendin er dan van, het ging om haar bijrijdpony?
Ze kan het doorgeven aan de eigenaar van die pony, wat er gebeurd is?
Sowieso, als het geen manege pony was had die vrouw helemaal geen recht om zo op die pony te slaan.

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 22:54

Barbet schreef:
Het is niet normaal.
Zoiets zal daar wel vaker gebeuren, als iedereen het daar verder wel oké vond?
Wat vindt jouw vriendin er dan van, het ging om haar bijrijdpony?
Ze kan het doorgeven aan de eigenaar van die pony, wat er gebeurd is?
Sowieso, als het geen manege pony was had die vrouw helemaal geen recht om zo op die pony te slaan.

Nou ik hoop het eigenlijk niet voor de pony's maar het zal me ook niet verbazen hoor...
Ik kon er niet echt hoogte van krijgen wat ze er nou precies van vond, ik zei ook al tegen haar zou je dit niet even een keer vertellen aan de eigenaar?
Tja ik denk dat ik de enige was die dat ook dacht, ik kan me er zo boos om maken he..

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 22:56

Op jouw verhaal afgaand vind ik het schandalig. Het is jammer dat je het niet hebt gefilmd, want dat zegt vaak meer dan woorden.

Maar wat vond jouw vriendin ervan? En hoe staat de eigenaresse van de pony ertegenover? Weet zij daarvan? Ik zou denk ik eerst eens met haar gaan praten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 23:41

zei niemand op dat moment er niets van?

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 08:37

Hevonen schreef:
Op jouw verhaal afgaand vind ik het schandalig. Het is jammer dat je het niet hebt gefilmd, want dat zegt vaak meer dan woorden.

Maar wat vond jouw vriendin ervan? En hoe staat de eigenaresse van de pony ertegenover? Weet zij daarvan? Ik zou denk ik eerst eens met haar gaan praten.

Ik dacht nog ik moet het filmen maar heb het toch niet gedaan.. Ik zou natuurlijk nooit iets op internet over een manege zeggen als het niet waar zou zijn, zeker niet omdat ik het altijd hartstikke leuk vond om mee te gaan en ik zelfs nog weleens wat leerde van de lessen!

Zoals ik hierboven al zei ik kon er niet echt precies achter komen, ze deed een beetje vaag erover.. En de eigenaresse die ken ik verder niet..

Geerke: nee niemand, ik denk omdat al die kinderen er al zolang rijden dat het normaal is geworden ofzo?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:30

Het kan best een incident zijn, maar dan nog, had het zoals jij het beschrijft niet mogen gebeuren. Je gaat niet een paard op zijn hoofd slaan en zomaar meppen. Dat arme dier heeft absoluut geen idee waarom. Ten eerste denk ik niet dat hij een bokje als fout ziet en ten tweede zat er veel te veel tijd tussen. Zo kweek je bange en gevaarlijke paarden.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:39

Auw auw auw.. arm paard. Hoe kan ze dat nou doen?

Precies wat Hevonen zegt.. dat paard heeft geen idee waarom het nou geslagen wordt en los je er dus niks mee op.

Sowieso hoor je je paard niet te slaan -:(- ongelofelijk dat niemand er wat van zei... ik was uit mn dak gegaan geloof ik. Zou het zeker ook aangeven bij de eigenaar!!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 10:32

ED -> MA

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 11:13

ilonamandjes schreef:
Auw auw auw.. arm paard. Hoe kan ze dat nou doen?

Precies wat Hevonen zegt.. dat paard heeft geen idee waarom het nou geslagen wordt en los je er dus niks mee op.

Sowieso hoor je je paard niet te slaan -:(- ongelofelijk dat niemand er wat van zei... ik was uit mn dak gegaan geloof ik. Zou het zeker ook aangeven bij de eigenaar!!

Ik denk dat ik het ook wel even tegen de eigenaresse ga zeggen, weet toevallig hoe zij heet ken haar voor de rest niet.. maar ik vind het ook weer niet echt aan mij om het te zeggen...

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 13:17

Nee snap wat je bedoelt, maar ze kan het (lijkt mij) beter 1x teveel te horen hebben gekregen, dan helemaal niet......ben dan ook wel benieuwd wat zij ervan vindt.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 19:24

Arm arm arm paard! Beestje heeft geen idee wat hem overkomen is.
Praat eens met je vriendin, wat vind zij ervan en gebeurd dit vaker op die manege. En wat wilde de instructrice bereiken? Ik snap er in ieder geval niets van.
Praktisch vind ik dat de eigenaar van het paard hiervan op de hoogte gesteld moet worden. Denk er wel aan dat mocht dit vaker gebeurd zijn en je vriendin heeft dit voor de eigenaar verzwegen ze zeer waarschijnlijk haar bijrijpaard kwijt is. Ik zou dit als eigenaar namelijk niet pikken.
Daarnaast hoeft ook niemand het te proberen mijn paard of mijn bijrijpaard zo te slaan! Ze zijn beiden keurig opgevoed maar paarden slaan soms naar elkaar. Daar zijn het paarden voor.

Wodan198021

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 19:09

Meteen de eigenaar van de Manege inlichten,en ook de eigenaar van het paard inlichten.
Vind je vriendin dit niet goed dan is zij geen echte paardenliefhebber lijkt m'n,want als je echt om het dier geeft accepteer je het niet dat het zo behandeld wordt.
Het is wel degelijk aan jou om het te melden,juist omdat de lessers dit waarschijnlijk "normaal" vinden,dit geeft aan dat het (waarschijnlijk) vaker gebeurt.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:43

Wat heb je gedaan TS? Heb je er al met iemand over gepraat?

isisxnous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:45

Hevonen schreef:
Wat heb je gedaan TS? Heb je er al met iemand over gepraat?

mag ik vragen wat TS is, zie het wel vaker staan maar geen idee

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:50

En dit is nu precies waarom ik die hele paardensport heb gelaten voor wat het is.
Waarom is het toch normaal voor zoveel dat dit gebeurt? Gatverdamme.

Ik had zeker weten de eigenaresse van de pony geïnformeerd en een heel boze klacht ingediend bij die staleigenaresse. Als ze een rotdag heeft koopt ze maar een boksbal waar ze op tekeer kan gaan.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:55

Degene die het topic start isisxnous

Jeetje ik had er inderdaad echt gelijk op af gegaan en het gestopt. Ik zou zeker even de eigenaar inlichten. Waarschijnlijk zijn die mensen van die manege die toe keken niet anders gewend, maar van een manege eigenaar kan echt niet door de bocht. Zeker zij zou het goede voorbeeld moeten geven.
Toch even bespreekbaar maken...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 10:09

Ik zou dit geloof ik al niet gepikt hebben als ruiter,
ongeacht of het mijn eigen paard was of een manegepaard..

was dit een managepaard, dan was ik naar de eigenaar/beheerder gestampt zodra de eerste klap op die wijze gevallen was en mijn lidmaatschap per direct opgezegd..

als het mijn eigen/bijrijdverzorgpaard was, dan was ik met zweep op die instructeur afgestormd geloof ik en had ik net zo lang teruggeslagen, tot ze het paard losliet..

Ik begrijp niet dat niemand dit gefilmd heeft.. ook de andere deelnemers uit de les vinden het blijkbaar 'normaal'? vooral het laatste, dan niemand in de bak gereageerd heeft baart mij zorgen.

Ik vraag mij ook af wat de eigenaresse gedacht moest hebben als het dier zo terug op stal komt..
beest moet dan toch onder de striemen zitten en kopschuw zijn tot en met..

---

ik ben echt wel iemand die zijn paard een flinke klap geeft, of een schop (als ik er met mijn hand niet bij kan), lik op stuk en met mate.

maar om speciaal spullen te laten uitrukken om het paard even mores te leren? dat gaat helemaal nergens meer over, want dat paard legt allang het verband niet meer met de schop achterwaards.

allereerst is degene die achter een ander rijd verantwoordelijk voor een veilige afstand.. een schop naar achteren als die gaat kont kussen, vind ik risico van de ruiter.

de ruiter van het trappende paard, corrigeert het paard gewoon door een 'HE, BEN JE NU HELEMAAL IDIOOT!!!' en het is volkomen duidelijk voor het dier dat het niet gewenst is..

is het een gewoonte, dan waarschuw degene achter je behoorlijk, en kun je altijd nog een tik bijgeven en je paard goed voorwaards weg laten rijden, als hij toch wat doet..

maar het paard stilzetten, longeerlijn en zweep pakken om het dier een lesje te leren.. dat heeft niets met corrigeren te maken.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 10:18

Dit is echt een toppunt van een zinloze en nutteloze actie, poown weet allang niet meer wat hij verkeerd gedaan heeft en krijgt dus straf om niets. Enige wat je creëert zijn valse pony's die om elk wissewasje gaan bokken, staken en meppen.

Zinvoller zou geweest zijn om de pony aan de longeerlijn te klikken en met de zweep wakend bij de achterhand laten rusten en dan de aan te laten draven. Dan de andere ruiters er omheen te laten draven. Door de wakende en drijvende hulp van de zweep, leer je de pony voorwaarts te blijven en de anderen te negeren, mocht de pony een reactie willen geven, kun je met de zweep de pony snel genoeg naar voren drijven.
Hiervan leert een pony, niet van zinloos meppen.

GrimFandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 10:21

Dat is niet normaal. In veel gevallen heb ik zoiets van "ja, dat is één kant van het verhaal, misschien viel het allemaal wel mee". Maar een paard slaan op het hoofd? Ik zou me waarschijnlijk moeten inhouden om die zweep niet uit haar handen te rukken.

Ik begrijp dat je soms een paard terecht moet wijzen. En er zijn paarden waar je soms streng moet zijn. Maar je doet dat in het moment dat het gebeurd bij wijze van correctie, en niet op zo een manier dat je fysieke en mentale schade teweegbrengt bij het dier.

Misselijkmakend.
Laatst bijgewerkt door GrimFandango op 28-10-15 10:27, in het totaal 2 keer bewerkt

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 10:24

Ik zou in ieder geval zorgen dat de eigenaresse van het paard dit weet. Liefst via je vriendin, maar als die het niet wil vertellen, dan zou ik dat zeker zelf doen. Ik zou als eigenaar iig woest zijn als ik dit zou horen.
Verder zou ik het ook melden bij de eigenaar van de manege, die wil ook weten wat zijn personeel doet lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 10:35

Als de donder samen naar de eigenaresse van het paard, dan heeft je vriendin een getuige en samen sta je toch wat sterker.

Zou ook echt je vriendin hiervan overtuigen, want wat nu als pony straks ineens ander gedrag gaat vertonen, of voor mijn part kopschuw hiervan raakt en jullie zeggen niets, heeft straks je vriendin het nog gedaan ook, in de ogen van de eigenaresse.

Maar ga er wel vanuit dat een eigenaar dit soort wanpraktijken altijd weten wilt!

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 14:20

Ik ben het echt met jullie allemaal eens! Het is echt stom van mij dat ik het niet gefilmd heb, ik denk dat ik dit niet deed omdat iedereen het blijkbaar normaal vond...
Wat elenaMM77 zegt ik ben ook niet iemand dat als een paard mij bijt ofzo dat ik niets doe, ik zal ook wel even boos zijn, dat is dan wel precies op dat moment niet 5/10 min later!
Ik hoorde van iemand dat de dierenbescherming er al meerdere keren geweest is, ze doen er niks aan omdat iedereen het normaal vind en het dus ook nooit gefilmd word, geen bewijzen dus..

MissDoosiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:30

Hallo,
mag ik vragen welke stal dit was?
Dit verhaal komt me erg bekend voor, de stalregels komen ook overheen

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 16:25

MissDoosiee schreef:
Hallo,
mag ik vragen welke stal dit was?
Dit verhaal komt me erg bekend voor, de stalregels komen ook overheen