[VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

[VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 15:34

Het leek mij leuk om zo af en toe de vorderingen van mijn draver hier bij te houden. Ik zal niet een wekelijkse update plaatsen ofzo maar wanneer ik daar zin en tijd voor heb!

Het verhaal:

In 2015 mijn vorige paard verkocht wegens omstandigheden, en tot januari 2016 wilde ik even niks meer met paarden doen tot het weer begon te kriebelen. Op een manege rijden wilde ik niet meer dus was ik op zoek gegaan naar een lease paard. En zo geschiedde dat ik een kwpn ruin kon leasen voor 3 dagen in de week. Toen deze verhuisd moest worden in 2017 kwam het ter sprake dat ik hem graag wou overkopen en ik daarin overlegd met mijn partner en die was nogal moeilijk aan het doen -O- lang, heel lang heb ik overleg gehad maar steeds liep het uit op drama.

Tot ik het zo zat was dat ik voor een ander paard ben gaan kijken (ook omdat er een veel te dure prijs werd gevraagd voor de kwpn)en zo stuitte ik op de dravers op facebook. Daar mijn oproepje geplaats dat ik op zoek was naar een draver, ruin, tussen de 8 en 10 jaar, niet kleiner dan 1.65. Ik kreeg verschillende reacties en daar zat er 1 tussen waar ik interesse in had. Wat over en weer gechat en deze zou naar NL komen. Via via kreeg ik een waarschuwing van iemand en die zei dat ik beter die niet kon kopen en zij raadde me aan om contact op te nemen met ruitje hier op bokt. Ik dat dus gedaan en ik kreeg een berichtje van haar dat ze misschien nog wel iets had. En natuurlijk was het net 1 die niet aan mijn eisen voldeed, hij was 1.58 en 12 jaar maar verder wel enorm lief en verkeersmak. Iets wat wel in mijn eisen voorkwam!

Ik nog gezegd tegen m'n partner dat ik daar ging kijken en als het me beviel ik hem kocht. Samen met mijn vader ben ik wezen kijken bij dit paard en ik mocht alles proberen met hem en ruitje vertelde vanalles over hem! Hij heeft tot z'n 11e gekoerst, heeft vele 1e prijzen gewonnen, geloof iets van 50 keer en is een heel bekend paard in de draverswereld.

Dus naar huis gegaan met een euforisch gevoel en een paar dagen erover nagedacht, geappt naar ruitje dat hij deze kant op mocht komen!

2 november 2017 werd hij 's avonds gebracht en had ik weer een eigen paard!

Naam: Yonker Fanatic
Ras: Draver
Geslacht: Ruin
Grootte: 1.58

In het begin geprobeerd te longeren en dit was lastig, ik dacht laat ik eens een lesje nemen bij een oude instructrice. Dit gedaan maar ik was niet zo van die manier van rijden en longeren dus ik zocht wat anders. Helaas begon het weer ook steeds slechter te worden met veel sneeuw dat ik weinig heb kunnen doen met hem.

Een kennis van me gaf ook les, op de manier van natural horsemanship en dat bevalt me veel beter dus zodoende heb ik sinds 15 januari '18 bijna wekelijks les van haar en we hebben enorm veel vooruitgang geboekt!
We zijn inmiddels bij het galopperen beland aan de lijn wat hij linksom goed doet, rechtsom heeft hij er meer moeite mee.

Afbeelding
Eerste keer kijken bij hem


Afbeelding
Hij glimt lekker! Je ziet ook al goed dat z'n bespiering begint te veranderen



Afbeelding
Op de nieuwe stal, hier sta ik sinds 30 september


Afbeelding
Mooie flappers!



fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 22:30

Fid schreef:
Bekent paardje ik volg natuurlijk ook graag je verhaal, al heb ik het beter dat ik het elke dag op stal zie hahhaha.


Haha ja jij kan eerste rang zitten kijken :D

fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-18 16:28

Vandaag heb ik Yonker even gelongeerd.

Ik ging 'm uit de wei halen en ik dacht wat zit z'n deken toch raar, is er een musketon kapot. _-:(

Afbeelding

Daarna even snel gepoetst, gelukkig is vooral de deken vies en niet hij zelf.

Afbeelding

Longeren ging fijn, in het begin wel ff wat schrikjes omdat er iemand aan de chalets aan het werken was maar met schouderbinnenwaarts kunnen oplossen dat zijn aandacht bij mij bleef.

Ook nog lekker door heel de bak gegaan met longeren, dan loop ik over de a/c lijn en moet Yonker om mij heen blijven lopen dus als ie achter mij is moet ik ook goed in de gaten houden of hij blijft draven. Leuke oefening vind ik dat!

Daarna even laten stappen en van hand veranderd en eerst op zijn makkelijke kant laten galopperen, dat gaat erg goed! En ook de hooo zit er steeds beter in. Nadat er een overgang naar de draf was gemaakt ging meneer snurkend door de bak met staart in de lucht haaha, gek beest! Zal de kou wel zijn ofzo. Alleen toen deed de hooo het wat minder goed, maarja we komen er wel.

Daarna weer van hand veranderd en hem rechtsom laten galopperen, dat vind ie wat moeilijk maar er zaten al halve rondjes galop bij dus ik was heel trots op hem! Daarna lekker uitgestapt, hij kauwt vaak af na de gevraagde oefeningen dus ik ben blij dat te zien.

Afbeelding

Dit is zijn schooi hoofd als ie meent dat ie snoepjes moet krijgen :')

En natuurlijk is m'n dagje stal niet compleet als ik de kraan niet open draai zodat de kat eruit kan drinken

Afbeelding

En de kippen kwamen ook onverwacht naar binnen gesjeesd

Afbeelding

fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 16:08

Vandaag heb ik les gehad met Yonker. Grondwerk, ik moest stelling naar binnen vragen, schouderbinnenwaarts, wijken doen. In het begin ging het nog wat houterig maar hoe meer ik vroeg hoe soepeler dat hij werd! Vorige keer moest ik op de hoefslag hem laten wijken vanaf de grond, nou dat vond ie heel moeilijk en vandaag ging het een heel stuk makkelijker. We moeten dus blijven oefenen hiermee, ik heb ook als huiswerk gehad dat ik toch minimaal 2/3x per week deze oefeneningen moet gaan doen met hem om hem goed los te krijgen. En als laatste heb ik ohz uitgestapt. Ik vind dat zelf nog heel spannend maar dat spanning wordt bij mij al steeds minder, ik vond het opstappen al lang niet zo eng meer. Alleen mag het allemaal wat soepeler haha ben een stijve hark! Dus daar ben ik wel trots op dat het steeds makkelijker gaat allemaal en ik het steeds minder eng vind!

Ook nog eventjes met de stalhoudster gesproken wat voor veranderingen er gaan komen, volgend jaar willen ze het een en ander gaan verbouwen! Ik ben heel benieuwd, we krijgen een nieuwe en betere bak dus dat vind ik wel fijn. Zo blij dat ik dit plekje heb gevonden!

fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 17:37

Op ieder potje past een dekseltje toch?

Ik ben ook nog steeds blij hoe het is gelopen en hoe Yonker op mijn pad terecht is gekomen.

En ik merk dat de tijd geven bij hem goed werkt, hij is slim zat dat ie het na een paar keer doorheeft wat ik wil van hem. Vind dat juist belangrijk, het paard de tijd geven. En wat vandaag niet lukt probeer ik morgen gewoon nog een keer. En die instelling past heel goed bij ons.

fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 15:57

Leuk al die nieuwe volgers!

Janouk, ja gaaf hé! Hij kan echt heel snel draven, mooi gezicht.

Vandaag dacht ik, laat ik eens gek doen en hem met pessoa longeren want dit had ik nog niet geprobeerd.

Ik alles losjes vastgemaakt en in de bak het bontje onder z'n billen gedaan en hem rustig weg laten stappen, oh hij gaf geen kick haha! Daarna in draf geprobeerd en ook daar geen gekke bokpartijen dus de pessoa wat strakker ingesteld (nog wel aan het halster) en even ermee gelongeerd. Ging prima, alleen denk dat de pessoa er een beetje voor spek en bonen erbij hing maar ach, kleine stapjes toch? Ook geprobeerd of hij peesbeschermers gek zou vinden maar ook daarmee liep ie weg alsnog hij z'n leven lang al gewend is eraan. Dus dat waren weer 2 fijne dingen.

Afbeelding


Daarna nog even z'n deken gewisseld naar een dunnere want het is niet erg koud op dit moment.

Afbeelding
Dit kleurtje staan hem wel :D

fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 17:28

Ja toen ik hem wilde verhuizen dacht ik, oh mooi die vrachtwagen daar zal die wel bekend mee zijn er vrijwel meteen oplopen. Nou mooi niet dus, na een half uur had ik het opgegeven enn instructrice gebeld en zij is ruim 2 uur ermee bezig geweest om hem erop te krijgen.

fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 17:54

Die van natural horsemanship. Maar doet dat er iets toe dan? Ik ben misschien wat voorzichtiger maar dat zal voor het paard niks uitmaken.

fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 16:57

Vandaag weer les gehad na een korte vakantie, voor Yonker dan he! Ik heb erg veel moeten werken, feestdagen, je kent het wel!

Omdat we de laatste paar weken het idee hadden dat we wat vastliepen met de lessen en Yonker minder graag wilde ontspannen dan voorheen omdat we denken dat hij z'n vriendjes niet goed kan zien(vorige stal stond de buitenbak tussen de weilanden waar hij goed z'n vriendjes kon zien) had m'n instructrice het idee dat misschien een bandage achter z'n billen hem zou kunnen helpen, maar ik heb geen bandages dus hebben we gelest met de pessoa aan. En wonderbaarlijk hielp hem dit erg goed! Gewoon allerlei oefeningen mee gedaan wat goed ging, hij liep er fijn mee. Weer veel aan stelling naar binnen gewerkt, schouderbuitenwaards, wijken en wijken op de hoefslag.

Hij oogde lekker ontspannen en ik ben echt heel trots en tevreden dat het zo goed ging!

Blij dus dat we iets gevonden hebben wat hem helpt!

fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-19 17:11

Ook in 2019 oefenen we lekker door!

Afbeelding

fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-19 13:56

Gisteren weer les gehad, weer vooruitgang geboekt! Hij zet z'n binnenbeen op de volte steeds meer onder de massa ipv dat hij naar binnen zwaait ermee. Ook het schouderbinnenwaards gaat steeds gemakkelijker maarpp er moet nog wel aan gesleuteld blijven worden.

En 2 nieuwe oefeningen gekregen, vanuit stilstand moet ik vragen of hij z'n achterbenen wil optillen en voor moet dan stil blijven staan en ik moet hem 8jes laten lopen voor mij langs zodat hij z'n achterhand gaat gebruiken.

Vandaag heeft ie lekker een dagje vrij, morgen ga ik weer aan de slag met hem.

fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-19 15:15

Gister een binnenlesje gedaan want het was zo nat! We hebben in het stalgebouw oefeningen gedaan. Zoals de hals buigen, aantikken van z'n benen zodat hij deze onder z'n lijf gaat plaatsen ipv safe 1 voor en 1 achter, we hebben geoefend met los staan, dit had ie vrij snel door. Echt heel leuk om te zien dat hij het snel door had wat ik vroeg van hem. Daarna nog even z'n deken gewisseld want die was kletsnat van de regen.

Vandaag heeft ie een vrije dag en morgen gaan we lekker aan het werk.

fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-19 19:10

Ja echt wel!

Ook vandaag merkte ik dat de pessoa goed helpt. Hij was een stuk rustiger met grondwerk. We hebben schoudervoor gevraagd, wijken, volte verkleinen en vergroten, en m'n instructrice heeft hem even onder het zadel gestapt om te zien hoe dat ging. Daar was ie toch wel wat drukker en erg met z'n omgeving bezig ipv m'n instructrice maar na een minuut of 10 begon hij meer te ontspannen. Al met al erg tevreden!

fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-19 22:19

Ja balkjes werken idd ook heel goed! Leuk dat jullie allemaal volgen :)

fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-19 15:10

Vandaag weer les gehad.

Kom op stal, was ik m'n halster kwijt. Had ie die nog om. Daarna yonker uit de wei gehaald en er stonden heel veel auto's op het terrein en we moesten door een smal stukje om bij stal te komen. Toen we er voorbij liepen startte de auto en hij schrok alleen maar meer niet! Smalle doorgangen zijn al veel minder spannend dan eerst dus ik was heel trots op hem dat hij meer vertrouwen heeft gekregen!

Helaas was de bak zompig en supernat en de onderlaag nog bevroren dus hebben we het wat rustig gehouden. Veel overgangen gemaakt om hem wakker te maken en sb gevraagd. Het ging supergoed. Veel ontspanning en hij gaat steeds beter lopen. Ben zo trots op hem dat ik elke les vooruitgang zie ook al is het maar iets kleins.

fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-19 18:25

Hahaha oh wat erg, moet zeggen dat ik dat nog niet heb meegemaakt!

fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-19 18:20

Zo even een paar weekjes geen les gehad omdat m'n lesgeefster niet kon maar vandaag weer grondwerk les gehad. Ging na 2 weken niksen hardstikke goed, gewerkt aan schoudervoor en schouderbinnenwaarts en nog aan de dubbele lijnen wat erg goed ging! Ook nog even een galopje meegepakt, rechtsom werd ie er heet van en linksom heeft ie een paar mooie stukken gegaloppeerd dus heel erg tevreden!

Met poetsen kwam er flink veel haar vanaf, hij verhaart nu enorm!


Afbeelding

fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-19 09:56

Momenteel gaan we met sprongen vooruit! Het grondwerk werpt z'n vruchten af dat is heel goed te merken onder het zadel. Ook kan de pessoa af dus dat betekent dat hij zich weer vertrouwd voelt in z'n omgeving. Afgelopen zondag heb ik zelf weer even gereden na het ontbreken van zelfvertrouwen bij mezelf. Het ging hardstikke goed. Ook pak ik de galop weer op, linksom gaat dat heel erg goed, rechtsom heeft ie er nog moeite mee. Maar we blijven oefenen.

fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-19 17:31

Helaas door het rot weer van de afgelopen tijd wat minder kunnen doen. Maandag en vandaag les gehad, vandaag langzaam laten stappen en draven, wat nog best moeilijk is want als ik hem langzaam vraag gaat ie gauw terug naar stilstaan of stap. Hieraan blijven werken maar de laatste keer ging het eigenlijk best goed!

Daarna een oefening dat hij recht voor mij staat en vanaf een afstand achteruit stapt. Hier moet ik nog meer les in krijgen want het is een lastige oefening. Hij heeft dan de neiging naar rechts te kijken ipv mij aan te kijken.

fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-19 22:03

Vandaag weer fijn gewerkt met Yonker. Een vriendin van me is meegeweest en heeft even op Yon gereden. Eerst durfde ze niet maar toen ze merkte dat het goed ging heeft ze even fijn gereden. Trots op beide!

fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-19 17:39

Afbeelding

Helaas kwamen ze op stal vandaag tot de ontdekking dat yonker een opengebroken abces(?) heeft en liep er pus uit en heeft ie een dik en warm been. Heb 'm gekoeld, schoongemaakt met betadine en hebben wat haar weggeschoren zodat het duidelijk was waar het zat. Daarna nog even gestapt en gedraafd, hij liep net niet helemaal rad in draf is wel minimaal. Morgen maar de dierenarts bellen.

fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] Draver Yonker en zijn opleiding tot recreatie paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-19 18:29

Gelukkig gaat het een heel stuk beter z'n been is weer dun maar er komt nog wel pus uit.

Vandaag zijn we lekker 3 kwartier wezen wandelen in het dorp, hij reageerde nergens op! Braaf paard

fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-19 12:25

Gelukkig blijft het abces weg. Wondje is nog wel open, maar dat moest. Hij heeft er geen last van gelukkig!
Momenteel bezig met de oefening dat als ik naar z'n achterhand kijk en mijn energie er naar toe verplaats dat hij wegdraait met de achterhand en recht tegenover me staat. Merk dat hij steeds gevoeliger wordt op de hulpen, soms wel eens lastig want dan doe ik het verkeerd.

Na de les had ik Yonker terug in de wei gezet en het stuk land voor de wei was een shovel bezig met bomen omduwen, de andere paarden die renden steeds weg en Yonker had zoiets van, waar maken jullie je druk om, ik ga lekker eten!

Verder nog een paar foto's gemaakt
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-19 12:37

Afbeelding

Leuke vergelijkingsfoto, de linkerfoto is van vorige week vrijdag en de rechterfoto begin november toen ik hem net enkele dagen in bezit had.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Claudia1993_, CynThier, djinnie, Miiej, Miran, Vagabondo en 42 bezoekers