[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 16:29

Beterschap Mo, doe maar een beetje rustig aan!!(als dat lukt)

Ik geniet nog steeds van dit topic, vind het knap dat je zover gekomen bent, hoewel ik er altijd in gelooft heb ;) , je bent gewoon goed bezig met Callas *\o/*

En ja de merens, (ik heb er een) ik heb nog nooit zo'n geweldig beestje op stal gehad, paardje met karakter dat wel, kan niet iedereen mee omgaan, ik verbeeld mezelf dat ik dat wel kan, haha.

Mondy

Berichten: 11787
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 17:02

Wat blijft het toch genieten al die verhalen. En vooral leuk om al die karakters te leren kennen zo !
Ikzelf ben door mijn apekop verliefd geworden op appaloosa's door dat karakter van ze.
Suuuuuper slim.. gaan voor je door t vuur maar ook... t bloed onder je nagels vandaan kunnen krijgen. En dat is er nog nooit een gelukt voor Joker. En dat waren al portretten :')

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:53

Avalanche81 schreef:
Bijzondere paarden zijn het. Heel grappig, iedereen zegt ook: het zijn wel echt paarden, geen ponies.

Ik vraag me dan altijd af wat mensen dan precies bedoelen met "paarden" en "ponies". Persoonlijk vind ik de benaming pony een compliment voor een dier van boven de 1,50 meter :j

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:43

Waratje schreef:
Avalanche81 schreef:
Bijzondere paarden zijn het. Heel grappig, iedereen zegt ook: het zijn wel echt paarden, geen ponies.

Ik vraag me dan altijd af wat mensen dan precies bedoelen met "paarden" en "ponies". Persoonlijk vind ik de benaming pony een compliment voor een dier van boven de 1,50 meter :j


De merens is een pony als het gaat om: 1.de hoogte (boven 1.50 kan maar is niet gebruikelijk ook al wordt wel meer tegenwoordig op grotere merens gefokt). Stokmaat van onder 1.50 is normaal, 2. hardheid, 3. eigenwijsheid.

Ik denk dat ze met "echte paarden" bedoelen dat een merens normaliter royalere gangen heeft als een pony en ook vlakker. De meeste merens kun je uren op doorzitten want ze zitten als een heerlijke fauteuil en zijn vrijwel altijd zeer soepel en lenig. Ik heb het meeste op merens gereden in mijn leven en die enkele keren dat ik op grote paarden heb gereden viel me altijd op dat het zo'n stijve harken zijn die rondom k.t zitten voor mijn rug en veelal ook hoog ophogen vergeleken met de merens.

Met "echte" paarden wordt denk ik ook bedoeld dat ze vrijwel allemaal nog iets oers hebben. Grottekeningen van paarden die heel veel op merens lijken komen voor in de grotten van Zuid Frankrijk waar deze paarden ook vandaan komen en nog steeds in de vrije natuur rondlopen. Dat betekent dat het vermoeden bestaat dat deze grot paarden die op merens lijken (de voorouders) al in de prehistorie voorkwamen en later gekruist zijn met de pak paarden van de romeinen. Met het "oer" bedoel ik dat het nog steeds zo is dat veel merens lang en veel op stal staan niet verdragen. Er zijn verhalen bekend van merens die zich zelf een weg uit de stal slaan en minder drastisch→ die erg onhandelbaar/ vervelend worden van het teveel op stal staan. Veel merens staan dan ook nog steeds of veel buiten of 24 uur in (Kleine) kuddes. Daar voelen ze zich het beste en komen het meeste tot hun recht en zijn ze ook het leukste, nieuwsgierigste en gericht op hun omgeving.

Mo, hoe gaat het vandaag met je. Ben je met de schrik vrijgekomen en loopt het met een sisser af? Of heb je toch nog veel pijn? En hoe vindt Callas het dat ze vakantie heeft? Zoalng jij niet kun rijden en we jouw verhalen moeten missen praten we jouw topic maar een beetje vol met andere verhalen :=

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:47

Dat oer-instinct zie je toch juist veel meer in ponies? Als ik kijk naar de gangbare rijpaarden zijn die vaak wat "dommer" en ze hebben minder gevoel voor humor.
Mijn vorig jaar overleden oude merrie was echt een grote pony, veel instinct, veel eigen verstand en veel karakter. Haar opvolger (die ik al een aantal jaren heb) is heel anders, wel eigenwijs, maar erg onhandig met van alles en nog wat. Gangen zijn inderdaad ook een groot verschil tussen die twee, de oude had pony-gangen (ze was 1,50 m stokmaat, dus E-pony), de jonge heeft hele mooie ruime gangen (dressuur gefokte wpn merrie, stokmaat 1,63 m ongeveer), was een genot om naar te kijken als ik haar als handpaard naast m'n oude had lopen :j

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:35

Waratje schreef:
Dat oer-instinct zie je toch juist veel meer in ponies?
_O- Je hebt helemaal gelijk Waratje. Pony's zijn eigenlijk de "echte paarden". Ik denk dat het een dingetje van taal is. De meeste paarden zijn geen "echte" paarden, zo vind ik. Misschien bedoelen ze te zeggen met merens zijn "echte" paarden, merens zijn zoals paarden zouden moeten zijn. Pony's staan inderdaad al dichter bij merens. Ik ben ook van de pony's.
Theo52 schreef in het topic [RPA] Ras van de maand: de Mérens
Citaat:
Wat een mooie paarden, mooie statige paarden!
. Misschien dat dit ook een beetje bedoeld wordt met "echte" paarden.

Shirjolyne

Berichten: 54
Geregistreerd: 02-09-17
Woonplaats: Ijmuiden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:24

Pien door hoe onwijs leuk je schrijft ben ik even in je linkjes gaan kijken en wauw wat leuk wat je allemaal weet en verteld over de merens. Ik heb helaas nog nooit met een merens mogen werken maar het zou ook zomaar echt een ras en paardje voor mij kunnen zijn. Ik volg dit topic al een tijdje trouw maar nu moest ik toch maar eens de foto's van hercule en pollie kijken en wauw ik ben verliefd.
Echt prachtig.
Als kind heb ik wel een merens pony in de wei vaak gepoetst helaas was deze pony vergroeid en had veel pijn dus meer als poetsen kon niet. Ik weet wel dat ik toen al helemaal verliefd op haar was. Bonnie heette ze. Op een dag vertelde de boer dat ze de brug over was naar een andere wei. We weten allemaal wat dat betekend. Wat ze precies mankeerde weet ik niet. Ik was toen zo jong.
Ik dacht in haar rug maar weet het echt niet meer.
Je huis is is ook prachtig Pien met het land zo wauw.
Als ik dat zo zie zou ik zo graag ook de stap nemen die jullie beiden hebben gedaan Pien en Mo. Heerlijk lijkt me het. Maar manlief en zoontjes hebben niet zon liefde voor paarden en vrijheid als ik dus ik geniet gewoon van jullie verhalen en voel me er een beetje bij

Your beauty is beyond compare
With flaming locks of auburn hair
With ivory skin and eyes of emerald green
Your smile is like a breath of spring
Your skin is soft like summer rain
And I can not compete with you, Jolyne

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:42

pien_2010 schreef:
merens zijn zoals paarden zouden moeten zijn

merens zijn zo stoer. Ik ben me erin aan het verdiepen, en je moet toch wel verdomd hard zijn als je in de Pyreneeen 12 maanden per jaar kunt overleven. Je eten opscharrelen waar je het maar kunt krijgen, het onder de sneeuw en het ijs uitgraven...... Potverdikke man dan ben je niet van suiker. Hercule is dan een zeer gepaste naam.

Ik heb ook het verhaal van die stoere BonBon gelezen. Wat een drama, maar paardenlevens zijn dramatisch. Ik vind ponies en paarden zo..... I don't know. Theatraal. En dan niet per se in hoe ze doen (al zijn er wel degelijk paarden die zeer veel aanleg en gevoel hebben voor drama :)) ) maar in hun zijn. Hun bestaan. Ik blijf paarden en ponies geweldig vinden. Maar ik ben dan ook de soort persoon die een hele dag kan spenderen in een paddock of een wei, omdat ik het samenzijn zo geweldig vind.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Monique1963

Berichten: 8562
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 23:59

Hello allemaal. poehé ik weet niet of ik alles kan beantwoorden, in ieder geval kan ik niet per persoon antwoorden want ik doe 1 dagje expo en jullie zijn een wereld verder, LOL.

Even egocentrisch over mezelf beginnen. Stuitje loopt met een sisser af (euh dat is een beetje gek om over je billen te zeggen, hhahahaha natte scheet, pardon.) Rechterarm is eigenlijk erger. Ik moet vreemde toeren uithalen om een trui zonder pijn uit te trekken. Rug en heup komen nu ook extra meepraten. Afijn, ze zijn met zijn allen lekker bezig om mij alert te houden, zullen we maar zeggen.

Hoe is Callas. Nou, doordat ik dus al voor het licht wordt vertrek en pas rond 21u van de expo's terug kom, doet mijn vriend de dieren. Die heeft de meest vreemde verhalen en avonturen. Laten we zeggen, Hij doet het op zijn manier. Gisteren was hij ze uit het land gaan halen en hij halstert er nooit drie, hij doet alleen shadow zijn halstertje om. Die is de leider van de kudde en de twee meiden volgen hem. Maar mijn vriend is heeeel erg strikt in dat ze achter hem moeten blijven lopen. Heel goed. Ik ben inmiddels van mening dat Callas ook wel ter hoogte van mijn schouder mag lopen, als ze maar heel goed op mij oplet en als ik stop, dat zij ook stopt etc. Maar van hem moeten ze erachter. Tja, dat zijn ze niet meer gewend. Vriendlief vertelt dat hij dan gewoon met de overtollige halsters die hij in zijn hand heeft, naar achteren mept en wat hij raakt dat boeit hem niet. Ze moeten maar luisteren. Tja. Dat vind ik lastig. Ik ben dan weer van o jee krijg je kopschuwe paarden van en zo, of halstergespen die in een oog blijven haken. Afijn, hij vertelde dat hij dan bij ons hek aankwam en het toen goed vond dat ze met zijn drietjes naar de schuur met hun boxen mochten galopperen. euh, dat is asfalt met kiezels. En kunnen paarden niet heel makkelijk tegen boxdeuren en zo aanlopen? Van al mijn bezorgheden, en voorzorgsmaatregelen heeft hij geen flauw idee. En guess what, het loopt altijd goed af bij hem. als ik zoiets doe, gebeurt er altijd een ramp, die gieter bijv. Ik wed dat als hij hetzelfde had gedaan, die gieter niet in Callas haar staart had blijven hangen.

En vandaag had hij weer een verhaal. Ik wilde dat ik erbij was geweest. Hij gaat vanmorgen de paardjes naar het land brengen en dat doet hij dus weer alleen met Shadow aan het halster en de twee meiden, Poupette en Callas daar vertrouwt hij op dat ze netjes achter Shadow meelopen. Duh. Het zijn wel eigenwijze meiden he. Dus op een splitsing in ons erf, gaat hij links de heuvel op met shadow naar het land en Callas loopt rechtdoor richting de uitgang van het erf, dat overigens dicht zat. Poupette volgt Callas, totdat ze door heeft dat mijn vriend met Shadow de leider links gaan. Dus Poupet keert om en zij is een mini en dus galloppeert met haar minigalopje achter de beide mannen aan. Callas is inmiddels bij het einde van het erf aangekomen en ziet de mannen nu incl poupette boven haar, en dus parallel aan haar voorbijkomen. Mijn vriend was bang dat ze door het schrikdraad zou gaan dat tussen hen instond, en hij vertelde hoe mooi ze was, kop erop, piepen, knorren, maar draad respecteren. En dus ineens beseffen dat ze terugmoest om bij hun te kunnen komen. En dus ging dat in een gefrustreerde volle bokgalop met alle Callasshow die erbij hoort. Ik zou doodsangsten uit hebben gestaan dat ze onderuit zou zijn gegaan of zich kreupel zou lopen op stenen, maar vriendlief heeft daar geen zorgen over en vindt dat ze het zelf maar moet uitzoeken. Hij is gewoon doorgelopen een heel eind het land in en ze mocht niet voorbij hem. Dus ja, hij doet nu voor nog een week ongeveer een of twee maal per dag alle dieren en dan gelden zijn regels. Dus zo gaat het ongeveer met Callas, hahaha. En ik hoop van de week op een ochtend toch nog even te kunnen gaan rijden als stuiterende stuit en verrekt die arm het toelaten.

Over het verschil tussen paard en pony. Ik vind de hoogte een onzinnige regel die volgens mij alleen is uitgevonden voor springwedstrijden. En de leeftijdsgrens van 18 moet je op een paard etc vind ik ook ridicuul. Voor mij is een paard een paard en een pony een pony. Ja hehe. Nee maar ik bedoel ik kijk naar het hoofd. De uitdrukking en bouw van het hoofd vind ik pony of paard. Een shet vind ik een pony. Een falabella een paardje. Een ijslander vind ik een pony, maar een arabier vind ik een paardje. Een tinker vind ik meestal een pony ook al zijn ze soms paardenmaat. Een quarter of appaloosa vind ik een paard ook al hebben ze vaak ponymaten. Dus als je arabieren reed vroeger, mocht je op je 18 niet meer in springklasses etc bij de ponys starten. Zo duf. Dus ik was 18 en reed een new forest en moest dus bij de paarden startten. Hahaha, mooi dat ik ze eruit reed kwa wendbaarheid en snelheid, zolang het maar niet boven de 120cm kwam. Maar goed, dat vind ik dus het verschil tussen paard en pony. Met die paard of ponytrekken op een gezicht, heb ik er ook gelijk een karakterschets bij. En bij een pony heb ik meer een ondeugend karakterpaard in mijn gedachten. vandaar dat ik op ponies val. Bij een paard heb ik meer een wedstrijdgevoel. Ja volkomen niet reeel, maar dat voelt zo voor mij.

Over merens. Pien heeft ooit gezegd, merens zijn grote shetlanders en dat zegt alles. Eigenwijs, intelligent en de trouwste maatjes die je je kunt indenken.

Over naar Frankrijk komen en mij kussen, o nee, Callas en Hercule kussen, ik lees wel hoe of wat.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 10:47

Shirjolyne schreef:
Ik heb helaas nog nooit met een merens mogen werken maar het zou ook zomaar echt een ras en paardje voor mij kunnen zijn.
<3 Mocht je ooit iets willen met een merens dan pb je me maar. Mijn vriendin en fokker van merens heeft door ziekte van haar man, twee jaar geen paarden verkocht. Nu alles gestabiliseerd is begint ze daar weer mee, dus vergeleken met normaal en andere fokkers heeft ze wel een aantal goede merens staan.

Shirjolyne schreef:
Als ik dat zo zie zou ik zo graag ook de stap nemen die jullie beiden hebben gedaan Pien en Mo. Heerlijk lijkt me het. Maar manlief en zoontjes hebben niet zon liefde voor paarden en vrijheid als ik dus ik geniet gewoon van jullie verhalen en voel me er een beetje bij
Heel verstandige keuze want emigreren doe je samen. Zeker als je jong bent en je nog geld moet verdienen in het buitenland is emigreren helemaal niet zo simpel. Ik heb dan ook diep respect voor mensen als Monique1963 en haar man en Lizy en Palousaboy die in Frankrijk echt een bestaan moesten of moeten opbouwen. Dat is totaal anders als dat ml en ik hebben gedaan want wij zijn gewoon geëmigreerd en leven van ons retraite geld verdiend in Nederland. Emigreren is vooral hard werken, los kunnen laten van de achterblijvers (dat altijd pijn blijft doen) en flexibel zijn om nieuwe taal te leren en te integreren. Als je dat kunt en je hebt een beetje geluk (gezondheid en fijne mensen om je heen) dan is zoals in ons geval geëmigreerd zijn fantastisch.


Avalanche81 schreef:
Ik heb ook het verhaal van die stoere BonBon gelezen.
Leuk dat je meer aan het lezen bent!

Mo, ik moet zo lachen om manlief (→ ml) die op zijn eigen wijze met de paarden omgaat. Omdat ik het bij jullie ken, zie ik je verhaal helemaal voor me. Verstandig dat je het laat gaat. Mijn man doet het ook op zijn eigen manier en het werkt nog ook.
Monique1963 schreef:
Nou, doordat ik dus al voor het licht wordt vertrek en pas rond 21u van de expo's terug kom
Ik hoop zo dat je er ook wat aan verdiend Mo, nu of in de toekomst. Diep respect voor je!!

Monique1963 schreef:
En ik hoop van de week op een ochtend toch nog even te kunnen gaan rijden als stuiterende stuit en verrekt die arm het toelaten.
Doe je wel voorzichtig? Misschien beter om vrijheidsdressuur te doen totdat je weer helemaal de oude bent!

Monique1963 schreef:
Over merens. Pien heeft ooit gezegd, merens zijn grote shetlanders en dat zegt alles. Eigenwijs, intelligent en de trouwste maatjes die je je kunt indenken.
:)) Vind ik nog steeds!

Monique1963 schreef:
en mij kussen, o nee,
_O- Woon je toch in het verkeerde land Mo, met al dat gekus hier van die Fransen!

Idem hier, ik lees ook wel via pb,hoe en wat!

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 12:30

Ik lees ook nog steeds mee! Ik herken heel erg dat mensen anders om gaan met mijn paard dan ik doe. Voor jou is het je vriend, voor mij de cliënten op de zorgboerderij. Ik zie het als mijn taak dat mijn paarden handelbaar voor ze zijn, maar een ieder heeft hun eigen “regels” en dat is ook prima. Zolang mijn paarden bij mij maar mijn regels volgen. Volgens mij zijn paarden slim genoeg om het onderscheid te kennen. Ook hebben ze een soort 6e zintuig, waardoor ze voorzichtiger zijn met de cliënten van de zorgboerderij (mensen met een beperking), ik verbaas me er elke keer weer over.

Ik zou me dus niet te veel zorgen maken over Callas bij je vriend... ze zoeken samen hun regels wel uit.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 09:01

Oh ik ben zoooo jaloers op jullie, Mo & Pien.
Jullie wonen gewoon in Frankrijk |(

Ik hoop dat ik ‘mijn leven ook zo kan inrichten’, dat ik over een aantal jaar ook naar dat prachtige land kan!
Voelt als thuis komen als ik de grens over ben en de eerste woorden Frans weer gesproken heb _/-\o_

Wave after wave

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:30

Benthhh schreef:
Ik hoop dat ik ‘mijn leven ook zo kan inrichten’, dat ik over een aantal jaar ook naar dat prachtige land kan!
Voelt als thuis komen als ik de grens over ben en de eerste woorden Frans weer gesproken heb _/-\o_
Mocht je echt emigreren overwegen dan kun je er voor kiezen om hier ([HK] Emigreren? Daarom!) mee te praten. Niet alles is roze geur en manenschijn en in dit topic wordt vrij open over ons emigratie leven gesproken. Er zijn ook mensen aktief die de stap in de toekomst hopen te gaan maken.


Benthhh schreef:
Oh ik ben zoooo jaloers op jullie, Mo & Pien.
Jullie wonen gewoon in Frankrijk |(
_/-\o_


Zoals vanochtend is jaloezie terecht :9 , want het weer is mooi en zacht en we zijn het merens rondje gaan maken. Het merens rondje is vooral een stap rondje (ml had teveel last van zijn reuma om echt te rijden) met daarin wat ongelukkige weggetjes en wat stijler klauter paadje. De paarden doen dit met hun vingers in hun neus en vinden het een rondje waar zij als bergpaardjes zich erg thuis voelen. Wat foto's van ons rondje vandaag en dus de omgeving.

Afbeelding
Door het water
Afbeelding
Afbeelding
begin steiler paadje
Afbeelding
Paardjes zoeken hun eigen weg en wij liggen op hen
Afbeelding
weer thuis
Afbeelding

Bij Mo is het een stuk ruiger en steiler als bij ons!


Daphara schreef:
Ik zou me dus niet te veel zorgen maken over Callas bij je vriend... ze zoeken samen hun regels wel uit.
Dit dus.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:15

pien_2010 schreef:
begin steiler paadje

.


Afbeelding

Op dit pad groeien die waanzinnig grote bramen :P :P +:)+


Sorry Pien, maar een oortjes foto .... ik droom weer effe weg.

Enne lees hier graag mee, geniet van al jullie belevenissen

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:50

Kleine oortjes wel :P

Echt heel leuk en mooi :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Monique1963

Berichten: 8562
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-18 11:59

Hallo allemaal, even een stuiterende update...

Gisteren maar weer eens geprobeerd überhaupt in het zadel te zitten, mwah. Zitten is toch gewoon echt niet grappig. Nergens op, nergens in. De ene dag gaat het wat beter dan de andere dag en harde oppervlaktes zit ik beter op, dus ik dacht een zadel is hard. Dat wel, maar de beweging is gewoon niet prettig op zijn zachtst gezegd. Maar ja, ik moet toch wat, dus vandaag vriendlief gevraagd of hij mee wil wandelen met een hekkencheck. Het risico dat ze dan verschiet leek me niet aanwezig. Want ik kan in stap wel een houding vinden om toch te zitten, maar als ze schrikt ga ik door de grond natuurlijk van de pijn.

Dus we zijn net wezen wandelen. Ik erop. Ik moet in een totaal andere houding zitten dan ik gewend ben. Ik zit normaal gesproken heel ontspannen. Dat gaat automatisch en dan lig ik zowat. Dat gaat dus helemaal niet met mijn stuitje. Dus moet ik vreemd voor mijn gevoel rechtop zitten, wat niet ontspannen voor mij aanvoelt en voor Callas dan ook niet vermoed ik. Het best gaat het nog in de verlichte zit. Maar dat driekwartier volhouden is lastig. Dus heb ik om het stuitje te onlasten een halstertouw om de hoorn gedaan en dan houd ik met mijn handen bij haar schouders het halstertouw vast om mij in balans te houden en dus de verlichte zit zolang vol te kunnen houden. Afijn niet ideaal.

En uiteraard verschoot ze toch twee keer ondanks dat mijn vriend voorop liep, die zich helemaal te pletter schrok omdat hij dacht dat ze over hem heen zou denderen, maar dat gebeurt niet omdat ik haar gelijk terug heb. Gelukkig. Verder verliep het ok, maar halverwege heb ik besloten af te stappen want het was gewoon behoorlijk pijnlijk voor het stuitje. Voor Callas ook raar natuurlijk dat ik zo ongebalanceerd zit, dus mogelijk dat ze daarom wat kwiek was. Of omdat ze zolang niet heeft gewerkt.

Ik kan natuurlijk gaan wandelen met haar, twintig minuten houd ik wel vol met rug en heup. Dus dat wordt dan het volgende avontuur. En ik kan ook grondwerken wat Pien zegt, maar heb ik op dit moment helemaal geen zin in.

Dus genoeg geklaagd, het is gewoon zo, en het zal wel weer een keer goedkomen.

voor wie ik niet meer spreek alvast een fijne kersttijd! ( ik doe nog 3 markten en dan is het klaar voor dit jaar)

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:46

Geen idee of je denkt dat dat wat is hoor, maar misschien kan het je nu met rijden wel helpen? https://www.kifrahorse.nl/Seatsaver-Active-Gel-Western . Ik heb er jaren mee gereden op een dressuurzadel omdat ik me heel snel stuk reed en bij mij hielp het prima, net als bij andere die ik ken. Als je gewoon zit zit je natuurlijk toch heel anders en kan je ook gewoon zo gaan zitten dat het jou het beste voegt, maar op een paard is dat natuurlijk heel anders.

Wel jammer dat het rijden je zo tegenviel, ik vrees alleen dat dat nog wel een tijd zo zal blijven. Zere stuitjes van vallen kunnen enorm lang last blijven geven.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:57

Balen Mo. Beter om dan maar even niet te rijden. Ook voor jullie allemaal fijne feestdagen en een fijn nieuwjaar.

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 13:56

Mo gun je zelf alsjeblieft rust!
Hoe beter je rust, hoe sneller en beter het geneest.
Ik kreeg trouwens gewoon last van mn stuitje toen ik het las haha :')

Callas zal een tijdje wat minder doen, denk ik, minder erg vinden dan dat jij dat vindt!

Wave after wave

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 16:33

Mo, rust! Veel beter. Stuitje blessures zijn gewoon super vervelend en pijnlijk.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 12:01

Sterkte Mo!
Ik denk het wel wel goed is voor Callas, om ook met je vriend om te gaan. Zo te horen eist hij wel gehoorzaamheid van haar en dat is het belangrijkste.
Ze kunnen heel goed voor elk mens een setje regels aanhouden hoor :).

Zo ook bij mijn verzorgpaard.. Bij de andere verzorger reageert hij op fluitjes en dergelijke, bij mij op western signalen. Als ik een fluitje van de andere verzorger gebruik negeert hij het, terwijl hij bij haar dat als signaal oppikt. En bij haar negeert hij klakjes enzo terwijl hij daar bij mij perfect naar luistert.

Bij haar mag hij grazen tijdens het opstappen, bij mij niet. Als ik een tijdje niet ben geweest probeert hij het, krijgt hij een correctie en gaat zich dan netjes opstellen naast het krukje. Met een hééel diep zucht _O- (oh oliebol hebben we dat mens weer hoor, haha).

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 15:54

Ik vind het ergens ook wel cool hoe je vriend het doet. Hij laat ze zelf nadenken, maar eist wel gehoorzaamheid, en ik vind dat echt goed. Zo doet een leider het in de natuur ook, en ik vind het eigenlijk wel goed om ze niet elke stap te vertellen, paarden kunnen dat heus zelf wel uitvogelen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

joey2010

Berichten: 4345
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 16:58

Ik weet ook uit ervaring dat zo'n stuitje lang pijn blijft doen. Ga even niet rijden.
Veel beterschap en voor jullie allemaal ook fijne feestdagen <|-

SassyMoon
Berichten: 281
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 19:16

O rijden met een pijnlijk stuitje is jezelf nodeloos martelen, waarom? Niet doen! Gun jezelf en je stuitje de tijd om te helen.... Je wil niet dat dit chronisch wordt, google maar eens op pijnlijk stuitje. Niet leuk. Ik heb (uit het niets)een pijnlijk stuitje gehad en vond het meer afzien dan de hernia operatie die ik een half jaar ervoor gehad heb. Gelukkig is het bij mij vanzelf over gegaan. Sterkte en beterschap Mo!

Monique1963

Berichten: 8562
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-18 23:13

Hallo allen,
vanuit dit topic wens ik iedereen een fijne en gezellige kerst en voor 2019... gezellig als jullie in het topic blijven en veel paardenliefde gewenst. Voor mij gaat het paardrijden nog een stuitje duren ;-)

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: senna21, Vagabondo en 30 bezoekers