[VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

[VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 12:42

Het leek mij leuk om een volgtopic te maken hierover, het is niet de meest standaard manier om een paard op te leren. Balerion is ook een leuk ding (I'm biased xD ) en is snel weg met alles. Momenteel film ik vaak en maak ik foto’s, en ik deel ze graag met iedereen! Ik neem ook af en toe les hierin (van Janneke Koekhoven), en kan advies vragen ivm clickertraining / R+ aan de meer ervaren personen haha :P
Zelf gebruik ik geen clicker, ik kan ermee niet enthousiast zijn en vind het zo droog. Bij mijn katten gebruik ik hem dan weer wel :P

Het gaat een grotere openingspost zijn, maar wil nadien kleinere updates plaatsen natuurlijk, heb nu gewoon al wat materiaal verzameld :P
Ik begin met een langer filmpje, heb ze liever wat korter, gewoon om te tonen, maar het is leuk om een keer het geheel te zien:




Wat over Balerion:
Hij is net 3 geworden in juni, en is wel al vrij fors en stevig gebouwd. Het is niet de bedoeling om hem meteen door te rijden. We doen het rustig aan. Ik laat hem wennen aan vanalles op zijn rug, ook af en toe eens een mens. Ik vind dat ze best gewicht mogen leren dragen en er aan wennen!
Het is een kruising boulonnais (de mama) met een appaloosa (type quarter). Vandaar zijn fysiek :P
Hij ziet er maar sloom uit maar hij is goed vooruit, actief, en gevoelig.
Zijn roepnaam is Ballie :’) Dat ga je mij nog veel horen zeggen in de filmpjes :’)



Ik ben begonnen met hem te leren stilstaan en zo af en toe eens een BBP op zijn rug te zwieren en dan zijn mond vol te proppen met voer, en dan BBP eraf. Ook af en toe er een keertje op gaan zitten, aantal seconden, en er weer af.

Afbeelding

Nadien kleine stapjes met BBP en die uitvoerig beloond. Wanneer dat allemaal goed ging, zijn we de baan op gegaan met BBP. Buiten wandelen aan de hand deden we al zonder. Het leek maar weinig verschil te maken voor hem.



Heb toen mijn vriend er een keer opgezet buiten, eerst wat onwenning en gespannen, hoofd hoog en oren in de richting van mijn vriend. We zijn begonnen met stapje per stapje te belonen tot er wat meer stappen vanaf konden, en de 2 keer dat we dit probeerden keek hij al niet meer om :P




Als je zelf geïnteresseerd bent in R+ , clickertraining en vragen hebt of ergens tegenaan loopt dan is er dit topic op bokt:
[TVG] Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II
Daar zijn een aantal mensen die zeker kunnen helpen!

Op facebook heb je deze voor NL & BE:
EE - The Netherlands & Belgium

En dit is een beginnende blog van een vriendin waar zeker nog interessant materiaal gaat bijkomen, met tips, tutorials, enzovoort :D
Hippocrit
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 08-08-18 22:26, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tag in titel aangepast


GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 12:52

Omdat het mij iets overzichterlijker leek maak ik dit stukje in een reactie…
Ballie gaat ook gelongeerd worden, ook dat kan met R+ ! Ik heb dit een beetje afgekeken van andere trainers :p Je maakt een longeercirkel, maar het paard loopt aan de buitenkant, en jij staat er in.
Je kan gewoon wachten tot er vanzelf wat gebeurd, maar ik heb even mee gestapt in het begin vooraleer ik in het midden ging staan en wachtte tot hij besloot te stappen. Vanaf hij vertrok, uitvoerig beloond en zo uitbouwen naar wat meer stappen.



Een drafje kon er ook wel vanaf:



En als ik naar het midden ga (dit was letterlijk de aller eerste keer dat we dit probeerden)



Heb ook een keer een vriendin in het midden gezet. Ze heeft zelf niet zoveel paardenervaring, ik hou ook voer niet klaar in mijn hand etc en nog wat details, maar ook dat ging. Hij is wel 2 keer naar mij toe gekomen om te kijken of hij bij mij wat kon doen maar als ik dan weg ging, ging hij terug naar de cirkel :P



Het is de bedoeling om hem op deze manier stap, draf, galop te leren op de cirkel, dit ook langer dan 1 rondje natuurlijk. Ook met BBP, met zadel, en als dat goed gaat, met ruiter.
Hij heeft zadel ook al op gehad, maar in stap vond hij de stijgbeugels nog wat vreemd. Daarmee laat ik hem nog niet los op de cirkel dus. Ik wil eerst dat hij daar comfy mee is voor ik hem wat meer afstand laat afleggen. Ik wil graag voorkomen dat hij toch begint te rennen en dan verschiet of het zadel eng vind en dan gaat bokken. Die BBP ligt als een huis en heeft hij wel al vaker om gehad.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [Volgtopic] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 19:00

Yay leuk!!
Effects jouw pagina heb ik ook geliked denk ik :P
Haha ja biased dus xD dacht ff dat ik mij mistypt had!

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 16:47

Thanks ! :D

Vandaag nog wat geoefend.. het van kant wisselen deed hij eerder al automatisch door mij te volgen..



En een drafje

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-18 22:14

:D

Volgens mij heb ik daar wel al eens een foto van gezien, niet Gypsy?? :P

Eerst herexamen gehad, nu weer wat verder geoefend.
Iemand vroeg ergens hoe hij het op gras deed... Nu moet ik wel toegeven dat ik vals speel hoor, ze staan altijd op de wei en krijgen hooi, maar gras groeit niet zo. Dit is zo een stukje waar ze heel af en toe op mogen en op dit filmpje waren ze al een uur of 2 aan het vreten :)




Ook een keer teugels er bij aan gehangen!



Deed hij prima, teugels hangen vast aan de BBP, zodat hij ze niet over zijn hoofd kan gooien en er dan in zit met zijn benen. Hij was er toch in geslaagd om 1 teugel tussen zijn oren te krijgen :P Dan had hij wel een 'oh oliebol' moment en hupste weg, maar ik ging 'hoooo' en hij stond dan wel stil tot ik teugel van tussen zijn oren haalde. Ze zijn best lang, I know, maar anders als hij zijn hoofd naar beneden doet krijgt hij zo een snok. Heb liever dat hij zijn hals kan strekken dan zonder weerstand :)

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 19:09

Heb even geprofiteerd van het winderigere en frissere weer, in de hoop op een galopje haha...



Een andere uitdaging is ook om stap-draf-galop op een cue te zetten, zodat hij niet random stapt of draaft of zit rond te stuiteren :P

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-18 21:50

Haha, doet hij helemaal zelf daar heb ik niks mee te maken :')

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 20:48

Bedankt Peetstap voor de input, but no thanks :)

Niet echt HippoLogic, heb grote lijnen in mijn hoofd en maak dan een begin er aan en werk dan verder. Janneke houdt eerder mijn trainingsplannen bij :P

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 09:41

Waarom moet ik een ander zijn idee of manier proberen? Ik schrijf in mijn openingspost dat ik mijn paard zoveel mogelijk via R+ wil beleren en dat ga ik dan ook doen. Ik heb met andere paarden al andere wegen bewandeld en ik vind dit voor mij en mijn paarden het beste werken, het paardvriendelijkst en het leukst.

Heb al een paar keer met hem via een target geoefend. Dit was de eerste keer dat ik het in het zadel in de piste deed. Hij vind het allemaal superchill en helemaal niet erg dat ik op zijn rug zit!
Voor het mooie zou ik mss een iets langere target moeten hebben zodat ik niet naar voor hoef te leunen en hij ook zijn hoofd lager kan houden, maar ondertussen beweegt hij gewoon in de richting van de target zonder er erg naartoe te kijken.


We hebben het ook een keer buiten uitgeprobeerd :P Dit is ook gewoon de eerste keer buiten zonder dat iemand hem vasthoudt ofzo.
De eerste paar passen had hij target wel nodig, daarna begon hij eigenlijk zelf wel te stappen. Dus op sommige momenten was de stick overbodig, zoals hier misschien, maar hij leek er soms wel steun in te vinden.


Nu wil ik graag wel beginnen om er een startknop op te zetten, leren reageren op benen etc.
Hooo kent ie wel al.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 19:15

Als hij iets eng vind wanneer ik ernaast sta is een handtarget makkelijk om hem te overtuigen verder te lopen. Je moet wel opletten dat je geen cirkeltje krijgt en hij gewoon telkens gaat stoppen om dan eentarget te kunnen doen om beloond te worden xD

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 11:59

Thanks Sokje voor de hele uitzetting :P
Ik weet niet of ik heel ver zou gaan in dressuur maar wil hem wel zodanig hebben dat hij zijn lijf goed gebruikt. Maar om galop pirouettes te doen ofzo uiteindelijk is momenteel niet mijn doel, maar zou wel geniaal zijn eigenlijk. Gewoon om te tonen dat het kan.

Ik doe zoveel mogelijk met R+, soms kom ik ook wel ergens waar ik denk "oh oops" . Wil zo weinig mogelijk aversieve druk gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat ik hem met R+ niet kan leren reageren op een beenhulp. Fysiek is dat zeker druk maar het gaat mij vnl om mentale druk :P

Mijn doelen zijn dat hij een makkelijk paard wordt waar ook andere mensen mee kunnen wandelen en omgaan, veel buitenritjes maken en boogschieten te paard.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 14:52

Na 2 sessies effectief oefenen op vertrekken in stap wanneer ik mijn kuiten aandruk + die 'kusgeluidjes' maak, leek hij het al te snappen. Ben benieuwd hoe het de volgende keer gaat gaan.
Heb ik gedaan door target + de nieuwe cue aan te bieden tegelijk. Daarna eerst de nieuwe cue met vlak daarna de target voor zijn neus. En dan wat proberen zonder haha.

Hoo en achteruit gaan ook prima! Die achteruit leek hij van op de grond ook gewoon mee te nemen. Momenteel steek ik mijn vlakke hand uit waar hij het kan zien, en zeg 'achter'. Dat gaat op de grond heel goed en ging eigenlijk heel snel van op zijn rug ook.

Heb alleen nog maar een touwhalster, alle andere dingen passen niet rond zijn hoofd. Denk dat ik een sidepull ga kopen voor hem, omdat het mij het makkelijkst lijkt om links/rechts eerst daarmee aan te leren in combo met target en tegelijk of daarna sturen met zit.
Dan zijn we al weer een hele stap verder!

Heb ondertussen nog een tandje van hem gevonden :D

Afbeelding


GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 15:29

Thanks :D

Siesjuh schreef:
maar ik vind het tot nu toe erg positief!!


:') _O-

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-18 21:38

Nog niet opnieuw geoefend met het rijden, maar wel een keer laten wennen aan boog en pijlen :')
Mijn vriend mocht van zijn rug schieten (na er eerst al wandelend naast geschoten te hebben). Hij maakte er niet veel van. Heb ondertussen ook een hoofdstel gekregen, cadeautje van een vriendin, echt perfect!!!


Afbeelding

Afbeelding

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-18 22:12

Super cool Moonfish, wat een uitdaging moet dat geweest zijn! Haha, ja als hij niet meer afgestraft wordt dan zullen er ineens heel wat dingen tot uiting zijn gekomen :) Twee maand is nog best snel!! Beste is vaak van nul beginnen en herbeleren, ook met niet-trauma paarden. Maar das een lastige nog. Want waarom zou iemand opnieuw beginnen met wat goed gaat? Vind het daarom heel leuk met eentje die echt gewoon nog niks geleerd had.
Het

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-18 22:34

Thanks Avalanche. Peetstap beschrijft een hele andere manier van werken, vandaar. Tips mbt R+ zal ik zeker wel meenemen hoor of hoe ik iets in elkaar kan puzzelen op die manier :)
Het is zeker leuk om het kwartje te zien vallen bij hun haha :P

Moonfish: Haha dat geeft niet hoor XD Het is idd niet zo handig als ze angstig reageren als je eens wat luider praat. En ik doe zeker ook niet heel voorzichtig met Ballie. Hij is best wat lompe dingen gewoon ondertussen :P Wel zo handig voor als het een keer fout gaat. Zo een blanco blad is wel leuk. Alles wat hij doet of niet doet heb ik niemand anders voor te danken en ook niemand anders voor te verwijten xD Naja ok, ik heb wel les om het een beetje in goede banen te leiden. Clickertraining is eigenlijk simpel, maar het is best nog moeilijk soms. Ik vind het ook heel leuk om nieuwe dingen aan te leren of een nieuw paard te leren kennen. Een vriend van me zijn paard (Skadi) staat bij de mijne, en hij is er ook mee begonnen. Ik vind het echt een toppaard en heel leuk om mee te werken. Ze is 10 en eigenlijk nog maar een aantal maanden onder het zadel, en nu gaan we er dus de hulpen opzetten met clickertraining :)

Heb nog niet gefilmd maar heb wel enkele leuke foto's van vorige les met Janneke.
We gaan wat meer structuur geven voor mij en Ballie. Ben zelf niet zo een planner en wat chaotisch en Ballie wandelt dan braaf rond, maar om stap en stop, links en rechts eeeeeecht op cue te zetten gaan we het iets anders aanpakken.

We gaan kegels op de cirkel zetten en die leren targetten (dat doet hij al), nadien uitbreiden tot gewoon richting kegel zonder targetten, tot hij vlot rond stapt. Kegels kunnen al dan niet verder uit elkaar of hoeven niet per se in een cirkel. Als hij daar vlot op stapt kunnen we verder gaan met 'ho' en 'stap'. Dit gaan we ook zo doen voor Skadi.

Moet nog even bedenken of ik een nieuw fototopic maak of gewoon hier de foto's plaats...

Afbeelding

Niet zo voorzichtig dus.


GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 03:12

Haha ja! Hij was zwart met een stippelkont maar de hij is deels schimmel..

Thanks :D

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 09:34

Het gaat erom hoe iets aangeleerd wordt en hoe het paard zelf die druk vind. De druk kan pas negative reinforcement zijn als paard de druk als negatief ervaart. Ballie vind het niet erg om tegen aan geleund te worden enzo. Beendruk zei hem helemaal niks. Hij reageert daar in eerste instantie niet op. Gaat niet voorwaarts, vind het niet per se aangenaam maar ook niet onaangenaam (dit kan voor een ander paard totaaaallll verschillen!!) Ik gaf een beenhulp+stemhulp die voor hem niets betekenden. Maar die hulp wordt nooit "erger". Ik ga niet harder duwen, en ik blijf ook niet duwen tot hij vooruit gaat. Ik doe stemhulp + beenhulp. En ik stop. En dan komt de target voor zijn neus, die hij kent, om te beginnen lopen. Ik geef op die manier stem+been een voorspellende waarde. "Als ik knijp met mijn been komt straks de target die je kan volgen." Dat had hij snel door, en begon alweer te stappen op stem+been vóór ik de target kan tonen. Dan is de beenhulp aangeleerd met R+. Niet met R-. Het gaat er allemaal om hoe dru ervaren wordt. Druk, is niet per se R-.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 09:41

Ben op gsm dus antwoord in stukjes xD Freetorun: draf en galop hoop ik op de cirkel te doen. Hij is vrij actief van nature dus hij bied het wss op een fris moment zelf aan :P naast hem lopen met de target weglopen kan bij hem voor frustratie zorgen en die manier vermijd ik dan liever bij hem. Janneke had een goeie hiervoor. Je leert hem in eerste instantie niet draven of galopperen, maar "versnellen". Je stapt naast hem, echt rete traag, en dan ga je terug naar je normale tempo. Paard kan dan weer een grote pas nemen en versnelt, maar gaat dus niet draven. Zo kan je wel versnellen op een cue zetten en van daaruit verder...


Hoe ik Ballie uit de wei haal. Hij komt eigenlijk elke keer aan het hekje staan dus ik doe alleen maar hekje open en ik heb hem xD

Natuurlijk is alles R+ moeilijk, maar het is een streefdoel. In zijn jonge leven moesten zijn 4 beentjes in een emmer water en dan nam hij ook geen voer aan, maar het was van medisch belang. Ja sorry, dan sleur ik er effe aan helaas :P hij heeft er geen traumas aan overgehouden en zodra hij kriebelen als beloning zag zo verder gegaan, tot hij snapte dat hij ook voer van mij kon aannemen :P

Je komt sowieso in situaties terecht waar je een keer aan een halstertouw hangt, maar dat is niet het uitgangspunt van mijn training. "Ik wil .... aanleren" en dan ga ik bedenken hoe dat met R+ kan, en ga ik niet een manier bedenken met druk ontwijken of slaan om mee te beginnen al.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 10:17

Maar maw, druk fysiek is daarom niet als iets negatief ervaren en kan ook met R+ aangeleerd worden.

Opzij stappen heb ik hem nog niet laten doen, hij staqt meestal in de wei als ik hem borstel of gewoon los in de piste of op de koer. Hij kent het commando "blijven staan". Mijn andere paard kan heup- en schoudertargetten en haar kan ik dus op die manier verplaatsen. Zij heeft een archihekel aan druk en zou ik anders moeten aanpakken dan Ballie. Ik kan ook niet zomaar voor de lol aan haar nek gaan hangen bv, maar Ballie vind dat prima en is heel touchyfeely xD

Voorlopig doe ik niks met de teugels. Die hangen er eigenlijk meer voor de show en gewenning en stel dat ie vooruitschiet dat ik iets heb. Hij kent "hoo" zonder neusdruk maar wil daar ook dat aan toevoegen, zodat iemand anders er later bv ook mee kan rijden. Ik wil graag dat hij de basis normale hulpen kent.

Links en rechts. Als hij druk op teugels niet als onaangenaam ervaart kan ik het zo doen: ik pak teugel langs 1 kant op, zet al dan niet druk, stop, en daarna induceer ik de target aan die kant. Zodat die teugel weer de target gaat voorspellen en hij alvast zijn bochtje gaat beginnen voooorrr die target er is. En dan belonen. Maar wie weet heeft Janneke betere ideeen. Die druk op teugel kan je net zo goed vervangen door een stemcommando, een beenhulp, je zit gebruiken, of whatever je wilt voor links of rechts wil installeren.

Ik denk aan teugel in eerste instantie omdat ik denk dat die het meest duidelijk gaat zijn en hij die het snelst gaat snappen. Maar misschien moet ik het ook beter direct op een beenhulp zetten ipv een omweg te maken. Dan maakt het ook niet uit wat er om zijn hoofd zit. Sidepull neckrope of niks.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 15:48

Buh. Heel stuk getypt en dan valt gsm uit XD

Idd [***]!

Thanks Avalanche, ik neem het mee! Dressuurtechnische tips zijn altijd handig. Al heeft Janneke er ook nog wel wat achtergrond in! Ik wil namelijk ook niet dat hij rondloopt zoals een patattenzak.
Ik wil graag boogschieten met hem, dus gewoon staan in het zadel, handen heb ik niet vrij en gaan. Goede stemhulpen zouden wel nuttig zijn in dit geval :P

Dat is met plezier Kuenen, ik wil graag dat R+ en clickeren wat meer gebruikelijk wordt in de paardensport, maar aan de reacties te zien begint dat wel zo wat te komen. Mensen hebben er wel al van gehoord :P
Het is nog wel een uitdaging vind ik! Connection training heb ik wel al van gehoord maar ik heb van hun eigenlijk niks gelezen of gezien. Ik ben ooit begonnen met clickeren toen ik Klaartje van Steen en Thalya Willems bezig zag. Jaaaaaaren geleden. Zij deden dit met vrijheidsdressuur enzo. Ik vond dat echt geniaal. Ondertussen ben ik er al meer bedreven in en haal ik inspiratie vnl van Janneke en van de social media :P

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-18 18:10

Heb wel al eens foto's van hun gezien met hun ijslanders maar weet niet hoe ze juist werken :p

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-18 06:42

Het is ook niet strikt alleen voedselbeloning. De meeste paarden gaan gewoon veel beter reageren op voer dan iets anders. Een hond ga je makkelijker kunnen belonen met spel bv. Zo had ik er ook eentje. Tennisbal was life! Voer interesseerde haar niet als je een bal vast had hoor. Bij veulens werken kriebels op de juiste plek ook wel. Of als je eentje met zomereczeem hebt (ocharm :P )
Mijn merrie heb ik wel een paar dingen geleerd met goed op haar kont te krabben!

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-18 20:55

Oops. Al even geen updates meer..
Het is vrij rustig momenteel, zit met examens enzo helaas :')
Maar we zijn nog wel gaan wandelen op de baan (met en zonder zadel) en ook met een ander paard bij. Dat vind ik (of hij?) moeilijker dan alleen. Als hij voorop loopt is het allemaal niet erg maar als hij moet volgen wordt hij snel nerveus, hij wil namelijk gaan kontplakken en gaat dan vaker lopen dribbelen... Dus daar gaan we zeker ook nog aan moeten werken :D Veel belonen voor naast of achter mij te blijven enz.

Heb hem een borstriem gekocht, dus wanneer ik nog eens tijd heb ga ik de 'longeercirkel' nog eens zetten en eens kijken wat hij doet als we wat meer snelheid gaan vragen met het zadel erop. Als hij dan een rare sprong doet hangt zadel niet gelijk op zijn buik en gaat hij daar al niet van verschieten. Hij maakt sowieso wel graag hupsjes als hij kan rondracen dus :')

Het stuk tussen zijn tieten moet wel nog wat losser, had het eerst op maximum gezet maar bleek veel te groot en dan ineens teveel ingekort :P

Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Otti1977, Vagabondo en 30 bezoekers