Eerste paard kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nessa

Eerste paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 21:10

Na jarenlang als bijrijder te hebben gereden is het enorm gaan kriebelen om een eigen paard te kopen.
Nu de financiële middelen er zijn beginnen we langzaam aan toch serieus te kijken.

Ik heb al een heel eisen pakket.
Stalling ook al naar gekeken. Maar wanneer 'reserveer' je nou een stalling?
Want ik weet niet of ik nou over 2 maanden al een paard heb, of over een jaar pas een passend paard heb gevonden.
De desbetreffende stalling heb ik al gebeld, met de vraag of ik mocht komen kijken.
Toentertijd gaf ik aan dat we pas over een half jaar gingen kijken. Nu is dat al over 2 maanden.
De staleigenaresse zei dat ik best kon komen kijken als ik een paard had. Maar dat lijkt me wellicht te laat. Als ik al een paard heb kan ik hem helaas niet in de achtertuin zetten.

Daarnaast, ik heb nog nooit een paard gekocht. Wel al opgezocht het hoe en wat.
Klinisch gaat ie zeker gekeurd worden. De dierenarts is al geregeld, aangezien ik zelf bij een dierenarts werk. Deze gaat gewoon met mij mee :).
Maar wanneer laat je hem klinisch keuren?
Bij de 2e keer kijken? Of een 3e keer? En wanneer neem je het paard mee? Direct na de keuring? Of een andere dag (met kans dat er dus iets 'gebeurd' kan zijn)

Ik hoor graag wat ideeën e.d.
Ik zal vast tegen die tijd ook wel vragen hebben, maar komt vast goed!

Ik wil overigens graag een tinker ruin :)

Memere

Re: Eerste paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:14

over de stalling weet ik niets, gezien ik ze altijd aan huis heb staan.

Over keuren: Mijn paard is sinds kort verkocht, koper is hier 2x komen testrijden en 3e keer laten keuren. Het paard kun je in principe meteen laten keuren, op afgesproken datum na testrijden.. en je kunt ook voorstellen voor het paard dan gelijk mee te 'nemen', wel na de betaling uiteraard. :)

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:25

Wat betreft stalling, lastig. Wij hebben ook een paar pensionklanten. Laatst kwam een 'potentiële klant' langs, met haar hebben we afgesproken dat ze welkom is wanneer ze wil, maar als we de stal eerder aan iemand anders kwijt kunnen gaat ie daarheen. Das een gok die je neemt.

Wat keuren betreft, wij gaan meestal eerst 2x kijken. Bevalt ie goed, gaan we keuren. Dus inderdaad een derde keer. Tja of je 'm dan meteen meeneemt of niet is natuurlijk een eigen keus.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:40

Ik zou zeker wel bij stalling gaan kijken voordat je koopt. Ik heb zelf eerst goed rondgekeken voor stalling voordat ik een paard ging zoeken. Me zelfs op de wachtlijst laten zetten bij een aantal adressen (als ik nog geen paard had als ik aan de beurt was zou de stalling naar de volgende op de lijst gaan natuurlijk). Uiteindelijk was er nog geen stalling in de buurt beschikbaar toen ik mijn paardje kocht, tenminste niet een die aan mijn eisen (minstens 8 tot 10 uur naar buiten in de winter, ik kocht hem nl in februari) kon voldoen. Ik heb er toen voor gekozen hem op een stalling verder weg te zetten en daar te blijven tot er een optimalere locatie beschikbaar kwam.

Of je al een stal moet reserveren? Dat hangt een beetje van de situatie bij jou in de buurt af denk ik en naar wat voor type paard je zoekt. Is er veel aanbod of komt er maar zo nu en dan eentje voorbij? En is je ideale stalling krijgen je wat geld waard? Soms kun je een stal aanhouden (dus zonder te gebruiken) tegen gereduceerd tarief, dat kan ook nog een optie zijn. Een goed plekje is echt goud waard!

V.w.b. keuren: zodra je serieus denkt over kopen. Dat kan na 1 of 2 keer kijken/rijden zijn, maar misschien heb je meer tijd nodig. Hangt voor mij verder nog af van leeftijd, gebruiksdoel etc.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:47

Ik zou nu gaan kijken naar stallingen in de buurt om te kijken welke stal het beste aansluit bij je wensen, en je eventueel op een wachtlijst laten zetten.

Mocht je een paard gevonden hebben, is het vaak geen probleem dat het paard nog kan blijven staan op de locatie die de oude eigenaar had totdat jij een plekje gevonden hebt.

Indien je echt op een bepaalde stal wilt staan en er is plek zou je bv een kale huur bedrag kunnen overwegen te betalen. Maar laat je zeker niets overhaast beslissen van stalling of aankoop paard.

Leuke zoektocht succes.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 21:48

Ik kijk stiekem al 1,5 jaar en zie altijd wel wat in mijn straatje :)
Maar ik ben het met je eens dat stallingen bekijken toch wel belangrijk is.
Ik ga toch maar weer bellen, zeker omdat ik nu toch serieus ga kijken voor een paard.
Dat plekje lijkt me echt ideaal.
Ik weet gelukkig nog een stalling, niet perfect, maar voor het paard prima (wat verder naar het bos rijden)
Beide stallingen 24/7 buiten, ook in de winter.
De laatste heeft nog veel plek. (en ben daar ook bekend).

Voor mij hoeft de keuring inderdaad ook niet a la snel. Net wat ik fijn vind inderdaad.
Maar ik had geen idee of daar vaste 'afspraken' over zijn. Net zoals het ophalen / meenemen van je paard.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 10:17

Uhm, ik had een paard op het oog. Was wezen kijken bij de verkoper. Wist gelijk dat dit paard hoe dan ook met mij meeging.. maar niet te enthousiast doen(A).. Toen ben ik bij 3 stallingen wezen kijken waarvan alleen de laatste voldeed aan mn eisen. Gelijk gezegd dat ik de volgende dag een tweede bezichtiging had. Dag erna tweede bezichtiging gehad bij de verkoper. Ik ben altijd wel voor een tweede bezichtiging zodat je het paard wellicht ook in andere omstandigheden ziet. Mijn paard kocht ik toen hij 11 maanden was, dus keuren had geen zin. Was een pure gok.

Maar toen ik de verkoper had laten weten dat ik het paard wilde kopen en met hem om de tafel wilde voor de overeenkomst, heb ik gelijk de staleigenaar gemaild wanneer mijn paard eventueel terecht kon. Was geen enkel probleem kom eigenlijk altijd. Nouja zondags contract in orde gemaakt, gevraagd of paard donderdags gebracht kon worden, staleigenaar op de hoogte gebracht. en ja hoor.. wachten tot de dag:P

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 10:23

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:06

Als je je beest gekocht hebt kun j hem nog even laten staan waar hij staat, zeg een weekje of zo. Maak gewoon een afspraak wanneer je hem komt halen. In die tijd kun je bij een van de stallen waar je interesse in hebt een definitieve reservering maken. Het is dan we handig dat het paard wat je koop niet al te ver weg staat. 2X naar oost Groningen of zo rijden is minder praktisch.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:53

mrie schreef:
Als je je beest gekocht hebt kun j hem nog even laten staan waar hij staat, zeg een weekje of zo. Maak gewoon een afspraak wanneer je hem komt halen. In die tijd kun je bij een van de stallen waar je interesse in hebt een definitieve reservering maken. Het is dan we handig dat het paard wat je koop niet al te ver weg staat. 2X naar oost Groningen of zo rijden is minder praktisch.

Geen goed advies. Stalling regel je van te voren.
Paard neem je direct na de keuring mee vanaf de veearts.
Waarom? Een keuring - en zeker een klinische - is altijd een momentopname. Het paard kan altijd iets overkomen tussen de keuring en het moment dat je hem op komt halen. Als er iets gebeurt heb je toch wel een discussie wie hier dan voor aansprakelijk is. Daarbij, als het dier in de tussentijd kreupel wordt kan er ook sprake zijn van een verborgen gebrek.
De eerste periode nadat het paard bij je op stal is gekomen moet je goed opletten op eventuele verborgen gebreken en daarvoor moet je het paard god kunnen observeren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:55

Ik heb eerst stalling geregeld en ben toen pas gaan kijken, ze hield rekening met mij dus hoefde ook niets extra's te betalen oid toen paard 2 maand later kwam. Optie 2 was gewoon de winter bij een boer op het land, dus die had ik ook achter de hand als ze geen stal had.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:58

Voor de zoektocht kan ik je dit topic aanbevelen! [HK] Nieuw paard kopen Deel XVI
Voor het vinden van een toekomstige topper maar ook voor ervaringen met verkopers, keuringen en alle andere bijkomende dingetjes :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 10:07

Zo dacht ik het ook babootje.
Ik ga einde van de maand de stal weer even bellen. Dan heb ik ook meer zekerheid in het hoe en wat.

Vorige keer dat ik belde gaf ik ook aan dat er waarschijnlijk over een half jaar een paard kwam. Wellicht te onzeker geweest en te lange tijd?

Ik ga mij ook eens melden in dat topic!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 10:24

Ik heb mijn paard eerst even neergezet op een stal die niet helemaal aan mijn eisen voldeed totdat de stal waar ik wilde staan een plekje kreeg. Ik zou gebeld worden als er plek was. Dit is keurig gedaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:23

Nessa schreef:
I
Ik weet gelukkig nog een stalling, niet perfect, maar voor het paard prima (wat verder naar het bos rijden)

Een goede stalling heeft eigenlijk nooit "veel plek". Een goede stalling heeft eventueel wel wat plek, maar dan is zo'n plek ook vlot weer gevuld. Kijk naar het verloop van pensionklanten bij een stal, hoe meer verloop, hoe harder je er weg moet blijven.
Als je nu serieus rondkijkt voor een paard, kun je ook serieus op zoek naar de juiste stalling. Een goede stalling is heel veel waard

Keuring regel je op het moment dat je besluit dat het paard in jouw ogen geschikt is om te kopen. Wanneer dat is, ligt vooral ook aan hoe goed jij kunt inschatten of een paard voldoet aan jouw eisen (bewuste EN onbewuste).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:30

Tja.. wanneer doe je wat..
Geval 1 bij mij.. Kon verzorgpaard krijgen, toen dus maar stalling gaan regelen (paard moest 175 km verhuizen naar mij toe, maar had geen haast).

Geval 2 paard kopen.. kleine stallen waren wel vrij, toen kwam er grote vrij.. Deze meteen gereserveerd (dus betaald) 2 maand later had ik mijn paard, was hij eerder vrij geweest had ik hem al eerder gereserveerd, aangezien mijn paard liever in grote dan kleine stal staat.

Wanneer keuren..
Geval 1, niet gekeurd, gekocht toen ze al blessure had (wist ik, stond al die jaren bij mij).
Geval 2, paard 1. 2 x gereden, helaas op de foto niet goed, niet gekocht. paard 2. 1 x gereden, laten keuren meegenomen. (Geen spijt, heb hem nog steeds)
Maar voor je idee.. heb er toen zeker 20 gereden en nog veel veel meer gezien (Waar ik niet eens op ben gaan zitten) voor ik deze kocht, had wel aardig idee van wat ik wel en niet wou.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:41

Waratje schreef:
Nessa schreef:
I

Een goede stalling heeft eigenlijk nooit "veel plek". Een goede stalling heeft eventueel wel wat plek, maar dan is zo'n plek ook vlot weer gevuld. Kijk naar het verloop van pensionklanten bij een stal, hoe meer verloop, hoe harder je er weg moet blijven.

Niet helemaal waar vind ik. Sommige mensen zijn gewoon relschoppers en die gaan overal met ruzie weer weg. Een aantal van zulke klanten en je hebt een flink verloop

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:09

Een goede stalling neemt niet iedereen maar aan als klant. Relschoppers moeten de uitzondering zijn, anders deugt je stal niet. Langjarig verloop geeft een goed beeld van hoe goed een stal is.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 15:08

Ik ga de stal eind deze maand gewoon nog eens bellen.
Over een maand is natuurlijk heel anders dan over een half jaar.

Gelijk meenemen na de keuring dus. En betalen? Gewoon hopsa flops 2000 euro in de hand drukken en contract ondertekenen?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:21

Dat weet ik niet eens :=
Toen ik mijn paard kocht was ik bijrijder op een stal waar we heel close waren. Iedereen wist dus dat we aan het paardshoppen waren inclusief stalhouder. Ik kan me niet herinneren ooit gevraagd te hebben of ze een stal kon vrijhouden := maar we wisten wel dat ze een paar stallen vrijhad.

Als je een definitieve stal wilt op een stal kom je er denk ik niet onderuit om die te reserveren, en daar zitten maandelijkse kosten aan vast. Wil je dat niet ben je denk ik genoodzaakt een andere stal te nemen als degene die je eigenlijk wilt vol zit.

Anders zou ik het echt niet weten.

Overigens mag je gewoon op een stal gaan kijken als je (nog) geen paard hebt. Is toch belangrijk om goed te informeren? Dus gewoon afspraak maken.

Klinisch keuren zou ik doen op de dag van aankoop. Hoe vaak jij wilt gaan kijken hangt van jou af. Bij mijn eerste paard wist ik in de eerste 5 minuten al dat ik haar wilde hebben. Dus nuttig voor mij was het niet om vaker te gaan.
Pas wanneer je zeker weet, ik wil dit paard, maak je een afspraak om hem te keuren en meteen mee te nemen, dus neem je trailer mee. In het ergste geval kom je weer met een lege trailer terug.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:27

Ik ben pas definitief naar een stalling gaan zoeken toen ik wist welk paard ik ging kopen.

je kan nu natuurlijk een aantal stallen bekijken en die in je achterhoofd houden als je voorkeursstal geen plek heeft en dan het paard verhuizen zodra daar plek is?

ik had het geluk dat de desbetreffende stalling voor mij 2 maanden een plekje vrij gehouden heeft in de kudde :)

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:34

ik had de stalling alvast gereserveerd, was 50 euro per maand, dus vond het wel waard om in ieder geval een stalletje te hebben voordat ik echt ging zoeken. had binnen 2/3 maanden een paardje gevonden. dus totaal 150 euro kwijt aan reservering, vond ik wel meevallen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 15:35

oh das niet duur inderdaad! Zeker het overleggen waard!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 16:07

Nessa schreef:
Ik ga de stal eind deze maand gewoon nog eens bellen.
Over een maand is natuurlijk heel anders dan over een half jaar.

Gelijk meenemen na de keuring dus. En betalen? Gewoon hopsa flops 2000 euro in de hand drukken en contract ondertekenen?

Meestal gaat het zo idd :j :j

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 16:16

Volgorde die wij altijd aanhouden als we een paard kopen:

- 1e keer kijken (is er een klik?)
- 2e keer kijken (met mijn instructeur, vindt die het ook iets?)
- Eventueel nog een 3e keer (bv om oefenparcours / vreemde locatie te rijden)
- Bod doen onder voorbehoud van goedkeuring op de klinische keuring.
- Als dat geaccepteerd wordt: Met trailer naar de dierenarts rijden. Is hij goedgekeurd? Gelijk meenemen.

Betalen: Of overmaken van te voren (wel een contract maken dat hij bij afkeuring dat terug moet storten) of idd contant meenemen.

Wat betreft stalling: Als je de 1e keer bent gaan kijken en je vindt het echt iets, dan kun je stallingen gaan bellen of er plek is. Na de 2e keer kun je vast terugbellen dat hij bij goedkeuring komt (en welke datum). Stalling zit meestal niet binnen 2 weken ineens vol.