Wat zouden jullie doen..? Geen plezier meer in paarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ArrowAngel
Berichten: 39
Geregistreerd: 12-08-16

Wat zouden jullie doen..? Geen plezier meer in paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 17:55

Ik weet niet of dit topic goed staat in PP, maar het leek me het meest logisch.

Ik zit de laatste tijd een beetje ergens mee. Ik ben gestopt met mijn vorige verzorgpaard omdat ik daar niet mee kon wat ik wel wil: lekker dressuurmatig aan de slag, af en toe een sprong maken en buitenrijden. En het liefst af en toe een wedstrijdje starten. Dit was helaas niet mogelijk, en daarom heb ik de lastige keuze gemaakt om te stoppen.

Helaas is het in deze omgeving ontzettend lastig om een verzorgpaard te vinden, dus de zoektocht naar een nieuw maatje was ook lastig. Uiteindelijk een PRE gevonden, super leuke eigenaren en fijne gezellige stal. Helaas kan dit paard echt nog helemaal niks. Ik kan sowieso de eerste maanden niet rijden, in het begin leek me dat niet zo erg. Maar nu ik hem een tijdje doe merk ik dat ik het rijden heel erg mis. En dat ik zelfs het plezier een beetje kwijt ben. Niet perse omdat ik niet kan rijden, maar ook omdat áls ik straks mag rijden van de eigenaren (als er een band is opgebouwd etc), kan ik alsnog niet wat ik wil: lekker aan de slag. Het paard kan namelijk nog niks, heeft geen basis.

Ik heb zelfs overwogen helemaal te stoppen met paarden. Maar ik weet dat ik niet helemaal wil stoppen, want ik vind het zo leuk!! Alleen op dit moment, in deze situatie, met dit paard, gewoon niet...

Wat zouden jullie doen? Een eigen paard is (voorlopig) geen optie...

PS. Ik weet dat het niet alleen maar om het rijden gaat. Ik geniet ook van wandelen en poetsen, en ik snap dat uitmesten, voeren, vegen etc er ook allemaal bij hoort, maar ik mis het rijden toch echt heel erg.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Wat zouden jullie doen..? Geen plezier meer in paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:58

Paard leasen, weer gaan lessen, ander bijrijdpaard zoeken?

ArrowAngel
Berichten: 39
Geregistreerd: 12-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 21:06

GDG schreef:
Paard leasen, weer gaan lessen, ander bijrijdpaard zoeken?


Lessen (op een manege) ga ik sowieso niet doen. Geen uitdaging, en ik wil ook de verzorging en verantwoordelijkheid eromheen ipv alleen komen voor een uurtje hobbelen (en niks leren). Ander bijrijdpaard zou ik wel willen, maar in deze omgeving is echt heel weinig aanbod en heel veel anderen die iets zoeken. Dus een paard vinden die de sport in kan, waar ik op pas (ik pas niet op pony’s, moet echt een paard van boven de 1,62m hebben...) en qua afstand haalbaar op de fiets, is echt bijna onmogelijk :( maar super lief dankjewel voor je berichtje!

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Wat zouden jullie doen..? Geen plezier meer in paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:12

Welke regio zit je, wellicht dat heel toevallig een bokker in de buurt zit die iets heeft staan.

Anders... Paard volledig leasen en bij jou stallen?

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:19

Lekker aan de slag kan je toch ook met een jong paard. Kan je juist rijtechnisch alle knopjes erop zetten.
Als je binnen nu en twee maanden wedstrijden wilt starten zul je een ander bijrijdpaard moeten zoeken.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Wat zouden jullie doen..? Geen plezier meer in paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:25

Als het paard zadelmak is of dat binnenkort wordt gemaakt kan je toch juist lekker aan de slag? Een goede basisopleiding is goud waard.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wat zouden jullie doen..? Geen plezier meer in paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:32

Dus eigenlijk wil je een kant en klaar wedstrijdpaard? Die ga je niet vinden, alles staat of valt nl met je eigen rijkunst. Het is juist hartstikke leuk om een jong paard te rijden en die alles te leren of eentje die niet zo goed is te verbeteren. Op een kant en klaar paard zul je toch ook de knoppen moeten kunnen bedienen. Daarnaast is vervoer om naar de wedstrijden te kunnen ook wel handig. Hoe dacht je dat te gaan doen?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:34

Ja dat wil iedereen wel.. Een kant en klaar paard waar je zo op kunt stappen; dressuur, springen, buitenritten én wedstrijden. Als je eisen lijstje zo hoog is zou ik meer richting leasen gaan kijken denk ik.

ArrowAngel
Berichten: 39
Geregistreerd: 12-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 22:16

Nirvana_ schreef:
Welke regio zit je, wellicht dat heel toevallig een bokker in de buurt zit die iets heeft staan.

Anders... Paard volledig leasen en bij jou stallen?


Volle lease en bij mij stallen is helaas niet haalbaar. Maar dankjewel

ArrowAngel
Berichten: 39
Geregistreerd: 12-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 22:20

Gini schreef:
Lekker aan de slag kan je toch ook met een jong paard. Kan je juist rijtechnisch alle knopjes erop zetten.
Als je binnen nu en twee maanden wedstrijden wilt starten zul je een ander bijrijdpaard moeten zoeken.



Maflinger_S schreef:
Als het paard zadelmak is of dat binnenkort wordt gemaakt kan je toch juist lekker aan de slag? Een goede basisopleiding is goud waard.


Hij is al 10 jaar, dus al lang onder het zadel. Ik hoef echt geen kant en klaar paard, maar een paard die gewoon een goede basis heeft, daar kan je op verder bouwen. Ik ben echt wel bereid te lessen ed om mijn doelen te behalen. Maar dit 10-jarige paard kan niks, en qua karakter matchen we niet. Ook wanneer ik over een tijd mág rijden, zal dat echt niet vaker dan 1x per week zijn dus daar heb ik dan ook niet zo heel veel aan, denk ik...

ArrowAngel
Berichten: 39
Geregistreerd: 12-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 22:21

cissy schreef:
Dus eigenlijk wil je een kant en klaar wedstrijdpaard? Die ga je niet vinden, alles staat of valt nl met je eigen rijkunst. Het is juist hartstikke leuk om een jong paard te rijden en die alles te leren of eentje die niet zo goed is te verbeteren. Op een kant en klaar paard zul je toch ook de knoppen moeten kunnen bedienen. Daarnaast is vervoer om naar de wedstrijden te kunnen ook wel handig. Hoe dacht je dat te gaan doen?


Zoals ik hierboven heb geschreven hoef ik geen kant en klaar paard, en tuurlijk lekker trainen om beiden te verbeteren. Vervoer is geregeld!

ArrowAngel
Berichten: 39
Geregistreerd: 12-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 22:22

xApple schreef:
Ja dat wil iedereen wel.. Een kant en klaar paard waar je zo op kunt stappen; dressuur, springen, buitenritten én wedstrijden. Als je eisen lijstje zo hoog is zou ik meer richting leasen gaan kijken denk ik.


Dat is ook waar ik mee zit. In deze omgeving zijn mijn ‘eisen’ niet haalbaar denk ik. Leasen zit je toch weer vast aan een manege en dat is qua kosten ongunstig.

Abbb
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-11-18

Re: Wat zouden jullie doen..? Geen plezier meer in paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:25

Maar waarom mag je niet rijden?

ArrowAngel
Berichten: 39
Geregistreerd: 12-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 22:31

Abbb schreef:
Maar waarom mag je niet rijden?


Ik denk omdat ze zelf eerst wil leren rijden op hem. Ze kan qua rijden niks met hem, dus ik denk dat ze dat eerst zelf wilt kunnen.
Edit: dit denk ik, ik heb verder geen idee wat de precieze reden is.

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wat zouden jullie doen..? Geen plezier meer in paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:33

Wat is er precies mis dat er geen basis is etc?

ArrowAngel
Berichten: 39
Geregistreerd: 12-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 22:37

xx_Irisje schreef:
Wat is er precies mis dat er geen basis is etc?


Er is vrij weinig bekend over zijn verleden. Ze kochten hem bij een handelaar, kon toen ook niks. Zij hebben hem gekocht en hebben hem nu 1,5 jaar. Ze lessen wel met hem, maar het wil volgens mij niet echt baten.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Wat zouden jullie doen..? Geen plezier meer in paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:42

Beetje vaag verhaal. Dus zij kunnen de basis er niet in rijden en jij mag het niet?

ArrowAngel
Berichten: 39
Geregistreerd: 12-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 22:46

Maflinger_S schreef:
Beetje vaag verhaal. Dus zij kunnen de basis er niet in rijden en jij mag het niet?


Ik weet niet of ik dat wel zou kunnen, en ze zijn super aardig en alles, maar ik denk inderdaad niet dat ze de basis er goed in kunnen rijden. En wat vind je vaag? Dan kan in evt nog wat meer informatie erbij zetten.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Wat zouden jullie doen..? Geen plezier meer in paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:15

Ik vind het een beetje vaag wat ze nu precies van jou verwachten qua rijden. Het lijkt erop dat de eigenaars en jij dus ook, dat niet helder hebben.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Wat zouden jullie doen..? Geen plezier meer in paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 00:37

ga sowieso even in gesprek met de eigenaars, wel zo fijn dat jij (en zij) weten wat ze in de toekomst willen

als je zelf ziet dat je geen klik met het paardje hebt zou ik gewoon rustig verder gaan kijken voor een verzorgpaardje, misschien 1 die niet je volledige wensenlijstje heeft, maar alleen dressuurmatig kan ook heel leuk zijn. ik zou nl ook niemand wedstrijden met mijn paard laten rijden.. ;) (vandaar dat de meesten hier leasen noemen, dat zou bij mij ook in een lease-constructie komen, een bijrijder mag van mij 1x per week komen rijden)

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:44

Maflinger_S schreef:
Ik vind het een beetje vaag wat ze nu precies van jou verwachten qua rijden. Het lijkt erop dat de eigenaars en jij dus ook, dat niet helder hebben.


Ik denk dat de eigenaars best wel duidelijk weten wat ze met hun paard willen (prioriteit is niet rijden, komt wel een keer, wanneer ik meer tijd heb/er weer zin in heb en dan waarschijnlijk nog recreatief 1 ritje per week). Dat botst echter met wat TS wil, een sportpaard met alle knopjes erop waarmee ze deze winter nog indoor kan starten waarschijnlijk.
Maar ik snap niet waarom het dan zo moeilijk is een ander bijrijd-/leasepaard te zoeken. Natuurlijk zullen dat soort paarden niet dikgezaaid zijn, een kant-en-klaar allround sportpaard heeft vaak zelf een baasje die fanatiek wedstrijden rijdt. Dus je zoektocht zal moeilijker worden, ja. Maar nu bij dit paard blijven en geen plezier beleven, dat is het ook niet.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Wat zouden jullie doen..? Geen plezier meer in paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 01:45

Als je geen klik voelt met dit paard zou dat al reden genoeg kunnen zijn om verder te kijken. Daarnaast matcht wat jij zoekt blijkbaar niet met wat de eigenaren bieden.

Probeer gewoon wat anders te vinden en desnoods rijd je tussendoor ergens lessen. Dat hoeft niet op een manege te zijn. Er zijn ook privé stallen waar men lessen geeft op hun eigen paarden. Dan heb je privéles of in kleine groepjes en wie weet ook nog leuke paarden. Als je daar genoeg aan hebt kun je er blijven rijden, wie weet mag je steeds meer.

En anders blijf je om je heen kijken voor wat anders waar je wel mee kan groeien in de richting die je op wilt.

Maar bedenk wel, je krijgt het niet cadeau. Vaak zul je er zelf ook in moeten investeren en aan jezelf en het paard willen werken en dat kost tijd.

Ik ben vorig jaar begonnen met een paard dat een paar jaar stil had gestaan. Helemaal uit de spieren, stijf, scheef en geen conditie en kracht meer. De hele training moest voorzichtig weer opgebouwd worden.

Nu ruim een jaar later een enorm verschil in bespiering, conditie en trainingsniveau. We begonnen in september 2017 op B niveau, zijn in april 2018 gestart in de L2, eind van de zomer overgestapt naar de M1 (+6 na 3 wedstrijden) en trainen nu richting de M2.

Daar zit dus ruim een jaar training in 3x per week en elke week privéles. En dan gingen we echt snel door de wedstrijden. Een jong paard die je al snel 2 jaar over vanaf begin rijden, B en L1/L2.

Als je zelf nog geen wedstrijdervaring hebt en nog veel moet leren kan het nog veel meer tijd nemen. Hoe beter de klik en hoe fijner het paard, hoe makkelijker je verder komt. Maar even "snel snel" werkt vaak niet zo. Het is serieus werken en veel tijd, energie er in stoppen en doorzetten als het een tijdje tegen zit.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wat zouden jullie doen..? Geen plezier meer in paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 08:42

Wat ik een beetje mis is jouw niveau. Er zijn best mensen die een bijrijder zoeken voor wedstrijden maar die willen dan wel een bijrijder die al een bewezen goed niveau heeft, M of Z bijvoorbeeld. Als jij zelf vers van de manege af komt en het zelf nog echt moet leren dan moet je toch echt geduld hebben en hopen op een leuk recreatiepaard die je met veel lessen kan opkrikken tot een dressuurpaard. Tja, of leasen / kopen maar dat is duur..

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wat zouden jullie doen..? Geen plezier meer in paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 08:49

Ik vind het een beetje dubbel. Enerzijds denk ik wees dankbaar met wat je wel hebt en bespreek het gewoon even met de eigenaar zodat dingen gewoon duidelijk zijn. Anderzijds als je er geen plezier in hebt dan moet je stoppen.

Zoals hierboven al gezegd is. Het komt je niet aanwaaien. Je zult je eerst moeten bewijzen. Als mensen om je heen zien dat je leuk kan rondsturen op een bepaald niveau en betrouwbaar bent dan komen aanbiedingen vanzelf. Maar dan zul je mss eerst even door de 'zure appel' heen moeten.

ArrowAngel
Berichten: 39
Geregistreerd: 12-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 16:12

joyce B schreef:
Als je geen klik voelt met dit paard zou dat al reden genoeg kunnen zijn om verder te kijken. Daarnaast matcht wat jij zoekt blijkbaar niet met wat de eigenaren bieden.

Probeer gewoon wat anders te vinden en desnoods rijd je tussendoor ergens lessen. Dat hoeft niet op een manege te zijn. Er zijn ook privé stallen waar men lessen geeft op hun eigen paarden. Dan heb je privéles of in kleine groepjes en wie weet ook nog leuke paarden. Als je daar genoeg aan hebt kun je er blijven rijden, wie weet mag je steeds meer.

En anders blijf je om je heen kijken voor wat anders waar je wel mee kan groeien in de richting die je op wilt.

Maar bedenk wel, je krijgt het niet cadeau. Vaak zul je er zelf ook in moeten investeren en aan jezelf en het paard willen werken en dat kost tijd.

Ik ben vorig jaar begonnen met een paard dat een paar jaar stil had gestaan. Helemaal uit de spieren, stijf, scheef en geen conditie en kracht meer. De hele training moest voorzichtig weer opgebouwd worden.

Nu ruim een jaar later een enorm verschil in bespiering, conditie en trainingsniveau. We begonnen in september 2017 op B niveau, zijn in april 2018 gestart in de L2, eind van de zomer overgestapt naar de M1 (+6 na 3 wedstrijden) en trainen nu richting de M2.

Daar zit dus ruim een jaar training in 3x per week en elke week privéles. En dan gingen we echt snel door de wedstrijden. Een jong paard die je al snel 2 jaar over vanaf begin rijden, B en L1/L2.

Als je zelf nog geen wedstrijdervaring hebt en nog veel moet leren kan het nog veel meer tijd nemen. Hoe beter de klik en hoe fijner het paard, hoe makkelijker je verder komt. Maar even "snel snel" werkt vaak niet zo. Het is serieus werken en veel tijd, energie er in stoppen en doorzetten als het een tijdje tegen zit.


Dankjewel voor je berichtje! Ik snap wat je zegt, maar wat jij aangeeft, 3x per week trainen en 1x per week priveles kan dus niet, want ze willen uiteindelijk iemand die maar 1x per week gaat rijden. En dan kan je natuurlijk niet echt lekker doortrainen (mijn ervaring)