Wat zou jij doen "mishandeling" op stal..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sheldon

Wat zou jij doen "mishandeling" op stal..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 19:19

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount

Ik ben in de 50 en sta al jaren op een heel klein stalletje in een dorp. Ik heb vijf stalgenoten. Eén man, en vier vrouwen. Eén van de dames is familie van de pensionbaas en om haar en haar tiener kind gaat het.
Het punt is dat deze mevrouw nogal aanwezig is, kan gebeuren en daar kan ik met wat moeite wel omheen leven, al maakt het het allemaal niet gezelliger. De pensionbaas schikt zich naar haar, ik denk dat hij een beetje bang voor haar is. Ik kan het prima met de man vinden. Maar onlangs is er wat gebeurt...

Ze hebben twee pony's, een grotere voor lessen en wedstrijdjes en een shetlander. Ik heb er nogal moeite mee dat die pony's door middel van dwang opgeleid worden. Die pony's reageren daar op door op allerlei manieren te protesteren, omhoog gaan, kreupelen, vluchten, bokken, staken enzovoort. Ik negeer dat allemaal maar een beetje voor de lieve vrede. Maar onlangs was ik er getuige van dat een van de twee zo ongenadig geslagen werd met een lange zweep dat ik er stil van werd.
Het beest gaat soms liggen als ze het niet meer weet en wordt dan overeind geslagen, ook door pensionbaas. Het beest is bedoelt als speelgoed voor het kind, als enter hing al het tuig en het zadel er al op. Ook moest ze al kunnen longeren en springen. Allemaal zonder dat er iemand op zat dat dan weer wel. Het beest kan ook liggen en dan pakken ze hem op en leggen het op zijn rug op de stenen.

Ik ben nogal in de war door deze praktijken. Mijn probleem is hoe ik hier mee om moet gaan. Doen alsof mijn neus bloed? Melden, niet melden.....
Ik heb er bij die actie met de lange zweep wat van gezegd en als gevolg daarvan ontstond er een behoorlijk ordinaire ruzie. Die is nu wel weer een beetje gesust maar dan nog. Praten is denk ik wel een gepasseerd station, hulp aanbieden kan ook niet want volgens hen bemoei ik me dan en zij willen niks meer met mij.
Ik sta al jaren hier en het is de fijnste stal waar ik ooit gestaan heb, ik wil niet weg. Maar ik kan dit ook niet aanzien. Wat moet ik nu?

Ik wil graag advies, wat zou je zelf doen?

lisaislisa

Re: Wat zou jij doen "mishandeling" op stal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:21

Wat zeggen de andere stalgenoten ervan?

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:23

oeii, wat een lastig en heftig verhaal zeg!!
eerlijk gezegd zou ik zelf ook niet weten wat ik zou doen.
mijn eerste gevoel is toch echt om er wat van te zeggen... maar of ik dat dan ook zou doen?
ik denk het wel... want wat zij dat paardje aan doen kan echt niet!! geen 1 dier verdiend zoiets.
misschien is het toch een idee om de stal eigenaar eerst alleen te spreken en hem te zeggen wat jij er van vind. daarna zou je eventueel altijd nog naar die 2 vrouwen kunnen en alsnog wat zeggen.

maar jeetje... vind dit echt te zielig voor woorden :( dat mensen dit een dier aan kunnen doen...

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:24

Heb je dit al besproken met de pensionbaas?
Ik zou de taak bij hem neer leggen om er iets van te zeggen. Misschien kun je het gesprek aangaan met je andere stalgenoten?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:30

Misschien een soort interventie met de pensionhouder en de andere stalgenoten.
Anders zou ik het ook niet weten.

MareVeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:47

Oh jeetje.. Goed dat jij je er sterk voor maakt, dat voorop gesteld.
Inderdaad zoals lisaislisa zegt, wat zeggen andere stalgenoten ervan? En anders misschien de dierenbescherming bellen? Voor advies kan nooit geen kwaad, en voor je eigen gemoedrust ook.

Nogmaals, goed van je dat je je sterk maakt!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:49

Ik zou 144 bellen. En als je ze bezig ziet stiekem proberen beeld materiaal te maken zodat je dat als bewijs kan gebruiken :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:50

Weggaan is je ogen sluiten. De mishandeling gaat dan immers gewoon door. Maar met de pensionhouder praten lijkt me nav je verhaal ook geen optie.
Is er de mogelijkheid dat jij samen met de andere klanten een front vormt en dan met elkaar in gesprek?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:56

Oei wat moeilijk. Pensionbaas doet er dus aan mee? Andere stalgenoten niet te mobiliseren?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:58

Ik weet niet of ze er wat mee kunnen en doen, maar filmen op de telefoon en aanklacht dierenmishandeling?

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:05

Jeetje wat heftig! Ik zou eerst eens voorzichtig navragen of de andere klanten dit opvalt en wat die er van vinden, want met meer sta je sterk. Als dit niet zo is zou ik inderdaad ook advies vragen door 144 te bellen.

Sterkte.. Voor de paarden is het erg, maar ook voor jou is dit verschrikkelijk naar. Jij zit nu met een probleem in je maag wat heel cru gezegd absoluut niet jou probleem is :-(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:08

Idd, de anderen vragen of zij ook dit soort praktijken waarnemen en dan als één blok naar de stalhouder toe reageren dat dit veel te ver gaat. Mocht hij niets doen dan alsnog 144 inschakelen en zorg dat je filmmateriaal hebt, hoe meer hoe beter, ook om aan de stalhouder te tonen.

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:10

Ik zou er niet meer tegen in gaan als ik jou was, hoe moeilijk het ook is.. Dadelijk word jij van je 'geliefde' stal afgeschopt omdat jij er iets van zegt. Is hier boven ook al gezegd maar idd beeldmateriaal. (voor als je rookt) Gewoon peukie roken en dan met je telefoon staan doen alsof je aan het appen bent, het maakt niet uit als je ze niet altijd even goed kan filmen want ze horen het ook vast wel als er met een zweep wordt geslagen. Wel heb ik nog een vraag, gebeurd dit iedere dag?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:10

Ik begrijp je dilemma...maar hoe kun je in vredesnaam dan zeggen dat je het zo een fijne stal vind?Dat is toch supertegenstrijdig?
Wegwezen daar,voor die tijd filmen en aangeven dat zooitje.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:20

Persoonlijk zou ik het niet gaan filmen.
Stel je voor dat iemand het ziet......je weet nooit hoe de verhoudingen liggen.
Ik zou info inwinnen bij 114 en of de dierenarts van jou paard.

Die kan zijn licht eens laten schijnen als hij spontaan eens op bezoek komt, eventueel met een smoes, richting jou paard.
Als jij verder tevreden bent over de stal en je paard staat er goed zou ik zeker geen argwaan wekken.
Maar zo maar over zijn kant laten gaan kan je inderdaad ook niet.

Heel veel succes en top dat jij je nek wél uitsteekt voor dit paardje en deze situatie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:28

Dit kan niet en mag niet, een paard mag niet mishandeld worden.
ik ben zelf een heel aardig en lief persoon,maar als het om dieren gaat kan ik heel fel worden.
denk dat het bij mij anders was gelopen als ik gezien had wat ze gedaan hadden met hun dier -O-

gaaf dat je je er voor in wilt zetten, praat er met staleigenaar over en je stalgenoten
ik zou wel gaan voor het filmen, bewijs is alleen maar goed toch?
Nadeel is dat een controle niet zoveel hoeft op te leveren, als ze op dat moment goed met hun dier om gaan is er geen zaak tegen ze.

Probeer echt met je stalgenoten en desnoods met 144 of politie in gesprek te gaan om het te stoppen.
ik wens je heeeel veel succes en top dat je je er voor in wilt zetten!!

Sheldon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 20:33

@Geerke, De stal is wel fijn, die mensen zijn niet fijn. Die zaken moet je wel gescheiden houden

Ik heb er over proberen te praten met de pensionbaas, maar die geeft duidelijk geen gehoor. Hij zegt letterlijk dat hij niks voor me kan doen. Dat heeft hij nog nooit gedaan, ik zie hem als een wijs mens. Maar nu...?? Ik heb bedacht dat ik het er nogmaals over wil hebben met de vraag of hij zich dan niet schaamt. Bovendien krijg je hier roddels van en daar is hij wellicht gevoelig voor.

Ik heb gedacht aan filmen en dat doorgeven aan de dierenbescherming, de rijvereniging, you tube. Maar wat maakt mij dat dan? Bovendien is het gevolg dan toch dat er een vette ruzie komt en ik aan het kortste eind zal trekken

Ik heb het met twee stalgenoten besproken, en hoewel meelevend begripvol en eensgezind laten ze het toch aan mij. Dat vind ik niet zo solidair, maar ik snap het ook wel, anders zitten ze straks met hetzelfde dilemma als ik nu zit.

En ik weet dat als ik dit weer een keer zie dat ik daar best een ruzie voor over heb, alleen op de lange termijn schiet dat niks op.

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:41

ik zal toch eens de dierenbescherming of 144 bellen en je probleem neerleggen, misschien kunnen zij jou advies geven en misschien toch stiekem filmen voor het geval dat(dit hoef je eerst niet te gebruiken, maar dan heb je wel bewijs als dit nodig is) succes en sterkte ermee!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:46

Ik denk dat het heel goed is dat je bij het logeren al te kennen hebt gegeven dat wat daar gebeurde niet door de beugel kan, ook al had het niet de gewenste uitkomst.
Ik zou zelf niet op een dergelijke kleinschalige stal willen staan. Van wat jij gezien hebt zou ik echt niet kunnen slapen. En dan ook nog het idee dat dat soort mafkezen aan mijn paard zouden komen….
Gezien de mate waarin dit over de schreef gaat in combinatie met de huidige opstelling van je pensionbaas en stalgenoten zou ik zelf op zoek gaan naar een ander adres. Dat gevonden hebbende, zou ik aangeven richting mijn pensionbaas dat het me echt menens is en dat ik voornemens ben op te stappen als hier niet serieus en per direct iets aan gebeurt. Als er ook daarop nog geen actie wordt ondernomen, zou ik daadwerkelijk verhuizen in combinatie met een 144-melding.
Hierbij geldt uiteraard dat je samen sterker staat: als jij + de drie andere stalgenoten aangeven op te zullen stappen, zal de pensionbaas neem ik aan eerder eieren voor zijn geld kiezen en de andere, ene persoon de wacht aanzeggen.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 16-07-15 20:50, in het totaal 3 keer bewerkt

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:48

Wie zwijgt stemt toe, dus, ik zou er iets van zeggen.
Want als ze je daardoor niet meer op stal willen hebben, dan zou ik er niet eens WILLEN staan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:48

Sheldon schreef:
Ik heb er over proberen te praten met de pensionbaas, maar die geeft duidelijk geen gehoor. Hij zegt letterlijk dat hij niks voor me kan doen. Dat heeft hij nog nooit gedaan, ik zie hem als een wijs mens. Maar nu...?? Ik heb bedacht dat ik het er nogmaals over wil hebben met de vraag of hij zich dan niet schaamt. Bovendien krijg je hier roddels van en daar is hij wellicht gevoelig voor.

Pensionbaas zit klem tussen familiedwang en zijn imago als pensionhouder. 3 pony's ergens anders onderbrengen is niet zo simpel en daarbij is het de vraag hoe die vrouw gaat reageren als ze er uit gezet wordt. Enige optie is eigenlijk om met alle klanten naar de pensionbaas te stappen en te stellen : "zij weg of wij weg" en dan liefst met datum vertrek en andere plek al op standby. Als 4/5e van zijn inkomen in 1 klap wegvalt is er een stuk meer motivatie, zeker in deze slechte economische tijden. Die vrouw veranderd niet zonder dwang en die zal gezien ons rechtssysteem uit de familie moeten komen, waarschijnlijk in de vorm van psych en of opname, zulke agressie/woede komt ergens vandaan.

HeartOfHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:50

Ik zou ook gaan voor beeldmateriaal maken en 144 inlichten. Dan heb je in ieder geval bewijs en kun je het mishandelen misschien wel stoppen, dat lijkt me belangrijker dan bang zijn dat er ruzie komt. Dat er ruzie is, jammer dan. Jij kunt ervoor zorgen dat de mishandeing stopt, een paard kan dat niet...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:54

Jeetje...

Persoonlijk zou ik de stalbaas aanspreken en zeggen dat hij er wat tegen moet doen, of dat hij anders klanten kwijt raakt.
En ik zou dan persoonlijk al om me heen kijken voor andere stallen.

als die mensen zo met hun paarden omgaan, hoe gaan ze dan met de jouwe om, als je er niet bent en zij jouw paarden buiten moeten zetten?

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:56

Lastig, ik zou toch weggaan zou zulke mensen niet met mijn paard vertrouwen zodra ik er niet ben.

Of ga eens in gesprek en vraag naar waarom zij het zo aanpakken.

En idd, als het echt uit de hand loopt hulp zoeken om het paard te helpen.

Hmpf, sommige mensen...

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:57

Je gaat toch niet staan filmen als ze een paard aan het mishandelen zijn,
je loopt er naar toe en zegt dat dit niet kan en dat ze er meteen mee moeten stoppen, zo niet dat je stappen gaat ondernemen.