Die stok van paardenhandelaren...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:48

Wildgirl schreef:
Natuurlijk kan het gebeuren dat iemand de achterliggende gedachte/traditie niet kent. No problem.
Maar, op welke markt dan ook zul je niet snel een niet-handelaar met een stok zien.
En al helemaal niet "al grappend".
Dat zie ik op de markt dus dat kan de ts óók zien. Idem dito met 4 mei of elke andere willekeurige situatie waarbij een bepaalde, duidelijk zichtbare, groep mensen specifiek gedrag vertoont.

De dodenherdenking vergelijken met een stel handelaren op een markt... :roll:

Sommige mensen nemen zichzelf en hun stok iets te serieus.


emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:07

abeltje_xx schreef:
emilyslaluna schreef:
TS, wat heb je toch een geweldige humor! Hoe verzin je het? _O-


Ik ga de schuld geven aan drie nachten slaapgebrek en een goed glas wijn :Y)


In dat geval mag je gerust delen welke wijn!

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:17

Dus als je op de markt loopt als niet handelaar met een stok omdat je die nodig hebt om te wandelen moeten ze dan ook boos kijken??

Wat een onzin.. Als ik met een stok wil rondlopen doe ik dat lekker! Ik persoonlijk zou eerder denken dat die mensen kwaad kijken omdat de handelaren hun beesten ermee slaan ofzo, weet ik veel.. Maar niet om zo een stom dingetje.. :')

Maar hey, ik vind veel dingen erg ouderwets en snap er helemaaal het nut niet van. Misschien ligt het aan mij? :+

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."


Ailill

Berichten: 11665
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:18

abeltje_xx schreef:
Blij te horen dat ik met een stok ook positieve reacties kan losweken! :D

Mijn stok is gewoon een stok, geen verborgen compartimenten of geheimzinnige tekens of mysterieuze symbolen waar Dan Brown een nieuw boek over kan schrijven. Maar hij wijst wel lekker. En ik kan nu vanaf een afstandje mijn vriend een por geven om de tvzender te veranderen naar niet-voetbal, Da's ook best leuk. O:)

[ [url=m/R5qLO0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is de onruststoker. Geen speciale tierlantijntjes, maar ik hou ook zo van hem hoor. Zo gaat dat in een relatie, je neemt elkaar zoals de ander is. We zijn samen erg gelukkig :j
Hahaha, je maakt mijn dag toch nog een beetje goed geweldig :')

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 21:09

De stok roept hevige emoties op. Het blijkt dat Stokwarts er wat verouderde integratie filosofieën op na houdt. Wijzen, geen wijven! Meppen, geen memmen! Stokken, geen stoten!

Maar ik snap het helemaal. De stok is niet zomaar iets. Met de stok voel je je machtig. Met de stok voel je je bijzonder. Met de stok voel ik me belangrijk, verheven boven de stokloze massa kijk ik de leden van de onderwijsraad aan. Ik snap het fluister ik Ik voel het ook
Maar er wordt afkeurend gekeken. Hoe kan ik zo naïef zijn? Het naar dingen wijzen en op je stok leunen is alleen weggelegd voor degenen die de volledige geschiedenis kennen. Misschien als ik ook op wat paardenbillen had gemept, of wild met mijn stok had gezwaaid als een paard schrok, maar nee. Ik had ook het fatsoen niet om om 8 uur s'ochtends al 5 bier op te hebben en mocht iemand mij willen aanspreken, dan was ik gewoon te vinden. Schandelijk. En dan ook nog eens een vrouw Schaamteloos!

Ik had natuurlijk bij de openbaar stokkenverkoper die openbaar stokken verkocht moeten vragen of ik zijn openbare stokken wel openbaar mocht kopen. Wellicht had de beste man, die mij aanspoorde de mooiste stok uit te zoeken en enthousiast vroeg of mijn vriendin ook een stok wilde, mij dan kunnen vertellen dat ik die stok helemaal niet mocht hebben. Ik heb al eierstokken.

Maar je hebt gelijk, het hebben van een stok zodat je dikke drukke paardenbillen van je af kan duwen mocht dat nodig zijn is een privilege dat je niet aan zomaar iedereen kan toevertrouwen. En als je geen stok hebt in een wereld waar iedereen elkaar kent, hoe weet je dan wie de echte handelaar is? En net als 4 mei had ik kunnen weten dat het enorm beledigend zou zijn als ik zomaar een stok had. Ik heb waarschijnlijk de weken aan reclames voorafgaand aan de stokverkoop, posters en radioberichten van overheidsinstanties gemist, maar ik heb er vast overheen gekeken.

Maar ik ben blij dat jij, Wildgirl, de lef hebt om oude tradities te breken en gewoon een stok vast te houden. En dan ook nog eens als vrouw.

Het doet me allemaal denken aan mijn eigen opa. Achteraf gezien een radicaal figuur. Hij had ook een stok. Voor paardenbillen, dingen aanwijzen, en lopen. Ik liep daar als klein meisje vaak mee door het huis, met dat magische zwaard. Ja, ik en die slang-die-net-deed-alsof-ie-een-stok-was hebben heel wat meegemaakt. Mijn opa nam zijn tovenaarsstaf gelukkig niet heel serieus, anders was het alleen maar een stok geweest. En een gewone stok is niet voor iedereen weggelegd.

Nieuw leven in Groningen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:13

abeltje_xx schreef:
De stok roept hevige emoties op. Het blijkt dat Stokwarts er wat verouderde integratie filosofieën op na houdt. Wijzen, geen wijven! Meppen, geen memmen! Stokken, geen stoten!

Maar ik snap het helemaal. De stok is niet zomaar iets. Met de stok voel je je machtig. Met de stok voel je je bijzonder. Met de stok voel ik me belangrijk, verheven boven de stokloze massa kijk ik de leden van de onderwijsraad aan. Ik snap het fluister ik Ik voel het ook
Maar er wordt afkeurend gekeken. Hoe kan ik zo naïef zijn? Het naar dingen wijzen en op je stok leunen is alleen weggelegd voor degenen die de volledige geschiedenis kennen. Misschien als ik ook op wat paardenbillen had gemept, of wild met mijn stok had gezwaaid als een paard schrok, maar nee. Ik had ook het fatsoen niet om om 8 uur s'ochtends al 5 bier op te hebben en mocht iemand mij willen aanspreken, dan was ik gewoon te vinden. Schandelijk. En dan ook nog eens een vrouw Schaamteloos!

Ik had natuurlijk bij de openbaar stokkenverkoper die openbaar stokken verkocht moeten vragen of ik zijn openbare stokken wel openbaar mocht kopen. Wellicht had de beste man, die mij aanspoorde de mooiste stok uit te zoeken en enthousiast vroeg of mijn vriendin ook een stok wilde, mij dan kunnen vertellen dat ik die stok helemaal niet mocht hebben. Ik heb al eierstokken.

Maar je hebt gelijk, het hebben van een stok zodat je dikke drukke paardenbillen van je af kan duwen mocht dat nodig zijn is een privilege dat je niet aan zomaar iedereen kan toevertrouwen. En als je geen stok hebt in een wereld waar iedereen elkaar kent, hoe weet je dan wie de echte handelaar is? En net als 4 mei had ik kunnen weten dat het enorm beledigend zou zijn als ik zomaar een stok had. Ik heb waarschijnlijk de weken aan reclames voorafgaand aan de stokverkoop, posters en radioberichten van overheidsinstanties gemist, maar ik heb er vast overheen gekeken.

Maar ik ben blij dat jij, Wildgirl, de lef hebt om oude tradities te breken en gewoon een stok vast te houden. En dan ook nog eens als vrouw.

Het doet me allemaal denken aan mijn eigen opa. Achteraf gezien een radicaal figuur. Hij had ook een stok. Voor paardenbillen, dingen aanwijzen, en lopen. Ik liep daar als klein meisje vaak mee door het huis, met dat magische zwaard. Ja, ik en die slang-die-net-deed-alsof-ie-een-stok-was hebben heel wat meegemaakt. Mijn opa nam zijn tovenaarsstaf gelukkig niet heel serieus, anders was het alleen maar een stok geweest. En een gewone stok is niet voor iedereen weggelegd.

_/-\o_ _O-
'Ik heb al eierstokken' :')

Muga

Berichten: 2049
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: Die stok van paardenhandelaren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:18

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik vind je een geweldige schrijfstijl hebben! Mijn kennis over stokken is weer erg vergroot dankzij dit topic!

So much <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 05:04

"Ik heb al eierstokken"

I'm dying. :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110407
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Die stok van paardenhandelaren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 05:10

Is dit al topic van de maand? :')

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Speirs

Berichten: 1679
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Die stok van paardenhandelaren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 06:00

Omg :')

Ik kwam de stokkenverkoper ook tegen, wat een vrolijk figuur was dat.

Ladyloe

Berichten: 2459
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zeeland

Re: Die stok van paardenhandelaren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 06:02

Ge-wel-dig!

Bonnie :+
Instagram; Bonnie_gypsyhorse

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 06:04

Speirs schreef:
Omg :')

Ik kwam de stokkenverkoper ook tegen, wat een vrolijk figuur was dat.

Iemand had een stokje voor die verkoop moeten steken

gerlindie

Berichten: 4612
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 06:15

Eierstokken :')

Dit is een heel goed begin van de dag _/-\o_

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

Gnome
Berichten: 8418
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 06:17

Fantastisch verhaal hahaha. Voor het eerst dat ik zo'n stok als iets positiefs zie.

Misty444
Berichten: 130
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 06:24

Wij hebben op stal ook zo'n stok, maar aangezien mijn pony gaat trappen, als ik haar achterhoefjes optil doe ik het maar met die stok, misschien hebben ze die ook wel daarvoor :D ;) :+

pien_2010

Berichten: 42657
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 06:53

Goedemorgen Abeltje, you made my day _O-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34443
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 06:53

Dank je wel voor je briljante verhaal, ik begin mijn dag met een lach :D ik loop op dit moment met een kruk maar die zou ik graag omruilen voor zo'n mooie stok :))

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Die stok van paardenhandelaren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:03

Wat een gemopper over een stok. Ik loop al sinds ik 19 ben met een stok over de markt. En als iemand Met een stok wil rondlopen moet diegene dat mooi doen. Mooi toch dat iemand wil meedoen met de stokken traditie? Ik heb de mijne altijd bij op de markt. Ook als ik niks verkoop. Als er eentje trapt trapt die maar mooi tegen de stok ipv mijn been.

Be happy eat a snackkie

Mars

Berichten: 33215
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Die stok van paardenhandelaren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:05

Prachtige stok TS!
En misschien als het marktseizoen ten einde is kun je hem achter de deur zetten? Of naast de eierstokken maar dat loopt wellicht wat lastig :P

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

c_alsemgeest

Berichten: 20529
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:07

Ik begrijp het fenomeen wel... zo'n stok is toch een flinke verlenging van je eigenwaarde.
Ik moest trouwens wel meteen aan mijn grote vriend denken en met jouw uitleg van het magische stok-effect begrijp ik hem nog beter.
Afbeelding

Ik wil trouwens zo'n stok met meet-instrument hebben, heb ik me net bedacht...
Of ga ik dan ècht te ver?

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Hevonen

Berichten: 5579
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Die stok van paardenhandelaren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:36

Ik ben je 18 jaar geleden voor gegaan en heb op de Zuidlaardermarkt een echte stok(maat) gekocht. Wilde graag weten hoe groot mijn paard werd. Destijds werd er niet zo afkeurend naar gekeken, of misschien heb ik het gewoon niet gemerkt.

Mijn vader liep toen hij ouder werd ook met een stok. Hij gebruikte hem ook als hij bij een zebrapad stond te wachten. Eerst ging de stok horizontaal over het pad en dan kwam hij. Het hielp fantastisch om alle auto's meteen te laten stoppen!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Brainless

Berichten: 29656
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Die stok van paardenhandelaren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:47

Ik heb anders nooit negatieve reacties gehad omdat ik een stok had als (jonge) vrouw.
Ook met handje klap was het geen probleem.

Wel moet je aardig wat eelt op je handen hebben; want dat handje klap gaat niet altijd zachtjes :+

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Die stok van paardenhandelaren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:05

Wat een geweldig topic _O-

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Die stok van paardenhandelaren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:19

Ow, wat geweldig geschreven dit!

Palmboom95

Berichten: 426
Geregistreerd: 02-07-11

Re: Die stok van paardenhandelaren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 15:36

Hahaha oh god.. Dat tweede stuk maakt het nog mooier!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers