Lege tijd zonder paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Lege tijd zonder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 06:57

Het was even zoeken waar ik dit moest plaatsen en wil het eigenlijk gewoon van me afschrijven.

Zoals in mijn onderschrift te lezen is ben ik na dik 20 jaar eigen paardjes hebben binnen 1 jaar paardloos geraakt.
Beide paarden in moeten laten slapen en dat nagenoeg door de dezelfde aandoening, komt aan als een mokerslag.
Nu eerst heerst er veel rust en dat is er nog wel, maar toch ook kriebel en naar mijn mening komt dat vooral door de lege tijd.
Mijn paardjes stonden op een stal 20 km van huis, dus een nieuw paard wil ik niet weer zo ver weg zetten.
Maar eigenlijk wil ik ook geen nieuw paard, ik mis gewoon de verzorging.
Op de stal waar ik stond was het gezellig met stalgenootjes en ook dat mis ik wel.

Ik heb bij een oude stal waar ik vroeger stond gevraagd of ze niet een paard hadden dat wat extra zorg nodig had, met al in mijn achterhoofd dat ik me niet te zeer mag hechten.
Zij hadden een 20 jarige staan die wat extra zorg en voer nodig heeft en dit doe ik vol overgave al 3 weken dagelijks, heerlijk.
Toch mist er wat, maar misschien is dat ook gewoon het gemis van mijn eigen paardjes.

Een eigen paard kies ik bewust niet voor, ik wil namelijk sowieso geen paard meer in een pensionstal.
Maar rijden kan ik niet door rugproblemen.
Anders zou ik natuurlijk gewoon weer wat gaan groomen of ergens op stal meehelpen, maar meer dan twee stallen mesten rustig aan zit er echt niet in.

Maar misschien dat hier nog iemand een idee heeft en anders ben ik gewoon mijn verhaal effe kwijt.
Er mist gewoon wat maar kan niet precies zeggen wat.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 08:00

Ik herken je verhaal. Ik heb dan wel minder lang paarden gehad dan jij, maar mijn tijd met mijn pony was wel heel intensief. Dan valt er wel echt een gat. Het gevoel van 'iets' missen is heel bekend.

Ik wil ook geen eigen paard meer, stallen hier in de buurt zijn niet naar m'n zin en het past op dit moment ook niet in de toekomst (en ik wil geen paard om m te moeten verkopen). Je wil je niet hechten aan een verzorgpaard, maar er helemaal mee stoppen wil/durf je ook niet.
Ik verzorg nu ook twee oudjes, gewoon voeren, mesten en wat tutten, net als jij.
Voor nu is dat goed, ik blijf toch een beetje in de paarden, maar zonder de allergrootste zorgen. Maar het gat is 1,5 jaar later nog niet weg, ik weet niet of het ooit nog opvult.

Sterkte nog met het verlies en geniet van je verzorgpaardje :)

jesito

Re: Lege tijd zonder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 08:15

Goh britt, niet gedacht hier iemand met een soortgelijk probleem tegen te komen.
Het is idd net alsof er een lege plek is, zoals jij het het gat noemt.
Ik ben ook blij met het verzorgpaard, maar is toch anders.

Jij ook veel sterkte.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:52

Nogmaals, als je een ponytje zoekt om mee te tutten en evt te mennen, kayleigh is weer vrij :Y) . Daar heb je alle rust en is dichtbij en geen grootschalige pensionstal met tig mensen die lastig kunnen doen
Is zeker anders dan een eigen en tuurlijk mis je die, een paard van een anders is toch altijd van een ander. Weet ook niet of dat gevoel minder wordt maar denk wel dat je dat gemis een plekje kan geven en misschien ooit.......

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:08

Ik herken me in jouw verhaal. Ik heb vorig jaar m'n paard in moeten laten slapen. Na de eerste pijn en verdriet heb ik een hele tijd niets met paarden willen doen. Mijn paard hoorde ook bij wie ik eigenlijk was 10jaar lang, dus naast het gat wat betreft tijd, is er voor mij ook een stukje "ik" verdwenen. Die "ik" is weg en zal met geen enkel ander paard terug komen.
Ben nu wel weer voorzichtig op zoek naar een andere invulling van m'n paardenhobby, want het bezig zijn met paarden en de gezelligheid van "op stal zijn" mis ik steeds meer.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:16

Ook ik herken me in jou verhaal..
je mist pas iets als het er niet meer is

Ik heb m'n paard moeten verkopen vanwege m'n studie, ik had verwacht te weinig tijd te hebben. Dat valt 200% mee en nu is er niks. Leegte.

En een (gratis) bijrijdpaard vinden valt helaas niet mee hier.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:22

Allereerst heel veel sterkte :(:)
Heb je een idee wat je precies mist?

Mijn pony heb ik ruim 1.5 jaar geleden moeten laten inslapen.
Ik mis het totaal niet, de zorgen, de lasten, hart die in je keel zit zodra je een sms'je van de staleigenaar binnen krijgt :=
Kort daarna ben ik een pony gaan verzorgen (die kende ik ook al jaren), maar nu uiteindelijk mee gestopt (oké wegens een andere reden).
Het is een schat hoor, daar niet van, maar het deed me niks.
Ik denk ook niet dat ik dat gevoel ooit nog met een ander paard krijg :n

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:23

Die leegte.. Heel herkenbaar helaas !

Een paar jaar geleden hebben mijn ouders de keuze gemaakt om mijn paard te verkopen.
Ze hadden een punt: studeren & daarnaast een paard onderhouden (tijd/kosten) is in mijn situatie niet haalbaar.
Toch gaat er geen dag voorbij, dat ik niet aan de 'paardentijd' terugdenk.
'Eens een paardenmeisje, altijd een paardenmeisje'

_sharonnn schreef:
Ook ik herken me in jou verhaal..
je mist pas iets als het er niet meer is

Ik heb m'n paard moeten verkopen vanwege m'n studie, ik had verwacht te weinig tijd te hebben. Dat valt 200% mee en nu is er niks. Leegte.

En een (gratis) bijrijdpaard vinden valt helaas niet mee hier.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:29

Daar ben ik dus ook bang voor, Darah3. Dat ik andere paarden teveel blijf vergelijken met hoe het was met m'n eigen paard. Wat ik met haar had, ga ik nooit meer krijgen. Daar ben ik me bewust van.
De zorgen en stress van de laatste maanden mis ik ook echt niet. En zoveel tijd en geld wil ik er ook niet meer insteken, heb nu andere prioriteiten en plannen.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:35

Herkenbaar inderdaad. Helaas mijn merrie moeten laten hemelen. Vervolgens heb ik een keuze gemaakt met betrekking tot studie waardoor ik op dit moment eigenlijk geen tijd en geld heb voor een paard. Een bijrijdpaard met vaste dagen past eigenlijk niet in mijn leven en daarnaast merk ik dat ik het lastig vind mij weer aan iemands anders regels te houden. Qua rijden haal ik voldoening uit het intensief rijden, maar dat past niet in mijn schema. Nu hoop ik in de zomer te beginnen met mennen om er zo mee bezig te blijven. Toch houd ik een soort onrustig gevoel.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:41

Yviertje schreef:
Daar ben ik dus ook bang voor, Darah3. Dat ik andere paarden teveel blijf vergelijken met hoe het was met m'n eigen paard. Wat ik met haar had, ga ik nooit meer krijgen. Daar ben ik me bewust van.
De zorgen en stress van de laatste maanden mis ik ook echt niet. En zoveel tijd en geld wil ik er ook niet meer insteken, heb nu andere prioriteiten en plannen.

Precies :j
Lees net je eerdere post, maar inderdaad een stukje van jezelf valt weg.

Ik wil het paardrijden an sich wel gaan oppakken, maar geen verzorgpaard ofzo.
Ik wil het gewoon als lichaamsbeweging zien nu en niet meer.
Wie weet of het gevoel vanzelf ooit terug komt :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 07:04

Ik mis gewoon mijn eigen paarden en vooral mijn merrie die ik 20 jaar had.
De andere ook maar de merrie zit continue in mijn kop, zij was idd mijn IK, mijn spiegel.
En eerst ik Nigito nog maar nu is het gat wel heel groot.
Ik mis zelfs soms het zorgen maken.

Ik ben heel erg blij met mijn verzorgpaard en heb ook geen moeite om me aan regels te houden.
En ik weet ook als het paardje dadelijk opgeknapt is, dat ze misschien verhuurd wordt of meer in de les.
Tja, dat is niet anders.
Dit paard blijf ik ook doen tot ze weer goed op gewicht is en ben elke dag blij als ik kan gaan.
Ik denk dat geen enkel ander paard het gemis kan opvangen.

Lynn_nikita, ik ga er niet nog een verzorgpaard bij pakken, ik doe het goed of niet en ik moet rekening houden met mijn lijf dat niet alles wil wat mijn kop wil haha.
Maar als je hulp op stal nodig hebt wil ik best komen helpen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 07:06

Yviertje schreef:
Ik herken me in jouw verhaal. Ik heb vorig jaar m'n paard in moeten laten slapen. Na de eerste pijn en verdriet heb ik een hele tijd niets met paarden willen doen. Mijn paard hoorde ook bij wie ik eigenlijk was 10jaar lang, dus naast het gat wat betreft tijd, is er voor mij ook een stukje "ik" verdwenen. Die "ik" is weg en zal met geen enkel ander paard terug komen.
Ben nu wel weer voorzichtig op zoek naar een andere invulling van m'n paardenhobby, want het bezig zijn met paarden en de gezelligheid van "op stal zijn" mis ik steeds meer.

Misschien gewoon eens een leuke stal in je omgeving bellen of er misschien een paardje wat extra zorg nodig heeft, misschien niet meteen rijden.
Maar als je er vaak al maar eens rond loopt komt het rijden misschien ook wel.
Ik hoef niet perse te rijden, ik ben meer groom dan ruiter.
Er zijn vaak best mogelijkheden, gewoon her en der vragen.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 07:39

Ik heb de komende tijd inderdaad wat afspraken gemaakt om "iets" met paarden te doen, kijk wel waar het schip strand. Heb er geen verwachtingen van, maar zie er wel een beetje tegenop omdat ik sinds het inslapen van haar er ook weinig meer mee heb gedaan/geen interesse erin had.
Veel spullen had ik ook al verkocht voor ik haar liet inslapen, wilde sowieso fris en nieuw beginnen als ik weer zou gaan rijden o.i.d.

Ik ben er ook nog niet helemaal uit of ik nu echt een paard vast wil gaan verzorgen en/of bijrijden of dat ik weer naar een manege ga om te rijden. En of ik weer Engels ga rijden of toch western wil blijven rijden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 07:53

Probeer je niet te zeer vast te pinnen met een verzorgpaard.
Kijk hoe het gaat, kijk of de klik er is met het paard als ook met de eigenaar.
En ik denk dat je je een beetje moet kunnen vinden hoe de eigenaar het paard houd en zelf verzorgt.
Ik zou bijv. geen paard kunnen verzorgen dat de hele dag in de box staat, daar zou ik me gruwelijk aan storen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 07:53

Succes trouwens, stap 1 is gemaakt, de rest komt ook goed.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:11

`Bedoel meer dat als je eens even lekker alleen bij paarden wilt zijn dat je kunt gaan en alls je wilt tutten dat ukkie beschikbaar is, geen verplichtingen gewoon als je er behoefte aan hebt,

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:22

jesito schreef:
Probeer je niet te zeer vast te pinnen met een verzorgpaard.
Kijk hoe het gaat, kijk of de klik er is met het paard als ook met de eigenaar.
En ik denk dat je je een beetje moet kunnen vinden hoe de eigenaar het paard houd en zelf verzorgt.
Ik zou bijv. geen paard kunnen verzorgen dat de hele dag in de box staat, daar zou ik me gruwelijk aan storen.

Wat dat laatste betreft, dat snap ik dan juist niet. Voor zo'n paard ben je toch een uitkomst, heerlijk wat extra van stal en aandacht en verzorging. Dan beteken je echt wat voor het paard!

Ik herken die leegte zonder paard ook, had dat na de verkoop van ons eerste paard. Vulde dat op met winkelen, vreselijk, zo werd het nog bijna duurder dan de paardenhobby haha!

Een bijrijd- of verzorgpaard lijkt me wel moeilijk, als ik zo de verhalen hoor en lees van mensen die bijrijder zijn. Je bent toch erg afhankelijk van wat de eigenaar wil en bepaalt, en diens grillen. Juist het zelf bepalen hoe je met een paard wilt omgaan en wat dus ook voor een groot deel de band bepaalt die je daardoor met je paard krijgt, maakt het hebben van een eigen paard zo fijn (naast de zorgen en kosten).

Dus ik herken je verhaal en snap je dilemma. :j

Lastig voor je dat je zo blijft vergelijken. Het zou voor jezelf gemakkelijker zijn als je elk paard meer als eigen leuk individu kunt zien, en ook de leuke kanten die dat dier dan weer heeft. Misschien komt dat nog ...

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:38

Heel herkenbaar, in dezember heb ik mijn paard moeten verkopen met druk achter mijn oren. Heel eenvoudig geen tijd meer gehad..
Nu hij weg is voel it en beter omdat ik geen zorg en verantwoording meer heb.
Maar.. De leegte is enorm, die "ik" pennyvrouw is weg..
Ook hier heb ik een topic van gemaakt omdat het bij mi omgeslagen is naar woed..
Ik heb rondgekeken naar verzorgpaardjes, maar ik betrap mezelf erop dat ik die teveel vergelijk met mijn toen eigen paard. Ik ben in twee jaar van drie naar nul paarden gegaan, 2 jaar terug pony ingeslapen wegen longkanker, vorig jaar juni pony weggegeven vanwege teveel kosten en te weinig tijd. En nu dez. Paard verkocht..
Maar goed, mijn tijden zijn nadat ik mijn topic geopend heb in een rap tempo verandert waardoor ik een beetje tijd vrij kan maken voor een eventuele verzorgpaard.
En ja hoor, iets langer dan twee weken verzorg en tut ik met een merrie van 27 jaar. Ze is lekker actief, klaar in kop. Ziet voor zo'n oudje echt goed uit. Ze heeft alleen een beetje atrose. Met haar kan ik lekker omtutten en een beetje lopen.
Het is natuurlijk niet zoals een eigen paard maar het "vult" een beetje leegte. Ik ben natuurlijk erg bang dat ik er aan ga hechten..

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:56

Of een paard het grootste deel van de dag op stal zou staan, zou mij niet uitmaken.
Heb zelf in die 10 jaar ook niet altijd die mogelijkheid gehad voor mijn paard. Gezien haar karakter was het ook niet verstandig om haar 24/7 buiten te houden := Mijn laatste bijrijdster was echt een schat van een meid, maar daar nam ze weleens een loopje mee en dan kreeg ik een belletje dat ik even moest komen helpen of een appje dat ze vanwege het niet kunnen vangen vandaag oversloeg. Paard wilde niet komen of joeg je het land uit :')

Vind het knap dat m'n laatste bijrijder het zo lang met mij en m'n paard heeft uitgehouden O:) Zeker in het begin is loslaten heel moeilijk, weet inderdaad ook niet of bijrijden nu (weer) zal gaan werken. Heb voor m'n eigen paard ook paarden bij gereden, maar ook dat botste weleens maar nooit zo erg dat ik of de eigenaar daardoor niet meer door 1 deur konden. Meningsverschillen houd je toch.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:58

Hoi, ik heb zelf geen ervaring met eigen paarden zoals jullie, maar sinds het paard is verkocht waar ik bijna 4 jaar altijd op heb gereden, is paardrijden zo leuk niet meer voor me.
Ik mis gewoon de wederzijdse connectie van een paard. Gewoon het gevoel van veiligheid, voldoening enz. altijd als ik op dat paard heb gereden kreeg ik complimenten van dat we erg goed bij elkaar pasten. Dat ik goed reed enz. Sinds zij er niet meer is hoor ik eigenlijk alleen nog maar commentaar op mijn rijden. 'Je doet dit niet goed' 'je moet hem harder aanpakken'...
Ik heb nu wel een verzorgpaard die ik af en toe rijd. Leuk paard, daar niet van. Maar ik ben bang dat ik gewoon niet meer kan genieten net zoals vroeger... tis gewoon niet meer hetzelfde..
ik wil niet stoppen, maar om nou elke keer met een teleurgesteld gevoel van het paard te stappen spreekt me ook niet aan.
Een verzorgpaard is echt wel leuk, maar je hebt niet de volledige vrijheid als bij een eigen paard, wat mij tegenhoud om een band te scheppen...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 18:44

Simodi, ja zo kun je het ook bekijken maar ik ben nou eenmaal geen stalmens, sorry.
Ik hou er niet van om het lichtpuntje van de dag te zijn voor een paard.
Maar goed, dat is een andere discussie en voor iedereen persoonlijk.

Ik vergelijk mijn verzorgpaard ook niet echt met mijn paardjes want buiten de kleur en merrie is er weinig vergelijking ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:55

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 07:14, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 07:04

Het is denk ik ook meer de hele situatie die veranderd is bij mij en dat in combinatie met het vreselijke gemis.
Na meer dan 20 jaar paarden ineens geen meer van mezelf, stal ligt 20 km verderop waar ze stonden dus dat wordt ook minder.
Dus het vaste patroon dat ik had is in een slag weg, incl alle mensen die daarbij horen.
Daar heb ik er trouwens ook een paar van een andere kant leren kennen, maar goed.
MIJN paarden waren altijd een belangrijk onderdeel van de dag met of zonder zorgen, alles draaide daarom.
Verzorgpaard is ook leuk maar als ik niet kan of geen zin zou hebben ga ik niet.
Is toch anders en ik merk dat ik bewust een beetje afstand probeer te houden, om me niet te zeer te gaan hechten.
Misschien denk ik wel te ver vooruit, bang om weer gekwetst te worden.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 08:35

Ik heb nu weer een aantal keer op andere paarden gereden. En ik vind het rijdennog steeds leuk om te doen, maar ik toch stelt het me iedere keer een beetje teleur.
De paarden zijn gewoon niet mijn paard waar ik mee kon lezen en schrijven, makkelijk te rijden en bomproof was. -O-

Heb zeker nog wat rij-dates gepland met vriendinnen, omdat het "doelloos" rijden wel bevalt. Geen druk en geen verwachtingen. Dan is het vergelijken met mijn paard er niet en denk ik niet de hele tijd "Die van mij deed dat nooit op die manier, reageerde niet zo, luisterde als ik het zus deed"

Ik ga met steeds meer verbazing kijken naar mensen die direct weer een ander paard aanschaffen. Ik kan dat echt niet, het gevoel voor m'n paard was blijkbaar heel groot en zit nog steeds heel diep. Ben ik dan zo raar/vreemd dat ik die knop niet heb/kan omzetten?