Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 08:30

Knap dier Moniek!

Hier iemand ervaring met een bitfitter? Heb altijd met een dubbelgebroken watertrens gereden maar de buitenkant van de mond gaat toch steeds een beetje stuk door de ringen. Heb van vriendin Myler bit te leen gehad maar dat is het niet helemaal. Wil bus/D-trens halen maar er is echt zoveel keuze in materiaal, vorm en dikte dat een bitfitter mij wel handig leek om verschillende bitten te proberen zonder zelf een heel arsenaal aan bitten aan te schaffen/te testen. Maar hoor wisselende verhalen (zin/onzin).

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:23

Ik heb er geen ervaring mee maar ook nog maar weinig gedoe met bitten gehad.

Mijn eerste stap is om diverse typen bitten te proberen uit het goedkopere segment. Verschillende ringen en bitstukken. Die kun je vaak voor ca 20 euro nieuw of op marktplaats kopen. Voordeel is dat je dan wat langer kunt proberen en ook nog eens terug kunt naar een bepaald type om te vergelijken.
Pas als ik daar echt niet uitkom zou ik naar een bitfitter gaan.
Want dat uitproberen zou ik echt wel een nadeel vinden. Al nemen ze alle tijd van de wereld, een week proberen kun je dan toch niet.

Ik heb mede daardoor nog een aardig assortiment liggen (wat ik nog steeds ene keer op marktplaats moet zetten) van ongebroken tot dubbelgebroken.

heeft dochorse niet een uitprobeer service voor verschillende duurdere bitten?
Edit: https://www.dochorse.nl/test-center.html

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 18:51

Ik vind het lastig om bit te bestellen omdat paard eigenlijk tussen 2 maten in zit. De watertrens 13,5 was erg ruim maar de Myler 13,5 paste perfect. Ik ga morgen nog een keer naar de winkel om simpele bustrens te halen. Wie weet is dat meteen goed, anders kan ik altijd nog fitter laten komen.

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 20:19

Dat doe je goed Bianca, voor Hudson had ik ook eerst een goedkope simpele bustrens van BR dubbelgebroken 18 mm , toen hij daar fijn op liep heb ik van sprenger een simpele bustrens dubbelgebroken 18 mm besteld wat een rib uit mn lijf was aangezien ze niet meer in de winkel lagen .. maar daar liep hij wel het fijnste op .... maar dus ook eerst een goedkope geprobeerd .

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:48

biancaaaa schreef:
Knap dier Moniek!

Hier iemand ervaring met een bitfitter? Heb altijd met een dubbelgebroken watertrens gereden maar de buitenkant van de mond gaat toch steeds een beetje stuk door de ringen. Heb van vriendin Myler bit te leen gehad maar dat is het niet helemaal. Wil bus/D-trens halen maar er is echt zoveel keuze in materiaal, vorm en dikte dat een bitfitter mij wel handig leek om verschillende bitten te proberen zonder zelf een heel arsenaal aan bitten aan te schaffen/te testen. Maar hoor wisselende verhalen (zin/onzin).


Wij hebben voor History een KK Ultra Dynamic Sensogan dubbelgebreken bus/D trens. Er fijn bit.

Met bitfitters heb ik weinig ervaring. Ik heb gemerkt dat er ook veel "kaf onder het koren" is qua bitfitters. Let op dat ze niet aan een bepaald merk zijn verbonden. Dat zijn er namelijk veel wel.
Ik vind dat je heel goed zelf kunt doen met een beetje goed nadenken en kennis van de paardenmond. Bij Pas de Deux (webwinkel) kun je een aantal duurdere bitten ook gewoon uitproberen. Dus even navragen welke dat zijn.
Onderstaand een goede uitleg hoe je kunt beoordelen of een bit passend is. Met deze kennis kom je een heel eind en is ook handig om te beoordelen hoe goed de bitfitter zijn werk doet als je er toch een laat komen. https://www.paul-versluis.nl/downloads/Bitten.pdf
Laatst bijgewerkt door Babootje op 30-09-18 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:49

Babootje schreef:
Het is een 3 jarige vosse merrie uit Vivaldi x Ferro. Stm 164l. Dragend van Taminiau.
Volgende week wordt ze gekeurd.
https://vimeo.com/288864702


De merrie is goedgekeurd. We hebben inmiddels ook een stal gevonden. Was even een puzzel.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:54

We hebben voor History ook eerst een ander bit gehad trouwens, Een Trust enkelgebreken locked bit. Door het locked systeem kan het niet scharen. Dit is ook een fijn en voor jonge paarden vooral duidelijk bit. Toen alles qua gas rem en sturen er een beetje op zat zijn we overgestapt naar de KK Ultra,
Laatst bijgewerkt door Babootje op 30-09-18 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:55

Wat een aansprekend paard Moniek! Wanneer wordt deze gekeurd?

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:13

Morgen babootje , ben heel benieuwd... ik neem de trailer mee , als hij wordt goed gekeurd dan gaat hij gelijk mee :D

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:10


biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 08:35

Bedankt voor jullie tips! Heb in de opruiming 2 bitten kunnen kopen, gewone standaard bustrens van HH en een Myler level 1 (reed nu met 2). Hoop dat de bustrens gewoon prima bevalt, dan schaf ik weer een Sprenger aan.

Fijn dat paard is goedgekeurd Babootje, gefeliciteerd.

Succes vandaag met de keuring Moniek.

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 08:46

Dat heb je goed gedaan Bianca, hopelijk loopt hij fijn op 1 van de 2.

Dank je wel , om half 2 moet het gebeuren ;)

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 21:18

Wat een dag pff, maar hij is goed gekeurd en staat heerlijk in zn nieuwe stalletje :D
We hebben 2,5 uur op de vluchtstrook gestaan op de Afsluitdijk met een kapotte auto , gelukkig op de heen weg dus met een lege trailer. Nou uiteindelijk 3,5 uur gewacht vanaf moment stilstaan tot weer doorrijden met een vervangende auto .. daardoor de keuring gemist maar gelukkig goed gekeurd.
We rijden net weg met die auto richting de kliniek worden we weer aan de kant gezet door de politie , het draadje van de rem van de trailer had ik om de trekhaak gedaan omdat er geen oog zat ivm dat het een afneembare trekhaak was... nou hun ook even kijken en idd geen oog.. dus we mochten weer door gelukkig ... maar wat een stress zeg pff.. ben blij dat alles nu weer rustig is paard op stal en ik op de bank thuis helemaal gelukkig <3

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 23:17

OMG gelukkig met een lege trailer pfft. Fijn dat ie is goedgekeurd. Gefeliciteerd

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 23:41

Wat een dag Moniek....Maar gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!

Ik ging na een drukke werkdag nog even mijn 2,5 jarige uit de opfok halen, dat was ook een feestje := Is 8 km hiervandaan, maar toen thuis de klep open ging had hij halster af en hing nog net met zijn buik/achterbenen op de stang, de rest zat er al voor. Kon gelukkig de stang eronderweg krijgen bij zijn liezen en toen is hij los van de vrachtauto gekomen en de stal ingesprongen. Roldeur dicht en hij besloot gelukkig vrij snel een lege box in te wandelen. Schade aan paard lijkt beperkt, morgen maar even zien of ik hem in de box kan vangen en van wat dichterbij kan bekijken :+
Blij dat het nieuwe veulentje gister braver was onderweg, die heeft 2,5 uur keurig op de trailer gestaan/gelegen :+:

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 09:07

Mijn god Gomir wat een avontuur ook bij jou , gelukkig lijkt de schade mee te vallen .. maar weet precies wat er dan door je heen gaat , ik heb dat natuurlijk met Haydn gehad als veulen .

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 09:27

wat een avonturen moniek en gomir.
Moniek: lekker begin met je auto zo. Gelukkig zonder paard.
Gomir: hoop dat het meevalt.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:57

OOOO wat een toestand met die veulens Gomier!!

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:19

Vandaag gereden , hij was hier toch een stuk vlugger dan dat hij was tijdens het testrijden :D
Het opstappen was even een dingetje , hij vond en terecht het allemaal wat spannend dus iemand moest hem even vasthouden , voet in de beugel , omhoog , even blijven hangen en toen hij stil stond been erover... met rijden was hij super braaf <3
Daarna gelijk de smid geweest , iets ongeduldig maar ook dat geeft niet , elk geluidje is nieuw maar hij gedraagt zich echt keurig :j
Morgen mag hij lekker even uitrusten op het land :(:)

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 22:54

Fijn dat hij zich thuis ook gedraagt moniek! Toch altijd even wennen voor een paard, zeker voor die jonge dieren!

Ik kan mijn 2,5-jarige al aanraken en enigszins in de buurt komen, halster gaat komende dagen ook wel lukken met wat geduld. De veulens zijn dan echt al megamak, die vinden poetsen gezellig :D

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 07:23

Dat komt dat idd wel goed Gomir, wat ontzettend leuk van de veulens .. heerlijk als ze er zo van genieten .

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 08:16

Wat heerlijk om daar mee te pielen gomir. De 2,5 jarige niet al te veel schade opgelopen?

Moniek: Als je dat daar de eerste dag allemaal al mee kunt doen moet het wel een braaf paard zijn. toch?

Ik heb een prive greppel gegraven in mijn rijbak voor mijn beest. Hij oversprong zich bij de laatste cross training weer zo gruwelijk dat hij daarna niet meer durfde (en ik er bijna naast lag). Dus nu kunnen we iedere dag even aan de hand over die poel van dood en verderf springen tot hij doorheeft hoe het werkt......en dat het heel simpel is.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 09:06

Wat leuk weer al die verhalen van jullie jonge beesten!

Gefeliciteerd Moniek veel geluk en plezier met hem!

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 12:16

Jaaa de eerste bewegende beelden .. er moet natuurlijk nog een hoop verbeteren maar voor de eerste keer buiten vond ik hem super stoer .. en me zelf ook Hahaha de held die ik ben .

https://youtu.be/RKIwv38i8EI

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 12:20

Wat een fijne galop zit erop Moniek. Lijkt zo in de overgang naar draf ook veel talent voor verzamelen te hebben. Ben benieuwd wat daarvan gaat komen.