[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 22:44

De jonge paarden bij ons in de opfok worden iedere gecontroleerd maar komen niet in de hand. Ja een aai als ze daar voor komen.
En voor de hoefsmid gaan ze in de vangkraal en eigenlijk zijn ze dan over het algemeen allemaal super braaf meestal los te bekappen. . Enten wordt dan ook meteen gedaan.
En wormemkuur vaak los in de wei. Ze doen zo ook geen verkeerde ervaring op en zijn als ze aan het werk gaan super braaf

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 22:51

genja schreef:
De jonge paarden bij ons in de opfok worden iedere gecontroleerd maar komen niet in de hand. Ja een aai als ze daar voor komen.
En voor de hoefsmid gaan ze in de vangkraal en eigenlijk zijn ze dan over het algemeen allemaal super braaf meestal los te bekappen. . Enten wordt dan ook meteen gedaan.
En wormemkuur vaak los in de wei. Ze doen zo ook geen verkeerde ervaring op en zijn als ze aan het werk gaan super braaf

Zo gaat het inderdaad bijna overal, maar dat gaat ook goed omdat de mensen erom heen gewoon rustig zijn en weten hoe te handelen en om te gaan met jonge dieren, die maken er geen poes pas om heen en die trainen er zeker niet mee.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 22:52

Art_Ificious schreef:
Ja ok smid en entingen. Maar dan moet het dier ook geleerd hebben stil te staan en zich laten begeleiden.
Of ga je dat pas leren als ze uit de opfok komen? :?


Dat hoef je bijna niet te oefenen. Geleerd is geleerd en dan is het gewoon even duidelijk zijn en zekerheid geven.
Rond de 1.5-2 gaan ze een tijdje testen. 1x duidelijk zijn en het is weer goed.
Als ze 3 zijn zijn de wilde haren wel weg.

Ik heb inmiddels zo‘n 25 jaar veulens en jonge paarden incl jonge hengsten in hand gehad en echt nog nooit ‚geoefend‘ met die peuterpubers. Gewoon aanbinden, pootje omhoog en 10 min later zijn ze klaar.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:05

luffwinny schreef:
genja schreef:
De jonge paarden bij ons in de opfok worden iedere gecontroleerd maar komen niet in de hand. Ja een aai als ze daar voor komen.
En voor de hoefsmid gaan ze in de vangkraal en eigenlijk zijn ze dan over het algemeen allemaal super braaf meestal los te bekappen. . Enten wordt dan ook meteen gedaan.
En wormemkuur vaak los in de wei. Ze doen zo ook geen verkeerde ervaring op en zijn als ze aan het werk gaan super braaf

Zo gaat het inderdaad bijna overal, maar dat gaat ook goed omdat de mensen erom heen gewoon rustig zijn en weten hoe te handelen en om te gaan met jonge dieren, die maken er geen poes pas om heen en die trainen er zeker niet mee.


Precies we maken er geen stress van bij de hoefsmid zorgen dat er wat extra handjes zijn. Een hand op de kont of een kriebel en ze kunnen meestal los bekapt worden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 23:14

Meestal daar zeg je het zelf.

Smid raadde mij aan voetjes tillen oefenen in de stal. Zodoende doe ik dat maar als Spirit écht niet wil draait hij meteen zijn gat naar je toe en haalt uit. Op die manier is zijn stal in komen gewoon al gevaarlijk.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:28

Art_Ificious schreef:
Meestal daar zeg je het zelf.

Smid raadde mij aan voetjes tillen oefenen in de stal. Zodoende doe ik dat maar als Spirit écht niet wil draait hij meteen zijn gat naar je toe en haalt uit. Op die manier is zijn stal in komen gewoon al gevaarlijk.


Als het niet zonder halster kan krijgen ze die gewoon om geen probleem. En de vangkraal doen we precies vol genoeg dat uithalen niet mogelijk is.
Oefenen door minder handig iemand leren ze alleen maar slechte dingen van.
Ik zou mij echt niet druk maken over dat oefenen. Als je hem verkoopt is dit de taak van de nieuwe eigenaar en als je hem in een begrazing zet dan leert hij het vanzelf wel.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:30

Wat ik gek vind Art, is dat jouw paarden stuk voor stuk "vals" lijken... Hoe komt dat? Ik ben veel jonge paarden tegen gekomen en die waren stuk voor stuk veel liever dan jij beschrijft bij Spirit en Limo... Gewoin uit nieuwsgierigheid, maar hoe komt dat?

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:33

Wellicht omdat ze duidelijkheid nodig hebben?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 23:42

Omdat diegene die ik koop telkens een slechte start hebben gehad en hierdoor negatieve ervaringen met mensen.
En steeds weer koop ik onbewust zulke dieren die eerst vertrouwen in de mens terug moeten krijgen. (niet enkel paarden maar met honden heb ik wel meer ervaring).
Daarnaast is limo verbeterd door dagelijks aan de hand buiten gezet te worden. (Hij heeft zelfs nooit naar mij uitgehaald enkel naar de smid eenmaal) Maar helaas gebeurt dit bij Spirit niet die moet zelf naar buiten lopen en weer naar binnen lopen. Daar komt geen begeleiden aan te pas.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 00:47

Maar goed met limo is het goedgekomen dus met Spirit zal dat ook goedkomen.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 07:50

Volgens mij kan iedereen nog van alles zeggen maar zolang jij niet inziet dat jij het probleem bent is het onbegonnen zaak. Er is niks mis met jou paarden. Ik snap niet na alle problemen met alle paarden dat je dat nog niet in ziet.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 08:09

Zou het kunnen zijn dat de kopers van Spirit nadat ze besloten hadden hem te kopen hier op bokt jouw verhaal hebben gelezen en daardoor van de koop hebben afgezien? Of had je je ongeluk gewoon aan hun verteld? In ieder geval dien je altijd heel voorzichtig te zijn met alles zo herkenbaar op internet te zetten. Nu ook weer, je geeft aan dat je een paard papierloze jaarling met een slechte start hebt gekocht. Je ongeluk verteld maar de jaarling staat heel herkenbaar te koop voor een volgens mij veel te hoge prijs (ook zeg je die is die onderhandelbaar, de genoemde prijs is wel een eerste indicatie of je een uberhaupt gaat reageren). Daar wordt men niet happig van.

Daarnaast zeg je onderhandelbaar voor een 5* huis, maar je verkoopt hem vervolgens aan de eerste de beste die zich via internet belt zonder dat je ook maar enig idee hebt wie er werkelijk aan de andere kant van de lijn zit. Ik snap dit soort acties van jou echt niet TS.

Maar niemand die een jaarling koopt verwacht dat het dier al "getraind" is. Dat jou smid vind dat jij al moet oefenen met voetjes geven is waarschijnlijk dat jij een smid hebt die alleen op stallen met volwassen paarden komt ipv dat hij gewend is een hele kudde babies in de opfok te doen. Smeden die daar komen hebben ervaring met hoe ze met nog niet in de hand zijnde puppypaarden om moeten gaan.

Puppies die in de opfok staan leren van elkaar. Vinden hun veiligheid bij elkaar. Mensen zijn er voor af en toe en opfok mensen weten hoe ze met puppies om moeten gaan. Daarom vind ik het altijd zo jammer als iemand zijn veulen aan huis houdt tussen uitsluitend oudere dieren. Die hebben in mijn ogen per definitie een minder goede start. Nu ook, Spirit heeft er weer een negatieve ervaring bij doordat ie weet dat ie zich los kan trekken en jouw ongeluk. Dat soort dingen gebeurdtecht niet bij mensen die ervaren zijn in hoe je met jaarlingen omgaat.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 08:44

Art_Ificious schreef:
Meestal daar zeg je het zelf.

Smid raadde mij aan voetjes tillen oefenen in de stal. Zodoende doe ik dat maar als Spirit écht niet wil draait hij meteen zijn gat naar je toe en haalt uit. Op die manier is zijn stal in komen gewoon al gevaarlijk.


Wat doet dat dier uberhaupt in stal? Zet hem in het land, daar waar hij hoort.
Logisch dat hij strontchagrijnig wordt in een stal.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 08:58

Is het met Limo goedgekomen ja? Heel hard van mij dit, maar ik vind van niet. Het vertrouwen is nog steeds ver te zoeken, omdat hij nog steeds acties heeft. Het is beter, absoluut, maar ik zou er persoonlijk niet op gaan zitten als ik de verhalen lees.

Spirit hoort inderdaad in een opdok. Hoe slecht de start ook is geweest, het wordt niet beter als je hem in een stal houdt, zonder contact met lseftijdsgenootjes. Natuurlijk zijn er ook mensen die hun jonge paard bewust niet naar een opfok doen, maar die wordt dan wel in een kudde gezet.

Joy stond in een kleinschalige opfok, met 3/4 leeftijdsgenootjes en uitloopstallen. Zomers dag/nacht land. Ik ging er eens in de twee weken naartoe om te poetsen, aaien, stukje wandelen, of soms alleen even kijken. En wat betreft de slechte start: ze is twee keer geopereerd geweest. En nog is het liefste paard wat ik ken en heeft ze me nog nooit pijn gedaan, of het touw uit mijn handen gerukt. Zelfs nu staat ze overdag in een kudde. Dat hebben ze echt nodig Art.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 09:08

oji schreef:
Zou het kunnen zijn dat de kopers van Spirit nadat ze besloten hadden hem te kopen hier op bokt jouw verhaal hebben gelezen en daardoor van de koop hebben afgezien? Of had je je ongeluk gewoon aan hun verteld? In ieder geval dien je altijd heel voorzichtig te zijn met alles zo herkenbaar op internet te zetten. Nu ook weer, je geeft aan dat je een paard papierloze jaarling met een slechte start hebt gekocht. Je ongeluk verteld maar de jaarling staat heel herkenbaar te koop voor een volgens mij veel te hoge prijs (ook zeg je die is die onderhandelbaar, de genoemde prijs is wel een eerste indicatie of je een uberhaupt gaat reageren). Daar wordt men niet happig van.

Daarnaast zeg je onderhandelbaar voor een 5* huis, maar je verkoopt hem vervolgens aan de eerste de beste die zich via internet belt zonder dat je ook maar enig idee hebt wie er werkelijk aan de andere kant van de lijn zit. Ik snap dit soort acties van jou echt niet TS.

Maar niemand die een jaarling koopt verwacht dat het dier al "getraind" is. Dat jou smid vind dat jij al moet oefenen met voetjes geven is waarschijnlijk dat jij een smid hebt die alleen op stallen met volwassen paarden komt ipv dat hij gewend is een hele kudde babies in de opfok te doen. Smeden die daar komen hebben ervaring met hoe ze met nog niet in de hand zijnde puppypaarden om moeten gaan.

Puppies die in de opfok staan leren van elkaar. Vinden hun veiligheid bij elkaar. Mensen zijn er voor af en toe en opfok mensen weten hoe ze met puppies om moeten gaan. Daarom vind ik het altijd zo jammer als iemand zijn veulen aan huis houdt tussen uitsluitend oudere dieren. Die hebben in mijn ogen per definitie een minder goede start. Nu ook, Spirit heeft er weer een negatieve ervaring bij doordat ie weet dat ie zich los kan trekken en jouw ongeluk. Dat soort dingen gebeurdtecht niet bij mensen die ervaren zijn in hoe je met jaarlingen omgaat.


Hier ben ik het zo mee eens.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 12:51

Jullie meningen.
Wat de prijs betreft als ik die laag ga zetten komen er ook sneller handelaren op af, en dat wil ik vermijden. Prijs is bespreekbaar staat duidelijk vermeld.
En over 5* huis als ik op foto's op fb zie hoe de huidige kudde erbij staat kan ik zeker wel beoordelen od de geïnteresseerde koper goed zal zijn.

Spirit staat niet apart die staat alleen snachts op stal. Overdag in kudde op wei. En zodra die gecastreerd is mag die op het land in kudde waar ook andere jonkies staan. Maar kan pas na castratie en dus na de winter aangezien ze in de winter naar huis komen.

Maar goed jullie blijven doorgaan met drammen... ik luister er nie meer naar als het niet beleefd kan blijven.
Spirit kent meelopen niet, kende die bij de vorige eigenaar ook niet daar trok hij zich ook al los. Vaststaan deed die persoon dmv een halsband en hem daarmee vastbinden ipv met halster. Spirit is nog nooit gekapt geweest aan de hoeven te zien. En mijn smid doet ook jonge paarden.
Maar als je de situatie niet kent oordeel dan niet!

Ik wordt al dat gedram beu. Heb wel wat anders te doen dan mij te moeten verantwoorden.

Enne, als ik de paarden onzeker zou maken... waarom had ik met harley dan geen problemen met voetjes geven, meelopen toen ik hem pas had (jaarling ook) en zelfs zadelmak maken
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 20-10-18 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 12:55

Hoi ts ik lees nu al een tijdje mee en heb het hele topic doorgelezen.

Waarom verkoop je spirit niet gewoon? Dan zijn al je problemen omtrent hem opgelost.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 13:04

Amber_anne schreef:
Hoi ts ik lees nu al een tijdje mee en heb het hele topic doorgelezen.

Waarom verkoop je spirit niet gewoon? Dan zijn al je problemen omtrent hem opgelost.


Dan heb je nog niet ver genoeg gelezen want die staat inmiddels zonder succes te koop. Dubieuze kopers en te hoge eisen.

*kruipt weer onder steen*

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 13:07

Wiens eisen zijn te hoog?
Die van mij? Vernoemde Prijs is 1200 momenteel, maar voor 800€ mag die ook weg. Dáárom prijs bespreekbaar voor écht goede thuis.
Maar voor minder gaat die niet weg. Heb er sowieso verlies op als ik ook stalgeld wat ik kwijt ben moet meerekenen.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 20-10-18 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 13:09

Ik tem even want reacties zoals hierboven heeft ze natuurlijk weinig aan. Je kan het ook gewoon onderbouwd en vriendelijk houden.

Ik denk dat je verkopen zou moeten overwegen, maar zo niet zoek dan een goede plek waar hij (zsm!) in opfok kan staan. Niet nog een half jaar grotendeels op stal, daar word hij echt niet beter van. Ergens denk ik ook dat het sonde is van je geld om hem aan te houden, je hebt je handen al vol aan Limo.

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 13:10

Wat valt er te temmen dan? Omdat het niet is wat de TS wil horen?

Nee dat is niet leuk, maar wellicht helpt het haar wel :-)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 13:12

Misschien dat verkopen wel vlotter gaat naar de lente toe. Herfst/winter is niet de ideale periode voor paarden te verkopen.

Charaz, ik lees wat ik lees. Haal eruit wat ik gebruiken kan maar de manier waarop mag wel een stuk vriendelijker bij sommigen. Wat ik afleid uit vorige berichten is vooral mij de grond in boren.
Mij slecht noemen want het zou aan mij liggen, ik maak mijn paarden "vals" etc. Nou het zij zo dan als ik de schuldige ben. Maar elk paard heeft zijn karakter en dat verander je niet.
Dan kan je ook zeggen dat die van mijn zus "vals" is door toedoen van mijn zus, integendeel dat is het karakter van het paard.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 20-10-18 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 13:16

Art_Ificious schreef:
Wiens eisen zijn te hoog?
Die van mij? Vernoemde Prijs is 1200 momenteel, maar voor 800€ mag die ook weg. Dáárom prijs bespreekbaar voor écht goede thuis.
Maar voor minder gaat die niet weg. Heb er sowieso verlies op als ik ook stalgeld wat ik kwijt ben moet meerekenen.


Je moet je eigen advertentie een keer goed lezen. Je stelt best hoge eisen aan een nieuwe thuis, wat je goed recht is, maar schrik dan niet dat het allemaal langer duurt. Sowieso zullen de volgende eigenaren hem in een opfok of weiland gooien dus het is maar wat je met 5* wil zien. Verkocht is verkocht dus eigenlijk is het al vrij zinloos dit te vermelden. Iedereen vindt namelijk dat zijn paard het goed heeft.

Prijs bepaal je zelf, maar zoveel zakken en dat ook openbaar op internet gooien is niet de slimste zet. Idem met zijn hele historiek. Mensen gaan hem ook wel zoeken en dit tegenkomen. Ik zou al niet meer komen kijken naar een jaarling met dit verhaal er aan vast. Paarden genoeg op de markt. Er aan verdienen gaat niet lukken, zelfs break even wordt lastig omdat jaarlingen nu eenmaal slecht in de markt liggen deze tijd vh jaar.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 13:22

Goh wauw hoeveel wordt dat niet vermeld 5* huis? Bijna elke advertentie die ik open doe heeft wel.iets in die trend staan. Is ook puur om handelaars te laten weten dat zij niet moeten komen aanbellen.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 13:23

Art_Ificious schreef:
Goh wauw hoeveel wordt dat niet vermeld 5* huis? Bijna elke advertentie die ik open doe heeft wel.iets in die trend staan. Is ook puur om handelaars te laten weten dat zij niet moeten komen aanbellen.


Voor een handelaar is die sowieso te duur, en als ze hem toch echt willen vinden ze wel een weg...