[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Monique1963

Berichten: 8562
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 17:25

Hoi allemaal, dank voor het lezen. Jammer dat het bij jullie regent, hier is het heerlijk nazomerweer!

Ja, John bedoelt het echt goed, maar ja, hij heeft geen geld en hij gaat toch dat ezeltje er voor Kabir bijnemen. Hij heeft een tuin van 2000m2, geen land, geen hooi, geen geld, hoe gaat dat worden vraag ik me dan af. Ik probeer te sturen waar ik kan en geef hem adressen voor het hooi, want hij ging het nu bij de boerenwinkel kopen, maar daar verkopen ze alleen hooi in plastic pakjes voor konijnen, hahahaa, en hij dacht dat dat wel een week mee kon. Hij heeft gewoon humor die man. En inderdaad denk ik dat hij moedig is uit onwetendheid. De spijker op de kop!

En de recycling, tja, je moet er maar een mooie draai aangeven wat die mensen daar uitvreten. Het haalt de buurt wel omlaag, zacht uitgedrukt.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:49

Ezel is slechte combi met paard (ander dialect en longworm en ezeltjes zijn niet waterdicht).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Monique1963

Berichten: 8562
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 18:01

Yep I know. Ook qua hoefziekten kan er van alles gebeuren. Maar het kan ook helemaal goed gaan. En john gaat het ezeltje redden, daar kan ik hem niet vanaf brengen. Het is net afgespeend en staat nog bij de hengst en de merrie. De hengst wil haar verkrachten en de merrie is verschrikkelijk jaloers en bijt het veulen. Toen hadden de eigenaren besloten dat ze het veulen dan maar gingen laten inslapen. En John trapt erin. Uiteraard zouden die mensen dat nooit doen, maar goed. Hij heeft er wat geld voor gegeven en binnenkort komt het diertje naar hem toe.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:36

tamary schreef:
Ezel is slechte combi met paard (ander dialect en longworm en ezeltjes zijn niet waterdicht).

Ik geloof het graag, maar hier in de omgeving zie je het heel veel. Wat bedoel je met "ezeltjes zijn niet waterdicht"
John is volgens mij een lieve man een echte goeierd.

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:54

Vacht stoot geen water af zoals een paardenvacht dat wel doet. Ezeltjes zijn woestijndieren, die 2-3 buien van misschien 5 min. per jaar bij +25 zijn daar geen probleem. Geiten hebben een vergelijkbaar probleem.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Monique1963

Berichten: 8562
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 18:56

Hi pIen, Ezeltjes kunnen niet tegen in de regen staan. Een paard vindt het niet erg en kan er wel tegen. En hij is inderdaad een man met zijn hart op de goede plek.

Edit, Tamary was me voor. tnx.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

maras

Berichten: 2316
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:08

Pffff wat een doorzettingsvermogen heb jij zeg, zowel met Callas als met Xerox maar wat zijn zij bofferds dat ze bij jou mogen wonen!

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:41

Weer wat geleerd. Bedankt, wist ik echt niet.!

Monique1963

Berichten: 8562
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 21:53

Het blijft een leerzaam topic, Pien, ook voor mij!

En Maras, soms is het doorzetten, soms doorbijten, maar het laatste halfjaar is het gewoon doorgaan en de naald slaat sterk door naar steeds vaker genieten met Callas.

Een paard hebben is net als een partner hebben. Je leert elkaars sterke en zwakke kanten kennen en je moet accepteren dat dat zo is, als je met elkaar door wilt gaan.
Een paard hebben is ook een relatie hebben waarin compromissen moeten worden gesloten.

Ik heb de afgelopen jaren geleerd en gezocht en ik denk dat we een heel eind op de goede weg zijn. We zijn er nog steeds niet helemaal, maar het respect van beide kanten is enorm gegroeid. Callas respecteert mij veel meer en ik respecteer haar meer in haar angsten, want voor de rest doet ze het toch maar mooi voor mij, ondanks dat ze dingen gewoon echt eng vindt.

Dus mijn vriend zei heel in het begin, je hebt gewoon een schrikpaard en daar moet je je bij neerleggen. Dat waren hele wijze woorden. Ik heb er denk ik te lang tegen gevochten dat ze zo is. (En dan bedoel ik niet de schriktrainingen enzo) maar in mijn hoofd wilde ik dat perfecte paardje wat mij beloofd was, en het was erg moeilijk de knop om te zetten.

Nu de laatste maanden (sinds ik haar maantop niet meer invlecht) het zo steeds beter gaat, kan ik de zon aan de horizon zien schijnen en daar wil ik naar toe. Ik heb nu meer een doel, omdat ik zie dat het iedere keer beter gaat, ondanks dat er van die dagen zoals vandaag tussen zitten, die ondanks haar hoge englevel toch ook wel weer hilarisch en leerzaam zijn.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.


freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 04:12

Mooi hè, dat het tij keren blijkbaar toch echt kan :)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

MaiNat

Berichten: 3471
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 06:01

Mooi geschreven! En net als de perfecte partner, bestaat het perfecte paard ook niet! Maar ik zeg altijd een paard moet me energie geven en niet onttrekken. Zo heb ik een Shetlander die een trauma voor de wagen heeft, te klein om mee te rijden, maar me elke dag zo blij maakt! Ik kijk dan naar de dingen die we wel kunnen! En gelukkig zijn dat ook een heleboel dingen, maar was zeker in het begin ook omschakelen ( van altijd rijden naar wandelen/ lange lijnen) dus herkenbaar!

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

boyca
Berichten: 1072
Geregistreerd: 14-12-11

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 06:52

Heerlijk genoten van je verhaal weer op de maandagochtend.
Een lekker begin van de dag.

ook al hoor je me niet veel, ik ben wel een trouwe volger en geniet van je verhalen.

Whupp

Berichten: 418
Geregistreerd: 02-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:41

Ik kwam een paar daagjes terug dit topic tegen en heb het inmiddels bijna helemaal doorgelezen en vind het heel herkenbaar! Gelukkig heb ik het allemaal iets minder heftig meegemaakt dan jij, heel knap hoe je na heftige situaties toch de energie en de kracht vind om door te gaan en niet om te geven :)

Ikzelf heb ook een tinker, inmiddels zo'n 5 jaar. Toen we haar net hadden, konden we er ook niet veel meer mee dan achter een ander paard aanhobbelen (net zoals jij eigenlijk deed tijdens het proefrijden). Bleek uiteindelijk ook een paard te zijn met iets meer karakter dan gepland. Ook zij is heel onzeker en ze moet je echt vertrouwen voordat je er mee op pad gaat. Ik denk dat dat er nooit meer echt uitgaat, komt zeer waarschijnlijk ook omdat ze in haar jeugd door onervaren ruiters gereden is. En oh wee als ze hengstig is, dan kan je haar maar beter gelijk laten staan want dan is het alsof je je paard van 5 jaar terug weer hebt... Staken, proberen om te draaien, schrikken.

Ik heb nog een tinkermerrie gereden die ook dat schrikkerige en onzekere had. Uiteindelijk die ook in het gareel gekregen, maar makkelijk was het niet. De eigenaresse had er zelf uiteindelijk toch te weinig ervaring voor, die kon er niets mee dus uiteindelijk is die helaas toch verkocht. Geen idee of het toeval is, maar de Lippizaner ruin die ik nu train is echt appeltje-eitje vergeleken met de twee tinkermerries :+

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:53

Het gaat echt goed he! Fijn om te lezen :). Samen rijden lijkt me ook heel leuk voor jullie.

Heeft ze al last van de herfst/winter bibbers :brr: ?

Monique1963

Berichten: 8562
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-18 12:08

En dat je dan midden in het bos rijdt en dan volschiet. Ja niet door jagers, maar gewoon emo. Omdat het zo fantastich gaat en ze zo braaf is en je dat nooit meer had durven hopen...

Dus @Free, het tij is niet 100% gekeerd, maar het gaat iedere keer beter en het is veel beter beheersbaar. De scherpe kantjes zijn er duidelijk af.

Whupp welkom in het topic, dapper om alles nog te gaan bijlezen. En jij hebt ook het nodige nog meegemaakt, zeg.

Leuk, Boyca, dat je nog steeds blijft volgen.

MaiNat, ja, het is een andere insteek, maar het geeft wel heel veel rust!

Sintara, winterbibbers zijn hier nog niet van toepassing, het is nog 27 graden!

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:09

Ooooh lekker! Ik ben jaloers..
Mijn verzorgpaard is al duidelijk weer wat frisser door het koudere weer. Jammer hoor, die relaxte ritjes zonder zadel vond ik wel lekker makkelijk. Hoofdstel om, dekje erop, opstappen en wegwezen!

Maar ik heb de eerste stresbokjes en wegschieters alweer uitgezeten zonder zadel, dus het wordt wel verstandig dat suffe ding er weer bij te pakken en fatsoenlijk op te zadelen en echt te gaan rijden enzo :o ..

joey2010

Berichten: 4345
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:10

Nou Mo ik vind dat je trots op jezelf en Callas mag zijn! Menige andere hadden haar in t begin al verkocht.
Jullie zijn beide van ver gekomen maar Callas begint steeds meer jou te vertrouwen en jij haar natuurlijk.

En ik weet er is niks zo fijn dan om samen met je paard erop uit te trekken en beide heel ontspannen te zijn.

Ik heb het geluk dat de mijne zo relax is en zich niet druk maakt om dingen.
En zelfs tot frustratie van mijn hond die heel vaak mee gaat!
De hond wil altijd dat hij wat sneller gaat lopen en probeert hem dan op te drijven..
Nou geen haar op zijn hoofd dat hij zich laat opjutten hoor :') . Heerlijk is dat.

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:12

Zo herkenbaar Mo dat emotionele als je bezig bent met de paardjes. Ik heb dat hier ook heel vaak. Heel fijn, dat Callas en jij steeds meer een setje vormen. Zo gaaf!

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:29

Idd een bijzonder mooi verhaal dit. Word ik heel blij van.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Diddykong

Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:13

Gelukkig ben je niet volgeschoten door jagers _O- Anders zouden wij hier allemaal emo lopen doen nu :))

En pas hoor, mijn ervaring is dat als ze een dagje zo ongelofelijk braaf zijn, ze je de volgende keer genadeloos terug pakken. Zo blijf je ehhhh scherp :+

Monique1963

Berichten: 8562
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-18 13:27

Sintara stoer zonder zadel, dat doe ik voorlopig nog maar niet. Tenzij ik een dekje met beugels zou hebben. Ik zit al haar jumps wel uit, maar ik heb er geen vertrouwen in dat ik dat zonder zadel ook zou kunnen.

Lijkt me inderdaad heerlijk Joey om zo'n ontzettend cool paard als jij te hebben. Klopt, ontspannen erop uit trekken is wat ik voor ogen had. hahaha. Ja een lange weg. Over 4 dagen heb ik haar 3 jaar. DRIE JAAR! Jemig. Ben je 3 jaar verder en ben je ongeveer op het punt waar vandaan je wilde starten drie jaar geleden.

Pien, ja, hahaha, lekkere emodozen zijn wij. Hoop dat ik de teambuilding door kan zetten.

Edit Avalanche ik had je opmerking gemist, ik was ook blij!

Diddykong, ik denk dat het bij Callas wel mee zal vallen. Het gedrag wat jij aanhaalt is meestal alleen als ze aan het draken zijn. Callas is oprecht bang voor de dingen waarvan ze schrikt.

Maar vandaag was een dag met heel gemengde gevoelens, maar eigenlijk heeft ze het super gedaan. Hebben jullie weer even?

Dat je dan zo'n half-autistische vriend hebt, die in zijn eigen wereldje verkeerd en ook heel erg zijn best doet om het terreinonderhoud goed te doen met o.a. een houtvoorraad aanleggen voor de winter. Snap ik allemaal uiteraard. Ik wil er ook warmpjes bijzitten van de winter. Maar dat je dan net je paard uit haar box haalt om te gaan rijden, dat je dat dan een half uur eerder tegen hem gezegd hebt en dat je vriend dat helemaal vergeten is en dan precies op dat moment met de auto de schuur in komt rijden op de poetsplaats en mij gewoon helemaal niet ziet staan. Ja zwart paard, hè. Dat ie dan zijn auto in de stal parkeert en mij blokkeert. Dat je paard dan helemaal geïrriteerd is, ik ook, en dat je vriend dan uitstapt en zich helemaal wild schrikt omdat wij voor zijn neus staan en hij ons niet gezien heeft. Ok, auto weer uit de stal.

En dat je dan Callas haar voeten gaat doen en dat je dat gezegd hebt en dat je dat graag in alle rust doet en dat je vriend dan tien meter verderop houtblokken uit gaat staan laden uit een ijzeren aanhanger wat een verschrikkelijk kabaal geeft en dat jij dan probeert een schrikpaard haar hoeven te raspen. Dat ze er maar aan moet wennen maar dat het gewoon K ging. En dat je dan boos op haar wordt, terwijl je eigenlijk boos op hem bent. Van die dingen.

En dat je vervolgens haar opzadelt om op het veldje weer eens te gaan springen (dit keer wel met een vlechtje voor beter zicht) en dat je dan over het erf komt waar je vriendje met alle voertuigen die we hebben aan het spelen is. Er staat een camper, een 4x4 met aanhanger en een tractor met een zaagmachine eraan. Hij is lekker bezig, maar ik kan er niet langs. Vind ik van niet. Vindt hij van wel. Maar ik ga niet door een opening van net paardbreedte langs een zaagmachine! Dat hij dan geïrriteerd de tractor moet wegrijden en dat ik ook irri ben omdat hij in zijn eigen wereldje leeft en niet denkt aan mij, terwijl hij weet dat ik erlangs wil.

Dat je dan op het veldje komt en dat hij dan net gaat zagen met die machine wat een ongelooflijk vervelend snerpend geluid maakt waar Callas ook van geïrriteerd raakte. En o ja, het veldje waar we altijd bang waren. Dat je dan eigenlijk gewoon had moeten stoppen en gewoon niet had moeten gaan rijden, dat het eigenlijk niet eerlijk is tegenover haar, want door al het gedoe stond het koppie er hoog op.

En dat je dan toch gaat rijden, want je had alles al klaar gezet en je wilt de combi hoef/springschoen eens testen. En dat je dan wat losrijdt en ze dan helemaal tot rust komt en zelfs briest en dat je dan toch heel trots bent dat ze wat leuke sprongetjes maakt over zeg 40cm. Maar dat ze (uit beeld van de camera) na een paar sprongetjes dan wel weer verschrikkelijk begon te draken, met pullen en bokken.

En dat je dan een sprongetje maakt en dat je bij het terugzitten met de broekriem van je chaps om de hoorn blijft haken en dus je lichaam een enorme klap krijgt omdat je niet terug kon en dus je nek letterlijk kraakte... zucht, je hebt van die dagen!

Maar dat ze vervolgens weer verschrikkelijk braaf is als je bij het uitstappen... wegzakt in een... sinkhole!
WAT? Ja echt! Uiteraard niet in het zicht van de camera, maar het geluid hoor je wel! Gelukkig in stap. Ik dacht dat ze struikelde en viel, maar ze viel dus niet, ze bleek dus gewoon een meter omlaag te zakken met 1 been! Dat had zo ontzettend fout kunnen aflopen! Maar ze krabbelde meteen overeind en dan is ze zoooo cool. Niets aan de hand. Daar schrikt ze niet van en ze gaat gewoon door. Ik ben heftig geschrokken en dus is het veldje nu voor mij afgeschreven. Nu is het wachten tot de bulldozer komt om dat beloofde plateau voor mij te gaan graven...

Hier is het filmpje https://www.youtube.com/watch?v=xClyIUjuOms
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 30-09-18 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:36

Wat een geweldig paard is ze, en wat is ze enorm vooruitgegaan, ondanks al deze dingen blijft ze gewoon handelbaar, en redelijk, en rent ze niet keihard weg. Wat goed <3

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:39

Wouw Mo, blik op oneindig en verstand op nul. Vooral niet nadenken wat allemaal had kunnen. ........pfffffffff, engeltje op jullie schouders.

Monique1963

Berichten: 8562
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-18 13:44

Ja inderdaad Pien en Avalanche, niet over nadenken wat had kunnen gebeuren (Dat zei "kots" Bruno ook altijd niet nadenken over wat er gebeurd is). Gewoon genieten dat ze zoooo verschrikkelijk braaf bleef! Je kunt zien dat ze haar hoofd iets meer opgericht heeft zo van: watwasdanoe? maar dat is het dan ook. Daarin is ze zo braaf. Natuurdingen boeien haar niet zo. Dit is gewoon een natuur ding. Het zijn de mensendingen die ze niet leuk vindt. Vrijdag heb ik bijv een kort dorpsritje gemaakt en daar kwamen we toch wel erg bezweet van terug. Ze gaf ook meermalen aan dingen wel spannend te vinden, maar ze ging wel braaf door.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:45

Stoer stel zijn jullie, hoor! Wat een schrik zo'n gat, dat had inderdaad heel anders kunnen aflopen. Maar het ging goed en jullie zijn allebei nog heel *\o/*

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 32 bezoekers