Braaf paard kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HORSES2002

Braaf paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 13:11

Wij zijn een paard aan het zoeken maar ik heb een probleem. Het paard wordt voor mijn moeder mijn zusje en ik. Alleen ben ik gevorderd en mijn moeder en zusje beginners. Dus hun zoeken zon super braaf paardje dat alles kan en niks stouts doet. Alleen vindt ik dat soort paarden super saai. Ik hou juist van paarden met veel pit en temperament.Wat moet ik doen??

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:14

Is het je eerste eigen paard? Het is namelijk leuk om een uitdaging te hebben maar misschien is voor je eerste eigen paard is dat toch niet zo'n goed idee

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:16

Wie betaalt het paard? Die bepaalt welk soort paard er komt.
Waarschijnlijk betaalt je moeder.
Welnu, dan is het voor jou om maar tevreden te zijn met wat je krijgt.
Immers, beter een braaf misschien wat saai paard, dan helemaal geen paard, toch?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:17

In je handen knijpen dat je een eigen paard krijgt.
Je zult zien dat je nooit uitgeleerd bent. En met les zul je toch wel uitdagingen kunnen vinden om naartoe te werken.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:18

Heel goed zoeken. Je hebt ook braverds die heet te rijden zijn en zich aanpassen aan de ruiter op hun rug. Maar die zijn maar weinig.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:19

Als ik dit zo lees, dan lees ik geen gevorderde ruiter...
Een braaf paard kun je ook scherp aan de hulpen zetten en daardoor heter maken.
Ik denk dat je nog heel wat te leren hebt over de mogelijkheden van een paard, hoeveel je kunt voelen en hoe gaaf dat is.

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:21

Denk dat je moeder en je zusje dan gewoon een beetje gaan leren rijden enzo. Jij zou dan toch ook gewoon een uitdaging op kunnen zoeken met je paard.....
En wat hier boven al gezegd wordt je paard scherp aan de hulpen maken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:22

Braaf wil niet zeggen saai. Braaf wil zeggen gehoorzaam en passend bij de ruiter die jij bent. Mijn advies voor een eerste paard: neem een routinier. En dan eentje 'met karakter', want die heeft heel goed in de gaten wat jij wel en niet kunt. En geloof me als jij nog nooit een eigen paardje hebt gehad dan heb je daar je handen echt vol aan :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:22

Braaf paard blijft vaak braaf door het bijhouden van de manieren die er in getraind zijn en genoeg werk. Beginner kan dat niet altijd zelf doen. Mijn pony's zijn bij mij braaf en bij anderen (met mij in de buurt) ook heel redelijk, maar wel degelijk al vaak op kleine dingetjes de kantjes er af aan het lopen. Het is heel goed mogelijk dat het braaf houden van het braaf gekochte paard zo meteen jouw werk gaat worden en daar kan je je handen behoorlijk aan vol hebben.

HORSES2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 13:24

Dankjewel iedereen❤️ (we hadden er al een paar maar die waren heelemaal niet heet te maken en die reden zelfs mee met kleine kindjes met handicap (ik vind dat zo goed dat mensen dat doen) maar het paard wordt dan een beetje saai toch wel)

HORSES2002

Re: Braaf paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 13:29

Ik heb een paar lease paarden voor mij geleasd en 2 daarvan heb ik helpen zadelmak te maken en doorgeredendus ik weet wel hoe het is om een soort van eigen paard te hebben

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:31

Yep, ik zou ook mijn jonge onbeleerde paard door een 13 jarig meisje zadelmak laten maken :D
Natuurlijk joh.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:33

dat kun je niet vergelijken, ik heb ook altijd verzorg paarden gehad en daar mocht ik alles mee doen wat ik met een eigen ook zou doen. en nu al jaren eigen paarden maar dat is toch een hele stap en heel anders.

HORSES2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 13:33

Ik ben wel 13 maar zie der ouder uit en rij sinds dat ik 3 ben (toen reed ik op zon schetlandertje 2x per maand een halfuurtje)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:34

Juist fijn een braaf paard!
Daar kun je fijn mee aan het werk zonder alle kanten op te stuiteren.
Maak de oefeningen moeilijker of de uitvoering preciezer dan heb jij er ook veel plezier van

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:35

VanHuisUit schreef:
Braaf wil niet zeggen saai. Braaf wil zeggen gehoorzaam en passend bij de ruiter die jij bent. Mijn advies voor een eerste paard: neem een routinier.+

Hier sluit ik me bij aan. Ik zou op zoek gaan naar een ervaren paard. Een vriend van mij heeft een wat ouder marathon paard. Met kindjes en onervaren mensen is hij super braaf en zet geen stap verkeerd. Vraagt een wat ervarener ruiter hem wat wordt hij erg heet en staat scherp aan de hulpen.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:37

HORSES2002 schreef:
Ik ben wel 13 maar zie der ouder uit en rij sinds dat ik 3 ben (toen reed ik op zon schetlandertje 2x per maand een halfuurtje)

Ik snap niet hoe ouder eruit zien enige invloed heeft op je rijkunsten?

Een braaf paard hoeft niet saai te zijn, zoals gezegd. Wanneer je er fanatiek mee gaat trainen, loop je vanzelf wel tegen problemen aan. Die problemen oplossen is juist ontzettend leerzaam. Je leert je paard en jezelf zo kennen. :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:37

Een braaf paard kopen is niet zo moeilijk, een paard braaf houden is dat wel. Dat zou jij kunnen zien als jouw uitdaging!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:38

1 paard geschikt voor 3 personen is altijd een aanpassing voor de beste ruiter.

En dan kan jij t een saai braaf paard vinden, maar zo is dat vaak.

Als je een heter paard krijgt en je zus en moeder kunnen er niet op rijden en er geen lol meer in hebben, dan gaat zon paard ook weer weg.

En als jij graag wil dat je zus en moeder er van af vallen en iets breken, dan vind ik dat beetje eg@ist@sch..

Ik ken genoeg paarden die zich wel beetje aanpassen, maar als ze zich aanpassen aan beste ruiter, dan krijg je ook dat ze de mindere ruiter gaan uitproberen.

en dan word t paard de dupe van.

Ik ken genoeg oudere paarden die hoog in sport hebben gelopen, bij een beginnende ruiter top braaf zijn en bij een betere ruiter extra hun best doen, maar ja, dan moet je als betere ruiter er wel 4 x in de week op rijden, en das geen optie als je met 3 personen op paard moet rijden.

Want inconsequent is ook dat jullie allemaal 30 min per dag op paard rijden om de beurt. Daar word paard niet stabiel van, al helemaal niet als jij de grens opzoekt.

En voor een 13 jarige zie je er misschien ouder uit, maar je denkt wel als een 13 jarige!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:39

Ik denk dat je moeder wel de doorslag zou geven en voor een paard zal kiezen waar jullie alle drie in eerste plaats veilig op zijn. Dat is namelijk het belangrijkste als je een (gezins)paard koopt.

Door dat je nooit klaar bent met leren, zelfs niet als je zo gevorderd bent als jij, valt er nog genoeg voor je te ontdekken, leren en verbeteren.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:40

HORSES2002 schreef:

Dat is niet rijden maar hobbelen :p
Je zal in mijn ogen nog niet gevorderd zijn, wat ook geen probleem is want je bent gewoon nog jong. Er is niks mis met een braaf paard, alleen maar leuker om die juist goed te kunnen rijden. Is een grotere uitdaging dan een heet paard dat zelf al heel heet en groot word onder het zadel. Bonfire was ook braaf geloof ik, Just saying :p

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:45

Ik heb ook een 'braaf' paard zoals jij het noemt. Hij is niet heet of tempramentvol. Maar zeker wel een uitdaging.Hij is werkwillig en hierom zo fijn om te rijden, maar hij is zeker nooit saai omdat hij je graag uittest.
Hierop in tegenstelling is hij zo mak als een lammetje bij mijn moeder, omdat zij beginnend is en nog niet echt iets van hem vraagt. Door een paard de juiste vraag te stellen kan je een verassend antwoord krijgen :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:47

1 paard voor 3 mensen, dan moet de betere zich bij aanschaf nou eenmaal aanpassen aan de iets minder goeien, zo voorkom je ongelukken.
En he, mazzelaar! je krijgt samen met je moeder en zusje een paard! Zie dat even als geluk hebben.

En wat betreft braaf, die kunnen ook nog streken hebben en de grap is vaak zijn ze super braaf totdat je ze echt aan het werk zet, dan krijgen ze ook nog wel eens babbels.
En is het geen uitdaging om samen met een brave te leren verzamelen, uitstrekken, vliegende wissels te leren en appyementen? Gokje.. ook al ben je gevorderd die zitten nog niet in je assortiment, dus ook van brave kan jij nog heel veel leren en als het paard het nog niet kan, mooi om het samen te leren. En kan hij het al, dan is het jouw taak om het nog beter te maken.
Kortom, in braaf zitten ook uitdagingen, maar andere dan puur boven blijven.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:49

Er zijn zat paarden die thuis in de bak superbraaf zijn maar op vreemd terrein of buitenrit wel lekker heet kunnen worden.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:57

Een braaf paard is absoluut niet saai. Mijn paard is ook braaf, is ze al sinds ik haar heb. Kleine kinderen, beginners, mensen die niet kunnen rijden, geen probleem.

Het eerste jaar heb ik zelf weinig van haar gevraagd, dus liep ze braaf haar rondje. Echter sinds ik haar wat meer dressuurmatig aan het oppakken krijgt ze toch meer praatjes. Dit is bij veel brave paarden die ik ken het geval.

Daarbij moet ik wel zeggen dat dit in de bak is. Buiten is ze niet braaf, iets wat sommige mensen nogal eens verrast.