Een eigen pensionstal als droom -Waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Een eigen pensionstal als droom -Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 14:21

Zie het vaak op bokt voorbij komen en vaak wordt dan de vraag gesteld waarom?

Daarom dit topic, speciaal voor het antwoord op die vraag. :)

BigOne

Re: Een eigen pensionstal als droom -Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:25

Waarom?? Geen idee , het is hard werken en weinig verdienen. Ik kan me wel voorstellen als je een boerderij met redelijk wat grond op de kop kunt tikken het wel een extra zakcentje kan zijn wanneer je vier paarden stalt van iemand anders. En heb je er zelf dan één of twee dan ben je ook geen officieel bedrijf. Kun je ook naast een parttime baan doen maar verder? Ik denk dat veel jonge meiden het nogal romantiseren en eigenlijk geen idee hebben waar ze aan beginnen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:29

Goede vraag, ik snap het ook niet. Hard werken, weinig verdienen. Daarbij, als je van je hobby je werk maakt is het dus geen hobby meer. Thanks but no thanks :=

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:31

Ik denk dat het een vrij "haalbare" job is/lijkt in de paardenwereld. Vooral lijkt eigenlijk. Voor veel mensen lijkt er niet veel moeilijk aan, gewoon wat paarden stallen en eten geven en wat mensen op je erf dulden. En mss nog in een bak voorzien liefst. Elke andere job in de paardensector is veel hoogdrempeliger.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:35

Geen idee. Een pensionstal is vooral veel gezeur, je bent je privacy kwijt en brengt nauwelijks tot niks op.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:40

Vanillia schreef:
Goede vraag, ik snap het ook niet. Hard werken, weinig verdienen. Daarbij, als je van je hobby je werk maakt is het dus geen hobby meer. Thanks but no thanks :=

Dat laatste is net hoever je daar in gaat.
Ik werkte bijvoorbeeld 6 dagen in de week, en kon rustig voor de hobby op dag 7 nog de hele dag met m'n vriendin mee op wedstrijd.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:41

Ik denk dat mensen in de eerste plaats nadenken over een eigen pensionstal omdat ze veel plezier beleven aan het verzorgen van hun eigen dieren en zich voor kunnen stellen dit een hele dag te doen.

Dus een hele dag rond paarden zijn is waarschijnlijk een hele grote drijfveer , en wie van ons lijkt dat nou niet leuk :)
Het kan ook meespelen dat je een bepaalde tak van de sport beoefend en graag wil dat er een goed plekje is waar gelijkgestemden ook die tak van sport kunnen uitoefenen. En er zullen vast nog wel meer redenen zijn.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:51

Ik heb nooit eigen stallen gehad, maar heb wel zeggenschap gehad over stallen. Ik woonde daarbij in een gasten verblijf. Ik had 3 eigen paarden en het paard van de eigenaar van de grond onder mijn hoede en zo nu en dan stond er iemand in pension. Ik was toen begin 20 en dus nog erg jong. Ik werd vooral door de *ouderen* niet serieus genomen en die gingen dan als er wat was naar de eigenaar van de grond, die op zijn beurt weer zei dat ze bij mij moesten zijn. Ik weet dus wel hoe het is om een stalletje te runnen.
Ik zou dit zelf nooit meer willen :n. Idd veel werk en weinig verdiensten, maar wel veel gezeur.
Ook als er met de mensen onderling wat was, was ik het aanspreekpunt. Ik moest het allemaal maar regelen.
Ook heb ik iemand gehad ( regelde eigen voer etc ) die een telefoontje pleegde, ze was op vakantie, of ik ff de zorg over nam. Ondanks dat dit erg aso was, wilde ik gaan voeren en bleek er geen voer en geen hooi en stal bedekking te zijn. Dit kon ik dus uit eigen zak gaan betalen terwijl dit niet de afspraak was van de diensten waar zij gebruik van wou maken. Ze wilde 100% zelf zorg.
Dit en nog wat akkefietjes heeft mij doen besluiten dat ik het liefst in pension sta. :)

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:57

ik heb op een stal gestaan waar de eigenaar zij.
een pension stal is helemaal niet leul.
het is hard werken, weinig verdienen en je bent nooit vrij, klanten hebben altijd wel wat te zeuren. ze is er uiteindelijk ook mee gestopt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:59

Hobbyhorse schreef:
Dus een hele dag rond paarden zijn is waarschijnlijk een hele grote drijfveer , en wie van ons lijkt dat nou niet leuk :)

Nou mij bijvoorbeeld :+ Ik moet er niet aan denken. Paarden leuk hoor, maar de hele dag tussen de paarden, nee niets voor mij. tel daarbij op het mega vroege opstaan, lange dagen, in weer en wind, hoop gezeik, hoop stress en weinig inkomsten (of je moet wel een mega stal runnen).

Ik bedank :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:07

Collie2008 schreef:
Hobbyhorse schreef:

Nou mij bijvoorbeeld :+ Ik moet er niet aan denken. Paarden leuk hoor, maar de hele dag tussen de paarden, nee niets voor mij. tel daarbij op het mega vroege opstaan, lange dagen, in weer en wind, hoop gezeik, hoop stress en weinig inkomsten (of je moet wel een mega stal runnen).

Ik bedank :')

Het is heel simpel: het ziet er allemaal heel relaxed uit van de buitenkant. De hele dag een beetje met paarden knutselen en daar nog voor betaald krijgen ook! Hoe mooi lijkt dat!

Nou, laat ik het zo zeggen: ik heb een goed betaalde baan in de techniek; ik hoef maar half zo hard te werken voor zeker twee keer meer salaris dan willekeurig welke paardentoko in NL!

Het uiterlijke vertoon waar de meesten zich op verkijken is namelijk helemaal niet van de pensionhouder maar van de sponsoren........

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:09

Het leek mij ook altijd leuk hoor, maar sinds we een huis hebben gekocht met stallen, bak, weiland enz. Ben ik ervan terug gekomen :D Mijn vader is momenteel op zoek naar een paard en die komt wel bij ons te staan. Dit vind ik juist fijn omdat mijn vader dan soms kan helpen.

Mocht er een vriendin of goede kennis zijn die omhoog zit dan zijn ze natuurlijk altijd welkom maar 'vaste' pensiongasten zou ik niet zo snel doen.

Je hebt toch opeens een stuk meer verantwoordelijkheden en veel geklaag denk ik. Ook ook altijd andere mensen op je erf lijkt me niet zo prettig. Nu kan ik alles doen/maken wat ik leuk vind en heb met niemand rekening te houden. Het levert ook zo weinig op dat het voor de hobby moet zijn.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:15

Ik zelf moet er niet aan denken, maar dat komt meer doordat ik verder genoeg andere dingen te doen heb en het gewoon niet mijn passie is. Onze stalhoudster daarintegen heeft toch een bepaalde passie. Anders houdt je zoiets niet vol. Maar dat is met alle beroepen zo denk ik? Natuurlijk, gezeik en gezeur heb je overal wel, maar jij kan als pensionstalhouder nog altijd bepalen wie je wel en niet op stal wil. Loopt het echt de spuigaten uit, dan kan je diegene verzoeken een andere stal te gaan zoeken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:19

Gelukkig zijn er genoeg mensen die het wel leuk vinden! Anders konden nooit zoveel mensen een paard hebben :Y)

Ik vind kleinschalig ook leuk. Heb 4 eigen en 2 op pension erbij.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:20

Leffroi schreef:
Loopt het echt de spuigaten uit, dan kan je diegene verzoeken een andere stal te gaan zoeken.

Dat klinkt makkelijker dan het is helaas. Ik heb tenminste één keer meegemaakt dat degene die weggestuurd is, leugens is gaan verspreiden. En dan is het paardenwereldje klein en achterbaks hoor. Daar gaat je goede naam. En die goede naam heb je nodig om aan klanten te komen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:21

In het geval van kleinschalig (2 of 3 pensionklanten naast 1 of 2 eigen paarden) kan ik me er nog iets bij voorstellen. Hier in de omgeving zie je dat veel. De eigenaar gebruikt de opbrengsten van de paar pensionpaarden voor de bekostiging van de eigen hobby. Maar verder...
Ik zou het niet willen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:25

Wendy schreef:
Leffroi schreef:
Loopt het echt de spuigaten uit, dan kan je diegene verzoeken een andere stal te gaan zoeken.

Dat klinkt makkelijker dan het is helaas. Ik heb tenminste één keer meegemaakt dat degene die weggestuurd is, leugens is gaan verspreiden. En dan is het paardenwereldje klein en achterbaks hoor. Daar gaat je goede naam. En die goede naam heb je nodig om aan klanten te komen.

Tja, dat krijg je met alles wel, dat is tenslotte de paardenwereld en kan ik me niet druk om maken. Tenzij het echt een klotenstalling is (en dat de huidige bewoners ook liever weg willen) heb je niets om je zorgen over te maken. Want als het gewoon een leuke stalling is krijg je echt wel mond op mond reclame en heb je altijd wel volle stallen. Tenminste, dat is wat ik veel bij ons in de buurt zie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:29

Leffroi schreef:
Wendy schreef:

Tja, dat krijg je met alles wel, dat is tenslotte de paardenwereld en kan ik me niet druk om maken. Tenzij het echt een klotenstalling is (en dat de huidige bewoners ook liever weg willen) heb je niets om je zorgen over te maken. Want als het gewoon een leuke stalling is krijg je echt wel mond op mond reclame en heb je altijd wel volle stallen. Tenminste, dat is wat ik veel bij ons in de buurt zie.

Op dit moment is er meer aanbod van pensionstallen dan dat er vraag is... dus nee, ik heb andere ervaringen op tenminste twee goede stallen waarvan er één in de goede tijd een lange wachtlijst had. De tijden zijn echt veranderd wat dat betreft.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:40

Maar een wachtlijst is toch alleen maar positief? En als jij weg wil/ of moet dan vind je altijd wel een plekje, al is dat niet op de plek die je wil ivm de wachtlijst. Heel jammer dan, maar soms moet je wat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:47

Leffroi schreef:
Maar een wachtlijst is toch alleen maar positief? En als jij weg wil/ of moet dan vind je altijd wel een plekje, al is dat niet op de plek die je wil ivm de wachtlijst. Heel jammer dan, maar soms moet je wat.

Misschien heb ik me niet handig uitgedrukt. In de goede tijd had die bewuste stal een wachtlijst. Nu krijgen ze de stallen gewoon niet meer vol, omdat er meer aanbod is van stallen dan vraag.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:52

bezint eer ge begint!!!, die paarden dat gaat wel maar die mensen die er bij horen.....
En is er al eens over nagedacht hoeveel een bedrijf kost leningen ,vaste lasten, reparaties etc ipv wat het op kan brengen?
Er word zo rooskleurig over gedacht het kan mooi zijn maar die medaille heeft ook een keerzijde besef dat wel! :x

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:07

Ik denk omdat deze mensen graag op stal zijn en van hun hobby hun beroep willen maken.
Zelf hebben we momenteel 5 eigen paarden, stallingsruimte voor meer paarden is er niet en dat zou van mij ook niet hoeven.

In het gunstigste geval zou ik 200,- per maand kunnen krijgen, daarvan gaat dan 50 euro strooisel vanaf en 50,- hooi, laten we ook nog 50,- rekenen voor de rest. Water, elektriciteit, afschrijving en de kosten van het onderhoud van alles. Dan zou ik 50,- overhouden als loon, nog geen 2,- per dag. Daarvoor mag ik dan dagelijks in weer en wind het paard buiten zetten, uitmesten, opstrooien, voeren, vegen, binnenzetten, de mest ruimen en niet te vergeten dekens wisselen.
Veel mensen willen hun paard ook zomers 's nachts op stal hebben, mochten ze 24/7 buiten lopen dan zou mijn uurloon wel wat omhoog gaan maar dan vind ik het nog steeds niet aantrekkelijk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:09

Wellicht om dingen anders te kunnen doen die ze niet bevielen toen ze nog in pension stonden met hun eigen paard(en). Om op die manier een "ideale" stal te kunnen neerzetten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:15

GMekkes schreef:
Ik denk omdat deze mensen graag op stal zijn en van hun hobby hun beroep willen maken.
Zelf hebben we momenteel 5 eigen paarden, stallingsruimte voor meer paarden is er niet en dat zou van mij ook niet hoeven.

In het gunstigste geval zou ik 200,- per maand kunnen krijgen, daarvan gaat dan 50 euro strooisel vanaf en 50,- hooi, laten we ook nog 50,- rekenen voor de rest. Water, elektriciteit, afschrijving en de kosten van het onderhoud van alles. Dan zou ik 50,- overhouden als loon, nog geen 2,- per dag. Daarvoor mag ik dan dagelijks in weer en wind het paard buiten zetten, uitmesten, opstrooien, voeren, vegen, binnenzetten, de mest ruimen en niet te vergeten dekens wisselen.
Veel mensen willen hun paard ook zomers 's nachts op stal hebben, mochten ze 24/7 buiten lopen dan zou mijn uurloon wel wat omhoog gaan maar dan vind ik het nog steeds niet aantrekkelijk.

Precies dat dus!
De prijzen kloppen wel ongeveer, waarmee je dus uit kunt rekenen hoeveel paarden je moet hebben om een redelijk inkomen eruit te halen.

Onze stalbaas doet de stallen, voert de paarden en zorgt voor de weide.
dekens wisselen, speciale poedertjes en afwijkend regime gebeurt alleen op doktersadvies. De rest moet je zelf regelen, eventueel met stalgenoten.
Binnen en buiten zetten (winter) gaat als groep. De paarden weten hun stal en lopen zelf naar stal. Dan heb je met twee personen de paarden in no-time binnen (en buiten).

meggiemeg schreef:
Wellicht om dingen anders te kunnen doen die ze niet bevielen toen ze nog in pension stonden met hun eigen paard(en). Om op die manier een "ideale" stal te kunnen neerzetten.

Ik moet de ideale stal nog tegen komen.
Ik sta best goed maar ook hier valt wel het een en ander op aan te merken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:04

Ikke de ideale stal bestaat niet! Ik heb in de jaren dat ik in pension stond met mijn paarden niet veel stallen versleten (gelukkig!), maar heb van die plekken waar ik heb gestaan van alles opgestoken en onthouden wat goed was en heb ze nu aan huis staan.