Wat moet ik met mijn paard?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Wat moet ik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 07:21

Lieve Bokkers,

Ik loop al een tijdje met een gedachte rond over mijn huidige paard, en na een heerlijke buitenrit met een paard van een stalgenootje gisteren knapte er iets en heb ik het ook tegen mijn ouders en vrienden uitgesproken.

Februari 2017 kocht een een engelsvolbloed merrie genaamd Bo. Opzoek naar een dressuurpaard maar dit lieve koppie kon ik gewoon niet weerstaan. Ik kwam dus thuis met een magere, vol onder de wormen, 10 jarige merrie uit engeland. Zij is daar geboren en heeft daar verschillende wedstrijden gelopen ( gallopkoersen ). Voor de rest is er niet zo veel mee gedaan. Vlak na dat ik haar kocht is ze gevallen in de wei en hebben we een tijd niet kunnen rijden door haar “gekneusde enkel”, hier kon je het mee vergelijken volgens de dierenarts. Oktober 2017 zijn we verhuisd naar een andere stalling en zijn we pas echt begonnen met trainen. We hebben een enorme vooruit gang gemaakt, ze kon niet eens een langezijde normaal stappen, en nu is ze redelijk te rijden. Sindsdien komt ook haar ware aard naar boven; een ontzettende lieve merrie met een klein gouden hartje, maar oooo zo veel energie en een lekkere eigen mening.

Zo veel geprobeerd, zo veel gedaan, maar ik begin nu langzaam aan het plezier te verliezen. Ik heb haar gekocht voor mijn ontspanning, lekker samen erop uit en een rondje in de bak.
Maar....
Ben ik een tijdje niet naar buiten geweest? Zoooo veel energie enthousiasme dat het voor mij niet meer relaxed is, terwijl dat wel het doel was.
Rondje in de bak? Elke keer als ik haar goed wil rijden ben je een uur lang super intensief bezig, want mijn meisje wil uitdaging, lopen, nieuwe dingen leren, maar heeft daar naast ook een heeeerlijke eigen mening. Ondertussen vertoont ze wel ontzettend veel potentie voor hoger werk.
Een rustig rondje is er dus niet bij...

Bo is niet het paard waar ik zo maar iemand op kan zetten, die heel veel aandacht verdient & het liefst elke dag uren op pad gaat.

Begin dit jaar ben ik begonnen met een HBO opleiding, super leuk maar ook ontzettend veel en zwaar. Hierdoor heb ik mijn ontspanning meer nodig dan ooit.


Het is mijn lieve meisje, heb nog nooit een paard gezien zo’n puur hartje, maar ik weet even niet meer wat ik er mee moet....


Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Wat moet ik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 08:09

@Elisa2, het is niet dat ik persee altijd een rustig rondje wil rijden, vind het fanatiek trainen zeker leuk, maar op het moment is het 'alleen maar' dat. Toen ze moest herstellen van haar blessure mocht ik alleen maar lange stukken op het harde rechtuit, heb haar toen dagelijks aan de hand mee naar buiten genomen ( was en is nog steeds braaf, nu alleen dus energieker ) en later onder het zadel. Ze is hartstikke verkeersmak. Dit gaf toen geen problemen, maar ze was hier duidelijk nog verzwakt en het was dus een dagelijks klein rondje in stap.

Toen we begonnen met trainen op de nieuwe stal, vanaf de basis. Dit ging allemaal redelijk goed, elke week priveles en gingen redelijk snel vooruit. Nu staat het een beetje stil, kom niet meer echt voorruit.

note : Vanaf de nieuwe stalling is ze pas echt gaan groeien en ontwikkelen, omdat het management op de oude stalling erg slecht was ( oa bermgras, onvoldoende voer ).


liespower94: Makkelijk. mijn kleine zusje kan haar in en uit de wei halen. poetsen wassen zadelen allemaal geen probleem.

Amanda: Ze staat van ongeveer 0900 tot 1900 buiten in een gemengde kudde, heeft hier ook echt een maatje. szomers op het gras, winters de hele dag beschikking over hooi. verder krijgt ze savond ook onbeperkt hooi, een handje suikervrije ponybrok met een beetje lijnzaadolie en een handje luzerne.

J_emma; dat zou ook nog kunnen, maar denk dat dat heel lastig wordt om te vinden

c_alsemgeest: Bijrijder is inderdaad ook nog een goede, maar denk dat dat heel lastig is om een goede combi te vinden. Ik rijd haar op het moment ongeveer 2/3x in de week en longeer daarnaast ook nog 1/2x.

Kelly1992: Dat is het ook wel hoor, denk dat ze endurance zeker leuk zou vinden! zijn er ruiters die dat doen ja?

Iriscope: Ze komt ongeveer een uur of 9 minimaal buiten, meestal langer. zo goed als onbeperkt hooi, handje pony brok met luzerne en olie.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 09:07

GDG schreef:
Lisa_WB schreef:
Amanda: Ze staat van ongeveer 0900 tot 1900 buiten in een gemengde kudde, heeft hier ook echt een maatje. szomers op het gras, winters de hele dag beschikking over hooi. verder krijgt ze savond ook onbeperkt hooi, een handje suikervrije ponybrok met een beetje lijnzaadolie en een handje luzerne.

Dat klinkt op zich als een mooie basis (staat ze nu nog steeds tot 19u buiten en straks in de winter ook?) en veel paarden doen het daar goed op. Voor mijn eigen merrie was het echter (lang) niet genoeg, zij is pas echt tot rust gekomen sinds ze niet meer opgesloten staat in een stal. Voor ieder paard is het anders, maar mocht je nog niet de knoop doorgehakt hebben om je paard te verkopen dan zou ik kijken hoe ze het doet op 24/7 in de kudde (uiteraard wel op een plek die geschikt is, dus altijd droog kunnen staan (voeten en lijf) en droog kunnen liggen, stabiele kudde, niet teveel paarden op een beperkte ruimte en goed ruwvoer ter beschikking).



Ze hebben szomers regelmatig tot een uur of 23u buiten gestaan. Ze staan minimaal tot 19u buiten, ook in de winter. Haar oude stalling was 24/7 buiten, had toen ontzettend veel moeite om haar op gewicht te krijgen, en hier werd ze naar mijn gevoel niet veel gelukkiger van.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 09:13

steefvicky schreef:
Wat gaat er precies niet naar je zin op buitenrit?


Ze is extreem enthousiast, en op open lange stukken komt het renpaard verleden omhoog en wil ze het liefst helemaal gaan. Ze is dan ook niet tevreden met de kleine stukken die we kunnen draven en galopperen ( helaas niet het goede bos / ruimte daarvoor ). Hierdoor gaat ze zich frustreren wat er uit komt als een soort galop op de plaats. Normaal in de bak als ze zich heeft kan ik haar dr redelijk doorheen rijden, maar buiten gaat dat haast niet. Ik heb ook helaas niet de mogelijkheid om wekelijks/meerdere keren per week met haar buiten te rijden

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 09:39

rien10 schreef:
Lisa_WB schreef:
Februari 2017 kocht een een engelsvolbloed merrie genaamd Bo. Opzoek naar een dressuurpaard maar dit lieve koppie kon ik gewoon niet weerstaan. Ik kwam dus thuis met een magere, vol onder de wormen, 10 jarige merrie uit engeland. Zij is daar geboren en heeft daar verschillende wedstrijden gelopen ( gallopkoersen ). Voor de rest is er niet zo veel mee gedaan. .


Even in je quote geknipt.
Je moet met je paard......... je moet wat met jezelf. Allereerst realiseren dat je NIET het paard gekocht hebt wat je zocht. Je zocht een dressuurpaard en kwam thuis met een lief koppie waar het lichaam van een niet dressuur geschoold engels volbloed aan vast zat.

Je kan nu twee dingen doen. Je eigen dressuur ambitie bijstellen en ten gunste van dit dier gaan "werken" of dit dier verkopen en een, voor jouw doel, geschikter paard kopen.


Mijn dressuur ambities ( en dan bedoel ik wedstrijdgericht ) heb ik na 2 weken al laten gaan :)
Wat ik nu zou willen bereiken is een ongeveer een B niveau, ik ben met dit paard sowieso niet van plan om te gaan starten.

@Kelly1992: haar conditie is goed, ze is niet snel buitenadem. aan een ovaalbaan heb ik inderdaad ook gedacht, omdat ik haar dan wel in een gecontroleerde omgeving zou kunnen laten rennen. Helaas zit er geen in de buurt. Ik vind het in principe niet erg als ze druk of voorwaarts is, maar wel controleerbaar. Ze kan zich zelf zo druk maken dat ze ongeveer zijwaarts over het fietspad gaat en daar niet op andere mensen let.

@Rizette: Ik heb mezelf als zo veel mogelijk aangepast naar dit paard als ik kan, en mocht er nu nog een andere mogelijk oplossing uit komt zou ik dat zeker voor haar doen. Maar de seconden dat ik merk dat mijn paard niet meer gelukkig bij mij is, ga ik sowieso opzoek naar een beter huisje voor haar

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 09:52

Peetstap schreef:
J_emma schreef:
Een goede stevige bijrijder zoeken die haar ook een paar dagen in de week aan het werk zet, zodat ze haar energie kwijt kan en dat minder alleen op jou neerkomt?


Ga ik in mee, als je paard tenminste wilt behouden voorlopig en niet wilt verkopen.
Zijn best wel fijne bijrijders te vinden die het aktieve geweldig vinden en es stevig met haar aan het werk willen.
en als jij haar dag erop oppakt zijn ze vaak veel rustiger in koppie en lijf.


Ik wil eerst alles proberen, verkopen voor mij echt de allerlaatste optie. Ik ga het even overleggen, maar ga denk ik vandaag of morgen al een oproepje plaatsen :)

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 11:58

@GDG


Ligt natuurlijk niet alleen aan 24/7 buiten hoor, heb mijn oude paard altijd zo gehouden. Helaas nu niks meer in de buurt want aan de eisen voldoet :)

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 12:49

Djali: bedankt voor je reactie, wat je zegt is zeker waar. Misschien is het ook wel even een fase waarin ik zelf 'vroeger' erg mis een daardoor ook geen vooruit gang meer zie. Wat het gevolg hier van ook is, ik ga nu niet 123 beslissen om haar te verkopen. Ze staat niet in de weg en het is en blijft een geweldig paard.

Temeraire: Bo is ontzettend werkwillig, en dat is natuurlijk wel heel erg fijn. Verder is ze in de omgang heel braaf en gewoon erg lief. Kan je niet precies vertellen waarom ik haar gekocht heb, maar bij andere paarden die perfect aan de eisen voldeden had ik toch niet zo'n gevoel als ik bij haar had. Bedankt!

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 13:14

tamary schreef:
Lisa_WB schreef:
Ze komt ongeveer een uur of 9 minimaal buiten, meestal langer. zo goed als onbeperkt hooi, handje pony brok met luzerne en olie.

Nog afgezien van de eigenschap van willen lopen die nogal essentieel is in een renpaard, zal de jouwe niet de eerste zijn die hyper de stuiter wordt van een tekort aan vit./min. dat handje brok geeft misschien zat energie maar niet genoeg vitamines en het resultaat kan zeker een flinke factor zijn in het drammen en willen blijven lopen. Voer eens een zak/emmer pavo vital leeg (100gram/dag) en kijk eens of er dan verbetering is.


Bedankt voor je tip; die had ik nog niet eerder gehoord. Ik snap dat die eigenschap sterk aanwezig, ik ben me er van bewust dat die er ook altijd zal blijven, maar het gaat om het gedrag er om heen :)

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 14:36

@Amanda:

Hier had ik werkelijk nog nooit van gehoord, dat een vitamine tekort dit kan veroorzaken. Ze heeft en tijdje op Pavo Nerv control (?) gestaan maar hier reageerde ze niet op, toen op sportsupport, dat voeren ze hier op stal maar hier zaten helaas heel veel suikers in. Ik ga me er even in verdiepen, ook in het magnesium. Bedankt!!!

@liespower94: ze is wel omgeschoold, maar daar wisten de vorige eigenaren me verder niet veel over te vertellen. Ze associeert het niet met racen, daar waren we vrij snel achter. Enige wat je wel merkt buiten is dat ze absoluut niet ingehaald wil worden in galop, komt er een paard dichtbij veranderd ze zelf van spoor.

Wat me wel opgevallen is de laatste tijd is dat ze los minder explosief is. Eerst was het zodra ik haar los liet in de bak meteen rennen bokken en springen, en dat is nu helemaal niet meer. Dat deed ze eerst ook wel eens aan de longe, maar nu niet meer

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 14:45

Whupp schreef:
Hoe zit je paard lichamelijk in elkaar? Ik heb zelf wel eens paarden voorbij zien komen die alleen maar hard gaan omdat ze niet anders kunnen (vanwege stijfheid of scheefheid) of kennen en zelf nooit hebben leren ontspannen onder het zadel. Vaak zit de oplossing in zo'n paard niet heel vaak voluit laten rennen, maar juist leren hun lichaam te gaan gebruiken en zorgen voor zwaardere oefeningen. De methode die ik zelf aanhoud is rechtrichten en klassieke rijkunst.

Zo heb ik een tijdje een paard getraind die constant onder je uitliep en constant harder wilde, er zat simpelweg geen rem op. Met dit paard veel geoefend met de verticale balans, buiging, schouderbinnenwaarts etc. Uiteindelijk is dit een ontzettend fijn buitenrijpaard geworden en kan hij zijn energie nu kwijt door even flink te verzamelen en dan weer te strekken.


Paard is lichamelijk helemaal OK. regelmatig komt de fysio en heb een tijdje geleden ook een cranio sacraal erbij gehad. Ze had met buigen in het begin heel veel moeite, vond ze echt heel erg lastig. Gelukkig gaat dat nu steeds beter. Wat ik meestal doe als ze in draf al heel hard wil gaan en lastig begint te worden, ga ik juist de wat moeilijkere oefeningen rijden waar ze dus echt nog over na het denken, dat helpt vaak goed

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Wat moet ik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 10:35

@ Whupp & Jet: ik probeer zelf zo relaxed mogelijk te zitten. Benen lang, rug recht, schouders naar achter. Ik geef haar ruimte met de teugels, probeer zo weinig mogelijk aan haar mond te zitten. Bedankt voor de goede tips & hulp, hier kan ik wat mee!!

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 15:23

Avalanche81: ik ben me momenteel aan het verdiepen in wat ik het beste kan gaan voeren, zal de care4life ook eens bekijken :)

Topic in mijn onderschrift is inmiddels bijna een jaar oud, ik kocht haar in februari en daarna alleen maar pech gehad dus helaas was ze toen inderdaad erg onbespiert. Ondertussen is het een bonk spier, ik heb oktober vorig jaar een dressuurzadel aangeschaft, en 2 maanden terug heb ik die ingeruild tegen een nieuw springzadel omdat ze zo goed gegroeid was dat de boom daarvan niet meer paste. Zal eens kijken of ik een goede foto van nu heb.
Ondertussen rijd ik niet meer bitloos maar met een dubbelgebreken kneveltrens. Ik kreeg inderdaad als tip een ongebroken bit, maar na meerdere soorten geprobeerd te hebben bleek het dat niet te zijn. Ik rijd sowieso niet met constant been, ik hoef mijn kuitspier maar aan te spannen en ze versnelt al. Spanning afvloeien gaat inderdaad in de bak heel snel, op buitenrit raakt ze dat moeilijk kwijt. Ik ga me eens inlezen in centered riding, thanks!

@_Bianca: bedankt!

@Apple: ik ga heb me aangemeld in de Endurance groep op FB en ga daar een oproepje plaatsen! Mevrouw heeft helaas wel een luxe probleempje; laden op een -grote- vrachtwagen is geen probleem, de klep van een trailer is daarintegen dood eng :') Hier wordt aangewerkt! Dan is een keer naar een goed bos of naar het strand zeker een goed idee

@Ilse123, voor het eerste deel zie het antwoord voor Apple :). Bedankt voor de tips! Dat verhaal over dat lange brede pad ken ik, 1x gedaan en daarna nooit meer, ze worden inderdaad niet moe :') :')


Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Wat moet ik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 07:16

Avalanche, bedankt ga ik zeker doen, even wat fotos zoeken!

Westernway, ik twijfel of dat het is, heb wel eens gehad dat Ik zelf ziek was of tentamen week had, dat ze 2 weken zo goed als stil stond en daar werd ze niet rustiger van

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 07:27

littleroosie schreef:
Spring je ook met haar?


Onder het zadel niet, ze heeft al wel een aantal keer vrij gesprongen :)

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Wat moet ik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 16:39

Bedankt voor de uitleg! Heb via PB nog wat tips gekregen, ga morgen weer rijden en het dan uit proberen :)

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Wat moet ik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-18 16:24

Vanmiddag weer gereden, een bonk energie maaaar door de tips al wel beter te rijden.
Moe maar voldaan na de training :)
Afbeelding

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-18 16:33

Kelly1992 schreef:
Fijn!!

Geheel ontopic maar welk zadel heb je erop liggen?


Een tekna springzadel, de S-line volgens mij :)
Hier een betere foto


Afbeelding

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Wat moet ik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 07:55

Even een happy moment: gisteren met losse teugel kunnen rijden draven ( echt de eerste keer dat dit zo ging ) *\%/*

Natuurlijk wel een paar 'explosieve' stukjes ertussen, maar op die momenten focuste ik extra op mn zit en ademhaling en was ze er zo weer doorheen :)

Kleine update van de afgelopen dagen: Ze is compleet van de brok af, ze krijgt nu een halve schep Pianisimo met een klein beetje magnesium en een beetje vitamine supplement. Ook heb ik een ander bit geprobeerd, nog steeds dubbel gebroken maar met een plat tussen stukje ipv een dikke.

Ik wil natuurlijk niet te vroeg juichen, maar het ziet er al een stuk beter uit!

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Wat moet ik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 09:15

Mavantos: ja, voor nu wel, en het bit dan. Ben wel benieuwd of dit een “goede dag” was of dat het echt zo daarzet. Heb eergisteren flink gelongeerd en heeft ze daarna nog even mogen “spelen”, maar deed dit wel vaker dus denk niet dat het daar in zit.

Vrijdag komt er een kennis op Bo rijden, hij rijd erg goed en heeft zelf ook meerdere moeilijke paarden gehad. Ben erg benieuwd wat hij er van vindt :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arjette15, BranwenGC, estell__, Laibadji, Larissajulia, MaanNaam, MairiMacBran, Mark0919, mooney, Poldermenner en 53 bezoekers