Die stok van paardenhandelaren...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Die stok van paardenhandelaren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 16:54

wat is dat nou eigenlijk?

Ik ben gister gezellig met een vriendin op de zuidlaardermarkt geweest en zoals iedere keer loopt iedere handelaar wel met zo'n stok. Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht, het hoort er gewoon bij. Maar er was ook een aardig mannetje die ze verkocht dus voor de grap, en ook omdat ik het best een mooie stok vond, heb ik er eentje gekocht.
Nou dat werd niet gewaardeerd! :')

Ik heb ze niet geteld maar ik heb iedere 50 meter wel een lelijke blik gezien. Mannetjes op leeftijd die ineens allemaal stil werden als ik langskwam en me aankeken alsof ik zojuist een drol in hun biertje had gedraaid -:(- :P
Ze hadden geen probleem met oogcontact dus ik kan er heel zeker van zijn dat die blikken voor mij bedoeld waren en niet voor hun vervelende schoonmoeder die toevallig achter me stond :j

Met mijn 29 jaartjes scheelde ik natuurlijk wel wat in leeftijd met de meeste handelaren, maar dat leek ze niet zoveel uit te maken bij de jonge kerels die naast ze stonden, zou het dan toch aan (het bestaan van) de voorgevel hebben gelegen? :D een vrouw met een stok!? het moet niet gekker worden! wat krijgen we hierna, eigen ideeën... stemrecht...de eis om de bril naar beneden te doen!!!?

Zoals je merkt konden mijn vriendin en ik er wel om lachen en hebben wij heerlijk gewandeld over alle teentjes waar we op getrapt hebben ~~}> en ik moet toegeven, je voelt je ineens een stuk belangrijker met zo'n stok. Het is ook erg leuk om naar van alles en nog wat te gaan wijzen. Echt een aanrader zo'n stok.

Toch ben ik wel benieuwd naar de betekenis van zo'n stok. Want voor je het weet heb ik tóch een ernstige misstap begaan en hoor je zo'n stok helemaal niet te kopen, maar te verdienen. Net zoals je brief voor zekere tovenaarsopleidingen, maar dan op latere leeftijd. Zo'n beste man zit nietsvermoedend een krant te lezen en ineens wordt er een heel bizar pakketje de brievenbus door gestouwd. Gefeliciteerd staat er. U bent nu paardenhandelaar...s-leerling. Als u de komende paar jaar aan onderwijs overleefd mag u zich met recht Handelaar noemen . Tja dan snap ik de ergernis wel := _O-

Dus ik hoop dat iemand daar wat meer over kan vertellen. Dan zorg ik dat ik contact opneem met de desbetreffende Stokwarts (of Zwijnstok aangezien we in Nederland zijn ;) ) en even een cursusje volg.
Laat ik volgend jaar netjes zien dat ik zowel m'n theorie als m'n praktijk in Rondlopen-met-een-stok-over-een-paardenmarkt-als-vrouw heb gehaald. Netjes verdiend.

Dan kan er niet zoveel meer zijn om zure bekken over te trekken, toch? :o

Nieuw leven in Groningen! :)


abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 17:33

Blij te horen dat ik met een stok ook positieve reacties kan losweken! :D

Mijn stok is gewoon een stok, geen verborgen compartimenten of geheimzinnige tekens of mysterieuze symbolen waar Dan Brown een nieuw boek over kan schrijven. Maar hij wijst wel lekker. En ik kan nu vanaf een afstandje mijn vriend een por geven om de tvzender te veranderen naar niet-voetbal, Da's ook best leuk. O:)

Afbeelding

Dit is de onruststoker. Geen speciale tierlantijntjes, maar ik hou ook zo van hem hoor. Zo gaat dat in een relatie, je neemt elkaar zoals de ander is. We zijn samen erg gelukkig :j

Nieuw leven in Groningen! :)


abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 17:54

StalNollie schreef:
Idd een stokmaat

Maar denk niet dat bij die erin zit want voor de gein even kopen, die krengen zijn onwijs duur als er een meetstaaf inzit
Een stok zonder meetlint is niet zo prijzig

En wat schrijf je onwijs makkelijk en leuk!



Het is eigenlijk ook heel logisch dat men de 'maat' in de stok heeft verstopt. Zo heb je er nog wat aan buiten de paarden. Anders gaat zo'n fragiel instrument natuurlijk meteen stuk als je het ongeoorloofd gebruikt. Ik heb zelf ook vaak naar diverse huishoudelijke apparaten gekeken en gedacht wat zou het toch handig zijn keukenweegschaal, als je niet direct kapot zou zijn als ik je als vleeshamer kon gebruiken. Of jij electrische zoutmolen die ik eerst maar een stom kitsch cadeautje vond van m'n moeder maar waar ik nu bij zweer, hoe veel fijner zou mijn leven worden als jij een betrouwbare pannenlap was. Maar ja zo is het leven dacht ik altijd. Ik zie nu dat die boertjes hun tijd ver vooruit waren en Paarden Meten hebben kunnen verenigen met Iets Heel Hard Meppen.*
Ik zal de rijke geschiedenis respecteren. Met een beetje ducttape en een rolmaatje kom ik een heel eind. :j

* Iets Heel Hard Meppen wordt in mijn ogen overschaduwd door Naar Heel Veel Dingen Kunnen Wijzen en in mindere mate door Er Interessant Uitzien Als je Nonchalant Leunt

Nieuw leven in Groningen! :)

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Re: Die stok van paardenhandelaren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 17:56

En iedereen heel erg bedankt voor de lieve complimentjes :)

Nieuw leven in Groningen! :)

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 18:03

emilyslaluna schreef:
TS, wat heb je toch een geweldige humor! Hoe verzin je het? _O-


Ik ga de schuld geven aan drie nachten slaapgebrek en een goed glas wijn :Y)

Nieuw leven in Groningen! :)

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 18:08

StalNollie schreef:
En de stok!



Dat is waar. Mijn muze, mijn inspiratie, mijn doorn in het oog van chagrijnige oude mannen. Mijn stok <3

Nieuw leven in Groningen! :)

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 21:09

De stok roept hevige emoties op. Het blijkt dat Stokwarts er wat verouderde integratie filosofieën op na houdt. Wijzen, geen wijven! Meppen, geen memmen! Stokken, geen stoten!

Maar ik snap het helemaal. De stok is niet zomaar iets. Met de stok voel je je machtig. Met de stok voel je je bijzonder. Met de stok voel ik me belangrijk, verheven boven de stokloze massa kijk ik de leden van de onderwijsraad aan. Ik snap het fluister ik Ik voel het ook
Maar er wordt afkeurend gekeken. Hoe kan ik zo naïef zijn? Het naar dingen wijzen en op je stok leunen is alleen weggelegd voor degenen die de volledige geschiedenis kennen. Misschien als ik ook op wat paardenbillen had gemept, of wild met mijn stok had gezwaaid als een paard schrok, maar nee. Ik had ook het fatsoen niet om om 8 uur s'ochtends al 5 bier op te hebben en mocht iemand mij willen aanspreken, dan was ik gewoon te vinden. Schandelijk. En dan ook nog eens een vrouw Schaamteloos!

Ik had natuurlijk bij de openbaar stokkenverkoper die openbaar stokken verkocht moeten vragen of ik zijn openbare stokken wel openbaar mocht kopen. Wellicht had de beste man, die mij aanspoorde de mooiste stok uit te zoeken en enthousiast vroeg of mijn vriendin ook een stok wilde, mij dan kunnen vertellen dat ik die stok helemaal niet mocht hebben. Ik heb al eierstokken.

Maar je hebt gelijk, het hebben van een stok zodat je dikke drukke paardenbillen van je af kan duwen mocht dat nodig zijn is een privilege dat je niet aan zomaar iedereen kan toevertrouwen. En als je geen stok hebt in een wereld waar iedereen elkaar kent, hoe weet je dan wie de echte handelaar is? En net als 4 mei had ik kunnen weten dat het enorm beledigend zou zijn als ik zomaar een stok had. Ik heb waarschijnlijk de weken aan reclames voorafgaand aan de stokverkoop, posters en radioberichten van overheidsinstanties gemist, maar ik heb er vast overheen gekeken.

Maar ik ben blij dat jij, Wildgirl, de lef hebt om oude tradities te breken en gewoon een stok vast te houden. En dan ook nog eens als vrouw.

Het doet me allemaal denken aan mijn eigen opa. Achteraf gezien een radicaal figuur. Hij had ook een stok. Voor paardenbillen, dingen aanwijzen, en lopen. Ik liep daar als klein meisje vaak mee door het huis, met dat magische zwaard. Ja, ik en die slang-die-net-deed-alsof-ie-een-stok-was hebben heel wat meegemaakt. Mijn opa nam zijn tovenaarsstaf gelukkig niet heel serieus, anders was het alleen maar een stok geweest. En een gewone stok is niet voor iedereen weggelegd.

Nieuw leven in Groningen! :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: janneke584, Marjo84 en 35 bezoekers