[poll] Goede privéles of gezellige groepsles?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is beter??

Goede priveles
82 (76%)
Gezellige manegeles
25 (23%)

Totaal aantal stemmen: 107

troi

[poll] Goede privéles of gezellige groepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 08:05

Hoi!

Ik zou graag de mening van young riders willen!

Mijn zoon van 8 gaat op ponyrijles. Dat vind deze mama geweldig! Maar ik kan kiezen tussen priveles bij een hele goede en lieve juf of groepsles bij een manege. De priveles is echt beter van kwaliteit maar de groepsles is waarschijnlijker veel gezelliger.

Wat vonden jullie nu belangrijker toen jullie 8 ongeveer waren???

Alvast bedankt!

Essxan

Re: [poll] Goede privéles of gezellige groepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:07

Eigenlijk allebei, goede privéles om het correct aan te leren en daarna gezellig in de groepsles.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:08

Dat ja, ik heb eerst 3 maanden prive gehad en daarna naar een groepsles.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:10

Een kleine groepsles, misschien kun je de priveles delen met 1 of 2 vriendjes?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:16

Bij een jong kind vind ik plezier en gezelligheid met vriend(innet)jes belangrijker dan presteren.

Op de manege waar ik vroeger lesgaf werd om die reden aan jonge kinderen niet snel privéles gegeven. Ze leren spelenderwijs ook heel veel van het kijken naar lesgenootjes.

Als kind talent blijkt te hebben, zou je voor het technisch correcter leren rijden kunnen aanvullen met privéles, maar ik zou een jong kind echt in beginsel lekker spelenderwijs met andere kinderen laten leren.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:18

Eerst de priveles en daarna in de groepsles. Als je je pony nauwelijks kunt sturen en nog weinig van de hulpen weet en je nauwelijks kunt handhaven op een pony is het niet prettig om tussen de wat meer gevorderden te rijden, en dat geldt andersom ook.
Op de manege waar ik heb leren rijden ging iedereen meteen de groepsles in en ik vond het heel spannend, meteen met alles meedoen terwijl ik nog in de hobbelfase zat. Mijn kinderen hebben eerst priveles gehad en dat ging een stuk beter.
Juist de privelessen voor de kleintjes zijn trouwens heel speels hoor, bij ons althans.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:32

MairiMacBran schreef:
Eerst de priveles en daarna in de groepsles. Als je je pony nauwelijks kunt sturen en nog weinig van de hulpen weet en je nauwelijks kunt handhaven op een pony is het niet prettig om tussen de wat meer gevorderden te rijden, en dat geldt andersom ook.
Op de manege waar ik heb leren rijden ging iedereen meteen de groepsles in en ik vond het heel spannend, meteen met alles meedoen terwijl ik nog in de hobbelfase zat. Mijn kinderen hebben eerst priveles gehad en dat ging een stuk beter.
Juist de privelessen voor de kleintjes zijn trouwens heel speels hoor, bij ons althans.

Op de manege waar ik werkte waren de 'opstaplessen' heel kleinschalig, max 5 kindjes en vaker minder. Maar wel meteen bij elkaar. En dus allemaal tegelijk in de hobbelfase.En zodra ze een hwt lichtrijden in draf doorhadden en zslf begonnen te sturen gingen ze naar de gewone beginnersles.
Een en ander is dus wel heel erg manege-afhankelijk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:35

Een paar privélessen zodat hij al een beetje kan lichtrijden en dan de groep in.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:37

Ik hou niet van groepslessen, ik erger mij er gewoon aan, maar het is wel gezellig om met meerdere mensen te rijden, alleen niet in een les.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:39

Wij begonnen op de manege standaard met half uur lessen aan de longeerlijn tot je kon stappen en in draf lichtrijden. Daarna in de groep leren met figuren en sturen en later de galop .

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:41

wij hadden op de manege een speciale cursus, dan leerde je poetsen en opzadelen en kreeg je een paar privelesjes om zo vertrouwd te raken met het rijden en daarna in een groepsles, voor een kind van 8 lijkt me dat prima. Het gaat immers om de lol en niet om de prestatie :j

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:41

Eerst priveles totdat de basis lichterlijk beheerst wordt en dan rap de groepsles in.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:50

Ik ben echt pro goed les. Je wilt niet weten hoe lastig het is om later slecht aangeleerde zaken weer af te leren :=
Ik geef zelf heel veel les, en doe juist heel bewust niet aan groepslessen om die reden.
Alles gaat lekker op het tempo van je kind, als hij iets niet wil, is de les makkelijk aan te passen, en er is natuurlijk veel meer ( leuke!) interactie met de juf. Wat wil je nog meer?

Hoewel een groepsles misschien qua poetsen en voorbereiding gezelliger is, zul je daar ook gewoon stil moeten zijn en opletten tijdens het rijgedeelte.
en laten we wel wezen, je leert een stuk minder als je de aandacht moet delen met 8 andere kinderen, en je zoon zal gewoon mee moeten doen met onderdelen waar hij misschien niets mee heeft,omdat de groep dit gaat doen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:52

Eerst privéles en liefst blijvend. Mijn ervaring is dat je met groepslessen al snel verkeerde dingen leert, die bij een privéles nog gecorrigeerd worden (sturen met binnenteugel, correct drijven ipv schoppen).

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:43

Ik heb in de groepsles idd zaken aangeleerd die niet goed waren, niet gezien werden en dus ook niet gecorrigeerd werden. Ik heb nu al een hele tijd weer les op een andere manege(ook groepsles overigens), maar die verkeerd aangeleerde zaken blijven heel hardnekkig opspelen.
Wbt de juiste manier van hulpen geven, daar wordt ook bij ons in de groepsles veel aandacht aan besteed.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:29

Bij vrij veel maneges leer je ook vrij weinig.

Zoek een leuke prive instructrice en wat ouders die hier ook mee dubben. 2-3-4 kindjes onderbrengen bij een leuke goeie instructrice die er ook wat spel element in kan gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:39

Ik zou eerst beginnen met de eerste 3 maanden groepsles, vooral heel erg voor de gezellgheid. Hij is pas 8! Daarna zou je verder kunnen gaan met privé lessen nemen als het wat serieuzer wordt. Als je in het begin meteen in je eentje moet presteren, dan zou ik het ook snappen als hij het sneller niet meer leuk vind.

Gezelligheid is op het begin veel belangrijker. :j Het beter willen worden komt daarna wel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:44

Maar waarom moet een kind alles meteen perfect leren?

Ik snap dat prestatiegerichte niet zo goed, zeker niet bij zulke jonge kinderen.

En wat betreft dingen 'goed' of 'fout' aanleren.

Ik heb tijdens mijn wedstrijdtijd van behoorlijk goede instructeurs (privé) les gehad.

Toch heb ik een aantal dingen die ik toen geleerd heb, bij mijn huidige instructeur weer af moeten leren. Noem het maar voortschreidend inzicht.

Privéles is dus geen garantie voor het later niet af hoeven leren van dingen, zelfs niet als je een gerenommeerde instructeur uitkiest.

En bv dingen als tikkertje of stoelendans gaan in een groep een stuk handiger dan in een privéles :D

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:21

Marije_jiplover schreef:
Maar waarom moet een kind alles meteen perfect leren?

Ik snap dat prestatiegerichte niet zo goed, zeker niet bij zulke jonge kinderen.

En wat betreft dingen 'goed' of 'fout' aanleren.

Ik heb tijdens mijn wedstrijdtijd van behoorlijk goede instructeurs (privé) les gehad.

Toch heb ik een aantal dingen die ik toen geleerd heb, bij mijn huidige instructeur weer af moeten leren. Noem het maar voortschreidend inzicht.

Privéles is dus geen garantie voor het later niet af hoeven leren van dingen, zelfs niet als je een gerenommeerde instructeur uitkiest.

En bv dingen als tikkertje of stoelendans gaan in een groep een stuk handiger dan in een privéles :D

Inclusief een hoop geruk aan de teugels waar niemand nog naar omkijkt.
Dan liever serieuze lessen gericht op dierenwelzijn.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:23

Dat ik jong was vond ik de privé lessen het prettigste. Lol maken deed ik buiten de lessen met mijn pony en vriendinnetjes. Bij ons op stal werden ook geen groepslessen aangeboden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:27

Tazzey schreef:
Dat ik jong was vond ik de privé lessen het prettigste. Lol maken deed ik buiten de lessen met mijn pony en vriendinnetjes. Bij ons op stal werden ook geen groepslessen aangeboden.

Het verschil hier is dat zij geen pony hebben, gewoon enkel manegelessen en/of prive lessen. :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:28

Toen ik nog geen eigen pony had gaf ik ook voorkeur aan privé lessen. Ik zou het gewoon eens aan het kind zelf vragen.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:31

Ik snap het verband tussen priveles en "prestatiegericht" eigenlijk helemaal niet. Ik ben helemaal niet prestatiegericht en mijn kinderen hoeven van mij echt niet op hoog niveau te gaan rijden, ze moeten er lol in hebben. Ik ben zelf ook een recreatieruiter. Wel wil ik dat ze kunnen rijden zonder dat ze hun pony in de weg zitten, geen getrek in monden, op een fatsoenlijke wijze hulpen kunnen geven.
Ik vind het voor henzelf fijner dat ze eerst een aantal 1-op-1-lessen krijgen voordat ze de groepsles in gaan. Dochter is op de dag dat ze les heeft vrijwel de hele dag op de manege en ze is goed genoeg bevonden om lekker aan te klooien met de pony's, ontspannen doet ze heus wel.
Overigens vind mijn dochter stoelendans en tikkertje nou net niet leuk. Wel is ze graag met grondwerk bezig en daar heb je nu weer geen groep voor nodig.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 20-07-15 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:32

Sommige maneges bieden idd een soort startpakketje aan van een aantal lessen.
Voor beiden is natuurlijk wat te zeggen. Ik neem aan dat je uitgangspunt is, dat je zoontje plezier heeft :)
Het ligt ook aan je kindje... Niet alle kindjes vinden het prettig om een half uur lang (?) de focus op zich te hebben en dan is de lol er misschien snel vanaf.
Groepsles kan (een banger aangelegd kind) misschien meer motiveren om mee te doen, nieuwe dingen te proberen.
School en zwemles gaat ook in groepen en normaal gesproken pikken kinderen dat ook allemaal prima op.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:39

Kan je je zoon zelf niet vragen wat hij liever wil?

Hij is pas acht, dus als je gewoon een goede en gezellige groepsles hebt gevonden zou ik er voor kiezen om hem daar op te doen mits hij dat zelf wil. Als hij later dan toch liever beter wil leren rijden kan je altijd nog besluiten om privé te gaan lessen.