Eerste paard kopen of bruikleen/lease

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Axienne

Berichten: 14
Geregistreerd: 07-01-18
Woonplaats: Naarden

Eerste paard kopen of bruikleen/lease

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 15:38

Hallo iedereen!

Ik ben vrij nieuw hier, dus excuses als ik deze post verkeerd heb geplaatst.

Ik ben nu 25 jaar, eindelijk 2 jaar terug afgestudeerd. Ik ben al 2 jaar gelukkig samen met mijn vriend, waar ik nu ook al 1,5 mee samen woon. Daarnaast heb ik een super leuke baan (24u) die prima betaalt. Na alle eindeloze stress van het student zijn heb ik EINDELIJK mijn leven op orde. Nouja.. ik merk dat ik toch een redelijk groot gat heb, wat ik bij voorkeur zou vullen met een 4 benige liefde voor het leven.

Sinds ik afgestudeerd ben ik overgestapt op bijrijd-/lease paarden en dit beviel me goed, tot ik op enervandere manier vervloekt raakte en alles fout ging/gaat.

Ik rij al sinds ik 7 ben en heb me nooit echt fijn gevoeld op maneges. Ik ben al niet de sociaalste en ik voelde me nooit alsof ik er tussen paste. Nu met het bijrijden en leasen van paarden op locatie zelf merk ik dat ik er nog meer moeite mee heb, want je hebt niks te zeggen over het paard, maar ondertussen ben je er wel 3 tot 7 keer per week. Het gaat dan voornamelijk om hulp voor het paard waar dan laks over wordt gedaan, niet passende zadels, mensen die maar wat doen met hun paard (kapot maken), mensen die hun paard behandelen als een chihuahua etc. Ik ben het eerlijkgezegd helemaal beu om vanaf de zijlijn toe te kijken en OWEE als je je mond open durft te trekken.

Nu ik toch de tijd en het geld heb wil ik toch wat aan de kant gaan leggen voor een eigen paard of misschien toch een lease/bruikleen paard op eigen locatie? Ik heb maandelijks voldoende inkomen om een paard te financieren, maar ik heb geen flauw idee welke kant ik op moet.

Heel af en toe zie je berichten langskomen op Facebook voor bruikleen of lease paarden die je mag stallen op je eigen locatie. Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Of toch investeren in je eigen paard?

Bruikleen of lease lijkt me wel ideaal, maar ze zijn vaak binnen 5 sec weg (populair). Ik heb er nu al een paar keer onwijze pech mee gehad, waardoor ik een beetje hopeloos wordt.

Mijn aller grootste droom is toch echt een eigen paard, maar ik heb geen flauw idee hoe ik het moet aanpakken zodra ik het geld bij elkaar heb. Er komt zoveel bij kijken, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik hoor dus graag van jullie hoe jullie het aan hebben gepakt! Ik heb 0 "Paardenvrienden" die ik om advies kan vragen, dus dan maar hier. Ik wil me wel echt goed informeren voordat ik begin met de zoektocht. Vragen o.a. zijn:

- hoe vaak ga je kijken bij het paard?
- welke vragen stel je?
- neem je anderen mee om te kijken, zoja: wie of wat?
- na hoeveel keer schakel ik een dierenarts in voor een keuring?
- hoe zorg ik ervoor dat ik niet uit blijdschap het eerste de beste paard koop?
- waar en hoe regel ik vervoer?
- hoe vaak ga ik kijken bij een stalling en zijn jullie ook bij meerdere plekken geweest om te kijken?
- waar letten jullie toen het meest op (naast je eigen eisen)?
- wanneer begin je met het regelen van de stalling?
-daarnaast moet het paard ook een goed zadel hebben, hebben jullie gelijk geïnvesteerd in het beste, of eerst iets 2e hands(uiteraard wel onder begeleiding van een zadel maker) gekocht? Want stel het klikt toch niet, dan heb ik een op maat gemaakt duur zadel waar ik niks mee kan.

Ga zo maar door. Ik hoor heel graag hoe dat proces bij jullie is verlopen (aanschaf eerste paard). Ik heb echt het gevoel alsof ik een boel heb gemist doordat ik de "paardenwereld" heb vermeden heel mijn leven.

Edit: ik heb geen wedstrijd ambities ik ben vooral op zoek naar een recreatief (dresuur) paard, waar ik lekker mee kan rijden (ook buitenritten). Gewoon een simpel paardje waar ik een band mee kan opbouwen.

Uiteraard leer je het pas als je het doet (of uiteraard als je vrienden hebt die het al hebben gedaan), maar ik hou van voorbereid zijn en ik wil vooral niet te gehaast zijn.

(Ik heb BTW wel de standaard stappenlijsten van het aanschaffen van een paard doorgelezen op websites zoals "Bit", maar ik ben eigenlijk meer benieuwd naar echte ervaringen van mensen die net als ik hun eerste paard (kopen)kochten)

Alvast bedankt en excuses voor het lange verhaal.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Eerste paard kopen of bruikleen/lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 15:44

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 15:50

Ik heb een paard in bruikleen, maar daarvoor heb ik haar wel al 4 jaar gereden, dus die ben ik niet zomaar op Facebook tegen gekomen. Uiteindelijk wil ik wel zelf een paard kopen, want hoewel ik nu ook heel veel mag, is het paard wat ik nu rijd niet het paard dat ik zelf zou kopen, en heb je uiteindelijk nog wel iemand aan wie je je moet verantwoorden. Dat is voor mij het verschil tussen kopen en bruikleen, naast dat je bij bruikleen geen aanschafkosten hebt.

Even je andere vragen vergeten :+

Ik zou altijd iemand meenemen als je bij een paard gaat kijken, bij voorkeur een instructeur of iemand die jou als ruiter goed kent, en verstand van paarden heeft. Daardoor kun je ook voorkomen dat je uit blijdschap het eerste beste paard koopt. Ik zou sowieso bij meerdere paarden gaan kijken. Qua vervoer heb je bijvoorbeeld paardentaxi's. Ik zou ook bij meerdere stallen gaan kijken, en ik ging daarbij op mijn gevoel af, waar voelde het goed. Stel een lijstje van eisen op (bij mij was dit bijv veel buiten, minimaal een buitenbak en bij de duinen), en ga aan de hand daarvan stallen zoeken om te gaan kijken. Ik zou sowieso eerst kijken of je bij een zadelmaker een leuk tweedehands zadel kan kopen. Misschien koop je een paard wat nog niet zoveel gedaan heeft, dan is het handig om eerst aan het werk te gaan en spieren te kweken voordat je een peperduur zadel koopt, om maar wat te noemen.

xRaisin

Berichten: 1755
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 15:56

Ik lees even mee! Ik loop op dit moment aan jaartje achter op jou (werkt net 1 jaar full time aan het werk en hoop volgend jaar een paardje te kunnen kopen). En ik zit echt met precies dezelfde vragen als jouw lijstje aan vragen. Alleen nog één toevoeging die ik mij afvraag:

Iedereen geeft ook altijd aan dat je een flinke spaarpot achter de hand moet hebben (logisch), maar hoe groot moet dat spaarpotje eigenlijk zijn? Zijn daar adviezen/richtlijnen voor? Dat heb ik nog nergens kunnen vinden.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 15:58

xRaisin schreef:
Iedereen geeft ook altijd aan dat je een flinke spaarpot achter de hand moet hebben (logisch), maar hoe groot moet dat spaarpotje eigenlijk zijn? Zijn daar adviezen/richtlijnen voor? Dat heb ik nog nergens kunnen vinden.

Ik denk dat de meningen daarover verschillen, maar wat ik regelmatig voorbij zie komen (heb zelf ook heel wat topics doorgespit over dergelijke onderwerpen) is rond de 5000 euro of de aanschafprijs. Dat met name omdat een koliekoperatie of kliniekopname al heel snel op kan lopen

Axienne

Berichten: 14
Geregistreerd: 07-01-18
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 16:05

NienkeV1994 schreef:
xRaisin schreef:
Iedereen geeft ook altijd aan dat je een flinke spaarpot achter de hand moet hebben (logisch), maar hoe groot moet dat spaarpotje eigenlijk zijn? Zijn daar adviezen/richtlijnen voor? Dat heb ik nog nergens kunnen vinden.

Ik denk dat de meningen daarover verschillen, maar wat ik regelmatig voorbij zie komen (heb zelf ook heel wat topics doorgespit over dergelijke onderwerpen) is rond de 5000 euro of de aanschafprijs. Dat met name omdat een koliekoperatie of kliniekopname al heel snel op kan lopen


Heb je ook niet zoiets als een paarden zorgverzekering? Dat had ik bij mijn kat en hond ook. Scheelde een boel geld. Ik hoor alleen allemaal onduidelijke dingen hierover en mensen die het afraden. Nogmaals een "ik zie door de bomen het bos niet meer" verhaal

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 16:06

xRaisin schreef:
Ik lees even mee! Ik loop op dit moment aan jaartje achter op jou (werkt net 1 jaar full time aan het werk en hoop volgend jaar een paardje te kunnen kopen). En ik zit echt met precies dezelfde vragen als jouw lijstje aan vragen. Alleen nog één toevoeging die ik mij afvraag:

Iedereen geeft ook altijd aan dat je een flinke spaarpot achter de hand moet hebben (logisch), maar hoe groot moet dat spaarpotje eigenlijk zijn? Zijn daar adviezen/richtlijnen voor? Dat heb ik nog nergens kunnen vinden.

Ik zou qua spaarpot zeggen zo'n 5000 euro voor als hij een koliekoperatie met revalidatie nodig zou hebben.Want dat kan elk paard zomaar krijgen.Het is ook goed als je iemand achter de hand hebt,bijv. je ouders,die medische kosten zouden willen voorschieten.Overigens is er bij veeartsen vaak over een afbetalingsregeling te praten.Overigens heb ik al 35 jaar eigen paarden en nog nooit een operatie nodig gehad,maar dat weet je nooit vantevoren.

Axienne

Berichten: 14
Geregistreerd: 07-01-18
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 16:08

NienkeV1994 schreef:
Ik heb een paard in bruikleen, maar daarvoor heb ik haar wel al 4 jaar gereden, dus die ben ik niet zomaar op Facebook tegen gekomen. Uiteindelijk wil ik wel zelf een paard kopen, want hoewel ik nu ook heel veel mag, is het paard wat ik nu rijd niet het paard dat ik zelf zou kopen, en heb je uiteindelijk nog wel iemand aan wie je je moet verantwoorden. Dat is voor mij het verschil tussen kopen en bruikleen, naast dat je bij bruikleen geen aanschafkosten hebt.

Even je andere vragen vergeten :+

Ik zou altijd iemand meenemen als je bij een paard gaat kijken, bij voorkeur een instructeur of iemand die jou als ruiter goed kent, en verstand van paarden heeft. Daardoor kun je ook voorkomen dat je uit blijdschap het eerste beste paard koopt. Ik zou sowieso bij meerdere paarden gaan kijken. Qua vervoer heb je bijvoorbeeld paardentaxi's. Ik zou ook bij meerdere stallen gaan kijken, en ik ging daarbij op mijn gevoel af, waar voelde het goed. Stel een lijstje van eisen op (bij mij was dit bijv veel buiten, minimaal een buitenbak en bij de duinen), en ga aan de hand daarvan stallen zoeken om te gaan kijken. Ik zou sowieso eerst kijken of je bij een zadelmaker een leuk tweedehands zadel kan kopen. Misschien koop je een paard wat nog niet zoveel gedaan heeft, dan is het handig om eerst aan het werk te gaan en spieren te kweken voordat je een peperduur zadel koopt, om maar wat te noemen.


Hoe heb jij je current paardje gevonden? Ik ben al een aantal keer wezen zoeken naar een verzorg/bijrijdpaard, maar ik kan maar niks vinden (iig niks zonder gebreken of het zit hier te ver vandaan)

xRaisin

Berichten: 1755
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 16:08

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik had zelf het dubbele in mijn hoofd, maar dat was dus nog helemaal nergens op gebaseerd! Dus wel fijn om de meningen van anderen daar over te horen!

Verzekeringen lees ik ook veel over dat die afgeraden worden

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 16:09

Ik zou in jouw geval ook gewoon zeggen - ga voor sparen en eigen paard. :j Het is een stuk minder gedoe dan verzorgpaarden en dergelijke (die zoals je zegt er meer bijstaan als weideornament) maar het hangt er ook grotendeels vanaf waar je je paard zou stallen/weiden.

- hoe vaak ga je kijken bij het paard?

Iedere dag, omdat ik een beetje een overbezorgde mama ben en ik al heel rare dingen mee heb gemaakt. Nu drie keer per dag zelfs, omdat ze haar medicatie moet krijgen.

- welke vragen stel je?
Laat haar/hem zeker keuren door een dierenarts. Een goede dierenarts vinden is ook niet simpel, maar de meesten kunnen een basiskeuring wel echt fiksen. Al moet ik niet veel zeggen, aangezien ik mijn eigen paard heb overgekocht nadat ze mijn verzorgpaard was. Ik was al verliefd, dus gezond of niet gezond, het was al te laat. :')

- neem je anderen mee om te kijken, zoja: wie of wat?
Neem een goede vriendin mee die paarden kent (of meet met iemand op bokt! Genoeg mensen die je graag zouden begeleiden denk ik zo). Als je ouders een beetje mee in de paarden zitten, neem je die ook mee, al is het maar voor de lol. Ik nam uitdrukkelijk mijn vader mee omdat de vorige eigenaar nogal een seksist was en weigerde als een volwassene met mij,mijn mama of vriendinnen te spreken.

- na hoeveel keer schakel ik een dierenarts in voor een keuring?
Wanneer je toch wel semi je beslissing gemaakt hebt.

- hoe zorg ik ervoor dat ik niet uit blijdschap het eerste de beste paard koop?
Tricky. Dwing jezelf om minstens drie paarden te bekijken?

- waar en hoe regel ik vervoer?
Vervoer is vreselijk als je zelf geen trailer bezit. Doe een oproepje bij mensen via via, of je kan altijd een paardentaxi bellen, maar die zijn vaak ontzettend duur. Je kan ook altijd een 1,5 trailer huren, maar als je er nog nooit mee gereden hebt is dat ook best eng. Ken je iemand die er toevallig al mee heeft gereden?

- hoe vaak ga ik kijken bij een stalling en zijn jullie ook bij meerdere plekken geweest om te kijken?
Ja, maar je moet geluk hebben met je buurt... bij boeren staan is vaak voordeliger, maar pas wel op dat die je paard niet achter je rug voeren. Ik heb het genoeg meegemaakt en zit nu met een ziek paard. Ik ben geen fan van stallingen, maar ik sta op een stalling omdat alle weides hier verhuurd zijn.

- waar letten jullie toen het meest op (naast je eigen eisen)?
De klik met het paard, is het een uitdaging of niet (of wil je dat uberhaupt wel) en of ik dingen kan oplossen die ik zie misgaan. (Beter voerbeleid, weidebeleid, beweging)

- wanneer begin je met het regelen van de stalling?
Ik had een plekje voor ik mijn merrie kocht, maar de boer heeft toen een vuile truc geflikt en dan ben ik halsoverkop bij een boer moeten gaan staan die meisjes van 20 maar lastig vond en mij levensgevaarlijk omdat ik bitloos rij.

-daarnaast moet het paard ook een goed zadel hebben, hebben jullie gelijk geïnvesteerd in het beste, of eerst iets 2e hands(uiteraard wel onder begeleiding van een zadel maker) gekocht? Want stel het klikt toch niet, dan heb ik een op maat gemaakt duur zadel waar ik niks mee kan.
Kijk vooral naar zadels binnen je budget in het begin. Ik ben zelf voor geen al te duur zadel gegaan, maar het voornaamste was dat het paste. Je moet een goede balans tussen prijs en passen op je paard vinden, imo. Maar het passen gaat áltijd voor, of je hebt erg veel last nadien. Ik heb zelf een synthetische Tekna, en de ruiters die het merk niet kennen vinden mijn zadel erg chique ogen, en vooral duur, wat ik wel grappig vindt. Hij koste met zadelpasser (ook een must!) erbij 700 euro. Voor tweedehands zou ik niet meteen gaan, tenzij je een erg goede passer hebt.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 16:12

Ik heb zelf 5 jaar geleased op eigen lokatie en ik doe het nooit meer.
Ik betaalde 50 euro aan de eigenaar plus alle andere kosten eigenlijk behalve dan grote dierenarts kosten.

Dus ik betaalde eigenlijk alles voor een eigen paard plus die vijftig euro. Je hebt zelf totaal geen zeggenschap en als je dingen er voor koopt zoals goed passend tuig heb je daar eigenlijk niks meer aan bij terug brengen. Heb hier nogsteeds ma vier jaar het zadel liggen :+

En dan moet je nog geen mot krijgen met de eigenaar. Nee ik heb er nu zelf een en vind dit zoveel fijner.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 16:14

Axienne schreef:
Hoe heb jij je current paardje gevonden? Ik ben al een aantal keer wezen zoeken naar een verzorg/bijrijdpaard, maar ik kan maar niks vinden (iig niks zonder gebreken of het zit hier te ver vandaan)

Via Bokt :D Ik had zelf een advertentie geplaatst dat ik een bijrijdpaard zorgt, en daar heeft de eigenaresse van mijn nu-bruikleen-paard op gereageerd, maar haar kende ik al wel van de basisschool.

Wat betreft verzekeringen, het is volgens mij vaak zo dat ze uiteindelijk toch niet uitkeren als het erop aankomt, maar daar zou je je wat meer in moeten verdiepen. Ik zou er zelf denk ik niet voor kiezen, maar ik kan me voorstellen dat als je echt pech hebt met de gezondheid van je paard, je zou willen dat je het wel gedaan had

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 16:18

Ik zou in jouw geval toch wel gaan voor een eigen paardje! :j Dan is de keuze ook zoveel breder in het zoeken naar een paardje dat perfect voor jou is. :) Bij bruikleen/leasen heb je wel veel voordelen, maar is het zoeken naar eentje stukken moeilijker, en als je er eentje vind, moet je wel ook hopen dat het paard wel precies is wat je wil. En dan is het nog moeilijker.

Meestal gaan mensen 2 keer bij een paardje kijken, omdat je na een keer niet altijd zeker weet of het paard ook echt leuk is.
Vragen die je stelt kunnen echt vanalles zijn over het paard, wat voor voer het paard nu krijgt, hoevaak het paard nu getraind wordt, wat het paard allemaal gewend is, of het paard braaf is op ander terrein, buiten of op de trailer.
Je kan het beste ook iemand anders meenemen die ook mee kan kijken, zoals velen al zeggen kun je misschien zelf al verliefd worden op een paard, waarvan de ander ziet dat het paard eigenlijk al niet zo goed aan het lopen is. Dit kan gewoon iemand die je goed kent kunnen zijn, of een instructeur die je les geeft.
Meestal schakel je een dierenarts in nadat je zegt dat je het paard wilt kopen, zodat het paard gewoon klinisch en/of rontgen gekeurd kan worden. Pas daarna wordt echt de beslissing genomen om het paard echt over te nemen. Want als het paard afgekeurd is kiezen sommige mensen er dan nog voor om het paard over te kopen omdat het op het minimale was afgekeurd. :)
Het handige is om een dag uit te zoeken waar je sowieso vrij bent en dan naar meerdere paarden gaat kijken. Gewoon een hele dag paarden bekijken eigenlijk. Zo koop je meestal niet het eerste en beste paard, omdat je sowieso langs moet gaan bij de anderen.
Als je zelf geen auto of eigen trailer hebt kan je een paardentaxi regelen om het vervoer te regelen of bij de stal waar je jouw paard gaat zetten, kun je kijken wat de mogelijkheden zijn om een trailer te huren of dat ze zelfs mee willen gaan om het paard op te halen. Meestal betaal je hier een klein bedrag voor. :j
Voor een stalling keek ik zelf meestal maar een keer bij alle stallen. De stal met de beste sfeer en fijnste faciliteiten kan je het beste kiezen. Ik ben zelf dus ook bij vijf stallen langs geweest voordat ik er eentje koos.
Ik lette bij het kiezen van een pensionstal op hoe de stallen erbij zaten, hoe de paarden ook erbij stonden. (Als er teveel dunne zijn, kan dat soms al wat alarmbellen laten rinkelen := ) Hoe de weilanden en paddocks erbij stonden, of er een kantine aanwezig was en hoe de bakken erbij stonden. Ik ben zelf wel een luxe persoon en keek alleen bij stallen met binnenbakken. Maar dit komt vooral om dat ik weet hoe verschikkelijk ik het zelf vind om in de winter naar je paard te moeten gaan als het super koud is en sneeuwt of regent. %)
Stalling regelde ik zelf pas toen ik zeker wist dat er een paard aankwam. Ik had dus eerst het paard laten keuren en toen hadden we een datum besproken en had ik de stal geinformeerd. Ik ging toen wel naar een grote stal toe die sowieso stallen vrij had. Als je naar een kleine pensionstal toe gaat, en je verzekerd wilt zijn van een plek kan je misschien wel beter alvast aangeven dat je daar je paard wilt stallen. Maar meestal zijn hier dan wel ook kosten aan verbonden, omdat je soort van de stal al huurt. :?
Ik had toen ik mijn paard net had gekocht gelijk een zadelmaker langs laten komen met allemaal nieuwe zadels. Maar je kan net zo goed een tweedehandszadel kopen en die met de zadelmaker op maat laten maken(opvullen), voor hoever dat nog moest. :j Als je een goede tweedehandszadel koopt kan die echt nog goed en lang meegaan! :)

Zo, lang bericht. :') Hopelijk heb je er wat aan. In ieder geval veel succes met de zoektocht! :)

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 16:20

Bruikleen en lease kan heel mooi zijn, maar er is weinig aanbod en je hebt inderdaad nooit volledige zeggenschap over het paard. Het is wel de ideale manier om aanschafkosten en -afhankelijk van de afspraken- geen of minder dierenartskosten te hebben.

- hoe vaak ga je kijken bij het paard?
Het is mooi als je eerst een keer kan kennismaken en daarna nog een keer terug kan komen voor de bevestiging. Hierin ben je afhankelijk van de verkoper en de belangstelling voor het paard. Het is geen regel dat de eigenaar het paard voor jou vast moet houden als je aangeeft dat je nog eens terug wilt komen, dus dan kan het gebeuren dat je achter het net vist. Vraag naar de mogelijkheden. Probeer ook voor jezelf te bedenken hoe teleurgesteld je zal zijn als je het paard misloopt. Voor de verkoper van een gewild paard blijft het ook moeilijk om dit netjes te doen. Er is altijd wel iemand teleurgesteld (dat kan net zo goed de verkoper zijn, bijv. als je het paard een hele tijd gereserveerd houdt voor iemand die na 5 bezichtigingen toch afhaakt).

- welke vragen stel je?
Dat is mede afhankelijk van wat je wordt verteld en wat je zelf ziet. Vind je het moeilijk, dan kan je eerst gewoon vragen of de verkoper wat over het paard wil vertellen. Daar kan je op inhaken. Vraag bijvoorbeeld naar de levensgeschiedenis, de ervaring (wat kent het paard), de huisvesting (hoe wordt het paard gehouden), hoe hij/zij in de omgang is en of er bijzonderheden zijn.

- neem je anderen mee om te kijken, zoja: wie of wat?
Moeilijk. Ik heb wel meegemaakt dat de kennis (die voor het verstand mee ging) voor meer kwaliteit ging en de koper uiteindelijk een goed paard kocht waar hij/zij geen klik mee had. Maar het kan je ook behoeden voor een grote fout. Het is dus vooral belangrijk dat je de persoon meeneemt die JOU kent. Die weet waar jij gelukkig van wordt. het is een hobby die veel tijd, geld en moeite kost. Geluk is onbetaalbaar. Probeer dat stukje geluk te vinden. Is dat een heel rustig bosritje op een lief en betrouwbaar paard, dan moet je niet iemand meenemen die valt over een hapje uit het oor, bij wijze van spreken. Dan moet er iemand mee die jou eraan helpt herinneren dat je niet voor de blikvanger moet gaan die drie meter de lucht in sprong toen hij een plastic zak zag.

- na hoeveel keer schakel ik een dierenarts in voor een keuring?
Na hoeveel keer kijken, bedoel je? Dat is niet bepaald en voor iedereen anders. Kanttekening: niet elke verkoper kan of wil het paard voor je vasthouden.

- hoe zorg ik ervoor dat ik niet uit blijdschap het eerste de beste paard koop?
Door jezelf te dwingen om bij meerdere paarden te gaan kijken. Je hebt wel een probleem als het eerst bezichtigde paard uiteindelijk de leukste was (maar al verkocht is, omdat je verder wilde kijken). Dat risico loop je. Wil je je voorbereiden? Probeer er van tevoren achter te komen wat je precies zoekt. Misschien mag je proefrijden op paarden die niet te koop staan. Zo zit er geen druk achter en leer je wat je zoekt in een paard en welke vragen je moet stellen om uit te vinden wat bij jou past.

- waar en hoe regel ik vervoer?
Paardentaxi, kennissen of verkoper.


-daarnaast moet het paard ook een goed zadel hebben, hebben jullie gelijk geïnvesteerd in het beste, of eerst iets 2e hands(uiteraard wel onder begeleiding van een zadel maker) gekocht? Want stel het klikt toch niet, dan heb ik een op maat gemaakt duur zadel waar ik niks mee kan.
Als de verkoper een goed passend zadel kan meeverkopen, dan is dat ideaal. Je kan dan later altijd nog beslissen om voor een maatzadel te gaan, maar dan kan je je eerst redden.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 14-09-18 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Axienne

Berichten: 14
Geregistreerd: 07-01-18
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 16:22

Skyefate schreef:
Ik zou in jouw geval ook gewoon zeggen - ga voor sparen en eigen paard. :j Het is een stuk minder gedoe dan verzorgpaarden en dergelijke (die zoals je zegt er meer bijstaan als weideornament) maar het hangt er ook grotendeels vanaf waar je je paard zou stallen/weiden.

- hoe vaak ga je kijken bij het paard?

Iedere dag, omdat ik een beetje een overbezorgde mama ben en ik al heel rare dingen mee heb gemaakt. Nu drie keer per dag zelfs, omdat ze haar medicatie moet krijgen.

- welke vragen stel je?
Laat haar/hem zeker keuren door een dierenarts. Een goede dierenarts vinden is ook niet simpel, maar de meesten kunnen een basiskeuring wel echt fiksen. Al moet ik niet veel zeggen, aangezien ik mijn eigen paard heb overgekocht nadat ze mijn verzorgpaard was. Ik was al verliefd, dus gezond of niet gezond, het was al te laat. :')

- neem je anderen mee om te kijken, zoja: wie of wat?
Neem een goede vriendin mee die paarden kent (of meet met iemand op bokt! Genoeg mensen die je graag zouden begeleiden denk ik zo). Als je ouders een beetje mee in de paarden zitten, neem je die ook mee, al is het maar voor de lol. Ik nam uitdrukkelijk mijn vader mee omdat de vorige eigenaar nogal een seksist was en weigerde als een volwassene met mij,mijn mama of vriendinnen te spreken.

- na hoeveel keer schakel ik een dierenarts in voor een keuring?
Wanneer je toch wel semi je beslissing gemaakt hebt.

- hoe zorg ik ervoor dat ik niet uit blijdschap het eerste de beste paard koop?
Tricky. Dwing jezelf om minstens drie paarden te bekijken?

- waar en hoe regel ik vervoer?
Vervoer is vreselijk als je zelf geen trailer bezit. Doe een oproepje bij mensen via via, of je kan altijd een paardentaxi bellen, maar die zijn vaak ontzettend duur. Je kan ook altijd een 1,5 trailer huren, maar als je er nog nooit mee gereden hebt is dat ook best eng. Ken je iemand die er toevallig al mee heeft gereden?

- hoe vaak ga ik kijken bij een stalling en zijn jullie ook bij meerdere plekken geweest om te kijken?
Ja, maar je moet geluk hebben met je buurt... bij boeren staan is vaak voordeliger, maar pas wel op dat die je paard niet achter je rug voeren. Ik heb het genoeg meegemaakt en zit nu met een ziek paard. Ik ben geen fan van stallingen, maar ik sta op een stalling omdat alle weides hier verhuurd zijn.

- waar letten jullie toen het meest op (naast je eigen eisen)?
De klik met het paard, is het een uitdaging of niet (of wil je dat uberhaupt wel) en of ik dingen kan oplossen die ik zie misgaan. (Beter voerbeleid, weidebeleid, beweging)

- wanneer begin je met het regelen van de stalling?
Ik had een plekje voor ik mijn merrie kocht, maar de boer heeft toen een vuile truc geflikt en dan ben ik halsoverkop bij een boer moeten gaan staan die meisjes van 20 maar lastig vond en mij levensgevaarlijk omdat ik bitloos rij.

-daarnaast moet het paard ook een goed zadel hebben, hebben jullie gelijk geïnvesteerd in het beste, of eerst iets 2e hands(uiteraard wel onder begeleiding van een zadel maker) gekocht? Want stel het klikt toch niet, dan heb ik een op maat gemaakt duur zadel waar ik niks mee kan.
Kijk vooral naar zadels binnen je budget in het begin. Ik ben zelf voor geen al te duur zadel gegaan, maar het voornaamste was dat het paste. Je moet een goede balans tussen prijs en passen op je paard vinden, imo. Maar het passen gaat áltijd voor, of je hebt erg veel last nadien. Ik heb zelf een synthetische Tekna, en de ruiters die het merk niet kennen vinden mijn zadel erg chique ogen, en vooral duur, wat ik wel grappig vindt. Hij koste met zadelpasser (ook een must!) erbij 700 euro. Voor tweedehands zou ik niet meteen gaan, tenzij je een erg goede passer hebt.


Super bedankt! Bij vraag 1 bedoelde ik meer: hoe vaak ga je kijken bij het paard wat je wilt aanschaffen?

Ik heb helaas nog 0 Paardenvrienden, maar misschien als ik wat actiever word op bokt, leer ik wat mensen kennen .

Ik woon ook midden in het Gooi, dus stalling is extreem duur en vrijwel geen weides voor paarden. Iig niet binnen 30 min en dat is voor mijn wel de max als ik er elke dag heen moet

En wat vreselijk dat je paard nu ziek is daardoor ik ben eerlijkgezegd als de dood dat anderen iets met mijn paard doen als ik er niet ben. Ugh. Misschien moet ik toch maar gaan leasen, want ik ben ook zo'n bezorgde mama

Axienne

Berichten: 14
Geregistreerd: 07-01-18
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 16:25

alice0cullen schreef:
Ik heb zelf 5 jaar geleased op eigen lokatie en ik doe het nooit meer.
Ik betaalde 50 euro aan de eigenaar plus alle andere kosten eigenlijk behalve dan grote dierenarts kosten.

Dus ik betaalde eigenlijk alles voor een eigen paard plus die vijftig euro. Je hebt zelf totaal geen zeggenschap en als je dingen er voor koopt zoals goed passend tuig heb je daar eigenlijk niks meer aan bij terug brengen. Heb hier nogsteeds ma vier jaar het zadel liggen :+

En dan moet je nog geen mot krijgen met de eigenaar. Nee ik heb er nu zelf een en vind dit zoveel fijner.



Ugh, dit is nou precies mijn angst. En sorry als ik heel stereotype ben, maar je hebt snel mot met sommige paardenmensen. Je moet echt geluk hebben als je iemand tegen komt waar het super goed mee klikt en zelfs dan heb je de kans dat het paard met een vingerknip weg is als je ook maar iets fouts zegt. Ik heb het al eerder meegemaakt

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 16:25

Zelf kopen. Bij lease of bruikleen ben je net zo duur uit met het risico dat hij ineens weg is. Daarbij zijn de paarden die daarvoor worden aangeboden meestal toch dieren waar iets mee is. Er zijn vast uitzonderingen maar er zijn zeer weinig mensen die een paard aanhouden met alle risico's en kosten van dien om daar vervolgens helemaal niets mee te doen en iemand anders plezier van te laten hebben.

Bij koop zou ik gezien de vragen die je stelt op zoek gaan naar iemand die met je meegaat. Iemand die jouw en je manier van rijden goed kent en reëel kan beoordelen of een paard geschikt voor je is. Alle praktische zaken, keuren, papierwerk kan je goed zelf en daar valt van alles en nog wat over te leren en lezen. Maar een paard aankijken en al heel snel weten hoe hij in elkaar zit, wat voor type het is en wat voor ruiter hij nodig heeft, dat kan je niet van internet leren en vraagt vooral heel veel ervaring. Terwijl dat wel is waar het uiteindelijk om draait, dat het een match is en je paard geschikt is voor het doel dat jij voor ogen hebt.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 16:29

Ik zou voor een eigen paard gaan. Maar ik ben iemand die helemaaaaal niet op de standaard manier met paarden om gaat, dus ik zou mij gewoon echt een breuk moeten zoeken naar een situatie met leenpaard waar ik mij voldoende goed bij voel.

- hoe vaak ga je kijken bij het paard?
Mijn paarden staan aan huis. Of bedoel je voordat je het koopt? Ik ben telkens 2 keer gaan kijken en 3e keer was de verkoopregeling en ophalen.

- welke vragen stel je?
OF je het mag laten keuren door een eigen DA (indien je dit wilt). Vraag sowieso los daarvan wel naar de medische geschiedenis van het paard, en verder is dat nogal afhankelijk van jouw wensen. Welke dingen zijn voor jou belangrijk, deze moet je zeker bevragen.

- neem je anderen mee om te kijken, zoja: wie of wat?
Ja, ik kende er zelf totaal niet genoeg van en nam iemand mee met ervaring.

- na hoeveel keer schakel ik een dierenarts in voor een keuring?
Vanaf je weet dat je het paard zou willen kopen.

- hoe zorg ik ervoor dat ik niet uit blijdschap het eerste de beste paard koop?
Zorg dat je iemand mee hebt die de situatie nuchter en objectief kan bekijken, die jou kent en indien nodig jou met de voeten op de grond kan zetten.

- waar en hoe regel ik vervoer?
Ik heb een paardencamionette gehuurd.

- hoe vaak ga ik kijken bij een stalling en zijn jullie ook bij meerdere plekken geweest om te kijken?
Paarden staan aan huis.

- waar letten jullie toen het meest op (naast je eigen eisen)?
Ik denk dat dit super persoonlijk is...

- wanneer begin je met het regelen van de stalling?
Geen idee, hier heb ik geen ervaring mee.

-daarnaast moet het paard ook een goed zadel hebben, hebben jullie gelijk geïnvesteerd in het beste, of eerst iets 2e hands(uiteraard wel onder begeleiding van een zadel maker) gekocht? Want stel het klikt toch niet, dan heb ik een op maat gemaakt duur zadel waar ik niks mee kan.
Ik heb een zadelpasser laten komen en ik heb een nieuw zadel besteld (in mijn geval ook omdat ik vegan ben en ik een kunststof zadel wou, dit was in mijn geval ook nog eens goedkoper dan de lederen versie dus hoera). Maar een zadelpasser heeft normaal ook wel vaak kwalitatieve tweedehandszadels in het aanbod.

Hoe heb jij je current paardje gevonden?
Beide paarden heb ik particulier overgenomen via zoekertjessite. Mijn eerste paard was een toevalstreffer die iemand doorstuurde. Mijn tweede paard was een iets langere zoektocht, Ik ben 3 paarden gaan bezoeken voor hem over een periode van een paar maanden.

Axienne

Berichten: 14
Geregistreerd: 07-01-18
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 16:31

immanuela29 schreef:
Ik zou in jouw geval toch wel gaan voor een eigen paardje! :j Dan is de keuze ook zoveel breder in het zoeken naar een paardje dat perfect voor jou is. :) Bij bruikleen/leasen heb je wel veel voordelen, maar is het zoeken naar eentje stukken moeilijker, en als je er eentje vind, moet je wel ook hopen dat het paard wel precies is wat je wil. En dan is het nog moeilijker.

Meestal gaan mensen 2 keer bij een paardje kijken, omdat je na een keer niet altijd zeker weet of het paard ook echt leuk is.
Vragen die je stelt kunnen echt vanalles zijn over het paard, wat voor voer het paard nu krijgt, hoevaak het paard nu getraind wordt, wat het paard allemaal gewend is, of het paard braaf is op ander terrein, buiten of op de trailer.
Je kan het beste ook iemand anders meenemen die ook mee kan kijken, zoals velen al zeggen kun je misschien zelf al verliefd worden op een paard, waarvan de ander ziet dat het paard eigenlijk al niet zo goed aan het lopen is. Dit kan gewoon iemand die je goed kent kunnen zijn, of een instructeur die je les geeft.
Meestal schakel je een dierenarts in nadat je zegt dat je het paard wilt kopen, zodat het paard gewoon klinisch en/of rontgen gekeurd kan worden. Pas daarna wordt echt de beslissing genomen om het paard echt over te nemen. Want als het paard afgekeurd is kiezen sommige mensen er dan nog voor om het paard over te kopen omdat het op het minimale was afgekeurd. :)
Het handige is om een dag uit te zoeken waar je sowieso vrij bent en dan naar meerdere paarden gaat kijken. Gewoon een hele dag paarden bekijken eigenlijk. Zo koop je meestal niet het eerste en beste paard, omdat je sowieso langs moet gaan bij de anderen.
Als je zelf geen auto of eigen trailer hebt kan je een paardentaxi regelen om het vervoer te regelen of bij de stal waar je jouw paard gaat zetten, kun je kijken wat de mogelijkheden zijn om een trailer te huren of dat ze zelfs mee willen gaan om het paard op te halen. Meestal betaal je hier een klein bedrag voor. :j
Voor een stalling keek ik zelf meestal maar een keer bij alle stallen. De stal met de beste sfeer en fijnste faciliteiten kan je het beste kiezen. Ik ben zelf dus ook bij vijf stallen langs geweest voordat ik er eentje koos.
Ik lette bij het kiezen van een pensionstal op hoe de stallen erbij zaten, hoe de paarden ook erbij stonden. (Als er teveel dunne zijn, kan dat soms al wat alarmbellen laten rinkelen := ) Hoe de weilanden en paddocks erbij stonden, of er een kantine aanwezig was en hoe de bakken erbij stonden. Ik ben zelf wel een luxe persoon en keek alleen bij stallen met binnenbakken. Maar dit komt vooral om dat ik weet hoe verschikkelijk ik het zelf vind om in de winter naar je paard te moeten gaan als het super koud is en sneeuwt of regent. %)
Stalling regelde ik zelf pas toen ik zeker wist dat er een paard aankwam. Ik had dus eerst het paard laten keuren en toen hadden we een datum besproken en had ik de stal geinformeerd. Ik ging toen wel naar een grote stal toe die sowieso stallen vrij had. Als je naar een kleine pensionstal toe gaat, en je verzekerd wilt zijn van een plek kan je misschien wel beter alvast aangeven dat je daar je paard wilt stallen. Maar meestal zijn hier dan wel ook kosten aan verbonden, omdat je soort van de stal al huurt. :?
Ik had toen ik mijn paard net had gekocht gelijk een zadelmaker langs laten komen met allemaal nieuwe zadels. Maar je kan net zo goed een tweedehandszadel kopen en die met de zadelmaker op maat laten maken(opvullen), voor hoever dat nog moest. :j Als je een goede tweedehandszadel koopt kan die echt nog goed en lang meegaan! :)

Zo, lang bericht. :') Hopelijk heb je er wat aan. In ieder geval veel succes met de zoektocht! :)



Je bent een engel! Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ben ook wel een luxe persoon hoor nou scheelt het dat ik in het Gooi woon en er veel stallen met binnenbak zijn. Maar de prijzen zijn soms wel om te janken. Ik ga even een dagje inplannen in de toekomst om langs stallen te gaan en daarnaast ook wat dagen om naar paarden te kijken

Pff en wat betreft zadels moet ik me ook nog zoveel inlezen. Ik snap niks van die krengen even onderzoeken en rondvragen naar goede zadelmakers in de omgeving

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 16:32

Axienne schreef:
Super bedankt! Bij vraag 1 bedoelde ik meer: hoe vaak ga je kijken bij het paard wat je wilt aanschaffen?

Ik heb helaas nog 0 Paardenvrienden, maar misschien als ik wat actiever word op bokt, leer ik wat mensen kennen .

Ik woon ook midden in het Gooi, dus stalling is extreem duur en vrijwel geen weides voor paarden. Iig niet binnen 30 min en dat is voor mijn wel de max als ik er elke dag heen moet

En wat vreselijk dat je paard nu ziek is daardoor ik ben eerlijkgezegd als de dood dat anderen iets met mijn paard doen als ik er niet ben. Ugh. Misschien moet ik toch maar gaan leasen, want ik ben ook zo'n bezorgde mama


Dat bezorgde mama zijn is iets minder frustrerend als je weet dat je heel boos kunt worden op mensen die ongevraagd dingen doen achter je rug en zelf het recht ertoe hebben om boos te worden, dat vind ik wel een pluspunt :D

En oeps, dom momentje :') Ik zou zoals hiervoor al gezegd werd zo'n 2-3 keer gaan kijken. Stiekem ook gewoon een keertje op de stal zelf kijken als de verkopers je niet verwachten - dit kan natuurlijk niet bij een particulier, maar je weet nooit wat ze qua voorbereiding doen soms :(

Ik moet zeggen dat hoe meer mensen je leert kennen, hoe meer plaatsen die je ontdekt die eigenlijk gewoon particulier zijn of erg kleinschalige pensionstallen. Daar is vaak ook meer sociale controle. Ik ben een beetje een agressieve doe-het-zelver, hoort denk ik bij de bezorgde mama trek, dus ik regel erg graag mijn eigen weideindeling, stripbegrazing, parking,voer. Het is maar wat je graag hebt, maar ik laat de zorg niet zo gauw meer over aan anderen. Ze heeft nu fikse maagzweren en het kan goed zijn dat een stalgenootje daarvoor zorgde - we hadden een deelsysteem waar we elkaars paarden soms verzorgden als we niet konden, en zij gaf maar drie plakjes hooi(kleine botjes) aan drie volwassen paarden. Mijn paard liep er bij als geraamte.

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 16:37

Super leuk dat je na aan het denken bent over een eigen paard. Kan me voorstellen dat je een hele berg vragen hebt, bijna precies waar jij nu zit was ik ook een paar jaar geleden.
Uiteindelijk met goede hulp en begeleiding paard gekocht die het toch niet was, hem verkocht en een half jaar geleden mijn merrie gekocht. Van beide processen veel geleerd en ondanks dat ik de eerste keer dacht goed bezig te zijn, ging mijn tweede zoektocht een stuk soepeler. Bijrijdpaard of eigen paard was gevoelsmatig voor mij trouwens een enorm verschil, eigen paard was in zekere zin een verademing, zo fijn om alles in eigen hand te hebben.

Aller aller belangrijkste factor in mijn laatste zoektocht was mijn instructrice, die kende ik al een tijdje (eerst met eigen paard gelest, toen die verkocht was met bijrijdpaard bij haar gelest). Alle verkoop advertenties die ik echt leuk vond gingen langs haar, vond zij het niets dan had ze daar een goede reden voor en ging ik niet kijken.
Zij heeft ook 1 keer een advertentie naar mij gestuurd 'deze lijkt me leuk voor jou, ken het paard niet, wel de ruiter waar ze nu staat', gaan kijken en inmiddels is zij alweer een half jaar van mij!

- hoe vaak ga je kijken bij het paard?
Zo vaak als dat jij nodig hebt om een keuze te maken, laat je niet overhaasten, maar aan de andere kant: als je na 3x nog enorm twijfelt is het wellicht niet jouw paard. Ik heb drie keer gekeken in 4 dagen tijd omdat er meer kapers op de kust waren. Na 1x proefrijden een paard kopen is niet mijn ding, op deze manier was ik wel heel snel, maar had ik voor mezelf genoeg tijd om een keuze te maken. De beslissing om haar te kopen heb ik eigenlijk gemaakt tijdens de 2e keer proefrijden.

- welke vragen stel je?
Maak een lijstje voor jezelf wat jij belangrijk vind in een paard en vraag al die dingen na. Daarnaast is het verstandig om te vragen naar gezondheid, geschiedenis, omgang met andere paarden/mensen.

- neem je anderen mee om te kijken, zoja: wie of wat?
Ja, altijd. Eerste keer kijken nam ik altijd mijn man mee. Nul verstand van paarden, maar als ik aan het rijden was maakte hij nog een gezellig praatje waarin hij veel over het paard vroeg. Hij filmde ook stukjes, die ik daarna kon delen met mijn instructrice. Tweede/derde keer kijken nam ik iemand met verstand van paarden mee (stalhoudster, instructrice of ervaren stalgenootje).

- na hoeveel keer schakel ik een dierenarts in voor een keuring?
Als je besloten hebt het paard te willen kopen, dan koop je onder voorbehoud van keuring.

- hoe zorg ik ervoor dat ik niet uit blijdschap het eerste de beste paard koop?
Laat een ervaren iemand met je mee kijken, iemand die jou kent, weet wat jij nodig hebt en geen roze bril op heeft. Instructrices zijn hier heel goed in vaak!

- waar en hoe regel ik vervoer?
Kijk of de verkoper het paard kan komen brengen, dat kan vaak.

- hoe vaak ga ik kijken bij een stalling en zijn jullie ook bij meerdere plekken geweest om te kijken?
Stalling 1x wezen kijken, alles was duidelijk. Eigenlijk ook maar op 2 plekken wezen kijken, inmiddels veel meer stallen gezien en de eerste is nog steeds de beste.

- waar letten jullie toen het meest op (naast je eigen eisen)?
De klik! Zeker met een eerste paard moet je vertrouwen voelen bij een paard. Met mijn merrie had ik ook echt een wauw gevoel (2e keer proefrijden zat ik er na 2 rondjes half huilend op 'snifsnif, ik vind haar zo leuk')

- wanneer begin je met het regelen van de stalling?
Begin alvast eens om je heen te kijken, veel stallingen hebben ook een wachtlijst. Ik had met de aanschaf van mijn merrie ook een back-up mocht mijn favo stal nog geen plek hebben.

-daarnaast moet het paard ook een goed zadel hebben, hebben jullie gelijk geïnvesteerd in het beste, of eerst iets 2e hands(uiteraard wel onder begeleiding van een zadel maker) gekocht? Want stel het klikt toch niet, dan heb ik een op maat gemaakt duur zadel waar ik niks mee kan.
Een goed tweedehands zadel kan ook worden aangepast, als je hier iets passend in vind is het financieel een stuk prettiger dan een nieuwe. Zo lang het goed past en jij er lekker in kunt zitten, is een tweedehands net zo prima als een nieuwe hoor.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 16:40

Je kunt er ook een eerst leasen en als het erg klikt later proberen te kopen. Want bij meteen kopen is er wel altijd het risico van een miskoop. Daar staat Bokt ook vol van.En dat hoeft niet met de gezondheid van het paard te maken te hebben,maar ook met een karakter wat niet bij jou zou passen.

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Eerste paard kopen of bruikleen/lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 16:57

Dan moet diegene waar je van least wel bereid zijn het paard later te verkopen.
Men verleast vaak een paard toch omdat men er juist niet definitief afstand van wil doen.

TS, als ik jou was zou ik ook kijken voor een eigen paard.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Eerste paard kopen of bruikleen/lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 17:16

Sowieso paard laten wegbrengen door de oude eigenaar. Stel dat het paard verkocht wordt als laadbaar en zich vervolgens ophangt tijdens de rit met alle verwondingen van dien... Altijd laten brengen en pas betalen als ie veilig in je stal staat.

Tango1979

Berichten: 2526
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 17:34

Ik zou, als het financieel kan, zeker voor een eigen paard gaan. Ik kom echt heel heel weinig leasepaarden tegen die je op eigen locatie mag stallen.

- hoe vaak ga je kijken bij het paard?
Ik ben de eerste keer (zondag) gaan proefrijden met mijn instructrice en daarna een 2e keer (woensdag) alleen. Vervolgens een bod gedaan en zaterdag stond hij bij mij op stal

- welke vragen stel je?
Wat jij belangrijk vindt. Ik zocht een goed fijn dressuurpaard waar ik ook een sprongetje mee kan maken en de bossen mee in kon. Wat ik vooral wilde weten was of hij koel in zijn koppie was. De historie was me al verteld, betrof een 4 jarige dus dar was niet zo spannend

- neem je anderen mee om te kijken, zoja: wie of wat?
Ja, zeker!! Mijn instructrice had het paard al gezien toen ze voor een jong paard van een stalgenootje daar was. Zij heeft mij toen de tip gegeven om te gaan kijken. Mijn instructrice heeft ook gefilmd bij het proefrijden.

- na hoeveel keer schakel ik een dierenarts in voor een keuring?
Als je besluit hem te kopen. De mijne had al recente foto's.

- hoe zorg ik ervoor dat ik niet uit blijdschap het eerste de beste paard koop?
Goed weten wat je eisen zijn en een ervaren iemand meenemen.

- waar en hoe regel ik vervoer?
Vraag het de verkoper. Wordt vaker zo gedaan

- hoe vaak ga ik kijken bij een stalling en zijn jullie ook bij meerdere plekken geweest om te kijken?
Maak een lijstje wat jij belangrijk vind en ga rondkijken. Rij ook eens een paar x langs. Kan je bijvoorbeeld mooi checken of de paarden echt buiten staan op de tijden die ze je vertellen.

- waar letten jullie toen het meest op (naast je eigen eisen)?
Ik heb nooit meteen een klik met een van mijn paarden gehad, dat groeit. Als je een paard koopt wat aan je eisen voldoet en je vooral ook realistisch bent over je eigen kunnen, dan komt de band in de loop van de tijd wel.

- wanneer begin je met het regelen van de stalling?
Gewoon nu al rondkijken.

-daarnaast moet het paard ook een goed zadel hebben, hebben jullie gelijk geïnvesteerd in het beste, of eerst iets 2e hands(uiteraard wel onder begeleiding van een zadel maker) gekocht? Want stel het klikt toch niet, dan heb ik een op maat gemaakt duur zadel waar ik niks mee kan.
Een goed tweedehands zadel is prima. Zeker als je een jong dier koopt (onder de 7) dan is het zonde om te investeren in een duur op maat gemaakt zadel. Heb je een uitgegroeid paard goed in de bespiering, dan kan je natuurlijk wel die investering doen

Succes met je zoektocht!!