Paard gekocht, maar wat moet ik allemaal halen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VeraaaBalloo

Paard gekocht, maar wat moet ik allemaal halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 11:31

Hallo!

Ik heb dinsdag een paard gekocht *\o/* 8-) super blij natuurlijk! van een bekende waar ik voorheen altijd les van gehad heb.
(5 jarige nrps ruin van ongeveer 1,57.) :o
Nu heb ik al van alles, dekens, zadel, Hoofdstel, borstels, dekjes, longeer touw en longeerhulp.
Alleen, nu wil ik graag weten wat jullie al hadden/gekocht hebben wat belangrijk is. Zoals wondspray etc.
Alles wat nodig is komt beetje bij beetje ook wel, maar wil het allerbelangrijkste wel van te voren graag hebben voor dat hij naar een andere stal gaat. Wie kan mij helpen?
Laatst bijgewerkt door VeraaaBalloo op 10-09-15 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Paard gekocht, maar wat moet ik allemaal halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:33

Idd een klein medicijnkastje aanleggen..mokzalf en al die andere huismiddeltjes die je wel es nodig kan hebben. Zijn vast bokkers die hun medicijnkast willen opnoemen en je zo ideeën kan opdoen. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:36

Ik heb standaard betadine of isobetadine in de poetskist, daarnaast vaseline, calendulan, mokzalf en Mesitran zalf :).

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 11:39

Dankjullie wel! +:)+ Er zijn zoveel zalfjes, ik zal dezen bij het lijstje opschrijven !

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:39

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :D !

Op het lijstje:
Het telefoonnummer van een goede zadelmaker. Je hebt dan wel een zadel, maar misschien past het wel niet goed op je nieuwe paard, dus zou er zodra hij op stal is een zadelmaker bij halen (afspraak kan je nu alvast maken).

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 11:41

& trouwens, kun je nog ergens gewoon betadine shampo kopen? Kon het nergens meer vinden.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:42

Ja gewoon bij de kruidvat :j

Imre

Nee dat is al maanden niet leverbaar. Vreselijk onhandig.

Gefeliciteerd met je aanwinst!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Gewoon bij de apotheek of het kruidvat/Etos :).

Dreamy

VeraaaBalloo schreef:
& trouwens, kun je nog ergens gewoon betadine shampo kopen? Kon het nergens meer vinden.

Hier gewoon bij de dierensuper evt. :j

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 11:43

Dankjewel Eef_Bam :) ik krijg er een zadel bij, maar daarom nooit mis natuurlijk om het alsnog te laten na kijken door een zadelmaker.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:44

Thermometer, lijst van belangrijke nummers, vette watten, rolletje verbind spul en/of bandage. Tot zover mijn toevoeging van het medicijnen kastje. O ja zaklamp kan handig zijn :j

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:44

Betadine shampoo en scrub is niet meer te krijgen in drogisten. Had het gisteren ook nodig. Maar kan je wel bij de dierenarts halen, die hebben vaak grote kannen en kunnen je wat in een flesje geven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:45

De apotheek heeft ook gewoon betadine :).

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 11:50

Hm, wat stom dat ik het nergens vinden kon. Zie net dat je via internet ook nog wel gewoon verkrijgbaar is.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:55

Mocht je nieuwe aanwinst op ijzers staan is het ook handig om gereedschap te hebben, zoals een knijptang en een kniptang om eventuele losse ijzers of nagels uit de hoeven te peuteren. Mijn paardlief had gisteren een ijzer af getrapt en een stuk nagel dubbel onder zijn hoef zitten en dat gebeurt altijd als je alleen op stal bent en er niemand is met het juiste gereedschap :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:56

Gebruik in ieder geval géén gekleurde betadine bij een nieuwe wond, dan kan de arts niet meer goed beoordelen als hij/zij moet komen kijken. Ik heb transparante ontsmettende wondspray voor mensen, die prikt ook niet. Bij de kruidvat, eigen merk.

En een verbandtrommeltje voor jezelf :) Paard heeft niets aan een pleistertje, maar ik wel haha

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:58

Een tube groene leem /klei , en verder een praam , handschoentjes en babydoekjes.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:01

Betadine, Betadine shampoo, een aantal goede handdoeken, paar schone/nieuwe sponzen, thermometer, soda, coolinggel etc.

Betadine shampoo is momenteel een lastige, want dat was tijdelijk uit productie begreep ik bij de DA

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:03

Een schaar,liksteen, misschien een naambordje waar je je telefoonnummer igv noodgevallen op kan schrijven?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:13

in mijn medicijn kistje zit alleen betadineshampoo, mesitran, themometer, mokzalf en Bach Rescue spray.
De laatste helpt om je paard in stress situaties rustiger te maken en bij wondjes kan hij uitstekend ontsmetten en de wondjes helen mooi heb ik ervaren.

Wat ik verder altijd reserve heb is halsters en halstertouwen, beugelriem en teugels.

In mijn kast liggen ook oude handdoeken (overal goed voor), afwasborstel (ideaal voor de hoeven mee schoon te maken), wegwerphandschoenen, babydoekjes, leerreinigingsdoekjes, spons en een knappe emmer. Deze spullen kosten de wereld niet (bijna allemaal te koop bij de action) maar zijn vreselijk handig.

De rest koop je als je het nodig hebt.

Veel plezier met je paard!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:18

VeraaaBalloo schreef:
Hallo!

Ik heb dinsdag een paard gekocht *\o/* 8-) super blij natuurlijk! van een bekende waar ik voorheen altijd les van gehad heb.
(5 jarige nrps ruin van ongeveer 1,57.) :o
Nu heb ik al van alles, dekens, zadel, Hoofdstel, borstels, dekjes, longeer touw en longeerhulp.
Alleen, nu wil ik graag weten wat jullie al hadden/gekocht hebben wat belangrijk is. Zoals wondspray etc.
Alles wat nodig is komt beetje bij beetje ook wel, maar wil het allerbelangrijkste wel van te voren graag hebben voor dat hij naar een andere stal gaat. Wie kan mij helpen?

complete medicijnkast aanleggen zou ik niet doen voor ik naar een andere stal ging..
hooguit een lijstje maken met meest handige medicinale spullen..
Er zijn namelijk een hele hoop stallen met een gezamelijk kastje voor sprays en zalfjes. immers als je het niet gebruikt wordt het alleen maar oud anders, gaan er 5 tubes weg voor 1 die gebruikt wordt een keer... het gaat dan op basis: als je er ruim van gebruikt heb, zet dan vast een nieuwe erbij.

Dus eerst weten naar wat voor stal je gaat en wat daar de facaliteiten zijn, voor je allerlei dingen gaat kopen.

tip van de ruitershop hier in de buurt.. pas kopen als je het nodig hebt anders zit je met een stapel spullen die je nooit gebruikt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:42

Ik zou nooit spullen als Betadine en wondspray willen delen. Dat wil ik echt voor mezelf hebben.
Je grijpt nooit mis en weet dat het schoon is/ wat ermee gebeurd is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:54

Tendance schreef:
Ik zou nooit spullen als Betadine en wondspray willen delen. Dat wil ik echt voor mezelf hebben.
Je grijpt nooit mis en weet dat het schoon is/ wat ermee gebeurd is.

wat zou je er mee willen laten gebeuren dan?
een bus wondspray wordt echt niet in een wond gepoerd of iets dergelijks..

wij zitten hier op een kleine stal, om de zoveel tijd neemt iemand de moeite wel om even te kijken wat er ligt en of het nog een beetje compleet is.

en denk dat iedereen wel snapt dat als ze mijn potje sudocreme gebruiken dat ze vooraf even hun handen wassen en niet met een klauw vol wondvocht erin gaan zitten roeren.

ik heb ook geen eigen sterilon in huis staan hier.. dat deel ik ook gewoon met mijn gezinsleden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:00

Helaas heb ik meegemaakt, dat wondspray wordt weggezet zonder deksel. Dat Betadine gewoon langs de wond gehaald wordt, waardoor restanten van een wondje aan de top zitten. Dat ze zalf laten vallen en vervolgens zand en dergelijke gewoon laten zitten.
Dat busjes/flesjes/zalfjes toch leeg blijken te zijn en het net zaterdag na 5 uur is (gebeurt natuurlijk altijd, net als een DA, die in het weekend vaker nodig lijkt te zijn, dan door de week).
Spullen die gewoon "weg" zijn, enz.

Ik sta ook op een kleine stal, maar helaas met 3 puberende meiden, die het er niet zo nauw mee nemen.
Nee, ik wil alles lekker zelf hebben en dan maar wat vaker nieuwe aanschaffen.

Thuis vind ik wat anders. Thuis deel ik met mijn partner en straks met ons kind, maar dan ben je er ook van op de hoogte, dat iemand het gebruikt. Tenminste..... wij zijn heel open over medische dingen.