[VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 21:55

Ik heb vorig jaar een paard wat volledig verknipt was ‘herbeleerd’ met een vriendin met clickertrainen.
Dit paard flipte echt volledig zodra je erop wilde stappen inmiddels, maar zelfs een mens met cap zien maakte hem bang.
Deze raakte in blinde paniek, sloot zich af en onplofte dan gigantisch.
Het paard is gekocht wetende dat hij dit issue had, en met engelengeduld en clickeren heeft ze er een geweldig paard aan.
Nu was het wel lastig, want dit paard is naast bang ook best wel een met een eigen mening en een tikkie dominant soms.
Dus de overgang van bang paard, naar een dappere puber die we langzaam grenzen moesten geven hebben we goed over na moeten denken.
Maar het was supergaaf, en het is haar allerbeste vriend geworden.
Na de overgang op clickeren heeft hij ook nooit meer een stap verkeerd gezet.
We zijn ook echt vanaf nul begonnen: los in de bak, en leren dat mensen leuk zijn.
Daarna ook het aanraken, het zadel, weer positieve ervaringen op doen en alles op zijn tijd, maar we waren met twee maanden maximaal echt klaar.
Toen kon ze er mee wegrijden zonder enige hulp. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 23:11

Het was een uitdaging, maar gaaf!
Hij had op een bepaald punt wel dat hij brutaal werd, we moesten steeds langer wachten op positief gedrag, hij had toen wel even grenzen nodig.
Toen heb ik er kort een stukje parelli bijgepakt, hij had op een gegeven moment geleerd dat hij gewoon stil stond.
Ja en toen moest de puber (5 jaar) langzaam aan het werk onder zadel, en begon hij lastiger te worden, door achteruit te gaan lopen met opstijgen.
We hebben hem mentaal genoeg nadenktijd gegeven, niet teveel gedaan maar toen heb ik maak gewenst gedrag leuk, fout gedrag stom kort gebruikt.
Als in wilde hij achteruit heb ik hem achteruit laten lopen tot hij zelf dacht nah hier vind ik ook niks aan, en net langer dan hij zelf zin had.
Dat heb ik denk ik 3x hoeven doen toen was dat gedrag over, ik maakte dan wel het verschil heel groot.
Dus als hij dan braaf was uitbundig laten weten hoe knap het was, en direct weer over op de vertrouwde methode.

Ik heb ook de circling game kort gedaan, maar dat was omdat hij aan de longe totaal geen respect voor mensen had.
Maar ok, dit paard was al door meerdere cowboys onder handen genomen waardoor hij dus ook tig keer succes had gehad met dat gedrag.
Toen heb ik denk ik 2-3 keer circling game gedaan met hem, want je zag dat hij het dondersgoed begreep maar er echt vol tegen in ging.
Maar dit paard had de stempel staatsgevaarlijk, en mijn vriendin moest er wel veilig op kunnen terwijl we wisten hoe keihard hij af kon gaan.
Maar dat cirkelen, ik heb het hooguit 3x 10 minuten moeten doen.
Toen snapten we elkaar weer, had hij weer alle respect voor me en durfde ik mijn vriendin zonder zorgen er op te laten.
Maar dat circling game stuk en dat achteruit lopen kwam pas later, toen hij meer zelfvertrouwen kreeg en het gevraagde echt al bevestigd was.
Maar dat was echt zo doorbroken, je zag ook dat hij toen behoefte had aan grenzen maar eerder dan dit stadium had ik dat ook niet moeten doen.
Ik heb hem zelfs moeten leren dat stem verheffen niet direct erg is, zodra je dat deed werd hij direct echt bang, of hij gigantisch op zijn flikker gehad had eerder.
Dus op een gegeven moment zijn we voorzichtig begonnen met corrigeren met stem, en als hij daar ontspannen bij bleef, en luisterde direct weer belonen met clicker.
Want een paard wat in paniek schiet als je je stem eens verheft is gewoon gevaarlijk in mijn ogen, er moet geen russische handleiding aan vast zitten.
Ofwel we hebben alles gedaan om er een paard van te maken waar iedereen gewoon mee overweg kan, en dat is onwijs goed gelukt.
Dit paard werd ook al nerveus bij het zien van een zadel, hij kende alles, maar werkelijk met niks had hij rust of vertrouwen.
Het zadel heb ik ook los in de bak geïntroduceerd, ik had het vast en liep in de bak.
Ik heb hem toen naar mij toe laten komen, en het enige waar ik voor beloond heb toen is interesse tonen in mij en het zadel.
Meer niet, zulke kleine stapjes hebben we gebruikt totdat hij er niks meer om gaf.
Het is ook gewoon een paard nu waar iedereen mee overweg kan, je kunt hem net als elk ander paard volledig normaal behandelen en ook eerlijk corrigeren.
Maar dat corrigeren leren vertrouwen hebben we dus ook erin moeten trainen, maar dat was wel nodig.
Zelfde met het bit en teugels, ik heb gemeen voor het echte opstappen bewust geregeld een foutje gemaakt door iets te hard de teugels op te pakken.
Want elke vorm van druk of dwang gaf angst, en hij moest toch leren dat dat soms per ongeluk kan gebeuren, en dat er dan echt niks aan de hand is.
Ook vasthouden met opstappen, ik ben hem bewust in stapjes stevig bij de teugels vast gaan houden met stemgebruik erbij, want dat vond hij verschrikkelijk.
Ja als je op wedstrijd staat, en iemand houdt even je paard vast kan deze persoon niet ruiken dat hij dat eng vind, dus ook dat hebben we rustig aan geoefend.
Door constant de stapjes behapbaar te houden, en hem binnen zijn groene zone te houden is het nu dus echt een onwijs makkelijk en lief paard.
We snappen ook niet zo goed waarom hij zo geworden is als hij was, het is gewoon een heel werkwillig lief paard die alles snel snapt.
Maar ik vermoed zelf dat hij daardoor overvraagd is ofzo, dat zijn lijf het wel kon maar zijn puppyhoofd nog niet en dat dat niet erkend is.
Hij krijgt ook nog steeds geregeld een week vrij om even alles te laten bezinken, dat heeft dit paard af en toe wel nodig.
Ofwel ik zeg met een volledig groen paard komt echt wel goed!
Je hebt een heerlijk blanco vel papier, wij hadden een doodsbang verknipt paard wat ook nog laat geruind was wat zichzelf steeds stoerder begon te vinden. :+
En ja ga dan de balans maar zoeken, het was echt onwijs interessant maar achteraf denk ik echt jezus waar zijn we toen aan begonnen haha.
Wat wel in ons voordeel was is dat de eigenaren er niks mee hadden, en we dus 1,5 week op zijn oude plek hem als eigen konden beschouwen.
In die 1,5 week besloten we dat dit too much was, maar dat we het konden proberen met clickeren.
Toen is besloten dat we dat gingen proberen, en dat we gingen ervaren hoeveel hij mentaal kon verwerken en hoe hij het op zou pakken.
Toen heb ik hem in heel korte tijd bewust echt heel, heel veel geleerd om te kijken hoeveel hij in zijn koppie kon verwerken.
Wel lettende op wat hij aankon, maar we moesten nou eenmaal binnen een week een knoop doorhakken en daarvoor moesten we dit wel weten. :(:)
Dat pakte hij zo onwijs goed op dat hij met haar mee mocht naar huis, en daar hebben we het gas flink teruggedraaid en hem eerst bij laten komen.
Maar man, dat moment dat je de vraag krijgt van je vriendin, die op dat beest moet gaan stappen straks:
“Ga ik hem kopen? En ga jij me helpen? Alleen kan ik dit niet doen.”
Tja dan ben jij ineens degene die de knoop doorhakt, en dan moet je vriendin er straks op en heb je zelf nog nooit ook maar één paard beleerd.
Nou dat was even hoofdpijn, maar ik ben zo blij dat we het gedaan hebben.
Soms komt er wat op marktplaats voorbij, en dan is het: nog eentje..
Zullen we het nog eens doen?
Ofwel het ruikt nog altijd naar meer, nog steeds wel want het was gewoon gaaf. :j

Ik blijf jullie volgen, leuk.
Het is echt een megalange post geworden, maar ik denk dat je het wel leuk vind juist om te lezen hoe ons avontuur een beetje gegaan is.
Zo niet moet je het ook zeker aangeven. :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie