Kinderen en hun pony's kletstopic?

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

Chasey

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:34

Weet je wat ik zo lastig vind? Waar trek je de grens? Als Jantje erop mag, waarom Pietje dan niet? Dus ik begin er gewoon niet aan.
Ik ben zo vaak gevraagd door familie, vrienden en kennissen of hun kinderen mogen komen paardrijden. Ja alles leuk en aardig maar als ik iedereen laat rijden die gevraagd heeft, kom ik paarden en tijd te kort. Dus mijn antwoord is 'daar begin ik niet aan'. Hoe banketstaaf het soms ook klinkt. Ik ben geen manege. Ik heb mijn paarden voor onszelf, niet voor een ander.
De mensen die sowieso wel op visite komen bij ons, mogen heus wel af en toe een rondje op het paard. Maar mensen die alleen maar om de paarden komen, mogen weg blijven.
Daarnaast heb ik ook gewoon geen tijd om met kinderen van een ander aan de slag te gaan. Heb zelf 2 kinderen waarvan ik soms wel zou willen dat ze er wat vaker op zitten. Maar daar kom ik simpelweg gewoon niet altijd aan toe.
Nick is tot nu toe 2 keer mee geweest naar de manege. Daar is hij dan ook gewoon een manegepaard terwijl ik aan het werk ben. Dan zitten er andere kinderen op. Dat vind ik heel wat anders dan dat er mensen speciaal bij ons thuis komen om te rijden. Dat wil ik niet.
Voorlopig niet in ieder geval.
En zoals een kinderfeestje of verjaardag is een speciale gelegenheid.
James heeft wel eens meegelopen op een braderie, heeft een stuk of 50 verschillende kinderen op zijn rug gehad. Dat vind ik dan ook weer heel wat anders.
Dus het is eigenlijk niet zo dat ik er niemand anders op laat, maar ik wil geen vaste verzorgd kinderen ofzo. Daar begin ik niet aan. En familie/mensen waar ik nooit wat van hoor en ineens wat van me wil omdat ik een paard heb, kan het heen en weer krijgen :P

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:51

Ik moet even bijlezen, want pfff wat zijn we druk met de werkzaamheden van onze weide.

Dus ik ga er even voor zitten met een bakje koffie en daarna snel weer aan de slag.
Vergeef me als ik iemand oversla.

Ik zie nog een foto van lekker optijd rijden voor de hitte. De hitte is nu al even weg, en eerlijk? Ik mis het wel. Ik houd wel van warm weer.

Cemlys, Wat een schattige foto. En mooi veilig op een hobbelpaard.

Calice, Jammer dat poow niet mee groeid he? Maar gelukkig heb je Mellow nog, kan Jesse toch nog blijven rijden.
Leuk zo op wedstrijd.

llora, Gaaf hoor dat springen! Stoer!
Ach ruin of niet, ik leer mijn kinderen dat iedere kleur voor iedereen is! Ik doe niet aan roze is voor meisjes en blauw voor jongens. Vind dat zo'n onzin.
Ook op oefenwedstrijd geweest zie ik, gaaf!
En als ze ergens aan toe zijn, zoals een galop, dan doen ze het vaak ineens uit zichzelf!
Zo sprong ik vroeger ineens in het diepe water, want ik had besloten dat ik vanaf dat moment kon zwemmen. Mijn moeder schrok zich kapot, maar ik had gelijk. Ik was er klaar voor en kon zwemmen!

curly2day, Gaaf in het water met de fjord! Lekker zwemmen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:03

Wat leuk kwita!

Hier nog steeds druk.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:12

Ik vind de kinderen in de zadeltjes er heel schattig uit zien.
Maar doordat ik een trauma heb opgelopen, omdat Marloes als 2 jarige bijna verongelukt is met Bliksem, durf ik niet meer zo goed naar foto's te kijken waar de hele kleintjes op een paard zitten. De angst slaat dan gelijk weer bij mij toe. Het herinnert me aan die vreselijke gebeurtenis. Terwijl er toch niks engs te zien is op de foto's. Blijkbaar heb ik het dan toch nog steeds geen plekje gegeven.

Sinds kort hebben we hier ook een Decathlon, ik ben even vluchtig naar binnen geweest. Het was namelijk op zaterdagmiddag, je kon over de koppen lopen. :')
Dus toch maar eens terug met Marloes en David om rustig te kijken. Ik zou ook wel graag kleurenteugels willen. Die heb ik daar ook zien hangen, maar weet niet of het ook in de goede maat is.

Ik zit trouwens net te denken, het heeft helemaal geen nut om nu nog shetlander teugels te halen eigenlijk. Marloes is al bijna van Bliksem afgegroeid. :')
Afbeelding

Afbeelding

Maar ze kan ook al mooi sturen met Nick. Dat gaat steeds beter :) En daar wil ik wel mooie kleuren teugels voor :)
Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:36

Ik geloof dat ik het al een keer heb geschreven in dit topic.
Maar in het kort. Marloes zat op Bliksem, netjes voetjes in de beugels. Marloes had net haar nieuwe cap op. Dus die moesten we even uitproberen........ Maar niet op de manier waar ik op had gehoopt.
Bliksem struikelt terwijl Marloes op hem zit, het touw glipt uit mijn handen en Marloes kwam er naast te hangen. Daar schrok Bliksem vreselijk van. Dus rende in volle galop weg. Met Marloes onder zijn buik bungelend, want haar voet bleef in de beugel haken!!
Ik stond er bij en ik keer er naar. Ik kon NIETS! Alleen maar toekijken. En hopen dat haar voet los kwam.
Marloes krijste het uit en Bliksem raakte alleen maar meer in paniek, want hij had een 'ding' onder zijn buik waar hij niet van weg kon. Marloes sleepte met haar gezicht over de grond en Bliksem kwam meerdere keren met zijn hoeven op haar terecht. Ze hing als een lappenpop onder Bliksems buik.
Op een gegeven moment was Marloes stil. Ik dacht dat ze dood was! Eindelijk liet ze los en daar lag ze, met haar gezicht naar de grond. Stil.
Ik durfde bijna niet te kijken. Ik dacht dat ze het niet had overleefd. Nu ik dit typ krijg ik er toch weer heel erg last van........ En het voelt nog steeds als mijn schuld. Maar het was domme pech. Ookal kan ik dat maar niet accepteren.
God zijn dank heeft Marloes het overleefd. Haar gezicht en tanden waren wel kapot. De hoefafdrukken stonden in haar cap en bodyprotector. God zijn dank had ze die aan. Want die hebben haar leven gered...
Met vlagen komt de gebeurtenis weer heel erg naar boven. Sindsdien heb ik ook angst voor beugels.
Ik kijk sinds die gebeurtenis wel anders naar het paardrijden. Ben heel angstig geworden, ook al laat ik dat vaak niet blijken. Ik kan compleet flippen als er even iets niet goed gaat. Want dan slaat die angst toe. Bang om nog eens zoiets afschuwelijks mee te maken. Het heeft me getekend.
Soms denk ik er wel eens over om te stoppen met de paarden. Want dan kan het niet weer gebeuren...
Maar dat is de angst die de overhand neemt.
Maarja overal kan je wat overkomen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 10:40

Hallo allemaal, hoe gaat het met de kinders en de pony's?

SusanH, ik heb ook kinder korf beugeltjes, mooie roze. Gekregen van een bokker. Als de kinderen met zadel en beugels rijden, gaan die eraan :)
Beetje in de paddock klooien is altijd zonder beugels.
Heb je intussen al de kleurenteugels besteld?
Ik moet er nog voor naar de winkel. Zal ik van de week eens even doen, komt er steeds niet van.
Hoe gaat het nu met het paard?

Kwita, Pfff heftig, je hebt het ook meegemaakt. Nee zoiets vergeet je niet, maar gelukkig vervaagd het wel.
Wat mooi die kleine mup met dat grote trekpaard. :D Gelukkig weet ze zelf niets van het ongeluk met het trekpaard.
Ongeluk zit ook gewoon in een klein hoekje. Zo ben ik vorige week omver gelopen (aan de kant gewalst) door een C pony van de manege.
Ik deed de staldeur open en wam, hij kwam eruit en denderde zo over mij heen. Moet er niet aan denken wat er was gebeurd als een kind de deur open deed.
Ik heb wat blauwe plekken, maar het is goed afgelopen. Ook niet te ver bij nadenken 'wat als het een kind was'. Dat was gelukkig niet zo.

David en Marloes willen ook graag wat voltige oefeningen doen, dat vinden ze beide erg leuk. Nu heb ik geen voltige dek. Waar heb jij zo'n dek gekocht?

Eefjuh, Alsnog gefeliciteerd! Knap hoor.

Jace, Super leuk, daar kun je als moeder zeker trots op zijn!

Marloes en David hebben gisteren voor het eerst wat voltige oefeningen gedaan.
Afgekeken van Lucky, de hoofdrolspeler in de Netflix serie Spirit, jullie kennen dat vast wel :') :')

Ik heb nog niet zo'n mooi voltige dek, maar als de kinderen hier in willen verder gaan, wil ik dat zeker aanschaffen! Want Nick is super, super braaf! Hij laat het allemaal maar gebeuren op zijn rug.

De kinderen hadden er echt lol in. En hebben zelfs rechtop gestaan! Ze vonden het prachtig en waren helemaal trots op zichzelf.
(Ja pappa had beter even andere schoenen aan kunnen doen. :') )
Afbeelding

Afbeelding

Glijbaan!
Afbeelding

Nick doet mee. Hij denkt dat hij commando 'fleem' krijgt, omdat Marloes de handen opzij doet.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even spelen met Bliksem.

Afbeelding

Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 15:12

Susan, wat ontzettend naar dat je het paard toch moet laten inslapen. :( :( Sterkte!
Maar zo te zien al wel een ander paard / opvolger, dat zal vast helpen het verdriet te verwerken.

Ja plezier staat voorop, lol met de knol. :o

Calice, Ik zag je topic onlangs wel voorbij komen met Jesse. Wat leuk dat ie het springen ontdekt heeft!
En zo te zien kan hij nog wel een tijdje op Poow blijven rijden. Hoe groot is Poow, groter dan Bliksem denk ik of niet? Bliksem is denk ik 85/90cm. Moet hem eens opmeten. Niet heel groot in ieder geval.
En dat is inderdaad een goed gevulde prijzen kast *D

Eerste filmpje van gisteren is klaar.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 13:54

Ja! Eindelijk hebben we dan de kleurtjes teugels!
Marloes mocht ze gisteren uitproberen en heeft gelijk een kleine demonstratie voor haar tante en nichtje gedaan.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:35

Kwita, wat leuk en bijzonder dat ze al zo'n band heeft met het trekpaard veulen :)

Vanavond voor het slapen gaan mocht Marloes nog even op Bliksem in de weide stappen.
Samen met pappa paardrijden!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:21

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 22:06

Mooie menfoto's!

Wij hebben in het verleden ook met 2 volwassenen en 2 kinderen gemend met de A pony van mijn schoonzus, die trok het met gemak.
Beestje vond het ook prachtig voor de wagen. Wel alleen op verharde paden.
Was wel in de tijd dat hij goed in conditie was. Hij stond toen regelmatig voor de wagen en ging ook mee naar les. Beestje is nu al wat ouder er staat er niet meer zo vaak voor. Denk niet dat ie het nu nog kan.

edit. Ik zie ineens nog een hoop foto's, ff rustig kijken...

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 22:16

Na zo'n vakantie loop je toch altijd achter haha.
Ff wat oudere berichten terug kijken. Die zag ik net over het hoofd.

Curly2day, mooie zonnige foto's. Is die omgeving bij jullie in de buurt, lijkt me heel mooi daar.
Fijn dat de pony zo braaf is. Ook leuk zo samen met de verzorgster.

Miran0813, Ah wat leuk zo op een echte eenhoorn en al dat roze. Hoe is het nu met Holly.

Cerastes, ik vind 2 keer al best we veel hoor. Maar iedereen heeft wel eens een moment dat het even wat minder is.
Ook met bokt. Dus dat geeft niet.

SusanH, Wat leuk dat ze zo fanatiek is in de vakantie. En zelf in galop én springen, knap hoor!

Calice, Dankje, ben ook heel blij met ons eigen paardenparadijsje.
Hoe groot is Poow eigenlijk? Jesse past er nog steeds heel mooi op. En zijn een leuk team samen. Mooie foto's.
Ook weer lekker gesprongen zo te zien :)

Wij zijn een weekje weg geweest op vakantie. En in de vakantie zijn Nick en Bliksem verzorgd door 2 meisjes van de manege. Ze hebben ook lekker met ze gereden. Ook Bliksem moest aan de bak, heeft ook gesprongen met het meisje, echt heel leuk. Dat meisje is fanatiek en kan goed rijden.
Heeft Marloes ook weer profijt van, die kan Bliksem nu beter sturen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:02

Wat leuk dat ie een bixie westrijd gehad heeft! :D

Cerates, het is al een tijdje geleden dat je postte zie ik aan de datum, maar wel mooie foto's!
Ben je het weer een beetje aan het oppakken om naar de paardjes te gaan?
Wat leuk dat je erop gezet hebt, lijkt me nog steeds een heel braaf beestje!

Marloes heeft vorig week een buitenritje gemaakt op Blikkie. Gewoon bet z'n tweeën. Of ja.. vieren eigenlijk. Marloes, Bliksem, Oscar en ik :)
Lekker even zonder grote broer.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:20

Dat is inderdaad wel schrikken zeg, fijn dat het goed is gegaan.
Ook ik vind 5 te jong voor echte les.
Marloes gaat af en toe eens mee naar de manege en mag dan mee rijden in de les. Het is dan vooral gewoon lekker lol met de knol en vertrouwd raken aan de bewegingen van het paard. Proberen bij de instructrice over de tenen te rijden is ook een leuke opdracht. (Zodat ze leert sturen en gewoon lol heeft). Gewoon lekker losjes.
Wel rechtop zitten en teugels proberen goed vast te houden, maar voor de rest geen moeilijke dingen.

De lespony gisteren kreeg het ook op de heupen, schoot ineens in draf er van door. Ik hield mijn hart vast, want Marloes zat er op. (Wel met een begeleider er naast hoor).
Marloes bleef gelukkig zitten en de begeleider had het paard weer snel onder controle, maar ik schrok me kapot. En dat is dan gewoon een manegeknol. Ook die kunnen af en toe eens gek doen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:58

Cemlys, ik zie nu pas je foto van de welsh en het kindje. Wat lief!

Kwita, wat een leuke pony. Leuk overzicht zo door de jaren heen, maar inderdaad... de tijd gaat zooo snel!

Cerastes, Wat is ze toch braaf. En echt een mini Tinkertje he?

llora, Jammer dat de kleine pony's niet mee groeien.

BiancUgo, Ahh afscheid genomen van Lizzy, dat zal wel even moeilijk zijn.
Wel fijn dat je Lizzy kan blijven zien op de club.
Diamond ziet er ook leuk uit, dat komt vast goed. En al 2 punten.

curly2day, sinterbixie, dat klinkt wel leuk. Gelukkig heb je nog even de tijd om te oefenen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 21:07

Beterschap :(

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 11:42

Wat leuk :)
Meestal als je er een spelletje van maakt gaat het inderdaad veel beter!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:05

Ohhh wat naar! Beterschap voor Cato, en hopelijk wordt de rest niet ziek.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:02

Hoe is het vandaag met Cato?

Ik heb vandaag een sprongetje gemaakt met Nick, daarna mocht Marloes hem lekker uitstappen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:13

Eefjuh, Wat leuk zo'n bixie fundag! Lange, maar mooie dag zo te lezen. En fijn dat Flip lekker braaf was.

Hoi Mentjuh, welkom! :) Ben benieuwd naar de valk! (Maar ik heb van Nick, de neuroot ook een kinderpony kunnen maken ;) )

Marloes heeft vandaag nog een keer op Nick gereden. Dit keer heb ik haar eigen beugels aan het zadel gedaan.
De vorige keer was het uitstappen nadat ik gereden had. Nu mocht ze zelf gewoon rijden.
En dat deden ze beide erg leuk! Nick was super braaf. Deed gewoon zijn ding en was heel voorzichtig met Marloes.

Slalommen, over balkjes stappen én zelfs voor het eerst zelfstandig een stukje draven!
Marloes was echt super trots. En vertelde het aan iedereen, ook aan de buurman haha.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 19:34

Poehhhh wat lastig zeg.
Eerst wat ik mijn op komt is eigenlijk toch wel 'verkopen'. Want wil je hier wel mee door? Het is voor beide partijen niet leuk. Voor Feline niet en voor Lippy ook niet.
Het moet wel leuk blijven en geen strijd worden. En als ik dat zo lees is het nu wel een strijd.
Paard en kind moeten qua karakter wel bij elkaar passen. Stel dat Lippy verder niets mankeert en gewoon een hele pitte tante is, wil Feline dat? Kan ze daar mee om gaan?

Op de manege waar ik werk staat een merrie die enorm pittig is. Niet mijn dier. Ik raak er van gefrustreerd en dat werkt averechts. Een andere ruiter kan juist weer heel goed met die merrie, ik niet. Tussen mij en die merrie is altijd strijd. Ik vind er geen zak aan om op te rijden, dus doe het ook niet meer.
En zo kan ik wel weer met een ruim overweg waar die andere ruiter dan weer niet mee over weg kan. Paard er ruiter moeten wel matchen. Anders werkt het niet. Je bent een team.

Zo was James, onze vorige Haflinger, een dominante ruin. Poeh, handen vol aan gehad. Maar ik kon uiteindelijk met hem lezen en schrijven. Terwijl hij de vorige eigenaar alle hoeken van de bak heeft laten zien, die kon er gewoon niets mee.
Zo past er op ieder potje een dekseltje.

Misschien zijn Lippy en Feline niet de goede match.

Fijn dat Cato opknapt!

SusanH, mooie foto van jullie vorige paard.

Mentjuh, samen met en tussen de paarden opgroeien is zo mooi!

Wat mooi he kwita dat zo'n klein mannetje de shet én het trekpaard gewoon lekker verzorgd.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 11:34

O nee toch! Wat verschrikkelijk!
Oh wat erg... heel veel sterkte! :(:) Y;(

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 12:19

Echt heel erg. :( Voor jullie allemaal.
Is ze al 'opgehaald'?
James overleed onverwachts op vrijdag, hij moest het weekend blijven liggen. Achteraf was dat wel 'fijn', zodat we nog het hele weekend afscheid konden nemen. Ook de kinderen.
Mocht ze er nog zijn, laat je dochter er bloemetjes bij leggen. Misschien is dat een idee. Misschien vindt je het ook helemaal niets.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 14:47

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:44

Dat is zeker lief, is ze daar al wel aan toe denk je? Of misschien helpt het juist wel om het verdriet te verwerken.