Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:59

Yes, yes, yes, hier gebeuren de goeie dingen +:)+ +:)+ in de baan.
Dat had ik al tijdje es willen zeggen in dit topic.

Mag hier graag meelezen en stiekum hopen en duimen dat er een kentering op gang komt hierdoor in het dressie wereldje.
Jullie leggen de basis hiervoor, ga er vol tegenin bij jury die het trek en plukken nog waarderen met puntjes.
Laat niet alleen zien dat het anders kan, maar zoek volop de publiciteit op.
Durf een front te vormen tegen de juryleden en instructie die de basis niet eens meer kennen.
Spreek elkaar erop aan, laat anderen zien hoe beter de paarden er van worden, hoe natuurlijker ze gaan bewegen en hoe een paard en ruiter weer samen happy kunnen zijn.

Aan de Andere kant is het zuur, dat de pure simpele basis van de hele paardensport blijkbaar al zo verguist is dat daarvoor hulp nodig is.
Snap echt niet hoe combinaties de z doorkomen met de die basis niet eens goed voor elkaar.
Ik droom verder en blijf volgen.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.


Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 13:35

Joyce_ schreef:
Zo veel coördinatie, balans, analytisch vermogen, geduld, innerlijke rust... Het is bijna een zen-denksport :D Dat je je bewust bent van wát er fout gaat, is denk ik al 10 stappen verder dan veel mensen die het paard er de schuld van geven!

Mijn dag is weer helemaal ok, als ik dit hier meelees , super ontwikkeling +:)+


Citaat:
De eigenaresse van Eve vond het een wat saaie proef om naar te kijken en dat geloof ik ook wel: ik heb er niet echt flink aan gereden, niet mijn best gedaan iets spetterends neer te zetten, ook omdat ik op dat moment zoooo blij was met die rustige verbinding (ipv achter de teugel kruipen).

Ook hier weer helemaal fijn dat je zo gaat rijden en een team gaat vormen met elkaar, en ja dat ziet er ietwat anders uit, maar tegelijk ook diep triest dat zoveel in de sport niet eens meer kunnen zien of een paard fijn en goed loopt in zijn lijf....
Het enige wat je kunt doen, is het laten zien als combi en wellicht kunt laten voelen aan mederuiters en stalgenoten ??

tja we zullen er maar aan moeten gaan wennen dat het er allemaal minder spectaculair uitziet met minder been gelift en gezwaai, maar wel een fijn door het lijf lopend paard wat > 20 jaar plezier heeft in wat ie doet.
Duim mee, dat Rien en gelijkwaardige trainers een kentering richting Kd voor elkaar gaan krijgen +:)+

En dat staat helemaal los van wat voor nivo dan ook!, ik rij zelf geen deukje in pakje boter :D ;) , maar zie direct of een paard fijn beweegt of niet en vaak ook meestal waarom.
En dat van B tot Z > .., het is diep triest hoe weinig fijn bewegende paarden en pony's je ziet.

Wil je verder komen met Rien en gelijkwaardige trainers, zul je zelf ook aan de studie en grondwerk moeten en niet alleen rijtechnisch bezig zijn.
Bij verdieping en eigen studie naar het "waarom paarden zo bewegen" gaat de hele training van Rien e.a. spreken, en is er geen woord abacadabra meer bij :)*
Alles wat hij doet, zegt en laat zien is volkomen logisch.


+:)+ zo effe jullie allen hier een positieve impuls geven +:)+

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 15:01

mirjamalvaro schreef:
Zo laatste filmpje van mij voorlopig. Hebben jullie weer genoeg van mij gezien, genoeg kwetsbaar opgesteld. :')
En gezien hoe alle paarden er hier voor staan in de training. :P
https://youtu.be/-q63xGd3fGc
Eliana 9 jaar merrie. Snel afgeleid, wilt snel de boel overnemen.
Euhmmm nou ja beeld spreekt verder vast vanzelf. :+ ^)

Is echt super topic, wotd hier beoordeeld en niet veroordeeld, echt heel fijn. :j


Nou, dan nog maar effe paar veren erbij voor jullie allen in dit topic.


Mir: Fijn door het lijf lopende merrie laat je hier zien zeg, +:)+ dit zie ik helaas zo weinig om me heen.

Prima basis heb je op deze manier samen, waarop je altijd weer terug moet en kunt komen.
Enne dat snel afgeleid zijn valt me hier niet op hoor, daar heb ikzelf een totaal ander :):) beeld bij.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:20

Sjolvir: die is leuk om je te zien doen +:)+ en bekent zeg, pas deze oefening vaak toe in het grondwerk, ze worden er zo lekker los van.

Rien past fijne dingen toe in zijn trainingen, dat blijkt mede hieruit.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:11

Lees en kijk nog steeds met belangstelling mee met jullie in dit topic, en kan rijtechnisch niet veel toevoegen alleen maar veel van jullie leren hier.

Maar mbt het schrikken en angst wat bij aantal steeds terugkomt, is het wellicht een hint om es te kijken naar de manier waarop Tucker dit aanpakt.
Niet dat je direct zijn cursus moet gaan doen, want veel kun je gewoon lekker zelf trainen zonder kosten te maken :)*

Maar hij werkt net zoals met jullie ook met dressuurpaarden met pit in hun lijf en daar hoort vaak een spitsig karakter bij.
Met een mak schapie kom je de wedstrijden niet door :D
Ik heb zelf veel baat gehad bij zijn methode , of liever gezegd, mijn springer ruin is er veel relaxter door geworden.
En dat werkt weer terug naar je eigen gemoedstoestand natuurlijk.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 18:11

Iriscope schreef:
Ben benieuwd naar jullie commentaar, eerste filmpje is van vorige maand, tweede filmpje is van mijn les vanavond. (ik ben me bewust van mn afschuwelijke linkerhand in het 1e filmpje, daarom is er nu ook vooruitgang te zien op het 2e :D)

[ Video ]

[ Video ]


Whow, wat een verbetering in zo'n korte tijd :j , je maakt me blij dat je dit paardje "reset"
Mijn complimenten voor je fijne zit +:)+ , stabiel en meegaand, ook op eerste video waar je op een plank zit..
Je bied hiermee je paard opnieuw de basis aan, een goede onafhankelijke ruiter is alles voor een paard die balans zoekt...

Hoop oprecht dat je nog meer video''s hebt van haar begin, ja echt.... dat is helaas super leerzaam en

hopenlijk geeft het bij de meekijkers reactie van: he dat ziet er bekend uit.

Want er lopen zoveel , zoveel, zoveel paarden zo rond....; strak in een frame gedrukt.
En jij laat effe zien dat binnen een maand dit paardje eruit mag komen en zich kan ontwikkelen.
Maar als je er een jaar over had gedaan is het ook prima, helemaal super.


Zie helaas (of gelukkig?) niet echt veel detail in video , maar wat me direct opviel tussen beide beelden:
* staart draagt strak en stressvol zonder swung, haar hele bovenlijn is strak.
* Haar hoofd staat er als een stok op, beweegt totaal niet mee naar links en rechts.
* nek spieren gebruik (als zonlicht erop valt..) oefff, dat gaat zeer doen.
* Paardje wil constant neus eruit drukken of achter de teugel opkroppen, alles om die hand te ontwijken.
* takt is zo slecht is stap, zo sneu. |(
* zit totaal geen energie van achter, ze trekt zich vooruit en plaatsing achterhoeven blijft ver achter.
* kantelt bekken niet goed, houdt rug strak en vermoed dat je in longeerwerk veel beweging ziet in de lange rugspieren ter compensatie buikspieren.
* kan zo nog wel even doorgaan, maar jullie in dit topic zien dit alles direct ;)

Denk dat je zelf enorm zit te genieten om dit paardje onder je te voelen loslaten en veranderen.


Vraagje: hoe voelt ze aan bij masseren in spiergroepen in het begin en nu ??

Meekijkers: hoop op het (Rien) feestje van herkenning en dat er iets gaat broeien in je eigen koppie: het kan dus blijkbaar ook anders. :)*

Citaat:
* Paardje wil constant neus eruit drukken of achter de teugel opkroppen, alles om die hand te ontwijken.

Dit zie je dus heel veel gebeuren en zou trigger moeten zijn voor dikke alarm bellen... , maar meestal
wordt er nog meer begrenst door bv allerlei bijzetten , touwtjesrommel en/of strak longeren..

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.


Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:59

Promisse schreef:
Ja en beetje banketstaaf misschien, maar bij een slome die niks geeft om mijn zweep, tetter ik hem zo vaak en hard vooruit, net zolang tot hij wél vliegt. Want als je een mep geeft en hij reageert niet en je doet daar vervolgens niets mee, dan heeft hij geleerd dat hij echt niet hoeft te reageren en ben je dus nóg verder van huis. Dus als je hem niet scherper krijgt met overgangen en je moét wel een correctie geven, maak het dan af, zodanig dat hij zich de volgende keer wel bedenkt om niet te reageren. Dan leer je hem ook niet niet te reageren. Elk paard heeft een punt waarop hij eieren voor zijn geld kiest en toch gaat. En hij zal vervolgens iedere keer sneller reageren omdat hij weet dat je het doorzet.
Wat je ook kunt doen is tikjes geven die steeds feller worden. Als je die ritmisch en kort op elkaar laat volgen en opbouwt qua felheid, dan snapt hij waarschijnlijk ook snel genoeg dat hij maar beter bij 1 van de eerste tikken kan gaan, dan te wachten tot ze hard zijn. En uiteindelijk moet je ze natuurlijk helemaal niet meer nodig hebben. Want je begint altijd met een normale zachte kuitdruk. En de rest volgt pas bij niet reageren.
Maar misschien reageert hij beter op een corrigerend spoortje? Dat kan ook nog.
Maar hoe dan ook hij moet met meer impuls gaan lopen want de problemen die je nu hebt komen daar wel vandaan denk ik. Ik zag er trouwens meer in de les lopen die wel wat meer impuls konden gebruiken ;-)


Kan me hier helemaal in vinden, alleen mis in al jullie reacties het thema: Belonen...op, *\o/* belonen, *\o/* belonen... :j

Vanuit mijn eigen praktijk met een jonge merrie gewerkt die fiks werdt gemept om maar vooruit te houden, of er met de zweep achteraan zitten.. pfff.
Dat zag ik echt niet zitten om zo te gaan bijrijden.. |( , ze had er geen zin aan , futloos en sloffend.
Niks geen actief vertrekkend aandraven, slepend allemaal of meteen terug vallen.

Binnen 2a 3 weekjes dmv voorwaarts vragen op kuitdruk en veel en uitbundig belonen snapte ze wat er werdt gevraagd en kon zweepje aan de kant.
Elke voorwaarse reactie op actief stappen en later aandraven was een lofprijzing haar kant uit, hebben dus dagen niks anders gedaan steeds in korte sessie's.

Was dus ook een jong paardje, kwa ras liever traag dan moe, maar ze snapte dus gewoon niet wat er van haar werdt gevraagd.
En als vanzelf gingen de oortjes er ook weer op en komt het showen ook weer naar boven.
Van vele manegepaarden weet je dat dit soort gedrag kan en is het vorm van zelf protectie, maar bij een eigenaars paardje wat je samen "doet" moet je dit echt niet willen.

Zou dus zomaar kunnen dat het niet begrijpen hier ook bitje meespeelt in samenwerking met andere genoemde dingen ?

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 21:30

mirjamalvaro schreef:
oh ja belonen ook heel belangrijk, is voor mij gewoon zo vanzelf sprekend dat ik dat vergeet te vermelden.
Ik beloon zelfs als ze na het schrikken direct weer terug zijn bij mij. :')



Ik had ook niet anders gedacht in dit topic, maar er lezen er ook veel mee, en je staat verbaast hoe simpel je sommige dingen voor elkaar kunt krijgen bij paarden.
Belonen al dan niet met voedsel is een zeer sterk middel in training.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:56

Promisse schreef:
Helemaal mee eens oji.
En Isabella Werth traint de keren die ik gezien heb thuis super chill. Nog nooit iemand zo chill zien trainen.


Ingrid en haar mensen om haar heen kan er anders ook wat van +:)+

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:19

Wat heb je tinky fraai aan het werk zeg -O- +:)+ , gewoon op een d trensje fijn maar krachtig door het lijf.

"Zie nou wel dat ook een tinker dit echt wel kan laten zien"

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:33

Mirjam: Fijn plaatje komt er weer langs van je dame +:)+

Weet dat je niet alleen de mooiste beelden hier laat zien, maar heel eerlijk alles.



Mis je in je hoofd nog steeds je kanjer ?


-

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 13:45

proven02 schreef:
P

Hier weet ik nog steeds nie zoveel. Ik heb haar 1.5 week op zware pijnstillers gehad voor zowel zenuwpijn als skeletpijn en er was geen verbetering ze deed precies hetzelfde. Met de dierenarts overlegd dat het misschien toch een stukje gedrag is omdat ze anders op de pijnstillers had moeten reageren.

Dus heb nu een goede ruiter gevonden die me helpt, ze is woensdag voor het eerst geweest. Mijn paard ging eerst weer bokken en doen, toen diegene gewoon door reed heeft ze nog een tijdje stilgestaan. Maar na ongeveer 20min stopte ze met alles en liep ze hartstikke braaf rond niks meer aan de hand. Zo heeft diegene nog een kwartiertje door gereden stap en draf paar x overgangen maar ging helemaal prima verder.
Ik had dus weer flinke hoop *\o/*
Nu is ze gister weer geweest en ging dat helemaal niet goed. Ze wilde niet eens meer 2 passen draven of ze bokte al (Wat ze daarvoor pas na 10 passen deed zegmaar) en zelfs in stap begon ze op een gegeven moment te trappen en doen.

Ik snap er echt niks meer van.
Aan de longe is er echt helemaal niks aan de hand ook met bijzet niet ze loopt super relaxed lekker ruim gebruikt dr spiertjes fijn. Het lijkt me stug dat dit van de artrose komt ook omdat we die plek compleet hadden verdoofd en er ook geen verschil was.
Verder was haar rug helemaal in orde op de foto's en echo dus ik snap niet waarom ze dit doet zodra je op stapt.
Als het iets met spieren hoofd of mond zou zijn dan zou ze ook aan de longe iets moeten laten merken lijkt me. Wordt er echt moedeloos van. Vandaag komt diegene weer we beginnen met werken aan de hand en dan even kijken hoe dat gaat en eventueel nog erop of longe. (Gister ging ze zelfs met werken aan de hand al trappen enz)


Lees hier nog steeds mee hoor, (=leerzaam voor mezelf ;) & maakt me altijd blij hoe jullie trainen en huisvesten ) en breek effe in Proven:

Mocht je twijfel hebben of je paard mentaal een soort van "trauma" heeft , wat echt niet bijzonder is gezien wat ze allemaal meemaakt) is een fijne methode om daar doorheen te komen het clickeren / +R.
Weet niet hoe je daarin staat, maar heb juist bij mentaal beschadigde paarden hele goede resultaten ervaren, het werkt gewoon in basics en is simpel toe te passen.
Juist de extra gevoelige paarden reargeren hier goed op. krijgen zelfvertrouwen en tonen meer.
Je paard laat n.l. zelf zien wat ze toestaat en ook hoever zonder druk en/of gevaar voor jezelf.
Vrees dat ze straks naar laatste poging gaat: omhoog en alles eraf, en gaan maaien naar je.

Je hebt ook al een geduldige ruiter bij je naast jezelf en das al een heel pluspunt in het +r.

En voor jou hierin belangerijk: toont ze hierin vlot verbetering dan weet je dat het fysiek best wel goed zit.
Fysiek moet je dat uiteraard altijd blijven monitoren , maar dat doe je al volop.

Zomaar een hint kwa aanpak wat ikzelf zou doen, waar jullie hier in topic wellicht niet zo snel aan denken.
Mits juist toegepast is +r ook volkomen onschadelijk mocht het je geen antwoorden van paard zelf opleveren.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:41

Mirjam: wat heb je de huisvesting voor je paarden toch fijn voor elkaar +:)+

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:46

Iriscope schreef:
Wij schrokken ons ook rot toen we haar zagen. Ze is wel groter dan we dachten, 1.60m, dus een mooi maatje. En ze denkt dat ze een schoothondje is, want het liefst klimt ze met haar hoofd op je schouders en blijft daar hangen voor kriebels.


oef, das een tenger paardje zeg... , maar dat gaat bij jullie vlot veranderen. :j
Dat ze maar een mooie trotse dame mag worden!




Citaat:
want het liefst klimt ze met haar hoofd op je schouders en blijft daar hangen voor kriebels.

Soms worden paarden met sterk en pittig karakter bewust heel schraal gehouden, dan zijn ze minder zelfstandig en zelfverzekerd en hanteerbaar.

Maar hier is ondervoeding de oorzaak, gebrek aan goed eten / onbetaalbaar door droogte in haar gebied ?

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:11

Mir: Jezus reed toch op een ezeltje en niet op paard Zorro ? :)*


Please: let op je taal gebruik, zo ken ik je niet.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 14:44

mirjamalvaro schreef:
Hmm heb tijdje naar mijn tekst zitten staren. En mij ernstig afgevraagd waarom je Zorro voor ezel uitmaaktte. Hij is geen topdressuurpaard, ok, maar om hem nou voor ezel uit te maken. :=

Maar ik geloof dat ik hem eindelijk door heb waar je over viel. Sorry, dat woordje/die naam is een heel normale uitspraak hier. Maar zal proberen eraan te denken in dit topic.



Dank Mirjam voor je begrip +:)+

Maar effe open trainings vraag : waarom heb je Zorro in de bijzet bij het weer loswerken van stijfheid , zijn spieren en wegwerken spekkies ?
(Hij ziet er goeeeedddd uit )

Doe je dat bewust uit ervaring met herstel , of wellicht uit gewoonte ?

Doe je ook freestyle dingen met hem ernaast ?

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ange29, Chantalla, Emj_23, herous, Natascha, sterregoud, SusanH, Thami, Webding, XxMariellexX en 127 bezoekers