Hoe verder als je iets gelezen hebt?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoe verder als je iets gelezen hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:47

Stel...

Iemand deelt al jarenlang intensief adviezen uit op Bokt over hoe mensen hun paarden moeten verzorgen en trainen, en profileert zich als expert als het gaat om paardvriendelijk dressuurmatig rijden op lichte hulpen. Op een dag opent deze persoon trots een topic met een rijfilmpje van haar en haar paard. Te zien is de TS die op een bijzonder botte manier op een broodmager en kreupel paard inwerkt met sporen en teugels. Niet echt het beeld dat je had verwacht op basis van alle eerdere posts van de TS over hoe dressuur zou moeten zijn en hoe ze het zelf doet. Bokkers zijn extreem verbaasd dat zich dit paardenleed blijkbaar al die tijd achter de schermen van Bokt afspeelde en zijn bezorgd over het welzijn van het paard, want er moet dringend een dierenarts naar die kreupelheid en magerheid kijken.

De TS reageert; dierenarts erbij halen is al gebeurd en die zei dat het paard aan beide voorbenen kreupel was - maar als het paard écht kreupel was dan had de TS dat als dressuurmatig expert wel in het zadel gevoeld en dus had de dierenarts ongelijk en is verder onderzoek overbodig. Bovendien had de TS haar acupuncturist al eens naar het paard laten kijken en die zei dat het paard niet kreupel of mager is maar gewoon een overactieve galblaas heeft en daar krijgt hij nu een dagelijkse niermassage tegen, dus verder onderzoek is niet nodig.
Om te bewijzen dat er niets mis is met het paard plaatst de TS een nieuw rijfilmpje, waarop het paard nog steeds broodmager is, maar nu zo ongeveer nog kreupeler loopt en bovendien open plekken heeft op de ribben heeft van de sporen. De TS blijft aangeven dat er geen probleem is en er komen geen dierenartsen meer over het erf, voelt zich niet schuldig en heeft nergens spijt van. Bokkers reageren vol afgrijzen, niet eens over het paardenleed maar vooral dat de TS er blijkbaar volledig blind voor is. De TS verdwijnt...

... en duikt vervolgens in alle andere topics op Bokt op om medeBokkers van allerhande adviezen te voorzien, van 'mijn paard is van nature ook niet echt voorwaarts en die moet ik af en toe echt wel even doorpakken om hem actief te krijgen, dat zou ik jou ook aanraden als hij nu ineens lethargisch is' tot 'al die betutteling, mijn paard redt het ook op gras en hooi alleen en is prima op gewicht dus dekens of krachtvoer of schuilstallen zijn voor geen enkel paard nodig.'

Een deel van de adviezen is nog steeds goed, hoewel vrij bizar als je de filmpjes nog voor de ogen hebt van hoe slecht het eigen paard leeft en getraind wordt, en door een deel van de adviezen begrijp je ineens heel goed waarom dat arme paard er nog steeds zo uit ziet en waarom hij nog steeds elke dag kreupel en wel door de bak getrokken wordt.

En dan?
In de media was een hoop te doen over het recht om (online) vergeten te worden, en dat mensen niet de rest van hun leven achtervolgd zouden moeten worden door een enkele misstap op Facebook/Twitter/Bokt. Maar hoe doe je dat in zo'n geval in de praktijk? Voor de schermen klinken de posts nog net zo zinvol/zinloos als vroeger, maar nu weet je ineens dat er achter die schermen een paardenhel schuilt, en toch blijven van die persoon de posts met nieuwe adviezen over hoe anderen met hun paard om moeten gaan het forum overstromen.
Hoe ga je daarmee om? Negeer je gewoon alles wat zo'n persoon schrijft? Lees je elke post alsof die door een neutraal persoon geschreven is en reageer je steeds alleen op die post zelf? Waarschuw je andere Bokkers als een post zinnig klinkt maar het gezien de achtergrond niet is? Of verandert zo'n filmptopic niets aan hoe je met de posts van een Bokker omgaat? En wat als je besluit om wél die persoon steeds op Bokt na elke post op zijn daden aan te spreken - hoe lang blijf je dat dan doen, en wanneer stop je daarmee? Pas als die persoon ergens laat doorschemeren dat hij inderdaad tot fout zat, of moet die associatie met dat vreselijke topic gewoon slijten?

Dat is iets wat ik me de afgelopen weken meerdere keren afvroeg, en ik ben heel erg benieuwd naar hoe anderen hiermee omgaan, vandaar dit voorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-09-18 21:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:53

Ik ken er in ieder geval 2 op bokt die zich imo dood moet schamen en als ik het adres zou weten vandaag nog de dierenpolitie voor zou bellen.

Maar als ik de mooie posts op bokt zie en de weerbarstige praktijk om mij heen..denk ik dat je pas het topje van de ijsberg ziet.
Sommigen mensen zijn gewoon blind voor hun eigen daden.

Oh ja, ik probeer ze voor mijn eigen bloeddruk te negeren als ze posten.

Anoniem

Re: Hoe ga je hiermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:55

Post je dan gewoon niet, of reageer je alsof je niet weet wat er achter de schermen speelt en kijk je alleen naar elke post afzonderlijk?
Ik vind het nogal een dilemma.

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:16

Ik zou de reacties niet meer serieus op waarde schatten. De persoon heeft theorie en praktijk blijkbaar niet begrepen. Al is de reactie die ze plaatst 100% correct en passend is mij ben je dan kwijt in de geloofwaardigheid.


Ik denk dat ik niet meer zou reageren.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:17

belle_boef schreef:
Ik zou de reacties niet meer serieus op waarde schatten. De persoon heeft theorie en praktijk blijkbaar niet begrepen. Al is de reactie die ze plaatst 100% correct en passend is mij ben je dan kwijt in de geloofwaardigheid.


Ik denk dat ik niet meer zou reageren.

TS: eigenlijk dit. :)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:21

Tja, niet iedereen weet nu waar je het over hebt....zoals ik bv...
Dus dat is al lastig.

Maar is het iemand die ook professioneel werkt?
Ook dat is lastig, iedere dag een nieuwe lading.

Maar het recht om vergeten te worden?
Ik denk dat het nooit vergeten wordt maar als iemand zichtbaar zijn leven betert en zijn dieren goed behandelt.
Dan gaat die ommekeer voelbaar worden.

En ik vind dat teveel mensen hier op harde manier iets af willen dwingen.
Maar ooit komt de dag dat ze een paard waar ze van houden zo hebben verkloot dat er een omslag plaatsvind.

Meestal is dat de dag waarop hun ogen opengaan en er iets nieuws kan komen.

Tot die tijd, niet vergeten.
Vanaf die tijd, volgen en zien dat er een wereld voor ze open gaat.
Dan vergeet je nog niets maar verwelkomt de nieuwe impiuls.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:22

Ik ben wel erg benieuwd om wie dit gaat nu? Kan me misschien wel een paar mensen bedenken maar ik ben niet zeker.

Maar tja op zich... Geeft die persoon echt goede adviezen? Helpt deze persoon mensen met hun paard? Dan lijkt het me niet iets om drama om te maken. Natuurlijk heel hypocriet dat deze persoon zijn paard zelf wel als een stuk stront behandeld. Maar op goede adviezen zou ik geen commentaar geven, zou het persoonlijk gewoon negeren en als desbetreffend persoon toch iets negatief of hypocriet zegt zou ik de waarheid er toch wel even bijhalen. :o
Het is nu eenmaal het internet, als je iets post dan zien mensen dat en volgens mij hebben anderen ook wel het recht om te weten hoe deze persoon eigenlijk is...

[Edit] Ik denk dat ik ondertussen wel al weet om wie het gaat. :+ Persoonlijk veranderd het wel mijn volledig beeld over iemand, misschien kortzichtig maarja... Iemand die zo met zijn dieren omgaat daar heb ik niks tegen te zeggen.
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 08-09-18 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:22

Goh nooit echt over nagedacht eigenlijk.
Maar ben nu wel benieuwd, zoals Sunnda zegt dat ze er 2 kent, hoezo zou je die aan willen geven? Gaat daar echt iets fout of strookt het gewoon niet met je eigen mening wbt paarden houden?
Geen persoonlijke aanval, maar ik ben wel benieuwd hoe jullie dit zien. Zo zijn er natuurlijk mensen pro 24/7 buiten, terwijl er ook een groep is die paarden 24/7 binnen prima vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:27

@ BelleBoef: Dat is misschien inderdaad het verstandigst.
Het lastige vind ik als zo iemand vervolgens weer ergens slecht of onvolledig advies geeft aan andere Bokkers. Dat wil je dan toch aanvullen/corrigeren - maar dat is er weer op reageren...

@ A3a1: Mooie post! Daar ga ik eens over nadenken.

Op zich maakt het verder niet uit of dit topic op een 'waar gebeurd verhaal' gebaseerd is of niet; ik heb het zo omschreven dat de situatie an sich volgens mij wel duidelijk is: wat doe jij in het geval van het verhaal in de openingspost?
Speculeren of dit ergens op gebaseerd is zou ik zonde vinden, op Bokt mag je namelijk geen andere topics bespreken en het zou erg jammer vinden als dit topic om die reden gesloten zou worden.

@ Myrthe: het verhaal in de openingspost gaat over serieus dierenleed, ook vastgesteld door een dierenarts, waarbij de eigenaar aangeeft niet van plan te zijn om ook maar iets aan de situatie van het paard te verbeteren. De vraag is hoe je online met zo iemand omgaat zodra je weet dat dat achter een account schuilt?

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:30

Ik had niet heel veel moeite met eruithalen welke bokker je in deze bedoeld.

Het is wat tegenstrijdig wellicht maar als iemand in theorie een goed advies kan geven, kan die volledig tegenover datgene staan wat ze zelf zouden doen.

Ik kan (bijvoorbeeld) adviseren dat jij je paard wat strenger aan zou moeten pakken waar ik dat zelf nooit zou doen. Nu is dit een heel basis voorbeeld en bedoel ik hier ook nergens specifiek iets mee.

Maar ik doel er dus op dat als je weet dat iemand in de praktijk handelingen verricht waar je het niet mee eens bent, maar in theorie een enorm goede uitleg kan geven. Dan zou ik dat wel meenemen in beoordeling, je kan tenslotte uit iedereen zijn mening iets nuttigs halen. Als is het maar dat die manier niet zal werken in jou of iemand anders zijn situatie. Wellicht dat de achtergrond die je nu weet je wel wat duidelijkheid verschaft in de manier van beredeneren van de bokker.

Al met al kan ik me niet voorstellen dat iemand hier op bokt doelbewust zijn of haar paard mishandeld, maar dat iedereen het op zijn of haar manier zo goed mogelijk probeerd te doen.

Lukasje
Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:31

Allicht gaat het niet om dezelfde persoon maar zulke ervaring heb ik hier ook gehad. Persoon reageerde steeds met advies/commentaar over dressuurmatig rijden. Op alles had ze wel wat te zeggen. Vaak klonk het niet eens stom hoor. En toen postte ze een rijfilmpje van zichzelf. Dat was dusdanig slecht, ik schrok me rot, dat het hele gevormde beeld als een kaartenhuis in elkaar stortte.
Wat ik ermee doe? Tja, niks eigenlijk. Nogmaals het bewijs dat niets is wat het lijkt.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:31

Er komen wel eens dingen langs die niet alleen voor het gevoel maar waarschijnlijkook wel voor de wet onder het onthouden van noodzakelijke zorg en/of verwaarlozing vallen. Die mensen kan ik inderdaad niet echt serieus meer nemen, terwijl wat ze op dat moment zeggen misschien helemaal nietzo verkeerd is.

Er zijn bijvoorbeeld ook veel mensen die van alles schrijven/beweren, maar waarvan je in foto-topics of hun profiel denkt 'Die mag niet in de buurt van mijn paard komen.' Bij zulke mensen kijk ik gewoon per post/topic of ik het de moeite waard vind om op ze te reageren.

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:36

xyzutu2 schreef:
@ BelleBoef: Dat is misschien inderdaad het verstandigst.
Het lastige vind ik als zo iemand vervolgens weer ergens slecht of onvolledig advies geeft aan andere Bokkers. Dat wil je dan toch aanvullen/corrigeren - maar dat is er weer op reageren...


Maar de aanvulling is dan toch gewoon wel nuttig. Alleen zou ik dan niet quoten maar alles in eigen. Woorden typen

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Hoe verder als je iets gelezen hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:39

Ik weet volgens mij ook wel over wie je het hebt. 'Vroegâh' was ik daar heel hard bovenop gegaan, maar nu haal ik mijn schouders op. En neem ik het commentaar niet meer zo serieus. Schouders ophalen en soms maar even subtiel je eigen mening verwoorden en doen alsof dat een losstaand bericht is en niet samenhangt met de berichten van de ander.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Hoe verder als je iets gelezen hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:41

Ik weet niet om wie dit gaat ( maakt me wel nieuwsgierig hoor ;) )
Maar ik denk dat ik zo iemand gewoon negeer.
Ik *ken* ook wel iemand die zich voor doet als prof maar ik niet op mijn paard wil hebben...maar dat zullen mensen wel met meer mensen hebben.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:43

Misschien is het handig voor de mensen die reageren dat ze niet helemaal op de persoon ingaan. Er zijn bokkers die het nu over een andere bokker gaan hebben die in de OP niet bedoeld wordt en ik denk dat de desbetreffende bokker gelijk weet dat het over haar gaat (Niet die in de op). Zou ik zelf niet heel blij van worden als je diegene bent en het juist wel allemaal goed wilt doen.


Ik haal mijn schouders er voor op. Leven en laten leven. Eerst vond ik het erg en zielig, maar deze mensen willen niet beter weten. Jammer is dat, maar wel de realiteit.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:44

xyzutu2 schreef:
Stel...

Iemand deelt al jarenlang intensief adviezen uit op Bokt over hoe mensen hun paarden moeten verzorgen en trainen, en profileert zich als expert als het gaat om paardvriendelijk dressuurmatig rijden op lichte hulpen. Op een dag opent deze persoon trots een topic met een rijfilmpje van haar en haar paard. Te zien is de TS die op een bijzonder botte manier op een broodmager en kreupel paard inwerkt met sporen en teugels. Niet echt het beeld dat je had verwacht op basis van alle eerdere posts van de TS over hoe dressuur zou moeten zijn en hoe ze het zelf doet. Bokkers zijn extreem verbaasd dat zich dit paardenleed blijkbaar al die tijd achter de schermen van Bokt afspeelde en zijn bezorgd over het welzijn van het paard, want er moet dringend een dierenarts naar die kreupelheid en magerheid kijken.

De TS reageert; dierenarts erbij halen is al gebeurd en die zei dat het paard aan beide voorbenen kreupel was - maar als het paard écht kreupel was dan had de TS dat als dressuurmatig expert wel in het zadel gevoeld en dus had de dierenarts ongelijk en is verder onderzoek overbodig. Bovendien had de TS haar acupuncturist al eens naar het paard laten kijken en die zei dat het paard niet kreupel of mager is maar gewoon een overactieve galblaas heeft en daar krijgt hij nu een dagelijkse niermassage tegen, dus verder onderzoek is niet nodig.
Om te bewijzen dat er niets mis is met het paard plaatst de TS een nieuw rijfilmpje, waarop het paard nog steeds broodmager is, maar nu zo ongeveer nog kreupeler loopt en bovendien open plekken heeft op de ribben heeft van de sporen. De TS blijft aangeven dat er geen probleem is en er komen geen dierenartsen meer over het erf, voelt zich niet schuldig en heeft nergens spijt van. Bokkers reageren vol afgrijzen, niet eens over het paardenleed maar vooral dat de TS er blijkbaar volledig blind voor is. De TS verdwijnt...

... en duikt vervolgens in alle andere topics op Bokt op om medeBokkers van allerhande adviezen te voorzien, van 'mijn paard is van nature ook niet echt voorwaarts en die moet ik af en toe echt wel even doorpakken om hem actief te krijgen, dat zou ik jou ook aanraden als hij nu ineens lethargisch is' tot 'al die betutteling, mijn paard redt het ook op gras en hooi alleen en is prima op gewicht dus dekens of krachtvoer of schuilstallen zijn voor geen enkel paard nodig.'

Een deel van de adviezen is nog steeds goed, hoewel vrij bizar als je de filmpjes nog voor de ogen hebt van hoe slecht het eigen paard leeft en getraind wordt, en door een deel van de adviezen begrijp je ineens heel goed waarom dat arme paard er nog steeds zo uit ziet en waarom hij nog steeds elke dag kreupel en wel door de bak getrokken wordt.

En dan?
In de media was een hoop te doen over het recht om (online) vergeten te worden, en dat mensen niet de rest van hun leven achtervolgd zouden moeten worden door een enkele misstap op Facebook/Twitter/Bokt. Maar hoe doe je dat in zo'n geval in de praktijk? Voor de schermen klinken de posts nog net zo zinvol/zinloos als vroeger, maar nu weet je ineens dat er achter die schermen een paardenhel schuilt, en toch blijven van die persoon de posts met nieuwe adviezen over hoe anderen met hun paard om moeten gaan het forum overstromen.
Hoe ga je daarmee om? Negeer je gewoon alles wat zo'n persoon schrijft? Lees je elke post alsof die door een neutraal persoon geschreven is en reageer je steeds alleen op die post zelf? Waarschuw je andere Bokkers als een post zinnig klinkt maar het gezien de achtergrond niet is? Of verandert zo'n filmptopic niets aan hoe je met de posts van een Bokker omgaat? En wat als je besluit om wél die persoon steeds op Bokt na elke post op zijn daden aan te spreken - hoe lang blijf je dat dan doen, en wanneer stop je daarmee? Pas als die persoon ergens laat doorschemeren dat hij inderdaad tot fout zat, of moet die associatie met dat vreselijke topic gewoon slijten?

Dat is iets wat ik me de afgelopen weken meerdere keren afvroeg, en ik ben heel erg benieuwd naar hoe anderen hiermee omgaan, vandaar dit voorbeeld.


Ik snap je issue. Maarrr als ik zie dat je je vervolgens hyperfocust op deze bokker én een topic opent om je gram te halen vind ik dat erg kinderachtig. Gooi haar op foei, klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:44

Ah oke ik snap m, ik dacht dat het echt een heel overdreven verzonnen verhaal was zeg maar, maar dit gebeurt dus echt ongeveer op bokt?
Bij zo iemand zou ik negeren en zelfs blokken (zwarte lijst)

Ik zou overigens niet weten om wie het gaat, zou het wel schokkend vinden als iemand hier op bokt dus echt zijn of haar paard zo slecht behandeld...

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:45

Gee idee over wie je het hebt.. (word wel nieuwsgierig, haha)
Ik zou het ook negeren.. meer dan de persoon aanspreken kan je er helaas niet aan doen ben ik bang...

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4423
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:46

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik iemands mening al heel snel niet meer serieus neem als diegene in mijn ogen niet goed met het paard omgaat. Of al heel klein: laatst had iemand een mening over de pasvorm van een hoofdstel, maar later plaatste deze persoon zelf een foto van haar eigen hoofdstel: die niet comfortabel zat.
Dit is zoiets kleins, ik zou eigenlijk wijs genoeg moeten zijn om dan alsnog de goede tips uit haar posts over hoofdstellen te filteren. Maar kennelijk gaat dat dan toch niet zo makkelijk :o

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:46

In het echte leven ken ik mensen die fantastisch kunnen lesgeven. Echt goed begeleiden en meedenken. In het belang van het paard. Vriendelijk voor het paard.

Zet diezelfde mensen op/achter een paard en je moet er van huilen. Dat gaat nergens over. Of het echt dierenleed is... dat betwijfel ik. Maar gelukkig word ik er niet van.

Van die mensen neem ik rustig advies aan. Want ze kunnen echt prima lesgeven. Ik ben het niet met alles eens, maar ik haal eruit wat ik vind passen. Zoals bij iedereen.
Over het eigen handelen van die personen beperk ik me tot eenmalig zeggen wat ik ervan vind, op het moment dat ik het zie gebeuren. "Goh, je zegt altijd dat je links moet... maar nu zie ik jou rechtsaf gaan. Waarom doe je dat? Vind ik niet zo handig".
Wat die ander er dan mee doet is aan hen.

En zo doe ik het ook op bokt. Ik haal overal uit waar ik wat mee kan.
Daar reageer ik ook op. Ongeacht wie het is.
Tegelijkertijd denk ik in mijn achterhoofd bij sommige mensen echt wel "jaja... zelf doe je...". Dan neem ik zo'n reactie met een kilo zout. Maar het is niet mijn stijl om het steeds weer boven tafel te halen. Oude koeien mogen in de sloot blijven.
Bij echt stomme mensen beperk ik me tot achter mijn pc met mijn ogen rollen en mijn schouders ophalen.

Meer energie is het niet waard. Sommige dingen verander je niet.

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:46

Pfoe, wat een goede vraag... Ik zou het eigenlijk niet zo goed weten. Ik zou de adviezen van diegene sowieso niet serieus meer nemen. Of er nou wel of geen kern van waarheid in het verhaal zit.

Als het op Bokt speelt, kunnen we dat dan ergens melden? Kan je een modje bijvoorbeeld berichten en kunnen zij daar dan een besluit in nemen? Ik heb echt geen idee hoe dat werkt/wat daarin eigenlijk mogelijk in is.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Hoe verder als je iets gelezen hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:49

Toch is het wel een lastig puntje. In de OP wordt een extreem voorbeeld genoemd.

Maar als het om rijtechnisch commentaar gaat, je kan de ander toch helpen, ondanks dat je het zelf ook niet altijd goed doet?

Ik zie bij andere heel goed of een paard een correcte aanleuning heeft, netjes over zijn rug loopt of in een valse knik. En als ik mijn eigen foto's zie twijfel ik daar soms weleens over. Ik weet precies in de theorie hoe het werkt, maar dan je eigen praktijk nog. Zo kan je de ander wel helpen met wat je ziet, ook al maak je zelf die fouten ook nog. Toch?

Net zoals het hoofdstel. Als je ziet dat het fout is, kan je daar toch wat van zeggen om de ander te helpen? Als hij daarna bij jezelf een keer fout zit, so what. Kan toch gebeuren? Ik wordt blij van mensen die mij willen helpen, ook al maken ze dezelfde fouten.

(Dit gaat even over iets anders dan over mishandeling etc.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:58

Zoiets als in de OP is in de 17 jaar dat ik op Bokt zit al een paar keer voorgekomen, vandaar dat je je op een gegeven moment af gaat vragen hoe anderen eigenlijk met zoiets omgaan. De openingspost is extreem omdat vooral die echt extreme gevallen me bij zijn gebleven en het topic dus ook even uit de discussie 'maar sommige mensen vinden het al zielig als je paard een deken op heeft dus het is vooral een verschil in perceptie en dan is er dus niets om iets van te vinden' weg te blijven. Dit topic is bedoeld voor wérkelijk paardenleed, en hoe dan verder?
Dat speelt soms inderdaad ook op kleiner niveau; iemand die veel zadeladvies geeft maar zelf het zadel op de schoft heeft liggen en over dat zadel we beweert dat het prima ligt. Dat vind ik ook wel eens lastig.
Het gaat mij dus ook niet over een specifiek voorval, maar vooral om het mechanisme, en wat je er vervolgens mee doet. Voor wie teveel in de openingspost zoekt mag deze ook gewoon vervangen worden door:

Bokker X geeft al jarenlang veel advies op Bokt. Dan blijkt dat het paard van X volgens de dierenarts ernstig pijn lijdt en X doet er niets mee en gaat gewoon door zoals hij altijd doet. X negeert alle adviezen op Bokt over het eigen paard, en gaat vervolgens zelf weer door met anderen adviseren op Bokt. Hoe reageer je als je die persoon weer in de adviseursrol tegenkomt? Negeer je wat je nu over het werkelijke leven achter dat account weet? Neem je dat mee in je reacties? Negeer je die persoon gewoon compleet?

Ik heb in elk geval al veel gehad aan de reacties, food for thought.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Hoe verder als je iets gelezen hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:04

Het ligt er ook een beetje aan hoe de bokker met 2 gezichten reageert.

Als diegene op een nette manier andere bokkers van advies voorziet, dan is het dubbel om te lezen met wat je van diegene weet in het achterhoofd.

Als diegene andere bokkers beticht van fout handelen of zelfs mishandelen, dan zou ik denk ik maar moeilijk m'n mond kunnen houden.