Dan krijg je de kans, wel doen of toch niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Dan krijg je de kans, wel doen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 11:34

Dan krijg je de kans om je oude verzorgpaard over te nemen, hoe leuk is dat?!

Natuurlijk was ik gelijk dol enthousiast en ging ik uitzoeken wat de mogelijkheden waren. Financieel kan het, qua tijd nu ook. Als ik heb overneem zal dit in maart/april gebeuren. Alleen komt er altijd die maar..

Op dit moment is mijn "maar" in mijn hoofd aardig groot (gemaakt). Ik heb een hele fijne lieve omgeving, die helaas niks met paarden hebben. Toen ik hen dit aanbod voorlegde om advies te vragen kreeg ik vooral het antwoord: "zou je dat nou wel doen?" en "Wat heb je nou aan een paard? je kunt beter dat geld sparen en gaan reizen oid"

Daarbij komt, in januari ga ik bespreken wat de mogelijkheden zijn om werk weer te gaan opbouwen (of een nieuwe opleiding oppakken, al ben ik hier minder enthousiast over). In feb/maart ga ik beginnen met medicatie afbouwen (antidepressiva) om te kijken hoe dat gaat. Dus er komen ook veel veranderingen aan.

De voordelen zijn: Ik heb een stal op een kwartier fietsen gevonden waar ik deze week ga kijken. Een paard (hoe kan dit geen voordeel zijn?). Nieuwe uitdaging. Nieuwe mensen leren kennen. Grenzen verleggen. Een fijne band weer opbouwen. Een maatje er bij.

Nadelen zijn: Een grote verantwoording er bij (zie ik nu nog als een nadeel omdat het mij een beetje beangstigd soms) het geld wat naar hem gaat kan ik niet sparen voor reizen oid. Tijd investering.

Mijn vraag nu aan jullie is, wat zijn jullie adviezen, meningen en ervaringen?
Hebben jullie echt heel veel minder tijd gekregen door een eigen paard?
Is het zo dat op vakantie gaan echt niet meer gaat?

Aangezien hier mensen wel van paarden houden hoop ik dat ik niet de reacties krijg van: 'Wat heb je nou aan een paard' dus een iets reëlere reactie haha

Verder, als iets niet duidelijk is of jullie willen meer informatie, vraag maar raak!

Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Dan krijg je de kans, wel doen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 11:37

Op vakantie gaan kan prima. Ik heb al paarden sinds mijn 10 jaar en ging tot vorig jaar (20 jaar) gemiddeld 1 à 2 keer per jaar op vakantie. :) Gewoon goed plannen en mensen vinden die je evt kan inschakelen (stalhouder? Vrienden?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 11:38

Ik snap je heel goed hoor. Denk dat het voor jou zeker te doen is met een stal op een kwartier afstand. Als het volpension is kan je zelfs bijvoorbeeld 5 dagen gaan ipv 7

Matheno

Berichten: 7940
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Dan krijg je de kans, wel doen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 11:40

Gewoon doen! Een paard hebben is hartstikke leuk!
Mocht het om wat voor reden dan ook toch niet gaan, dan kun je hem altijd nog verkopen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Dan krijg je de kans, wel doen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 11:41

Ik verplaats je topic naar paardenpraat, daar past het beter denk ik.

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 11:42

Vind een paard hebben wel echt een lifestyle, daar moet je wel voor kiezen. Ook ik heb 11 jaar geleden mijn verzorgpaard uiteindelijk gekocht. Heb er wel een hoop voor moeten laten, verandert je leven absoluut. Ik ben misschien niet de beste graadmeter omdat ik ook veel ellende heb gehad (paard diverse mankementen). Maar ook dat weet je nooit van tevoren. Zou zeker kijken of je bij je werk en opleiding genoeg tijd en geld overhoud. Hoe is de stalling die je hebt gevonden, is dit all inn? Komt je paard voldoende buiten en aan beweging als jij eens geen tijd hebt?
Vakantie vind ik niet zo'n probleem, mijn stalgenoten vangen dat heel fijn op. Maar zal ook stal afhankelijk zijn.

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 11:43

Matheno schreef:
Gewoon doen! Een paard hebben is hartstikke leuk!
Mocht het om wat voor reden dan ook toch niet gaan, dan kun je hem altijd nog verkopen.


Vind dat niet de juiste instelling, paard wordt er vaak niet beter van, bovendien moet dit wel kunnen. Mijn paard werd bijvoorbeeld ziek, waardoor verkopen echt niet de juiste keus was geweest.

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 11:43

brokjes schreef:
Ik snap je heel goed hoor. Denk dat het voor jou zeker te doen is met een stal op een kwartier afstand. Als het volpension is kan je zelfs bijvoorbeeld 5 dagen gaan ipv 7


Ik ga deze week kijken en vragen welke diensten ze allemaal aanbieden!

Verder, wat heerlijk positief zijn jullie!

Matheno schreef:
Gewoon doen! Een paard hebben is hartstikke leuk!
Mocht het om wat voor reden dan ook toch niet gaan, dan kun je hem altijd nog verkopen.


Dit kan een dingetje worden, hij is nu 10 (dacht ik) best een pittig paardje en staat al 4 jaar stil.. Dus zomaar verkopen gaat denk ik niet. Al heeft hij wel goed bloed! En daarbij het emotionele aspect als ik hem moet verkopen haha als ik voor hem ga, ga ik er ook echt voor!

vendake
Berichten: 170
Geregistreerd: 24-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 11:44

Ik heb ook een zeer sceptische omgeving die verder niets met paarden heeft. Er zijn idd zeer veel beren op de weg te zien. Wat ik wel vind is dat een paard hebben een zeer grote verantwoordelijkheid is, waar toch een aantal eigenaars na een tijd me worstelen. Er staan behoorlijk wat paarden bij ons op stal waar niet veel naar omgekeken wordt. Het werk is er altijd en veel , je kan niet n uurtje naar het paard doorgaans, maak er maar vlot 3 uur van. Ze kosten echt klauwen met geld, je maakt je de hele tijd zorgen of het wel goed gaat met ze gaat, ze kunnen ziek worden etc. Ik vindt het toch een engagement dat je niet te licht moet aangaan. Je krijgt er ook ineens een heel blik stalgenoten bij waar de helft zeker niet te pruimen van valt. (altijd) . dus zo ontspannend is het niet altijd ...verder goed nadenken of je de druk aankan zowel financieel als emotioneel.

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 11:46

mystery1980 schreef:
Vind een paard hebben wel echt een lifestyle, daar moet je wel voor kiezen. Ook ik heb 11 jaar geleden mijn verzorgpaard uiteindelijk gekocht. Heb er wel een hoop voor moeten laten, verandert je leven absoluut. Ik ben misschien niet de beste graadmeter omdat ik ook veel ellende heb gehad (paard diverse mankementen). Maar ook dat weet je nooit van tevoren. Zou zeker kijken of je bij je werk en opleiding genoeg tijd en geld overhoud. Hoe is de stalling die je hebt gevonden, is dit all inn? Komt je paard voldoende buiten en aan beweging als jij eens geen tijd hebt?
Vakantie vind ik niet zo'n probleem, mijn stalgenoten vangen dat heel fijn op. Maar zal ook stal afhankelijk zijn.



Stalling ga ik dus kijken maar je brengt mij wel op het idee om even na te vragen hoe de opvang onderling is met vakantie of ziekte! Ik ga een lijstje maken:)
Verder is het denk ik ook even afwachten wat er in januari gaat gebeuren. Werd zo lamlendig van de opmerkingen van mijn omgeving dat ik deze (giga) droom al bijna had opgegeven. Dus deze ervaringen en adviezen zijn heel fijn! Zelfs als ze niet de beste graadmeter zijn :)

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 11:50

vendake schreef:
Ik heb ook een zeer sceptische omgeving die verder niets met paarden heeft. Er zijn idd zeer veel beren op de weg te zien. Wat ik wel vind is dat een paard hebben een zeer grote verantwoordelijkheid is, waar toch een aantal eigenaars na een tijd me worstelen. Er staan behoorlijk wat paarden bij ons op stal waar niet veel naar omgekeken wordt. Het werk is er altijd en veel , je kan niet n uurtje naar het paard doorgaans, maak er maar vlot 3 uur van. Ze kosten echt klauwen met geld, je maakt je de hele tijd zorgen of het wel goed gaat met ze gaat, ze kunnen ziek worden etc. Ik vindt het toch een engagement dat je niet te licht moet aangaan. Je krijgt er ook ineens een heel blik stalgenoten bij waar de helft zeker niet te pruimen van valt. (altijd) . dus zo ontspannend is het niet altijd ...verder goed nadenken of je de druk aankan zowel financieel als emotioneel.


Super bedankt voor je reactie, financieel is gelukkig geen probleem, het emotionele zal het op aan komen. Vooral ook omdat er beste veranderingen voor de deur staan. Wat je benoemt, na een tijd worstelen met de verantwoordelijkheid is een groot dingetje voor mij. Het is niet dat ik hem na een jaar of twee weer weg kan/ga doen omdat ik er even genoeg van heb. Ik heb sinds mijn 15e mijn eigen hond, daar ook de nodige ups en downs als puber mee ervaren. Dit zet mij wel aan het denken

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 11:51

Ik heb sinds mijn 16de een haflinger. heb haar nu 8 jaar. en nog geen moment spijt.
Ja op vakantie gaan wordt lastiger maar heb je een goeie stal en goeie contacten dan kunnen die de zorg overnemen.
ja ze zijn duur vooral als ze iets krijgen waar een da voor moet komen.
en ja uiteraard kost het tijd.

Maar ik zou haar voor geen moment willen missen
de tijd is een leuke investering, en ik heb haar vol pension staan dus als ik geen zin of tijd heb hoef ik niet te gaan en wordt alles voor me geregeld.
ze kost me ongeveer 325 per maand. dat is inclu. alles ontworming tandarts enz meegerekend.

Ik heb een paardje dat het ook niet erg vind als ze 1,2,3,4 weken stil staat een x longeren en de dag erna weer verder rijden als waar we gebleven waren. Dat zou misschien wel een dingetje zijn.

overigens had bij ons ook niemand iets met paarden en 4 jaar later kocht mijn broer er ook opeens een haha

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 11:58

Matheno schreef:
Gewoon doen! Een paard hebben is hartstikke leuk!
Mocht het om wat voor reden dan ook toch niet gaan, dan kun je hem altijd nog verkopen.


Serieus? "je kan hem altijd verkopen" Ik kan dat dus echt niet.. Het is geen voorwerp, een dier heeft emotionele waarden. Nu is dat voor ieder persoonlijk natuurlijk wel verschillend, maar ik zou dus echt niet zo kunnen denken.. Als je een dier koopt, koop je hem voor het leven..
Maar goed..

Het kan prima TS, wij kunnen natuurlijk moeilijk in jou levensituatie kijken, maar ik ben heel erg blij met mijn eigen paard :)
Het kost wel veel tijd, dat klopt, ik werk een aantal dagen in de week van 9:00-19:30 Kan dan op zijn vroegst 20:30 naar stal, en geloof mij, in de winter is dat geen pretje.. Aan de andere kant krijg je er ook veel liefde voor terug. Indien je de mogelijkheid hebt voor een vol pension stal, dan zou ik dat zeker overwegen, hier is dat helaas niet binnen een straal van 15km te vinden, tenminste niet een waar ze ook 365 dagen per jaar op een grote wei staan.. En dat vind ik dan weer erg belangrijk, maar het neemt je wel veel werk uit handen (wat ik in een 60 urige werkweek dus erg prettig zou vinden :+ )
Vakanties kan prima, hier doet de staleigenaar dan de verzorging voor 35 euro extra per week, dit betreft stal mesten en voer klaarzetten bij ons. Nu ga ik zelf alleen niet zo vaak of lang omdat ik het toch altijd spannend vind om haar achter te laten, maar het kan dus wel.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 11:58

Toen ik na mn studie en met eerste serieuze baan tegen familie en vrienden zei dat ik een paard wilde gaan kopen kreeg ik ook veel kritische reacties. Veel mensen die weinig met paarden hebben vinden het vooral veel weggegooid geld. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk :-)

Het eerste jaar als paardeneigenaar viel me wel 'zwaar'. Die verantwoordelijkheid is best serieus, en ik begon me toen pas écht te verdiepen in welzijn (dus de originele bedachte stalling vond ik na een tijdje niet paardwaardig genoeg meer), voeding, trainingsmethodes etc. Kortom: ik heb er heel veel over gelezen, gezocht en geprobeerd. Allemaal dingen waar je bij een verzorgpaard een stuk minder over nadenkt.

En ja, het kost geld. Het kost tijd etc. Maar ik heb welk elke dag de kans om even compleet te ontspannen bij het paard. Even in de buitenlucht zijn, samenwerken etc. Voor mij is dat heel belangrijk!

Overigens ben ik recent voor mn werk 3 maanden in Amerika geweest en gaan we ook op vakanties. Als je het goed regeld, fijne mensen om je heen hebt en je paard veel buiten komt (voor mij in elk geval mega belangrijk) dan is er veel mogelijk.

Wat ik wel als sidenote zou willen zeggen: bedenk je goed of je ook een paard zou willen als je verzorgpaard niet te koop kwam te staan.. en waarom wel en waarom niet? En wil je je verzorgpaard wel echt van jezelf? Of zoek je eerlijk gezegd toch iets anders in een paard? Succes met de keuze!

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:01

Het hebben van een eigen paard heeft wel een positieve wending aan mijn leven gegeven. Ja, het kost veel tijd en ja, het kost veel geld maar beide geef je aan voldoende te hebben :) Mijn paard geeft mij een extra doel in het leven, iets waar je altijd naartoe kunt en altijd op kunt terugvallen. Elke avond bankhangen is er niet meer bij, maar ik vind het juist heerlijk om iedere avond en ieder weekend actief bezig te zijn. Áls ik nu een avondje vrij heb van de paarden kan ik dat bankhangen weer extra waarderen ;)

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:02

Het hangt er heel erg vanaf wat je zelf nog moet doen op de stal en wat voor jou gedaan wordt. Mijn paarden staan aan huis en dat vraagt toch best veel tijd. Als je op een stal staat waar je eigenlijk enkel nog 'moet' poetsen en rijden, dan valt de tijd die je erin moet steken best wel mee, afhankelijk wat jij wil doen uiteindelijk. Moet je ook volledig het stalonderhoud en voederen doen, dan ben je hier toch wel wat meer tijd aan kwijt. Dus gewoon goed navragen op de stalling welke taken voor jou zijn en wat zij zelf doen. En uiteraard ook belangrijk hoe de paarden gehouden worden! Als je regelmatig op reis bent of eens een paar dagen niet kan langs komen, dat je paard voldoende buiten komt e.d.

Maar als je die dingen duidelijk hebt en je ziet het heel goed zitten, dan moet je er gewoon voor gaan! Hele mooie kans als je reeds zo'n goede band hebt met dat paard!

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:10

Ik zou als dat mogelijk was nu al de maandelijkse kosten wegleggen en er niet aankomen
Nu al vragen of je 5 dagen kan gaan ,als hij dichtbij staat en je die mogelijkheid hebt en dan bepalen of je dat geld dus echt wil/kan missen en die vrije tijd

Matheno

Berichten: 7940
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:16

Dani199764 schreef:
Matheno schreef:
Gewoon doen! Een paard hebben is hartstikke leuk!
Mocht het om wat voor reden dan ook toch niet gaan, dan kun je hem altijd nog verkopen.


Serieus? "je kan hem altijd verkopen" Ik kan dat dus echt niet.. Het is geen voorwerp, een dier heeft emotionele waarden. Nu is dat voor ieder persoonlijk natuurlijk wel verschillend, maar ik zou dus echt niet zo kunnen denken.. Als je een dier koopt, koop je hem voor het leven..
Maar goed..

Het kan prima TS, wij kunnen natuurlijk moeilijk in jou levensituatie kijken, maar ik ben heel erg blij met mijn eigen paard :)
Het kost wel veel tijd, dat klopt, ik werk een aantal dagen in de week van 9:00-19:30 Kan dan op zijn vroegst 20:30 naar stal, en geloof mij, in de winter is dat geen pretje.. Aan de andere kant krijg je er ook veel liefde voor terug. Indien je de mogelijkheid hebt voor een vol pension stal, dan zou ik dat zeker overwegen, hier is dat helaas niet binnen een straal van 15km te vinden, tenminste niet een waar ze ook 365 dagen per jaar op een grote wei staan.. En dat vind ik dan weer erg belangrijk, maar het neemt je wel veel werk uit handen (wat ik in een 60 urige werkweek dus erg prettig zou vinden :+ )
Vakanties kan prima, hier doet de staleigenaar dan de verzorging voor 35 euro extra per week, dit betreft stal mesten en voer klaarzetten bij ons. Nu ga ik zelf alleen niet zo vaak of lang omdat ik het toch altijd spannend vind om haar achter te laten, maar het kan dus wel.


Dat is natuurlijk ieder voor zich. Als niemand zijn paard zou verkopen dan had TS deze mooie kans ook niet gehad. ;-)

Wat ik meer bedoel is dat mensen zich niet blind moeten staren op ieder mogelijk negatief aspect.
Er zal altijd wel een reden zijn waarom het niet zou kunnen. Juist voor TS zou het misschien heel goed zijn, vooral in de periode dat de AD afgebouwd gaat worden bijvoorbeeld.
Het geeft je een reden om lekker buiten te komen en te gaan bewegen, je sociale kring wordt vergroot, en je krijgt er een vriend voor het leven bij.

M_arjolein

Berichten: 1422
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:22

Ik kom ook niet echt uit een paardengezin, maar mijn ouders gunden het mij wel heel erg. Inmiddels sta ik op een volpension stal, maar heb jaren zelf moeten mesten en binnen/buiten moeten zetten. Niet erg, soms wel vervelend omdat je dingen moet laten omdat je de paarden binnen of buiten moet zetten. Nu inmiddels gekozen voor volpension. Ik kom nog wel elke dag, maar soms is het alleen om een knuffel te geven.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:22

Het is fijn een paard te hebben,maar kan ook veel zorgen geven. Het voordeel is dat jij dit paard al kent. Bij het kopen van een onbekend paard is het risico op een mismatch altijd aanwezig. Als je vakantie belangrijker vindt dan een eigen paard,dan kun je het beter niet doen!Overigens kan vakantie nog hoor,maar moet wel ingepland worden. Je moet er veel voor over hebben,maar krijgt er nog veel meer voor terug.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:39

Ja, het vraagt wat aanpassingen in je leven maar ik heb mijn verzorgpony 10 jaar terug overgenomen en nog geen dag spijt gehad!
Mijn ouders hebben 0 verstand van paarden, houden er totaal niet van, dus ik moest alles zelf uitzoeken. Mijn vriend is allergisch voor paarden, dus ook niet een grote paardenfan te noemen. Ondanks dat gaat hij bijna wekelijks wel een keer mee en hij gunt me alle ruimte om veel tijd aan mijn pony te besteden. Binnen een relatie is dat denk ik wel erg belangrijk als je een paard hebt.

Een fijne stal en fijne stalgenoten waar je je paard aan durft toe te vertrouwen is wel erg fijn. Ik sta nu op een doe het zelf-stal met een goede vriendin die ik 100% vertrouw. Tijdens vakanties verzorgen wel elkaars paard en ik heb daar nog geen seconde zorgen of twijfels over gehad.
Wel moet je op een doe het zelf- of halfpensionstal (deels) zelf je paard verzorgen, dat betekent hoe dan ook dat je rekening moet houden met je paard (en dat dit voorrang heeft op andere zaken in je leven). Alles is te plannen en er is altijd wel een mouw aan te passen, is mijn ervaring, maar je moet er wel altijd rekening mee houden. Voor mij is het naar stal 'moeten' stiekem heel erg fijn; hoeveel stress ik ook heb, op stal kom ik altijd tot rust. Niks zo rustgevend als uitmesten :D

Dus ja, ik ga gewoon nog 2 of 3x per jaar op vakantie en daarnaast nog regelmatig weekendjes weg. En ja, ben bijna elke avond op stal en ja, in het weekend gaan er twee dagdelen 'op' aan mijn pony. En ja een pony is duur, maar gelukkig verloopt mijn carrière zo, dat ik steeds meer ga verdienen waardoor ik het allemaal prima kan betalen.

Heel eerlijk, ik zou niet meer weten wat ik met aaaaaaaalle tijd moet doen als mijn pony zou wegvallen! Zou me dood vervelen I guess. Zelfs mijn vriend zegt altijd, dat als mijn pony overlijdt (ze is bijna 29), er gelijk een nieuwe pony komt omdat ik anders in een gigantisch zwart gat val.

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 12:47

De punten die langs komen van ontspanning en dergelijke is waar ik heel erg naar uit kijk! Hard werken ben ik niet vies van (anderhalf jaar 3 dagen per week op een boerderij gewerkt naast school). Daarbij geeft lichamelijk werk mij echt rust en ik fiets echt veel, dus ipv fietsen kan ik dan lekker met hem bezig bv. Nu fiets ik soms uit verveling maar dan kan ik iets doen met een doel!

Ik denk dat het heel verstandig is als ik snel bij die stal ga kijken en navragen wat ze bieden! Want er alleen even langs gaan voor een knuffel lijkt me ook heerlijk als ik even een prut dagje heb.

Vakantie vind ik zeker niet belangrijker! Ik ben de afgelopen jaren denk twee keer een nachtje weg geweest in Nederland haha maar zocht ervaringen voor als het er wel aankomt.

Ik weet dat ik veel moet gaan investeren (geld, tijd en emotioneel) Al denk ik dat ik het er meer dan uit ga halen! Het is net zoals Jessica zegt een extra doel in mijn leven denk ik.

Als ik langs ben geweest op de stal zal ik zeker laten weten wat de bevindingen zijn! En daarbij, ik heb gelukkig nog een ruime 4 maand om te beslissen. Als zou wat eerder zeker rust geven in mijn hoofd :)

Oh en qua geld wegzetten wat ik evt kwijt ben voor hem per maand, daar ben ik stiekem al twee maand mee bezig. Aan de hand van wat de stal kost waar ik ga kijken, dus het is een ongeveer bedrag.

Dank jullie wel allemaal voor deze eerlijke, duidelijke en verhelderende reacties! Ik begin weer moed te krijgen om het wel te doen:)

butengeweun

Berichten: 3652
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:48

als ik zo je verhaal lees zou ik wachten tot ruim in volgend jaar.

Je leven gaat veranderen wisseling van werk/school/medicijnen dat zijn hele grote stappen.

Je zegt nu geld speelt geen rol. Maar zet inderdaad eerst een maand of 5 elke maan 500 euro opzij dan heb je leuk potje en kan je kijken of je het red.

Dus ja met jou situatie ben ik 1 van de sceptische mensen. MAar de keuze is en blijft altijd bij jezelf

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:50

Toen ik mijn paard nog had, kon ik inderdaad niet op vakantie, TS (financieel voornamelijk). Maar als je eenmaal een paard hebt, dan taal je (of althans ik) ook niet naar vakantie. En mocht je wel die behoefte hebben: je hoeft niet persé een dure reis te maken; een paar dagen weg in eigen land of Duitsland is toch ook voldoende? Als je er maar even uit bent, als dat echt belangrijk is.
Daarnaast is het hebben van een paard wel een hele omslag. Het is niet even een uurtje heen en weer terug naar huis. Het is - zoals al eerder genoemd - wel een andere manier van leven. En bij twijfel: niet doen. Je moet er echt voor de volle 1.000% voor gaan en er een goed gevoel bij hebben. Je koopt het dier tenslotte met de intentie om het de rest van zijn leven bij je te houden. ;)

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:59

Toen ik de kans kreeg mijn toenmalige verzorgpaard over te nemen was mijn vriend ook erg kritisch. Een paard kost veel tijd en geld, het is een hele verantwoordelijkheid. Nu, 2,5 jaar verder ben ik enorm blij dat ik ervoor gegaan ben. Mijn vriend vind nu die 300€ per maand voor stalling eigenlijk zelfs 'best wel meevallen' :+ Verder heeft niemand in mijn familie iets met paarden. Soms komen ze bij een wedstrijd kijken en vinden mijn paard dan vooral heel groot haha.

Het eerste jaar vond ik erg lastig, wat een mega verantwoordelijkheid opeens. En als ik eraan denk wat een paard kost, krijg ik het soms benauwd. Maar ik heb er geen seconde spijt van gehad. Het is een heerlijk dier en echt mijn ontspanning en wat zou ik me vervelen zonder hem.

Je moet je inderdaad goed afvragen of je de investering (qua tijd en geld) ervoor over hebt. Niet paardenmensen snappen (naar mijn mening) niet waarom je zoveel geld zou willen betalen voor een paard, dus ik zou dat niet te zwaar laten wegen. Je moet zelf kijken of je het ervoor over hebt. En ja, je kan je paard altijd weer verkopen, maar ik denk dat dit niet bij aanschaf al een optie moet zijn. In mijn ogen heb je een dier voor het leven, uitzonderingen daar gelaten. Succes met je keuze! :)

Oja, en qua vakanties. Als je op een all in stal staat en wat lieve stalgenootjes hebt, zou dat geen probleem moeten zijn. Ik ga zo'n 3-4 keer per jaar op vakantie, zonder problemen of zorgen om mijn paard.
Laatst bijgewerkt door vaaleriee op 18-12-18 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt