Toiletteren, before and after close-ups.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Toiletteren, before and after close-ups.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 22:27

Vandaag weer eens een middagje paarden getoiletteerd en er eens wat foto's van gemaakt voor op Instagram.

Toen bedacht ik dat Bokt ze misschien ook wel interessant vond, dus bij deze...

De benen toileteer ik op twee manieren. Met een scheerapparaat of met een schaar. Witte benen vind ik meestal mooier om te scheren, vossen doe ik altijd knippen en bij zwarte benen licht het aan het hoeveelheid haar.

Before:

Afbeelding

Geschoren:

Afbeelding

Before:

Afbeelding

Afbeelding

Geknipt:

Afbeelding

Afbeelding

De tastharen laat ik natuurlijk grotendeels zitten, maar ik kort ze wel wat in

Before:

Afbeelding

Afbeelding

After:

Afbeelding

Afbeelding

De baarden brand ik weg met een aansteker. Knippen wordt bijna nooit mooi strak en scheren geeft kleurverschil en/of happen. Het branden en de rook raken ze meestal snel aan gewend en vinden ze vaak minder vervelend dan een trillend scheerapparaat op hun kaak.
Probeer dit niet zomaar thuis, want hier heb je wel wat ervaring voor nodig!

Before:
Afbeelding

Afbeelding

After:

Afbeelding

Afbeelding

De oren heb ik vandaag niet op de foto gezet, omdat ik die al eerder had gemaakt.
Bij de oren scheer ik de randen strak en van boven recht naar beneden alle garen die buiten het oor vallen. Op de eerste foto zie je door de schaduw niet goed dat het oor nog vol haar zit, daarom de tweede foto ter illustratie. Helaas heb ik daar geen 'before' foto van.

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat ik jullie een leuke inzage in mijn toileteerwerk en misschien wat inspiratie heb kunnen geven!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:46

Wat zie je de gallen goed op geschoren benen... :x
Maar je toiletteert echt heel netjes :j Snap alleen dat afknippen van die snorharen nooit zo... Wordt daar in de ring moeilijk over gedaan? Is voor paard heel fijn denk ik als ze lang zijn...

Chiave

Re: Toiletteren, before and after close-ups.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:48

Idd, wat is dat met die tasthaartjes? Is dat niet sneu?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:52

Ik vind die baarden echt heel mooi! Scheten staat inderdaad altijd zo raar maar dit staat super netjes.
Ook fijn dat je een deel van de tastharen gewoon laat zitten. Zie je niet overal!
Doe je ook manen ed?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:53

Hoe knip jij die benen zo strak? Ik krijg dat nooit echt mooi voor elkaar en scheren wil ik niet aan beginnen...
Ziet er allemaal strak uit!

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 04:28

Sientje schreef:
Wat zie je de gallen goed op geschoren benen... :x
Maar je toiletteert echt heel netjes :j Snap alleen dat afknippen van die snorharen nooit zo... Wordt daar in de ring moeilijk over gedaan? Is voor paard heel fijn denk ik als ze lang zijn...

Lekker complimenteus...
Als dat al gallen noemt.
Beetje onvervuld gewrichtskapsel.
Echte gallen zien er wel anders uit hoor.

Ik vind het erg netjes Ts!
Helemaal mijn smaak.
Al die half ontplofte bospaarden in de ring hoeft voor mij niet zo

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 04:38

Inney schreef:
Ik vind die baarden echt heel mooi!
!Scheten staat inderdaad altijd zo raar maar dit staat super netjes.
Ook fijn dat je een deel van de tastharen gewoon laat zitten. Zie je niet overal!
Doe je ook manen ed?

Ja, scheten kunnen soms heel raar zijn... :D

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 04:40

erg netjes, ik doe het je niet na.... ;)

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 06:24

Vind het er wel super netjes uitzien! Maar het scheren van de oren van.binnenuit is toch niet meer toegestaan? Of tenminste ieder zijn eigen keuze natuurlijk, maar ik bedoel op wedstrijd en dergelijke?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 06:37

Tot een aantal jaar geleden verwijderde we de tastharen geheel. Heb daar nooit problemen bij ondervonden, paarden reageerde notmaal. Inmiddels vind ik dat dat niet meer kan, dus laat ik het meeste zitten. Alles laten zitten vind ik gewoon slordig, zeker als ze wat krullende tastharen hebben.
Maar ze hebben dus nog steeds hun tastharen, maar ze zijn iets korter.

De schimmel heeft gewoon iets grof beenwerk. Gallen zien er echt heel anders uit ;)

Er is geen regel op het uitscheren van de oren, het mag dus wel en dat zie je ook veel. We hebben dat ook altijd gedaan en zag daar bij de paarden nooit hinder van. Maar ik ben daar dus ook mee gestopt. Dit is net zo mooi.

De benen knippen die ik met een kleine kappersschaar van de Hema. Zie hier mijn gereedschap:

Afbeelding

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:48

jorika1986 schreef:
Inney schreef:
Ik vind die baarden echt heel mooi!
!Scheten staat inderdaad altijd zo raar maar dit staat super netjes.
Doe je ook manen ed?

Ja, scheten kunnen soms heel raar zijn... :D

_O- oeps

Jelaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:37

wauw wat netjes( je mag die van mij ook wel komen doen, helaas beetje uit de richting :D ) _/-\o_

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:53

Ziet er altijd weer netjes uit!

Bij de KFPS mag je sinds dit jaar de tast haren niet meer weg halen en bij de oren aan de binnenkant alleen nog maar de uitstekende haren verwijderen.
Het uitscheren van de oren is dus verboden.

Blue_Berry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:54

Wauw! wat onwijs netjes. Vooral die baardharen :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:56

Netjes hoor, baard branden dus? Ga ik ook eens proberen, al denk ik dat de mijne gaat flippen :+

Die benen vind ik echt prachtig, helaas is de mijne dusdanig panisch voor het geluid van scheren in de buurt (laat staan voelen op z'n lijf) dat dit niet zonder roes kan en da's me nou net weer niet waard, dus helaas dan maar minder mooie benen :+

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:58

Heel mooi! Maar krijgen je paarden geen mok aangezien er geen stukje haar meer over is aan de onder kant? Hoe doe je die baarden precies?
*\o/*

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:05

Cas123 schreef:
Heel mooi! Maar krijgen je paarden geen mok aangezien er geen stukje haar meer over is aan de onder kant? Hoe doe je die baarden precies?
*\o/*

Ik scheer de benen van mijn paard juist omdat ik haar dan beter mokvrij kan houden. Zo drogen de benen eerder en je hebt een veel beter zicht dus je bent er eerder bij als er een klein plekje ontstaat.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:15

Ziet er netjes uit :D

In het verleden deed ik ook altijd baarden branden maar mijn huidige paard ,die ik bijna 10 jaar heb, is er panisch van dus mee gestopt :+
Branden is iets wat je uit de hand moet leren vind ik en niet via Internet uit een geschreven tekst.
In het verleden heb ik mijn (vorige)tinker wel eens bijna in lichte laaien gezet omdat de manen vlam vatten :oo .

Wat stinkt dat branden hè ts :x
Iedereen kon het ruiken als ik weer aan de gang was geweest _O-

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:18

Netjes! Hou ik van, mijn paard word ook wekelijks opgeschoren vind ik mooi verzorgd.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:19

Ah oke, duidelijk.. :j

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:19

Leuk om te zien! Ik lees even mee.

Tastharen kort ik ook in, mijn paard is er niet van gecharmeerd als ze bij het vastmaken van het hoofdstel tussen de riempjes en gespen .nemok

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:27

Mijn opa brandde de baard van mn pony ook altijd, mooi makkelijk en snel :j Ziet er strak uit Ts!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 13:27

Dat branden ga ik inderdaad niet uitleggen online. De geïnteresseerden komen maar eens langs ;)
Dat branden is inderdaad heel ouderwets. Vroeger deed iedereen het zo, dus de oudere mensen zullen het wel kennen.

Paarden met veel behang aan de benen, zoals Friezen bijvoorbeeld, hebben vaker en ernstiger mok, dan paarden met minder haar aan de benen. Scheren zorgt dus juist voor minder mok, doordat je het makkelijker droog en schoon kunt houden en je een beginnend mokplekje sneller opmerkt.

Paarden die panisch zijn voor een scheerapparaat aan de benen kun je in de regel prima knippen, zoals ik bij de zwarte benen heb gedaan. Dat vergt wel wat oefening en de eerste paar keer zal het dus niet zo heel mooi zijn :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:34

Wij deden dat vroeger ook al met de pony, dat wegbranden. :D Ziet er keurig uit hoor, leuk om mee te kijken. Met scheren merk je dat ook goed, oefening baart kunst.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:34

Exact hoe ik het heb geleerd op school en ik kan bij mijn verzorgpaard altijd heel duidelijk verschil zien. Die is (zeker in de winter) een halve tinker aan zijn benen. Alleen deze winter geen concoursen gepland, dus de benen zijn voor mij doen redelijk onverzorgd. Kreeg er laatst zelf nog commentaar op van mensen op stal, die zijn namelijk anders gewend van. Hahahaha

Branden van de keelharen vind ik zelf altijd super fijn. Ik gebruik daarvoor gewoon een aansteker. In het begin zijn ze er soms was irri op, maar zodra ze merken dat er weinig gebeurt laten ze het makkelijk toe.