Manen , hoe verzorgen jullie die ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyKim

Manen , hoe verzorgen jullie die ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 18:42

Dag lieve Bokkers !

Helaas weet ik niet meer wat mijn oude account was dus dan maar een nieuwe !

Maar goed dat was even offtopic , nu On topic !

Want ik heb een vraag : Hoe verzorgen jullie de manen van jullie paard ? en hoe zien jullie het snelste resultaat ? Voeren jullie iets bij ?

Zelf doe ik ongeveer 6 of 7 vlechten in . Deze laat ik ongeveer 2 weken zitten en laat ze daarna even een paar dagen los hangen. Vervolgens spray ik ze in met verzorgende olie en vlecht ze weer in. Het laatste half jaar kan ik al duidelijk verbetering zien , met name de lengte neemt toe.

Ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen . /

Afbeelding

Anniek22

Re: Manen , hoe verzorgen jullie die ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:47

Hoi,
Ik heb 4 IJslanders met manen. De kortste zijn 30cm en de langste 50cm+. Ze staan in het bos, in de modder, dennennaalden, bladeren en zand. Hier en daar een plas. Ze liggen veel en ze ravotten en spelen ook veel. Dragen nooit dekens. De manen laten we gewoon zo. Zo groeien ze het snelst. De ene met de langste manen heeft Cushing en hele dunne haren. Groeien amper, ze is ook een schimmel. Blijven wel gewoon heel wit zo. Een keer in de week paar blaadjes erin laten zitten. Niet alle klitten eruit borstelen, blijven altijd wel een paar kleintjes zitten. De andere (bruine) heeft ook lange manen, die laten we ook zo. Hij heeft een ontzettend dikke bos, dikker dan de meeste hengsten. (echt HEEL veel!!!) Die laten we ook gewoon zo.
Bij ons werkt het het beste! Als we vlechten erin doen en eraan gaan friemelen bereiken wij niks, alleen afgeschuurde manen.

Groetjes :-)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:49

Hier doe ik ook om de week ongeveer de manen vlechten, manenspray erbij en zo blijven ze wel netjes. Af en toe beetje bijknippen aan de puntjes. Los laat ik ze niet. Maar wel vaak vernieuwen anders heb je ook veel losse haren.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:54

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De manen zijn nu al 20 cm langer dan op de foto's...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:00

Wij doen er ook niets aan eigenlijk. Soms trek ik de grotere takjes eruit of als er stukken bramenstruik in zitten haal ik ze er uit maar hier geen vlechten of spray ofzo.

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 20:01

Wat leuk om de reacties en ervaringen te lezen ! Durf de manen niet te knippen want ben veel te bang dat het lelijk word.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:01

LadyKim schreef:
Wat leuk om de reacties en ervaringen te lezen ! Durf de manen niet te knippen want ben veel te bang dat het lelijk word.

Puntjes kan niet zoveel mis aan gaan, en is heel goed voor de groei van de manen. Misschien dat je een keertje mee hebt gekeken bij je eigen kapper, maar de mijne doet: plukje pakken, indraaien en dan de uitstekende puntjes er afknippen. Werkt ook perfect bij paarden en zo hoef je geen rechte stukken te knippen, waarbij het snel mis kan gaan.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:07

Hier doe ik er ongeveer 1x in de 2 weken cowboy magic in (soms ook een maand niet) en dan kam ik het uit (kwartiertje werk). Ik durf het niet in te vlechten, uit vrees dat het dan touwtje trek wordt met een vlecht.. Baldadige jonge hengsten onder elkaar... (heb een keer er eentje een flinke pluk zien pakken en die er vervolgens uit zien trekken). Daarom gaat er ook wekelijks antibijt spray op de manen en boven aan de staart.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 17-02-15 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

MerelM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:09

Ik zou gewoon lekker laten groeien haha af en toe natuurlijk wel de puntjes voordat het echt zo'n pluis boel haha. Hou ook wel van een wilde bos manen ;) Meestal spuit ik ook in met antiklit en daarna voorzichtig loskammen. (niet trekken dus!!)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:56

ik heb friese paarden met bovengemiddeld lange manen. Zelf doe ik er helemaal niets aan. Indien de manen in een heksenknoop zitten haal ik deze eruit en als er stro in zit pluk ik dat eruit. Af en toe een zachte manenborstel erdoor.

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 17:42

Dus advies is geen vlechten ?
en eens in de zoveel tijd anti klit erin en uitkammen (voorzichtig )

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:44

Ik heb die van mijn fries compleet afgeschoren ivm ZE, dus geen onderhoud aan.. :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:52

Mijn paard haar manen komen net onder de hals uit.
Af en toe borstel ik ze met een manenkam maar meestal gewoon met de harde borstel er even overheen.
Met buitenrit gaat er een hengstenvlecht in, en af en toe maakt de verzorgster er vlechten in.
Manen zijn al 2 jaar deze lengte, dus zal ook niks maar bij komen. Maar daar is ze ook het type niet voor.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:54

nine1987 schreef:
Ik heb die van mijn fries compleet afgeschoren ivm ZE, dus geen onderhoud aan.. :D

Jup hier ook een fries met afgeschoren manen vanwege mijt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:20

LadyKim schreef:
Dus advies is geen vlechten ?
en eens in de zoveel tijd anti klit erin en uitkammen (voorzichtig )

Ik gebruik zelfs geen antiklit, heb het spul volgens mij ook niet meer in de kast staan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:09

Lange manen deed ik altijd helemaal uitkammen met veel anti-klit en in vlechten. Als we ergens heen moesten uitkammen en in hengstenvlecht en de volgende dag weer opnieuw in de vlechten. Eens in de maand ofzo ging de schaar er in. Toen ik ze te lang vond worden heb ik ze helemaal afgeknipt en nu doe ik er eigenlijk niets aan, alleen knippen als het te lang wordt en even een borstel er door als we weg gaan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:10

zelf een groot fan van de tangle teezer! :D Werkt ideaal!

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:14

die van mij heeft korte manen dus weinig onderhoud, borstel ze vaak even door en als ze te lang worden knip ik ze weer

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:21

Ik was om de zoveel tijd de manen van mijn paard. Gewoon met mensen shampo is goedkoop. Daarna als het droog is cowboy magic detangler and shine en dan borstelen. Om de zoveel dagen weer veel cowboy magic erin en niet vlechten want dan breekt het 2 keer zo snel.

Ze was deze zomer door der vliegendeken helaas ontzettend veel haar verloren kapot geschuurd en dat begint nu weer mooi terug te groeien gelukkig.

Overigens borstel ik ze bijna nooit enkel als ik zie dat het nodig is met veel CM en na t wassen als ze droog zijn met CM.

Waxinelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:14

Ik borstel zijn manen zodat er geen klitten (=jeuk =schuren) in komen en daar blijft het een beetje bij. Mijn paard heeft ook geen hele lange manen, maar dat zal hij denk ik ook nooit krijgen. Het is denk ik toch grotendeels genetisch bepaald.

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 17:41

Kentaro schreef:
zelf een groot fan van de tangle teezer! :D Werkt ideaal!

die is toch ook voor mensen ? althans ik heb er zelf een haha

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 17:42

Dus vlechtjes is ook niet zo een goed idee ?

de tangle teezer ga ik zeker een keertje gebruiken ! en Cowboy magic .... zijn jullie daar een beetje over te spreken ? met name de prijs ? kwaliteit verhouding :)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:53

Hier staat alles met lang haar in de vlechten. Wassen drogen en vlechten erin.
Wanneer de elastiekjes breken of de vlechten losgaan doen we het ritueel overnieuw.
Als de manen(kam) nog mooi schoon aanvoelt dan slaan we het wassen een keer over.
Paarden met kortere manen; af en toe wat cowboy magic erdoorheen, doorborstelen en verder niets.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:56

Ik dee altijd bij m'n verzorgpaarden met anti klit daarna heel goed uitkammen en daarna deed ik er altijd vlechtjes is :)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:59

Mijn bijrijd fries heeft manen tot haar knieën die zitten altijd in een hengstenvlecht. Een keer in de zoveel tijd los insprayen en voorzichtig uitborstelen en dan weer invlechten