Dilemma: verkopen of in bruikleen geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Dilemma: verkopen of in bruikleen geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 07:57

Ik zit met een dilemma.
Heb een hele leuke driejarige appaloosamerrie.
In mijn ogen alleen maar pluspunten.
Staat nu in training om goed beleerd te worden.
Ze doet het super braaf en lijkt een heerlijk rijdpaardje te worden.

Echter heb ik ook nog drie anderen in de rijdmaat en nog vijf kleintjes.
Eigenlijk vind ik twee in de rijdmaat meer als genoeg.

Nu ze in training staat, bevalt het aantal dat ik thuis heb me prima.
Hieruit maak ik op dat ze echt "overbodig" is.
Toch vind ik het lastig om haar weg te doen.
Heb haar als jaarling niet gekocht met de intentie om weer te verkopen.

Bruikleen zou mogelijk een optie zijn.
Had een leuke persoon die haar in bruikleen wilde hebben. Totdat ze begon over kopen op afbetaling en proefperiode.
Heel jammer. Want ik ben anti-proefperiodes.
Bovendien had ze haar nog niet in het echt gezien/ontmoet.
Geregeld gevraagd of ze al was gaan kijken. Nog niet...

Denk dat verkopen het beste is. Alleen is dat gelijk wel definitief.

Tips...ervaringen ook mbt bruikleen zijn welkom!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 08:20

Anke schreef:
Bruikleen zou mogelijk een optie zijn.
Had een leuke persoon die haar in bruikleen wilde hebben. Totdat ze begon over kopen op afbetaling en proefperiode.
Heel jammer. Want ik ben anti-proefperiodes.
Bovendien had ze haar nog niet in het echt gezien/ontmoet.

Je verwacht van iemand die je paard nog nooit heeft gezien dat ze direct 'ja' zegt en akkoord gaat zonder proefperiode?
Misschien moet je je eisen bijstellen. Een proefperiode is zo gek nog niet.

Billy

Re: Dilemma: verkopen of in bruikleen geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 08:23

Ik zou verkopen, zonder proefperiode...
Je weet nooit of ze je paard anders behandelen dan je zou willen bij bruikleen, straks krijg je hem stuk terug....met excuses uiteraard, maar daar koop je dan niks voor....

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 08:25

Tja... bruikleen lijkt me alleen maar meer problemen opleveren... als paard ziek wordt dan is de kans groot dat jij ervoor opdraait. Als ruiter geen zin meer heeft dan komt ze hem weer terug brengen.
Ik zou gewoon advertentie zetten een driejarige merrie die net beleerd is en het braaf doet zal gewoon normaal te verkopen moeten zijn.
Snap ook niet helemaal dat je bruikleen prima zou vinden maar een proefperiode niet.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 08:27

Ik zou ook geen proef periode geven.Als ze hem willen proberen dan komen ze maar bij jou rijden.
Ik ben zelf ook langzaam op zoek naar wat nieuws.Ik ga straks echt niet verwachten dat iemand zegt van hier heb je mijn paard en probeer maar,betaal maar eens als het uit komt.

Qua bruikleen,hoe had je dat zelf voorgesteld?Geef je dan het paard voor bepaalde/onbepaalde tijd mee?Of blijf ze dan gewoon bij jou staan en komt daar iemand rijden?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 08:31

Bruikleen is een lange periode. Minimaal half jaar en opzegtermijn van een maand.
In een proeftijd, zeker voor verkoop heb je snel de kans dat men in korte tijd alles wil gaan uittesten. Wat funest is voor het welbevinden en welzijn van het paardje.
En hoe krijg je het dan terug na deze periode?!
Van mij mogen ze zo vaak komen als ze willen, geen enkel probleem.
Geef nooit een paardje mee voor een proefperiode. Denk dat mensen die dit wel doen, te weinig rekening houden met het dier zelf. Anders ga je niet in op een onoverzichtelijk stressituatie als eigenaar. Een dier heeft tijd nodig om te wennen op een nieuwe plek.
Dat is mijn mening.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 08:34

Bruikleen is verplaatsen. Geen aankoopkosten. Verder wel alle onderhoudskosten net als een eigen paard.
Als ze hier zou blijven is het denk ik meer de trant van bijrijder/lease.
Echter heeft dat geen nut. Want dan heb ik alsnog haar hier erbij. Moet dan een stal verhoogd of bijgemaakt worden.
Wilde pas volgend jaar nieuwe stallen. (Had eerst voornamelijk alleen kleine pony's)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 08:37

@Goof: juist niet. Wilde graag dat ze erheen ging om kennis te maken. Na tig keer vragen de afgelopen weken was ze nog niet geweest.
Ik heb gekozen om haar netjes te laten beleren. Ze staat nu ruim een uur van huis vandaan. Weloverwogen keuze. Ga haar dus niet zomaar meegeven. Dan laat ik haar nog liever staan waar ze nu is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:10

Wees verstandig en begin niet aan bruikleen.
Als je haar zelf niet wilt stallen deze winter, dan kun je ze in pension zetten of verkopen.
Verkopen met proeftijd is vragen om problemen.

Er zijn heus kopers en leners die netjes met je paard om gaan. Maar je zult de eerste niet zijn die een geblesseerd, ziek of totaal verreden paard weer thuis krijgt. Zelfs na een proeftijd van 3 weken.... Niet doen, niet aan beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:43

Ik heb mijn paard al 4 jaar in bruikleen.. Eigenaresse kan zich niet blijer wensen geloof ik.

Mocht je vragen hebben of ed, pb even.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:49

Ik ben even nieuwsgierig, om welke van je paarden gaat het?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 10:01

Bruikleen is gevaarlijk. Ik heb al aardig wat topics gelezen van bruikleners die ineens het paard verkochten en de eigenaar had geen poot om op te staan. Aan de andere kant heeft een stalgenoot een paard in bruikleen en dat gaat super. Mijn punt is eigenlijk dat bruikleen een beetje een loterij is, als het goed gaat is het prachtig maar als het fout gaat zit je met de gebakken peren want je hebt wel rechten maar je recht krijgen is verdraaid moeilijk. Tenzij ik een potentiele bruiklener door en door ken zou ik het niet aandurfen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 10:05

Ik heb ook een paard in bruikleen gehad, het dier had ernstig artrose en mocht niet meer bereden worden. Die is naar mij verhuisd op de wei maar de eigenaar betaalde nog alle kosten. Dat is gewoon prima verlopen, ondanks dat de eigenaar zo'n 150 km verderop woonde.

Uiteindelijk is hij bij mij ingeslapen vanwege de pijn die hij had. De eigenaren zijn nog afscheid komen nemen, maar ik heb verder alles geregeld.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 10:14

Ik heb m'n paard ook in bruikleen, nu al een dik jaar en over 3 jaar komt ze terug.
Meisje is er zo blij mee. Je mag pb'en voor meer info :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 10:21

KimD schreef:
Ik ben even nieuwsgierig, om welke van je paarden gaat het?

Wondergirl. 3 jarige appaloosa NAS merrie.
Dit jaar stamboekopgenomen met 1.52 m.
Zal nog wat uitgroeien. Loopt nu al netjes in stap en draf de bak rond.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 11:38

@KimD: Als de eigenaar nog alle kosten betaalt, dan vind ik het geen bruikleen maar gewoon pension.Bij bruikleen moet de gebruiker alles betalen dacht ik.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 11:40

Bruikleen zou ik zelf denk ik niet doen. Kan enorm veel gedonder geven, denk aan aansprakelijkheid (zolang het jou paard is ben jij aansprakelijk toch?), dierenarts, ongelukken, etc.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 16:57

Denk dat bruikleen wel mogelijk is. Echter alleen bij de juiste persoon en bij voorkeur een bekende.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:05

Geen makkelijke beslissing. Ik heb twee keer een paard in bruikleen gegeven. Beide keren geen beste ervaring. De eerste hadden we een leasecontract. Ze hadden hem bij de pensionstal in de buurt gezet. Na enkele maanden kwamen ze er achter dat ze er toch niet mee door wilde gaan. De tweede keer, heb ik mijn merrie terug gehaald.
Denk eraan dat je altijd aansprakelijk blijft, voor schade of kosten die je paard maakt. Daarnaast zal je ook opdraaien voor kosten aan je paard, als er iets aan gaat mankeren. Ook als het door toedoen is van degene die je paard in bruikleen heeft. Vaak is gelijk hebben iets anders dan gelijk krijgen. Ik zou toch voor verkopen kiezen. Je kan haar te koop aanbieden en kijken wie of wat er op je pad komt voor haar. Je kan altijd nee zeggen als je geen goed gevoel hebt bij een koper. Soms denk ik wel eens dat ik de enige ben die goed voor mijn paard is, maar ik heb wel eens wat verkocht. Met bijna alles nog gematigd contact en ze hebben het allemaal heel goed.

Patriciadr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:07

Bruikleen bij een bekend iemand kan prima, maar bij een onbekende zou ik zelf niet voor kiezen. Dan zou ik toch voor verkoop gaan.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:19

Dat dilemma heb ik ook voor gestaan en ik bleef maar twijfelen. Was toch ook bang dat het uiteindelijk niet goed zou gaan en heb verkocht.

Ik mis hem maar dat had ik ook gedaan als hij in bruikleen was gegaan. Verder heb ik het idee dat sommige mensen die een paard in bruikleen hebben daar misschien iets "gemakkelijker" mee omgaan dan een eigen dier.

Let wel, ik zeg sommigen, wil zeker mensen die een paard in bruikleen hebben niet over één kam scheren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:24

1.52 mooie maat overigens.
Wel lastig dilemma..

Wat betreft bruikleen, meestal recept voor ellende, maar kan ook goed gaan.
Sjol kwam bij mij als verzorgpaard (eigenaar woonde 180? km verderop) in geloof 2002? en ik heb haar gekocht in 2009 toen ze al geblesseerd was, eigenaar had toen allang geen paarden meer, heb haar nu nog.
Heb select aantal vrienden die zo paard van me mee zouden kunnen krijgen, maar dan zeg ik wel SELECT.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:32

Toen ik mijn eigen pony kocht ben ik daar eerst 6(!) weken, 3 à 4x in de week gaan rijden, het paardje en ik hebben aan elkaar kunnen wennen evenals de vorige eigenaresse aan het idee dat ze weg ging. Verder is zij nog een aantal keer komen kijken :):)

Dit is natuurlijk al een soort van proefperiode, voor mij was dat het in elk geval. Wij waren toen bereid om de kosten over te nemen, maar dit wilde de eigenaresse niet omdat ze dan nog niet aan een verkoop vast zat. Neem de tijd om de geschikte ruiter voor je paardje te vinden én je kan afspreken dat jij het eerste kooprecht hebt als ze het paard willen verkopen. De twee pony's die ik heb staan, staan ook onder die voorwaarde hier.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:44

Ik heb diverse malen mijn pony in bruikleen gehad.
Waarbij ik ook met een bekende bescheten eraf ben gekomen
Ik heb er altijd een contract bij waarbij ik aangeef te mogen controleren wanneer ik wens
En ik indien ik dat nodig vindt waarschuw als het mij niet naar de zin was.
Dat had voornamelijk te maken met het feit dat de pony snel in viel.
Bij de eerste heb ik na een half jaar gewaarschuwd en haar een maand later opgehaald omdat ze mij te veel in viel
Met een bekende is het veel slechter gegaan dan met de onbekende

Persoonlijk zou ik het niet zo snel meer doen

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:27

Patriciadr schreef:
Bruikleen bij een bekend iemand kan prima, maar bij een onbekende zou ik zelf niet voor kiezen. Dan zou ik toch voor verkoop gaan.

Veel mensen denken dat bruikleen bij een bekend/vertrouwd iemand prima gaat. Kan echter toch veel gedonder en ruzie opleveren. Kan je vriendschappen goed doen stuklopen, dus ik zou wel drie keer nadenken voordat ik dat zou doen. ;)