Onzeker in de omgang met paarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Onzeker in de omgang met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 23:44

Dag bokkers,

Hier een wat persoonlijker bericht, in de hoop op herkenning en tips. Ik werk nu al een aantal jaar met paarden -weliswaar nog lang geen profesional ;)- en leer veel. Echter, waar ik al die jaren al tegenaan loop, is het perfectionisme dat ik ervaar in de omgang met paarden. Buiten paarden om heb ik daar zo weinig last van! Ik wil het zo graag goed doen bij die lieve dieren, dat het me al snel onzeker maakt. Ik hoor ook zo vaak van mensen over hoe onze fouten paarden verkeerd kunnen beinvloeden. Denk alleen maar aan al de keren dat een paard pijn heeft en wij dat niet opmerken. Pijnlijk...

Nu ben ik altijd erg bang om het verkeerd te doen bij de paarden die ik verzorg en rijd. Ik wil hen echt niet verkeerd behandelen, of niet duidelijk naar hen zijn, of slecht rijden, of over hun grenzen gaan, enzovoorts...! Als ik dan terugkom van het rijden oid verval ik al snel in een negatieve flow waarin ik denk aan alles wat verkeerd ging bij het rijden. Ik vind het dan zó vervelend voor het paard, en wil het de volgende keer dan helemaal goed doen!

Gelukkig krijg ik tegenwoordig les, wat mij technisch al heel veel helpt! Het onzekere gevoel echter zit er nog. Zodra mijn instructrice er niet meer is, slaat dat toe.

Herkent iemand dut? Heeft iemand tips? Kan iemand mij meer vertellen over de werkelijke invloed die ik zodoende op mijn paard heb?

Wat mij bijvoorbeeld hielp: het besef dat een paard je onduidelijkheden niet als ‘fout’ ziet, maar simpelweg als ‘onduidelijk’. Dat het je niet snapt, betekent niet direct dat het paard dat op jou persoonlijk als ‘fout’ betrekt.

Ik hoop op fijne reacties! Bedankt!

~The best view in the world is being found between a horse’s ears~


D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Onzeker in de omgang met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-18 00:13

Wauw dankjewel!! Bedankt voor je opmerking!

~The best view in the world is being found between a horse’s ears~


D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Onzeker in de omgang met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-18 11:55

@Cilianne, fijn, die herkenning ;) Paarden zijn wat dat betreft natuurlijk echte spiegels. Als iets niet goed gaat, moet je naar jezelf kijken. Uiteindelijk leer je daar natuurlijk heel veel van! Het probleem bij mij is dat ik die kleine stapjes niet wil zetten. Ik wil het nú goed doen, zodat ik de paarden zo min mogelijk belast met mijn fouten en gebreken. Tsja, of dat een goede instelling is weet ik niet. :)

@MariaMaaike: Bedankt voor je bericht! Ik rijd mijn huidige paarden nog maar kort. Zo'n 4 maanden.

~The best view in the world is being found between a horse’s ears~

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Onzeker in de omgang met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 19:42

Iemand nog tips voor dit perfectionisme onder het zadel en in de omgang met paarden? :) Alles welkom!

~The best view in the world is being found between a horse’s ears~

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Onzeker in de omgang met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 17:56

Thanks, Livion! Daar heb ik zeker wat aan! Bedankg voor je tips.

Het verschil is dat ik dan niet meer weet of ik het goed of fout doe. Ik ga dan twijfelen en ben niet meer consequent, wat natuurlijk grote invloed heeft op het rijden.

~The best view in the world is being found between a horse’s ears~

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Onzeker in de omgang met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-18 20:40

Om te voorkomen dat ik een ander topic open, hier nog een vervolgvraagje: hoe groot is de werkelijke invloed die je op een paard hebt? Om het concreet te maken: als een rit niet soepel ging, in hoeverre houdt het paard dit vast? En hoe groot is de invloed van onze fouten op het paard? Brengen onduidelijkheden hem echt van de kaart, of herstellen paarden zich vrijwel direct weer als je je hulpen verbetert en het paard begrijpt wat je van hem vraagt?

~The best view in the world is being found between a horse’s ears~

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Onzeker in de omgang met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-19 17:58

Bedankt voor de reacties! Die inzichten helpen al een hoop. En natuurlijk: hoe meer je leert, hoe meer je fout lijkt te kunnen doen! Dat merk ik nu heel erg. Ik hoop dat ik daar langzaam maar zeker een beetje mee om leer gaan in de zin dat ik niet vast blijf houden aan alle fouten die ik heb gemaakt heb.

~The best view in the world is being found between a horse’s ears~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bora, criollo_yess, DDDara, DemiSisa, FCSA, Jenn_Mellow, LuckyReining, SannevZ, Schrompeltje en 126 bezoekers