Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sanniej_ schreef:Dat denk ik in bepaalde opzichten wel.
Zo heb ik een merrie staan die zomers met graaskorf op het land moet.
Altijd met de eerste paar keren dat ik hem omdoe blijft ze volledig staan en kijkt ze mij alleen maar aan.
Ben ik uit zicht gaat ze er probleemloos mee eten dus ja deze kan er wat van haha.

fluffyfox schreef:Sanniej_ schreef:Dat denk ik in bepaalde opzichten wel.
Zo heb ik een merrie staan die zomers met graaskorf op het land moet.
Altijd met de eerste paar keren dat ik hem omdoe blijft ze volledig staan en kijkt ze mij alleen maar aan.
Ben ik uit zicht gaat ze er probleemloos mee eten dus ja deze kan er wat van haha.
Dat is geen aanstellen. Ze stelt je een vraag. Namelijk, moet dit?
Ze vraagt je aandacht voor een voor haar ongemakkelijke situatie (die niet anders is dat weet ik zeker!)

mala26 schreef:heb dat artikel niet gelezen maar nee dat kan niet. want aanstellen is een menselijke emotie, plus het feit dat een paard in het wild nooit zal laten merken dat ie stuk is. want dan wordt hij een prooi.
terpentijn schreef:Naar mijn mening kan dat wel degelijk, maar dan wél doordat het door mensen (onbewust!) ergens ingeconditioneerd is. Honden kunnen dat ook, en dat zijn jagers op prooi, die zullen dus ok nooit laten zien dat ze wak zijn. Maar iedereen kent de veralen van de hond die öpeens"mank loopt (en dan extra wordt vertroeteld) en zo meer.
vanuit zichzelf zomaar geloof ik ook niet dat paarden zich "aanstellen". dat doen ze alleen als ze geleerd hebben dat dat gedrag ze iets oplevert.
echt een wonder.
na 5 passen was er niks meer aan de hand. Het maakte ook niet uit welke hoef hij stote

)