Laatbloeier, hoe meer uren op een paard maken? Kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Teckelgek

Laatbloeier, hoe meer uren op een paard maken? Kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 13:57

Hallo allemaal,

Hier een flinke laatbloeier.
Ik ben nu 38 en pas begin dit jaar, door allerlei omstandigheden, serieus met rijden begonnen.
En natuurlijk geniet ik ervan :-) Ik neem nu privelessen en heb daardoor de kans om op verschillende paarden te rijden...maar....het is maar 1 keer week.
Door het lesschema bij de manege en mijn werkschema zijn er helaas niet meer mogelijkheden.
En dat terwijl iedereen zegt dat je vooral in het begin vooral uren moet maken op een paard.

Heel even heb ik gedacht aan een lease of een verzorgpaard. Helaas liggen deze niet echt voor het oprapen. Als ze er al zijn dan zitten de meeste niet echt te wachten op een beginner.

Optie 2 is zelf een paard kopen. Ik heb een goede baan, dus over de financien hoef ik me (gelukkig) weinig zorgen te maken. Een pensionstal (die zijn er wel een aantal in de buurt) kan me de tijd van het voeren en mesten uit handen nemen waardoor er vooral quality tijd met het paard over blijft.
Misschien in combinatie met een ervaren bijrijdster/ verzorgster en natuurlijk de nodige lessen.

Ik pieker me inmiddels suf....dus alle ervaringen en ideeen zijn van harte welkom :)
Laatst bijgewerkt door Teckelgek op 15-07-15 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

PowerReiner

Re: Laatbloeier, Hoe meer uren op een paard maken? Kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:58

Zoek een bijrijdpaard :)

smurffie

Re: Laatbloeier, Hoe meer uren op een paard maken? Kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:59

Vaker lessen, paardje verzorgen, af en toe vrij rijden. Na 1 jaartje is een eigen paard nog niet echt aan te raden tenzij onder zeer strikte begeleiding; dan kun je beter even doorlessen op een manege.

EsmeexRoosz

Re: Laatbloeier, hoe meer uren op een paard maken? Kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:22

Er zijn helaas te veel mensen die een paard kopen maar geen/weinig ervaring hebben dus dat zou ik niet echt aanraden. Ik zat zelf 8 jaar in de paarden toen ik een eigen paardje kreeg maar heb vanaf toen tot nu, 6 jaar later onwijs veel ervaring opgedaan, dingen geleerd en uit kunnen zoeken. Eigenlijk ben je nooit klaar met leren. :+ Wat je kunt doen is zoveel mogelijk lessen nemen en inderdaad eventueel een lease paard zoeken zo kun je een beetje inschatten hoe het is om een eigen paard te hebben.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:48

Ik vind het nog helemaal niet zo stom op een paard te kopen. Een bijrijdpaard wordt lastig want ik denk dat de mensen die iemand met maar een jaar ervaring hun paard meegeven zeer dun gezaaid zijn.
Als je zorgt voor een stalling waar je beest elke dag in de wei mag spelen en je koopt een paard met wat ervaring en een rustige natuur dan hoef je ook niet perse elke dag je paard te trainen. Je kunt gewoon gaan knolhobbelen, lessen en huiswerk rijden als het je uit komt. Je leert pas echt rijden als je een eigen paard hebt.
Wat betreft de verzorging is het handig iemand op stal te hebben waar je met je vragen heen kunt, maar dat geld eigenlijk voor ons allemaal.
En tegen de tijd dat je een jaartje verder bent hobbel je met je stalmaatjes lekker de DD in

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:54

Ik heb 15 jaar op een manege gewerkt als instructrice. Je bent echt geen enorme laatbloeier hoor. Heb weleens een dame van 65 les gegeven die wilde beginnen met paardrijden. 38 is echt niet zo oud. Ik heb er heel veel gehad die op deze leeftijd of later begonnen.

Omdat je net begint is natuurlijk veel km maken erg zinvol. Maar dat hoeft niet iedere dag te zijn. Het belangrijkste is dat je het leuk vindt en leuk blijft vinden. Zoek dus een leuke en goede manege uit. Voordeel van een manege is dat je veel verschillende paarden kunt rijden en daar leer je ook heel veel van.

Een eigen paard zou ik nog niet doen. Ik zou eerst echt veel meer ervaring opdoen. Kun je anders niet leasen op de manege?
Laatst bijgewerkt door Heike op 15-07-15 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:56

Als je de financiele mogelijkheden hebt zou ik adviseren voor Optie 2 te gaan. Het is inderdaad uren maken en zoals ik lees gaat dat met optie 1 nog heel lang duren. Zoek een braaf paard wat lekker zit, goed is doorgereden die jou alles kan leren. Daarnaast is het wel handig om een bijrijder te hebben die meer ervaring heeft en je kan helpen. Daarnaast inderdaad de nodige lessen waar je al over schreef.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:07

Kan je niet een manege paard bij jou op de manege leasen? Nu een betrouwbaar beginnerspaard en na een jaar of zo een ander. Zo kan je opbouwen naar steeds een paard met meer capaciteit. Jammer dat je niet in de buurt van Rotterdam zit. Bij ons werkt dit systeem erg goed.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:19

"Jammer dat je niet bij Rotterdam zit????"

Weet je wel hoe leuk en geweldig het hier is, hoeveel bos we hier hebben en hoe veel goedkoper de stalling hier is... :)) *\%/* :))

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:22

Ik snap je helemaal, maar bedoelde qua manege. Ok, laat ik t zo formuleren: jammer dat onze manege niet dichter bij jou is gelegen. :D

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:29

Een laatbloeier ben je echt niet geloof me.
Heb je ook wel eens een dressuur/springwedstrijdje gereden?
Want als je zoiets leuk vind kun je daar natuurlijk ook rekening mee houden als je een paardje wilt.

Zelf zou ik nog even wachten en nog iets meer ervaring en paarden rijden zodat je echt weet wat je wilt en dat je het wilt (een eigen paard).

En heb je ook al eens in de buurt gekeken of ze stallen hebben waar je een manegepaard voor een paar dagen in de week oid kunt leasen?

Teckelgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 10:46

Bedankt voor jullie reacties!
Ik neig zelf inderdaad toch iets meer naar het leasen, dat geeft mij denk ik meer tijd.
Meer tijd om als ruiter te groeien maar ook om na te denken wat ik precies in een paard zoek.
Mochten jullie nog goede tips hebben voor leasepaarden in de omgeving tilburg/ kaatsheuvel/ drunen (zo rondom de Loonse en Drunense Duinen) dan hou ik me aanbevolen :-)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:49

Laatbloeier is geen probleem, je bent in elk geval heel bewust bezig. Je hebt de onbevangenheid misschien niet meer, maar wel weer makkelijker mogelijkheden. Geen zorgen om maken. Vooral genieten van wat je doet. :)

Overigens vind ik de cursussen van Akasha rijkunst (omgeving Nijmegen) een absolute aanrader, dan 'leer je het in één keer goed'.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:58

Een laatbloeier ben je echt niet, mijn moeder is pas op 45 beginnen te rijden ;)
Is er op jouw manege niet de mogelijkheid tot leasen? Of een paard in half pension (dus deels van jou en deels van de manege)?
Een eigen paard zou ik nog een jaar of twee achterwege laten, vooral omdat je aangeeft pas sinds dit jaar begonnen te zijn. Het is echt niet te onderschatten en tot aan niet hetzelfde als een manegepaard.

Lynn_FDAJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 23:03

Teckelgek schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Ik neig zelf inderdaad toch iets meer naar het leasen, dat geeft mij denk ik meer tijd.
Meer tijd om als ruiter te groeien maar ook om na te denken wat ik precies in een paard zoek.
Mochten jullie nog goede tips hebben voor leasepaarden in de omgeving tilburg/ kaatsheuvel/ drunen (zo rondom de Loonse en Drunense Duinen) dan hou ik me aanbevolen :-)

Op welke manege rij je nu?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 23:30

Ik weet niet of je hier al kunt meelezen en posten TS ( in verband met 25 nuttige berichten moeten plaatsen, voordat je in de "huiskamer" actief kunt zijn), maar als je zover bent: wees welkom om hier mee te lezen en te posten:
Op latere leeftijd (weer) gaan rijden?

Teckelgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 08:32

Ik rij nu bij manege Pullens in Kaatsheuvel.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:00

Waarom geen eigen paard kopen? Na een half jaartje manegelessen kreeg ik mijn eerste eigen pony. Was toen echt geen sterruiter en ook nog eens super jong.

TS denkt duidelijk goed na over alles en kan met een eigen paard wellicht wat meer lessen. Als jij een brave koopt die misschien 1x per week gereden wordt door iemand die wel ervaren is zie ik daar geen kwaad in. De manegepony's blijven ook braaf hun rondje doen terwijl zij alleen met beginners werken.

Ik zou je niet aan willen raden om een 3 jarige te kopen die nog niet zadelmak is. Maar een ouder braaf dier met goede begeleiding lijkt mij goed te doen :)

Mickskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:15

Ik zou nog geen eigen paard kopen, maar eerst nog wat meters maken. Misschien is een combinatie van maneges een idee om toch meer uren te maken? Bij manege van loon in loon op zand worden er veel bosritten gereden, ook in lesverband. Tijdens een bosrit kun je goed aan een onafhankelijke zit en een betere balans werken. Vaak ben je ook meerdere uren op pad wat helpt bij het meters maken. Mocht je ooit een eigen paard kopen, dan werkt de buitenrijd ervaring zeker in je voordeel!

Een leasepaard of bijrijdpaard voor een aantal dagen per week kan ook leuk zijn, maar zijn vaak lastiger te vinden.

Veel succes!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:20

Denk je dat je al zelfstandig zou kunnen rijden met een verzorgpaard?

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:21

Al doende leert men. Een eigen paard is echt geen slecht idee, je moet alleen wel ook open staan voor hulp. Heb je de optie tot leasen is dat ook een goed plan. Als je dan een ervaren bijrijdster hebt waar je een goede klik mee hebt kom je een heel eind. Moeilijk he zo'n keuze maken. Denk er goed over na want het is echt heel wat. De verantwoordelijkheid voor een paard komt er ineens bij.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:30

Pb verzonden ;)

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:31

Leasen klinkt als een goed plan :) een eigen paard lijkt me nog iets te vroeg, vooral omdat je nog niet zo lang rijdt en dus veel begeleiding nodig hebt. Op elke manege heb je wel de 'beginners' en de 'gevorderde' paarden, dus als je wat uitkiest wat goed bij je past qua niveau en vooral veel blijft rijden met les dan komt het wel goed (en het is ook nog eens heel leuk!).

En bijrijdpaarden zijn inderdaad moeilijk te vinden als je nog niet veel ervaring hebt. Maar er zijn wel mensen die zat niet erg vinden, maar die zijn redelijk schaars.

mmajar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:32

Heb je de mogelijkheid om in de groepslessen op de manege mee te rijden? Er is vast wel een groep die aansluit bij jouw nivo. En dan combineren met je privelessen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:36

Als je al weinig tijd en zo weinig ervaring zou ik geen paard kopen, dat is een combinatie die niet werkt.
Een paard leasen, liefst een schoolmeester die jou dus veel kan leren, en daar onder begeleiding zoveel mogelijk tijd mee door brengen is een betere optie.
Waarom ga je niet een paar intensieve cursussen/ trainingsweken doen, er zijn plekken genoeg waar je terecht kan voor een of meerdere trainingsweken waarbij je meerdere uren per dag te paard kan. Op die manier kan je bijv. tijdens de vakantie of in een weekend flink wat rij uurtjes bij elkaar sprokkelen en meteen een stukje meer leren over het houden van paarden, hoe een paard in elkaar zit etc.

In Spanje bijv. zit een heerlijke haciënda met hotel en heerlijk eten, maar ook met hele goede paarden en lesgevers, waar je 2 x per dag 1 uur les krijgt of lange buitenritten, onder begeleiding, kan maken.
Maar er zullen in Nederland vast ook plekken zijn waar je iets dergelijks kan doen!

Doe je groepslessen of privé lessen? Privélessen zijn ook al intensiever en vaak ook per half uur mogelijk, in 2 x een half uur leer je waarschijnlijk meer dan in 1 uur groeples.