Oude paard terugkopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Ploef
Berichten: 10
Geregistreerd: 11-07-18

Oude paard terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-18 11:21

Dit gaat een lang verhaal worden. Maar bedankt voor degene die de moeite nemen het te lezen en willen meedenken.

Een paar jaar geleden heb ik mijn paard verkocht aan iemand anders. Het paard waar het om gaat is eigenlijk geen gemakkelijk paard en ook niet een paard wat nou heel veel capaciteiten heeft. Velen zullen hem laten staan, maar ik hou van dat paard met heel mijn hart. Ik heb hem vanaf 4 jaar gehad tot 8 jaar. Soms was ik te bang om nieuwe dingen met hem te doen, omdat ik dacht dat het verkeerd kon gaan. Maar eigenlijk heeft hij in zijn jonge jaren wilde haren gehad en was hij ze inmiddels allang kwijt. Ik was zelf alleen nog bang. Toen ik hem verkocht had, heb ik hem zelf weggebracht en hem in zijn nieuwe wei staan knuffelen. Dit terwijl de tranen over mijn wangen stroomden. Ik was ontroostbaar en ging daar huilend weg en zat ook nog lange tijd huilend in de auto terug naar huis.

Jullie zullen wel denken waarom verkoop je een paard die zo veel voor je betekent? Dit heeft te maken met een verandering in mijn leven. Ik had altijd een 9 tot 5 baan en paard op pension, dat was een super tijd. Ik kon alles goed combineren en ik genoot er van. Kreeg ook goed les. Tot ik met mijn huidige man besloten heb een bedrijf over te nemen en moest verhuizen. Ik kreeg het zo druk met dit bedrijf dat ik amper nog puf over had om naar mijn paard te gaan, daarnaast is er maar 1 stal hier in de omgeving waar hij kan staan. Een stal waar je zelf binnen en buiten moet zetten bijvoorbeeld. Het werd me te veel allemaal. Ik gunde hem een beter huisje en daarom heb ik hem verkocht met enorm veel pijn in mijn hart. Ik moest echt nog heel vaak om hem huilen kort daarna.

Het nieuwe baasje en ik hielden contact en ik mocht langskomen wanneer ik maar wilde. Ontzettend lief. Ik vond het moeilijk, maar had er verder op dat moment wel vrede mee. Dit omdat zij zo goed voor hem is, maar ook omdat ik wist waar die was. Maar ik keek wel elke dag op social media e.d. Of ik foto’s zag. Ik kon het niet goed loslaten. Ze deed ook alles met hem wat ik niet durfde, ik kon mezelf wel voor de kop slaan. Wat ben ik dom geweest... waar was ik bang voor? Opeens kwam de dag dat ze me liet weten dat ze hem wilde verkopen... we hebben afgesproken dat ze me dat zou laten weten mocht het zo ver komen. Helaas het is zo ver... en ik ga kapot van binnen. Ik heb sinds hij te koop staat wekenlang moeten huilen. Nachten niet geslapen. En maar malen en malen.

In mijn hart wil ik hem terug, maar mijn verstand zegt iets anders. De situatie hier is niet echt veranderd. Ik heb het nog steeds druk en nog steeds weinig tijd, maar ik wil niet dat hij in de handel komt. Dat verdient hij niet. Mijn man zegt ook de situatie is niet veranderd wat wil je doen? Hij troost me maar echte steun om hem terug te kopen krijg ik niet. Ik snap het maar tegelijkertijd is het moeilijk. Als mijn man zou zeggen kom op, we halen hem op! Dan deed ik het meteen. Dan staat hij tenminste veilig bij mij op de wei of in stal. Dan weet ik waar hij is en dat geeft me rust. Hij is dan veilig en mag hier blijven tot zijn dood. Maargoed het kost nog steeds veel tijd en geld. En trouwens maak ik het paard dan ook blij? Als ik niet alle tijd van de wereld voor hem heb. Vaak moe en uitgeput bij hem langs kom? En op de dagen dat ik wel tijd heb zal ik dan alles ook met hem durven? Ik heb er alles voor over dit te proberen, maar het spookt wel door mijn hoofd.

Ik zit zo in tweestrijd en in de knoop met mijn gevoel en verstand. Ik heb advies nodig. Mensen die mee willen denken. Hebben jullie wel eens een paard los moeten laten wat je gewoon niet kon? Heb jij je oude paard misschien teruggekocht? Of heb je een tip voor me hoe ik er achter kan komen wat ik moet doen?


Ploef
Berichten: 10
Geregistreerd: 11-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-18 12:20

Jeetje wat een reacties! Dank jullie wel.

Veel zeggen er voor gaan... het liefst wil ik dat ook. Was het maar zo makkelijk allemaal.

Een bijrijder zoeken zal hier in de omgeving heel moeilijk zijn. Ik kan het proberen, maar dan wordt het vast een jong meisje. Ik weet niet of dat een heel goed idee is met hem. Maar wie weet.

Wat mensen schrijven dat ik spijt ga krijgen en dat ik het gewoon moet doen, dat voel ik zelf ook heel sterk. Ik kan er niet eens over praten, want dan moet ik al huilen als een klein kind. Jep zo diep zit het. Het voelt alsof het de laatste kans is die ik krijg, om mijn grootste fout in mijn leven recht te zetten. Anders ben ik hem waarschijnlijk voorgoed kwijt en hoe ga ik hem dan weer vinden? Ik wil zijn koppie graag weer zien en tegelijkertijd weet ik dat hij veilig is bij mij.

Qua tijd en financien is het eigenlijk lastig. Tijd maken bij een eigen bedrijf dat zo druk is als die van ons, is super lastig. We hebben geen personeel dus je bent zelf overal verantwoordelijk voor. Geld is ook een dingetje, ik zou hem wel kunnen kopen en onderhouden. Maar dan moet ik de komende tijd wel weer zuiniger gaan leven. Dat kan ik wel, heb ik eerder ook gedaan. Maarja... je moet er wat voor over hebben. Het is dat of de rest van mijn leven spijt hebben en me af vragen waar hij is.

Ploef
Berichten: 10
Geregistreerd: 11-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-18 20:22

Jeetje wat een reacties! Ook wel wisselend soms merk ik.

Nee ons bedrijf gaat echt niet zomaar failliet van die extra kosten zo is het natuurlijk niet. Maar prive gaan wij het inderdaad wel wat krapper krijgen. Het is niet onmogelijk, maar het is wel een discussiepunt hier. En tuurlijk mijn man heeft daar ook inspraak in. We hebben het daar ook uitvoerig over samen.

Het is ook niet dat mijn man mij niet wil steunen ofzo, maar hij ziet het gewoon heel anders. Hij is meer van tja het is een dier en die kost geld. Ik zie dit paard heel anders gezien de band die we hebben. Elke keer als ik bij mijn man zit te janken omdat we het er over hebben, doet het hem ook echt wel wat. Maargoed zoals ik aangaf we praten er nog steeds wel over. Ik hoef niet meteen te beslissen want huidige eigenaar weet er inmiddels van en geeft me wat tijd. Wat heel fijn is natuurlijk.

Als mijn man en ik beide achter het besluit staan te kopen, ga ik zeker eerst nog langs bij de huidige eigenaar om te rijden en te testen. Dit mag ook zeker weten. Zij wist mij te vertellen dat hij in de loop der tijd ook wat rustiger is geworden. Ik wil het wel zelf eerst ondervinden dan. Maar mijn angst is nooit de reden geweest van verkoop! Nooit! Het was tijdgebrek door werk.

Ik heb nooit gezegd dat ik het enige baasje ben die goed voor hem kan zorgen. Dit denk ik ook zeker niet. Er zijn er vast veel meer. Het punt is alleen dat je het nooit zeker weet, want je bent het zelf niet. Misschien als hij verkocht wordt heeft hij een fantastisch leven verder. Dat zou super zijn, maar het kan ook anders uitpakken met als einde de handel. In beide gevallen zou ik hem vreselijk missen en bang zijn hem uit het oog te verliezen. Bij mij weet ik tenminste zeker dat het goed met hem gaat. Het is ook geen paard wat dagelijks aan het werk moet. Je kan hem rustig paar daagjes op de wei zetten met vriendjes, vindt hij allemaal prima.

Ik ben niet zo bang dat ik niks met hem durf. We reden vroeger wel kleine onderlinge wedstrijdjes in dressuur en op zijn rug voelde ik me ook echt wel veilig verder. Het is meer dat hij sterk kon zijn en ik niet zomaar met hem van het terrein af ging. In zijn jonge jaren zag hij dan enorme beren op de weg en kon hij ook wel flippen. Daarom niet meer gedaan. Volgens de huidige eigenaresse is hij nu al veel minder snel onder de indruk van dingen.

Alle verdere tips die ik gekregen heb ben ik jullie dankbaar voor. Ik neem het allemaal mee in de overweging. Ook dank voor jullie ervaringen! Het is alleen niet zo dat we dit in 1 dag kunnen beslissen. Er moet hier gewoon even over gepraat worden. Meerdere keren waarschijnlijk.

Ploef
Berichten: 10
Geregistreerd: 11-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-18 20:44

amber15 schreef:
Om een weloverwogen beslissing te kunnen maken, zou je alle voors en tegens eens op papier kunnen zetten.
Alle scenario's die kunnen gebeuren.
En dan ook op de lange termijn.
Er zijn drie opties, denk ik.
Het paard kopen
Het paard kopen om te verkopen
Het paard laten gaan

Als je het paard koopt. Puur praktisch, wat is haalbaar, wat niet? Zijn de niet-haalbare dingen zo in te vullen dat ze alsnog haalbaar zijn? Is dat realistisch?

Kopen om te verkopen vergt ook wel wat, maar je hebt wel inspraak in waar het paard terecht komt. Kan alsnog slecht uitpakken natuurlijk.

Paard laten gaan. Kan je dat emotioneel aan? Stel dat hij niet goed terecht komt, kom je daar ooit nog overheen? Krijg je eeuwig spijt van je keus of denk je dat je er vrede mee kunt krijgen?

Soms zie je achteraf pas hoe puzzelstukjes op zijn plek vallen. Wie weet heeft dit paard een taak in jouw leven en zie je later pas dat hem terugkopen de beste beslissing is die je ooit had kunnen maken.
Succes met je beslissing!
Gebruik je verstand, maar laat vooral ook je hart spreken, want dat klopt!

Dank je wel hier ga ik mee aan de slag. Dit lijkt me ook best een goede manier om het wat meer op een rijtje te krijgen.

Stomme is ook, toen ik hem knuffelde op zijn nieuwe wei bij zijn nieuwe baasje (de dag dat ik hem weg heb gebracht) fluisterde ik in zijn oor dat hij op een dag weer bij mij zou zijn. Klinkt een beetje suf natuurlijk, maar zo voelde dat toen gewoon. En misschien is dat ook wel meant to be ofzo... al ben ik niet zo’n zweverig type hoor.

Ploef
Berichten: 10
Geregistreerd: 11-07-18

Re: Oude paard terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 19:05

Bedankt allemaal!

Update is nu dat ik een lijstje heb gemaakt met voordelen en nadelen van elk senario. Dit gaf wel wat duidelijkheid. Mijn man en ik hebben uitvoerig met elkaar gepraat en dit heeft voor mij zijn standpunt wat meer verduidelijkt en ik begrijp hem nu ook beter. Ik nijg nu naar niet kopen, dit is alleen nog niet definitief. Punt is inderdaad dat het emotioneel diep zit, maar als dit paard niet te koop kwam had ik geen paard gekocht. De situatie is er momenteel gewoon niet naar. Daarnaast is het een heel lief paard en twijfel ik er niet aan dat zijn huidige eigenaar er alles aan zal doen om een goed plekje voor hem te vinden. Alleen tja echt zeker is zijn toekomst dan misschien niet... dat zit me wel dwars. Zelf een nieuw plekje zoeken, kan alleen vind ik dit voor het paard niet zo’n goed idee. Ik wil niet met hem leuren als dat niet nodig is. In het belang van het paard is dat dus geen goed plan.

Ik ben blij met mijn huidige leven, maar had vooraf niet helemaal voorzien wat voor dingen ik voor dit nieuwe leven moest inleveren. Dat vind ik nog wel lastig. Als ik het bedrijf niet had overgenomen, had ik mijn paard namelijk nog gehad. Maar soms maak je bepaalde beslissingen die meer gevolgen hebben dan je vooraf kon overzien. Dat weten jullie vast zelf ook wel.

Veel hier hebben het over een andere stalling etc. en vragen naar mijn woonomgeving. Deze zet ik niet zo op internet en jullie moeten me maar op mijn woord geloven dat er in mijn situatie echt geen andere optie is, anders ging ik daar wel voor.

Als ik er volledig uit ben laat ik het weten, het is nogal een rollercoaster van gevoel en verstand momenteel. Wat ik er voor nu nog over kwijt wil is dat velen hier zeggen meteen voor het gevoel te kiezen, maar soms is dat niet zo simpel als de omstandigheden er niet naar zijn. Ik zoek echt naar een oplossing, maar als die er niet is... dan heb ik eigenlijk niet echt een keuze.

Ploef
Berichten: 10
Geregistreerd: 11-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-18 08:53

Ik vind het een beetje flauw dat wordt gezegd dat ik niet in oplossingen wil denken omdat ik mijn woonomgeving niet op bokt wil zetten. Je kent mijn situatie niet en ik heb er mijn redenen voor om dit niet op bokt te willen zetten. Dat is mijn beslissing.

Als ik geweten had dat ik hem zo erg zou missen, had ik hem never nooit niet verkocht. Grootste fout die ik heb kunnen maken. Ik had al eerder een paard/pony verkocht en dat ging prima. Maarja... dat was een heel ander beestje. Die was ook zeker beter af zonder mij en ik zonder haar. Geen klik.

Mijn man lijkt momenteel een beetje bij te draaien... niet dat alles opeens mogelijk is, maar hij zegt opeens wel dingen waarvan ik denk huh?! Je snapt het dus?

Ploef
Berichten: 10
Geregistreerd: 11-07-18

Re: Oude paard terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-18 14:05

Vandaag de gelukkigste dag van mn leven. Mijn man liet mij vandaag om half 12 naar buiten gaan met een smoesje en daar stond ie!!! Voor mijn neus! Daar kwamen de tranen... en het hield niet meer op. Wat ben ik blij! Opgelucht... hij is veilig bij mij en gaat nooit meer weg. Hij zag er super uit en de klik was er direct weer. Hij herkende me meteen. Zo fijn!

Mijn man zei me dat ie weer van mij is en dat hij besefte hoe belangrijk dit paard voor mij is. Hij heeft hem stiekum voor me teruggehaald. Voor de tijd en het geld vinden we wel een weg zei hij. Het is ook niet dat alles ervoor moet wijken. We redden het wel.

Ik kan het nog steeds amper geloven...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 65 bezoekers