Gewoon ZIJN bij je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leentje_P

Gewoon ZIJN bij je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 16:12

Beste Bokkers,

Even een uitstapje wat betreft topics. Als iemand een band met zijn of haar paard wil opbouwen doen we dat door er gewoon te ZIJN. Een leuke vraag die in me opkwam,

Hoe ZIJN jullie bij je paard? (dus hoe doe je lekker luieren met je paard? Gewoon alle manieren kunnen en mogen. Probeer nog ergens wat leuke ideeën vandaan te halen)
Laatst bijgewerkt door Leentje_P op 02-02-15 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Annefleur200

Re: Gewoon ZIJN bij je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:14

ik ga vaak naast ze zitten als ze hooi eten :) heerlijk :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:15

Wij wandelen heel veel met onze paarden. Gewoon aan een halster met touwtje. Gezellig :-) Soms neem ik een worteltje mee voor onderweg (en voor de externe motivatie als ze niet zo door loopt :') )

Verder op wedstrijd laten we ze eigenlijk nooit op de trailer staan, maar mogen ze er altijd af. Beetje rondkijken, na het rijden even lunchen of wat wortels voordat we weer naar huis gaan. Zo wordt het ook voor hun leuk om op pad te gaan.

Ropa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:16

Ik vind het altijd een feest als ik haar zie en ga rijden, met poetsen en zadelen dans en zing ik altijd :')
En lekker lui zijn, haar op stal zetten en tegen haar aan gaan hangen, of erop klimmen en dan achterste voren gaan zitten en zoo op haar kont 'liggen' Eigenlijk is geen een dag hetzelfde. Elke dag wel een andere dans *\o/*

Auk1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:17

Lekker wandelen,poetsen en zoals Annefleur200 al zegt er lekker bij zitten als ze aan het eten zijn. :o

pferden2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:18

Ik speel vaak met de manen, daar ontspannen ze altijd van en ondertussen vertel ik ze alles wat ik even kwijt moet

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:19

Ik wandel met mijn paard, ga soms in de wei zitten en hem bestuderen en hij komt dan zo af en toe even kijken en gaat dan weer verder met grazen, los longeren in de paddock (spelen). Met rijden heb ik een hele tijd geleden een goede beslissing gemaakt, weg met de dressuur oefeningen en begonnen met lekker recreatief rijden en western rijden; hij heeft toen een hele metamorfose doorstaan — liep ontspannen, was rustig etc. Ik luister heel vaak naar hem, kijk hoe hij zich gedraagt etc. voordat ik van hem vraag.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:21

Met mijn jonge hengst ga ik vaak in de wei gewoon lekker op de schoft kriebelen. Vind hij heerlijk. Hij komt zelf al naar me toe als ik de wei in kom.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:26

Hele gesprekken en knuffels tijdens het voeren.Zingen doe ik ook hardop(paarden staan aan huis).En ook een nachtkusje.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:32

ik spendeer best wel veel tijd met haar: zo is mijn 'routine al ik maar zeggen' (verschilt altijd wel een beetje!
ik kom aan op stal en meestal staat ze dan op de wei en ga ik haar gewoon halen met een worteltje (soms). Ze komt overigens altijd wel naar me toe gestapt. Tenzij ze op de grote wei met lekker veel gras staat.. :P
dan effen aaitjes geven natuurlijk!
Dan 'parkeer' ik haar langs het hek in ga ik op d'r terug naar de stallen.
Ik borstel haar uitgebreid, wat worteltjes tussendoor, zadel haar op.
Dan rijd ik natuurlijk (in-uitstappen, veel voorwaarts-neerwaarts, beetje langs de polovelden galopperen,.... en 5/week les)
dan zadel ik haar af, geef nog een worteltje of snoepje en dan spuit ik haar altijd heel af (woon in zuid-amerika, is erg warm)
dan ga ik een stukje rond het erf wandelen en zoeken we de hoekjes waar het meeste gras staat tot ze droog is. Dan zit ik er altijd wat bij :)
dan gaat ze meestal even terug op stal terwijl ik al mijn spullen opruim. Dan eet ze haar hooi terwijl,
als ik klaar ben met mijn spullen ga ik gewoon aan de stal zitten en komt ze soms eens een aaitje vragen.
Dan zet ik haar gewoon terug op de wei :)

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:33

@britta; hahaha ik herken het, als ik rondom de velden rijd zing ik gewoon luidskels. Zie je die oren zo om de beurt naar achteren gaan. ''wat een kattengejank denkt ze wss''
en ik praat ook altijd tegen haar.
Ik vertel onze plannen, over wat ik die dag nog ga doen,..

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 16:33

Super leuke antwoorden, heb weer nieuwe inspiratie
@MaricoGraphy: Hoe heb je de favoriete plek van je paard ontdekt?

even mijn lijstje (zit gemiddeld per dag anderhalf uur gewoon erbij dus nog buiten wat ik met haar doe)
-gewoon kijken als ze eten (begint nu een beetje saai te worden naar 3 jaar :o dus ik moet even een tussensprong maken)
-een boek lezen en dan vervolgens aan haar vertellen over de stijlfiguren en plottwisten :j
-een oortje de muziek in
-lekker tegen haar aan hangen
-verhaaltje vertellen
-huiswerk maken (ze is super goed in wiskunde :') )
-soms zit ik bij haar in de stal na te denken om vervolgens thuis aan een schoolstuk te werken (merk wel dat haar ogen dan heel dof worden?)
-zonnebaden als de zon schijnt {:}
Laatst bijgewerkt door Leentje_P op 02-02-15 16:36, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:34

Het allerliefst ga ik in het voorjaar en de zomer lekker in de zon zitten op de grond en beetje staren naar de paarden die rustig aan het scharrelen zijn :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:34

Ik zit heeel vaak gewoon lekker in het weiland, kan wel uren naar ze kijken hoe ze gras zitten te eten :') En ik vind het heerlijk om te zien :))

Edit; vuurneon was me voor :))

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:37

In de zomer zit ik graag in de wei en fotografeer ik ze. Heerlijk rustig en af en toe komen ze eens even buurten. Heerlijk.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:38

Britta31 schreef:
Hele gesprekken en knuffels tijdens het voeren.Zingen doe ik ook hardop(paarden staan aan huis).En ook een nachtkusje.

vuurneon schreef:
Het allerliefst ga ik in het voorjaar en de zomer lekker in de zon zitten op de grond en beetje staren naar de paarden die rustig aan het scharrelen zijn :)

Dit :)

Gewoon lekker kletsen, kussen en knuffelen. Kijken hoe ze spelen / eten en luieren.

Ik merk wel dat als je dit veel doet je ook snel ziet als een dag anders is en je paard(en) zich niet lekker voel(en).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:38

Met mijn verzorgpony heerlijk anderhalf uur buiten langelijnen als het mooi weer is :D Van de menwagen is een band lek, dus dan maar langelijnend naar buiten :) Eigenaar vindt het leuk als hij zijn pony vrolijk terug ziet komen. Dus ik ben er bijna zeker van dat de pony hey net zo leuk vindt als ik :)

Met de paarden gewoon wat knuffelen, poetsen en lekker op het hek van de wei of paddock zitten als ze buiten zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:39

Chiave schreef:
In de zomer zit ik graag in de wei en fotografeer ik ze. Heerlijk rustig en af en toe komen ze eens even buurten. Heerlijk.

Heerlijk ja!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:42

Als ik es een keer heel vredig in voorjaar/zomer denk:"Ik ga lekker even bij ze zitten", krijg ik eerst de opdringerige zoekende giechel van Bonte Jaopie over me heen die hoopt dat ik ergens iets lekkers bij me heb, vervolgens een even opdringerige Khavanna, die zich afvraagt of ik nog lekker kom poetsen en zo niet wat moet ik dan in die wei? Vervolgens word ik compleet genegeerd en gaan ze lekker paardzijn, liefst op 30-40 meter afstand, waar daar staat het beste gras.... Ik word duidelijk geassocieerd met "lekkers" of ïets gaan doen", anders ben ik niet interessant.

Ik realiseer me overigens dat ik dat aan mezelf te danken heb!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:55

Favoriete plek vinden was niet moeilijk. De meeste paarden houden ervan om op de schoft gekriebeld te worden. In de nek onder de manen vind hij ook fijn

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:56

Ik vind het heerlijk om ontspannen bij mijn paard in de wei te gaan staan of zitten.
En om dan soms even een kriebel onder de manenkam of op de schoft geven. Maar vooral gedrag observeren. :j

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 17:58

Als mijn pony in de wei staat ga ik vaak op haar rug zitten/liggen :)

En als mijn paard en pony aan t eten zijn in de stal ga ik er soms tussen zitten op de grond :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:00

Dat kan op meer manieren. Bij heel slecht weer niks zo gezellig als voor of in de box zitten terwijl de mannetjes ontspannen hooi staan te knabbelen of staan te snurken. Dan is ook een goede kriebelsessie of massage voor beiden heerlijk ontspannen.

Bij mooi weer of wat gaan grazen aan de hand, simpel maar zo gezellig. Of in de wei gaan zitten terwijl er gegeten, geslapen of gespeeld wordt. Ik kan het uren volhouden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:09

Ik zing alleen supervals in de stal aan huis.Op een pensionstal zou ik dat niet durven hoor.Paardjes kijken mij wel aan alsof ik gek ben.(soms ook een danspasje).

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:16

Ik hang bij druilerig weer altijd een beetje rond in de box tot het weer droog is, vooral als ik op de fiets naar stal ben :+ Dan ga ik in of voor de open stal zitten en een boek lezen. Vaak probeert meneer het boek een keer op te eten, en gaat daarna weer lekker kuieren in zijn stal. In de zomer vind ik het heerlijk om lekker op het hek van de wei te zitten of in de wei op een handdoek te lezen. vaak komt mijn pony in de buurt staan (voor het geval er wat te vreten valt), komt af en toe even aandacht halen en graast weer lekker verder.