'Firsts' op paardengebied

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

'Firsts' op paardengebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 09:27

Hoi!

Ondanks al heel wat jaren met paarden bezig te zijn (zadelmak maken, groomen, rijden, mennen, werken in de paarden) heb ik de afgelopen maanden heel wat 'firsts' op paardengebied meegemaakt. Eerste keren dus.

Ik heb zoal:
- een paard ingeslapen zien worden
- een rontgenologische en klinische keuring meegemaakt
- een drachtigheidsscan meegemaakt inclusief hartslag

Nu ben ik benieuwd wat jullie na al jaren ervaring te hebben gehad met paarden nog voor het eerst hebben meegemaakt. En wat jullie graag nog zouden willen meemaken ooit :)

Ik zou bijvoorbeeld graag:
- een strandrit maken met mijn verzorgpaard
- het hele proces doorgaan van een eigen paard kopen

Maar voor jullie kan het natuurlijk net zo goed zijn dat je graag de geboorte van een veulen wilt meemaken, of een keer wilt mennen. Noem maar op.

Brand los :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:33

Hier ook al veel meegemaakt (dressuur/endurance/ex-renpaard op het strand/eigen paard kopen/vrijheidsdressuur/Hippiade rijden/Horse Event rijden)

Maar wat ik altijd nog eens wil doen is bij een IJslanderstal een les nemen en de tölt voelen, en op een goed leerpaard een keer piafferen en passageren.

Dee_Es

Re: 'Firsts' op paardengebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:46

Bovenaan mijn lijst staat toch wel het kopen van een eigen paard en daarmee is dan alles meteen een eerste keer. Eerste x op eigen paard rijden, eerste x met eigen paard op buitenrit, eerste keer met eigen paard springen :D Kijk er nu al naar uit (moet nog 2 jaar wachten).

Gelukkig ook al een hoop toffe dingen gedaan. Ontelbaar vaak op het strand gereden, puppy-crossles, westernrijden, dameszadel rijden, endurance trainen, rengalop op ex-racepaard, jonge paarden doorgereden, indoor derby, zonder zadel op buitenrit enz.

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:49

Ik had graag een veulen zien opgroeien maar ik heb een ruin :)

Ik ben vorig jaar 2 maand op 2 ranches als wrangler gaan werken in Canada, dat was m'n eerste keer, hoop het ooit nog te kunnen doen.
Ik heb mijn paard aan de hand leren steigeren :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:54

Wat ik nog graag wil:
Een strandrit maken (hopelijk deze herfst!)
Een paard kopen
'Grotere' vrijheidsdressuurkunsten aanleren
Western rijden
Op een Ijslander rijden

Ik heb al verschillende dingen meegemaakt, zoals veulen op zien groeien en een paar weken geleden mijn eerste zelfstandige buitenrit op mijn verzorgpaard. Ook ga ik maandag een keer 'serieus' bitloos rijden, ipv met weinig stuur rondhobbelen met touwhalster.
Tuigloos rijden heb ik ook al een keer gedaan.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:58

Ik heb al heel vaak bij de geboorte van een veulen aanwezig mogen zijn, maar oh wat is dat bijzonder. Het voelt dan alsof het steeds weer de 'eerste keer' is.

Graag zou ik een dracht bij een van mijn eigen merrie's mee maken en dus zelf een veulentje fokken :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:00

Eigen gefokte merrie op de keuring hebben. En het liefst dat deze het dan goed doet uiteraard.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 10:11

O dat is ook een mooie Natasja, dat zou ik ook wel heel gaaf vinden :))

En ik zie daarnet foto's van de zomerinstructieweken. Dat lijkt me ook super om een keer te doen.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:21

Heb dit jaar mijn merrie natuurlijk laten dekken. Voor haar niet de eerste keer, voor mij wel. Erg leuk om alles vanaf het begin te volgen. En volgend jaar als alles goed gaat "mijn" eerste veulen.
Ook mijn eerste keer samen met mijn bijrijdster naar de Veluwe geweest voor een 40+Penny weekend. Heerlijk was het :o

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:29

pff ook al heel veel meegemaakt van inseminatie tot geboorte tot afspenen de opfok en het zadelmak maken tot internationaal mee op wedstrijd gaan als groom, ook heb ik het inslapen en naar de slacht meegemaakt, verder ben ik al paar keer op de drafbaan geweest heb les gehad van bekende ruiter heel wat strandritjes gemaakt, crosstrainingen gevolgd, stalruiter geweest, 2 ongelukken gehad met paarden, verzorgen pony's gehad, meegemaakt hoe een paard voor mn neus in mekaar zakte noem het maar op....

eigelijk teveel, maar wat ik nog graag zou willen is internationaal starten, mijn jaarling hengst in het Welsh stamboek krijgen zodat hij ook naar de keuring kan, een eigen veulen fokken met een van mijn merrie's , een eigen stal bouwen en ooit nog eens een kampioenschap winnen zou wel heel mooi zijn
Laatst bijgewerkt door BeauWertz op 17-07-15 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:32

Zou nog wel een keer met mijn mini over de drafbaan willen rijden, of zelf een ronde met een draver over de drafbaan gaan

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:18

Ik wil nog een keer op een IJslander rijden.. En he liefst zelf in IJsland! :D

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:37

Het hele proces van een eigen paard kopen. Met mijn merrie het proces van insemenatie tot afspenen, helaas dit zelfde veulen een paar maanden geleden moeten laten inslapen. Een dier laten inslapen voelt elke keer weer aan als een "first", zoiets went niet.

Bijna alle "firsts" met ons eerste eigen paard weet ik nog goed, zoals eerste buitenrit/springles/wedstrijd enz.

Ik zou graag een keer op vakantie gaan met mijn paard. Eerst even sparen.. :=

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:40

Heel fijne "firsts" met mijn eerste eigen paardje, het kopen, de eerste keer aan de hand buiten, de eerste keer een zadeltje erop, de eerste keer zelf erop, de eerste keer aan de hand gaan wandelen, de eerste keer alleen ohz gaan wandelen...

maar ook het inslapen... ;(

ik zou heel graag eens een keertje met de haflinger van mijn man over een baan racen. :D

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:41

Ik wacht al 4 weken op mn eerst gefokte veulen -O-
Dat wil ik dus graag meemaken

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 12:42

Wat een leuke wensen allemaal :) Zo zie je maar weer hoe divers en veelomvattend de paardensport is. Altijd wel wat te willen :D

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:55

Ik heb zelf jaren in de paarden gewerkt dus al veel mooie en soms hele verdrietige dingen meegemaakt.

Maar wat ik nog een keer wil is een rondje in het Z rijden met een paard dat ik zelf heb opgeleid.
En heb een paar mensen waar ik nog heel graag een keer les van wil/clinic bij wil rijden.cc

Succes met wachten Jet4you! Als ze ze zo lang bij zich houden zal het vast een knapperd worden.
wij moesten 3 weken langer wachten...

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:13

Een keer vol gas over de drafbaan knallen met een eigen paard.... zal er helaas niet van komen.
Ik heb geen eigen paard meer, en er ook geen tijd voor helaas...

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:22

mala26 schreef:
Succes met wachten Jet4you! Als ze ze zo lang bij zich houden zal het vast een knapperd worden.
wij moesten 3 weken langer wachten...

Dank je! Jeetje dat is wel heel lang :(

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:26

Oh my... Ik heb zoveel eerste keren met van allerlei paarden meegemaakt.

Op de manege leerde ik natuurlijk rijden. Maar er was de laatste paar jaar van mijn manegecarriere daar een paard dat M2 had gelopen. Ik reed non stop op hem en ging echt met hem aan het werk. Ik leerde van hem de knopjes als travers, schouderbinnenwaarts, contragalop en noem maar op. Meer dan het standaard manegewerk. Uiteindelijk was ik uitgeleerd. Toen kreeg ik mijn verzorgpaarden. Met de merrie heb ik écht leren rijden. Niet hoog in de dressuur, maar vooral het moeten vechten voor respect en veel botsingen omdat ze eenkennig was. Achteruit van de dijk af, bokpartijen noem maar op.
Met haar heb ik uiteindelijk - toen we echt een team waren - gecrosst. Nou als je me dat 3 jaar daarvoor had gezegt had ik je uitgelachen.
Ik en crossen?! Hahaha durf niet eens fatsoenlijk over een balkje.
Maar met haar wel!
We waren aan het trainen voor een SGW. maar toen viel mijn rijmaat van zijn paard met allerlei interne bloedingen en breuken waarna ze als klap op de vuurpijl ook nog een tumor vonden op de scan. Dus die droom werd even in de ijskast gezet.
Ik ben een tijdje later daar weggegaan.
Toen kreeg ik mijn twee bijrijdpaarden. Hier heb ik de hele stalling draaiende gehouden. Elke dag was ik er. Om te voeren, dekens op en af, in en uit de wei, rijden, trainen.
Dat had ik nog nooit gedaan.
Ik heb daar ook een jonge ruin ingereden waar ik echt een hele leuk band mee kreeg.
Ik had nog nooit zelf een paard ingereden maar dit ging zo super goed.
Helaas moest ik hier weg ivm priveomstandigheden van de eigenaren.
Dat paard dat ik had ingereden werd kort na mijn vertrek verkocht.

Toen kocht ik mijn eigen paard. Dit is mijn eerste eigen paard, na 16 jaar zeuren, hopen en wensen.
Eindelijk mijn eigen dier.
Hier zijn hele hoop 'firsts'.
Ik kocht hem toen hij 11 maanden was. een veulen dus. Ik had nog nooit gewerkt met zoon jong dier.
Daarnaast is hij een hengst. Ik heb geen ervaring met hengsten.
En hij staat in de opfok. Ook iets waar ik geen ervaring mee heb.
En ik ga dus met hem werken als hij oud genoeg is.
Ook krege ik zijn paspoort terug en daar stond mijn naam onder het kopje 'eigenaar' hahaha. dat was ook heel gaaf momentje.

Dus ja, elke stap in de paardenwereld heeft 'firsts'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:28

Wat een leuk topic!!

Ik werk nu 17 jaar met paarden en heb al een hoop mee mogen maken.
Mijn absolute nummer 1 die, als alles goed gaat, ook uit zal komen, is mijn eigen gefokte veulentje geboren zien worden en opvoeden. <3

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:40

Mijn firsttimer wordt een pvt wedstrijd. Nooit gedacht dat ik de ballen zou hebben om mij daar voor in te gaan schrijven aangezien ik nou niet bepaald een top springruiter ben maar de overige onderdelen moeten goed komen. Paard vind het trouwens allemaal geweldig. Kan niet gek genoeg. Behalve de waterbak.dat gaat wel even iets te ver. Dus het wordt veel oefenen.

Ook staat aankomende woensdag mijn firsttime bosrit gepland.helaas ga ik alleen maar het is al een jaren lange droom.

Met het paard dat ik nu heb komen voor mij wel echt dromen uit en daar ben ik hem zo dankbaar voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:00

Ik zou graag een keer een bevalling van begin tot eind mee maken en dan met een gezond veulen.
Heb laatst mee geholpen bij een bevalling maar helaas was het veulen overleden. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:46

Heftig Nikki, als je wil mag je wel bij ons logeren tegen de tijd dat Kim is uitgerekend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 17:51

Wat lief Tineke! <3
Ik doe je even een PB!