Paard aankopen, bedragen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: Paard aankopen, bedragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:00

Je zou eens moeten uitrekenen wat een paard kost tegen de tijd dat hij 3 is. Beetje dekgeld kost rond de 1500 en dan moet je deze nog tot zijn 3de netjes opfokken en dan wil de toekomstige eigenaar het dier rondom op de foto inclusief rug en hals..............maar dat moet dan wel voor 5000 euro terwijl het dier dat al ruim gekost heeft als je het goed wil doen.


Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:08

Farjen schreef:
Malle1970 schreef:
Je zou eens moeten uitrekenen wat een paard kost tegen de tijd dat hij 3 is. Beetje dekgeld kost rond de 1500 en dan moet je deze nog tot zijn 3de netjes opfokken en dan wil de toekomstige eigenaar het dier rondom op de foto inclusief rug en hals..............maar dat moet dan wel voor 5000 euro terwijl het dier dat al ruim gekost heeft als je het goed wil doen.


Ik heb dan ook een budget in gedachten van 10 000, maar mijn kennissen zeiden dus dat ik voor dat geld dus geen gezond paard zou kunnen vinden.. (geen stalgebreken, geen opmerkingen op RX)


Moet wel zeggen dat ik de prijzen op het moment ook absurd hoog vind. 5 jaar geleden kon je echt een fijne 3 jarige voor 10 duizend vinden en nu kosten ze bijna het dubbele.

Het is gewoon heel erg lastig op het moment.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:40

Gini schreef:
Malle1970 schreef:
Je zou eens moeten uitrekenen wat een paard kost tegen de tijd dat hij 3 is. Beetje dekgeld kost rond de 1500 en dan moet je deze nog tot zijn 3de netjes opfokken en dan wil de toekomstige eigenaar het dier rondom op de foto inclusief rug en hals..............maar dat moet dan wel voor 5000 euro terwijl het dier dat al ruim gekost heeft als je het goed wil doen.


Maar zo één op één mag je dat toch niet berekenen.
Want dan ga je ervan uit dat ieder veulen op een dag winstgevend moet zijn, en ja, nou, in realiteit is dat dus niet. Plus zou dat dan ook willen zeggen dat iedere driejarige aan ongeveer hetzelfde minimumbedrag zit. Stel dat ik 5000 euro in mijn veulen steek, dan moet ik mijn prijs boven de 5000 euro vastpinnen ongeacht talent, bouw, uiterlijk etc. En wat als ik een duurdere opfok kies? Of duurder voer? Wordt mijn driejarige dan sowieso duurder?
En als ik mijn vijftienjarige verkoop, mag ik dan vijftien jaar aan voer, stalling, medische kosten en training doorrekenen in mijn vraagprijs?

Absoluut niet, dat ben ik met je eens. Maar de kostprijs van een gezond paard bij 3 jaar zonder allerlei gekke dingen, is al ruim boven die 5000. Als het dan een fijn dier is, dan doe je die niet voor 5 weg. Zo bedoel ik het meer.


Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:02

Dorine92 schreef:
Ik vind dat het allemaal beetje overtrokken wordt. Op sporthorses willen mensen allemaal de hoofdprijs maar op de paarden te koop groepen op facebook vind je prima paarden voor onder de 5000 hoor.. je moet alleen niet in een straal van 30km om je woonplaats gaan zoeken want dan beperk je jezelf nogal. En als ie al gekeurd moet zijn dan trek je jezelf ook al richting een heel ander type verkoper dan als ie nog gekeurd mag worden door jou


Nou kom maar op met de linkjes vanaf FB :D

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:15

Gini schreef:
Maar een fijne zesjarige die nergens echt in uitblinkt, geen papieren heeft waar je van flauwvalt, maar wel braaf genoeg is om een proefje te lopen, een klein parcours te springen en op buitenrit te gaan, dat moet met een budget van pak 'em beet 6000 euro toch mogelijk zijn. :)


Maar ik heb zo'n vermoeden dat TS een ander beeld van een fijn normaal paard heeft dan de meesten hier. En ik denk dat TS hetzelfde vind als ik, van wat een fijn paard is. En een 6 jarige die niet echt uitblinkt maar een braaf B proefje en B parcourtje moet lopen, meer een gewoon slecht paard vindt :D

Een fijn paard is in mijn ogen een paard waar je landelijk vooraan mee kan rijden in het Z.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:29

Rex_Rolfo schreef:
Landelijk vooraan in het Z is in mijn ogen een top sportpaard. "Fijn" doelt naar mijn idee meer op karakter dan op sportief toptalent.

.

Precies, jij vind dat een top sport paard, ik niet. Dat is ook het moelijke van dit soort discussies. Een topsportpaard is mijn inziens een dier die 70 % in de GP loopt internationaal.

Daarom moet je eerst altijd goed aftasten wat iemand bedoelt met een gewoon fijn paard.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:37



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Colinda20, ComscoreBot, daisy91, E4D, MairiMacBran, Swift, Ubermetrics, Vagabondo en 112 bezoekers