Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 14:18

Nu dat ik het filmpje gezien heb, een halve ophouding is hier geen oplossing want het paard zal het juiste antwoord niet gaan geven, eerst voor het been krijgen, dan verder praten. Zo te zien is het paard er een potje van aan het maken. Ik zou zeggen vooruit op grote gebogen lijnen en veel afwisselen, zodat het paard moet blijven opletten. Vooral voorwaarts van binnenbeen naar buitenteugel zoals pipodipo en Mirjam hier boven ook al schreven.


Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 23:39

https://www.dressuur.nl/artikelen/algem ... oelt/6634/

Ik zag dit artikel voorbij komen, ik denk dat hoe het moet voelen niet van zelf sprekend genoeg is. Daarom suggereerde ik dat ook om daar vragen over te stellen voor Rien.


Voor de rest, de stem is de zachtste hulp en ik gebruik mijn stem gedurende mijn training om te belonen, aan te moedigen vooruit en terug te komen. Ja belonen is zo vanzelf sprekend, het paard moet wel met je willen en durven dansen.


Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 20:28

Hoe oud is jonkie? Is ze aan het wisselen ? (Tanden of kiezen)? Heeft ze bobbels op het kaakbeen?

Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 07:39

Daar kan je best gelijk aan hebben Promisse, een springruiter hier heeft het daar ook altijd over. We willen immers van achter naar voren rijden met de schoft omhoog en in evenwicht. Dus dan moet het paard verantwoording hebben om het eigen hoofd te dragen en om te zien waar het heen gaat.

Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 16:20

De teugels als stokjes zien is een belangrijke stap.

Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 01:05

Fijn Mirjam, dat was meer een algemene opmerking want ik denk dat er heel veel mensen dat gevoel nog niet kunnen thuis brengen.

Ik heb ook weer zitten prutsen want opeens gaan mijn appuyementen zoveel vloeiender, daar moet ik dus ook aan stokjes denken en de neus de goede kant op duwen in plaats van tegen werken met de teugels.

Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 06:47

@ Promisse, dan moet ik het toch fout doen. Jammer het gaf mij wel een goed gevoel, ik zoek verder.

Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:09

Ik kon vorige week opeens aan stokjes denken met mijn zijgangen, en ik dacht “Eureka” dat moet goed zijn. Nu kom jij weer met teugels links en rechts, dan denk ik, mmmh dan was wat ik deed weer te gemakkelijk en zal wel niet goed genoeg geweest zijn. Ik kreeg dat gevoel toen ik direct uit midden draf de zijgangen in ging en met impuls begon en de lengtebuiging de verzameling verwerkte, dan rechtuit en direct weer in middendraf. Ik kon super stil in balans zitten en ik hoefde maar mijn hoofd te bewegen en de richting veranderde. Dat klinkt dus veel te gemakkelijk.

Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:16

Alle drie, sbw, traversalen en appuyment, wat ik rijd als traversaal op de diagonaal. Met traver en appuyment heb ik meer moeite omdat ik dat nooit op een schoolmeester echt voor elkaar had. Deze keer kon ik dus schakelen van SBW naar travers en weer recht naar middendraf. Toen dacht ik doe eens gek en rijd de diagonaal op.

Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 22:14

Het ging mij meer om het gevoel, als ik weet wat goed is, kan ik het weer vinden en er op uitbouwen. In het verleden heb ik de traversalen nooit goed gehad volgens mij en zat ik bovenop de boel te over korrigeren, terwijl ik dus laatst heel stil kon blijven zitten en alles gemakkelijk ging. Mijn binnen been kon ik gemakkelijk lang houden, ik neem aan dat dit betekende dat de buiging daar omheen goed bleef. En het buitenachterbeen bleef komen. Natuurlijk niemand heeft het gezien en geen video. Het kan inderdaad altijd beter, maar ik rijd geen wedstrijden meer en rijd voor mijn eigen plezier. Dus ik ben tevreden met gewoon correct rijden.

Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 14:24

Heel veel beterschap, hopelijk kom je hier weer bovenop.

Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:03

Het feit dat je het herkent en bewust op zoek gaat zou je zelfs vooruitgang kunnen noemen. Zorro zal het ook waarderen. Hoe ging de 4 jarige indoor? De fotos lijken netjes.

Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 10:14

Wat een geld, daar moet zeker de aanschaf en verbouwing van betaald worden. Tja, ik heb de hele cursus ook nog niet gekocht, want ik zag in het eerste deel niet voldoende nieuws.

Ja, Ik denk ook eerst goed kijken naar het tuig en goed overal op de rug en benen goed voelen of er iets anders aanvoelt dan normaal,of links en rechts vergelijken.

Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 18:51

Leuk Miriam, laat jij nu andere dingen zien of is Sterre zo verandert? Of wordt er nu opeens zo anders gepunt?

Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:15

Maar niet iedereen kan zien dat het niet goed gaat, dat is het probleem met plaatjes en daar een herkenbaar stuk uithalen maar niet het hele beeld zien. Ruiters die niet hebben gevoeld wat juist is kunnen op die manier ongewenste manieren als goed accepteren.

Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 07:46

Fijn dat je zo goed bent Promisse. Wij ruiters zijn geen watjes.

Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:36

Geniet ervan Mirjam.

Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:23

Ik ben het ook helemaal met jullie eens, ik heb bovendien al naar aanleiding van een eerder filmpje gezegd dat het paard voor het been moest zijn. Echt duidelijk naar het paard toe is het dan ook wel zo gemakkelijk als de beenligging zodanig is dat bij geen hulp het been ook zo stil mogelijk is. Ik heb het al tijden over samen dansen en samen verantwoordelijk zijn voor de oefeningen, dat is alleen mogelijk als het paard vooruit met je meedenkt.

Ik denk dat hierbij nogmaals de zwakte is aangetoond van het internet, het kan altijd beter, mooier, maar als de ruiter het net niet helemaal begrijpt, komt het voor ogen doel er niet uit.

Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:35

Babootje schreef:
Iriscope schreef:
Haha ja daar heb je een punt, teveel eten is ook niet goed! Maar, als je een wei hebt die 24/7 begraasd wordt, dan is op ook wel een keer op, dus vaak is de hoeveelheid gras dan al minder natuurlijk!


Klopt, maar dan krijg je weer een groter risico op zand in de darmen.
Kort gras (het gras is dan wat je noemt: gestresst) bevat overigens meer suiker dan lang gras.
Hoe kort of lang het gras is maakt voor de mijne dus geen verschil. De stukjes die we hebben worden flink begraasd, edoch vliegen nog de kilo's eraan. Hij krijgt ook weinig krachtvoer.
Van nature een heet paard met veel go dus hij gaat erg economisch met zn energiehuishouding om denk ik :D :D


Zal er onderzoek zijn gedaan naar tropische grassen en de suikerwaardes. Weet iemand dat hier?

Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:19

Sterkte Mirjam, ik hoop op positief nieuws.

Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 00:46

Door omstandigheden heb ik het pakket nog nooit gekocht. Daar ben ik achteraf blij mee, wel jammer want echt les is voor mij moeilijk te krijgen.

Ik Bree’s ook voor het bovenstaande.

Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 02:30

Door omstandigheden heb ik het pakket nog nooit gekocht. Daar ben ik achteraf blij mee, want ik was meer geinteresseerd vanaf de lichte toer, wel jammer want echt les is voor mij moeilijk te krijgen.

Ik vrees ook voor het bovenstaande.

Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 10:04

Sterkte Iriscope, zoiets verwacht je toch niet.

Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 04:26

Het zal wel aan mij liggen, maar ik had mij dit heel anders voor gesteld. Dus Conny organiseert wanneer je een klein beetje informatie krijgt, maar ze gebruikt bekende namen om klanten te krijgen. En van wat ik heb begrepen hebben zelfs de mensen die zelf video's niet veel bruikbaar commentaar hebben gekregen.

Ik hoop dat jullie leuke paarden vinden en dat ze zichzelf heel houden Iriscope.

Fijn dat Sterre het drachtig nog goed blijft doen Mirjam. Hoe gaat het met Zorro?

Mijn merrie is weer rad aan de longe, dus ik kan weer beginnen met rijden.

Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 08:57

Geen haar op mijn hoofd denkt dat ik wat aan de ruiterclub heb. Ik moet het dus maar doen met longeren van een goed gaand paard en mijn eigen gevoel en zelf mijn eigen video bekijken. Wel een beetje jammer. Ik vind dit topic nog steeds wel leuk en leerzaam.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bellieee, Besje, Marlou91, wietsipietsi en 158 bezoekers