Ik mis het rijden, maar...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ik mis het rijden, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:00

Ja, mooi is dat he, dat een paard steeds meer van zichzelf laat zien naarmate duidelijk is dat jij als mens beter en meer gaat luisteren. Het heeft ook "nadelen" maar die wegen niet op tegen de betere band die je met een paard hebt.

Ik weet, TS, dat jij al jaren goed naar je paarden kijkt en luistert en daarin ook een prima intuïtie hebt ontwikkeld. Ga daar maar "gewoon" op af. Als jij wilt rijden met Cobe, ga dat dan gewoon doen. Dat hij schrikt onder het zadel, gewoon keihard om lachen als het gebeurt. Haalt bij jullie beiden de spanning weg en geeft dus ook aan Cobe aan dat alles OK is (en dat hij zich als stoer paard niet zo moet aanstellen omdat je hem vierkant uitlacht).

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:47

@ Monique1963 : denk dat dat voor hier ook een oplossing is :j Ga in ieder geval wat meer met balkjes/obstakels aan de slag, dat geeft alles wat meer een doel zeg maar.

Ben nu zelf al een hele tijd bezig met "Connection Training", dat is clickertraining/positive reïnforcement maar niet zomaar op de doelen/de kunstjes gericht maar echt gelet op de emoties van het paard, want je paard kan wel dingen doen voor een snoepje maar zelfs daar frustratie aan overhouden. Sinds ik daarmee aan de gang ben heb ik een hele andere pony, dus heb schrik om dat gevoel/die band te verliezen als ik nu weer met oude dingen (zoals rijden) aan de slag ga. Is waarschijnlijk even een fase waar ik doorheen moet om te ontdekken dat alles wel beter is en dit ook in het rijden tot uiting komt ...

@ Maflinger_S : dat (weg)lachen doe ik inderdaad, ook vooral om het voor mezelf luchtig te houden. Helpt voor een stuk wel, maar als hij op een verkeerde manier gaat bezorgt mij dat lichamelijke problemen vanwege mijn gezondheid en daar ben ik dan toch niet zo gelukkig mee. Dus het is een beetje een combinatie van dingen, maar niet rijden is denk ik ook niet de oplossing :+

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Ik mis het rijden, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 12:09

Onze oplossing is toch, na alles gecontroleerd en eventueel behandeld te hebben: gaan.
Liever nog elke dag dan 2 dagen over te slaan. Ritme en regelmaat maakt het makkelijker.

Mijn introvert is nog meer dan andere paarden een gewoontedier. Nu het werk bij zijn gewoontes hoort, vindt hij er plezier in en trainen we inmiddels voor endurance.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:04

Denk dat daar ook een sleutel zit inderdaad :j
Ik denk altijd maar dat 'steeds hetzelfde' enorm saai moet zijn, maar volgens mij geeft dat ook een soort van rust. Ben nu de laatste weken weer met wandelen bezig geweest, gewoon elke keer als ik daar was hetzelfde verhaaltje: uit de paddock, borstelen, klaarmaken en gaan. De ene keer een wat kleiner rondje, dan weer wat groter, soms mocht hij kiezen, ... En dat gaat dan heel fijn en lijkt hij ook enthousiast van te worden. Ik denk dan dat dit is omdat we wandelen, maar misschien is het ook gewoon omdat hij weet wat we gaan doen .. en heeft hij die voorspelbaarheid wel nodig.

Heb dit ook al gemerkt in het grondwerk, dan denk je "gooi de piste vol obstakels, is leuk" en dan komt hij binnen en dan zie je hem haast blokkeren, alsof hij niet weet wat hij met al die zooi aan moet (hij heeft er geen schrik van, maar het is gewoon teveel voor hem). Terwijl als je een paar keer met 1 of 2 dingen werkt dit doorgaans een stuk beter gaat.

Heb zelfs een jaar of 2 terug een tijd met hem dressuur gereden, het echte saaie binnenpiste-werk (was in de winter). En zelfs dat ging op een bepaald punt heel fijn, dingen als stap-galop en vanuit halthouden wegdraven deed hij heel prima, terwijl dat totaal niet in zijn aard past als je hem voor de rest bezig ziet :+

Dus denk dat ik er gewoon voor moet gaan :j En niet als het eens een keertje niet gaat meteen weer opgeven en denken "hij vindt het niet leuk" en weer wat anders gaan zoeken ...

Monique1963

Berichten: 8560
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Ik mis het rijden, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:11

klinkt inderdaad dat hij teveel indrukken niet leuk vindt en zich afsluiten. Dus rustig aan dan breekt het lijntje niet! En dan krijg je zelf ook weer meer vertrouwen en lol.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ik mis het rijden, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:20

Mijn nieuwe paard is een binnenvetter die niets of niet veel laat merken. Dan loopt ze naast je in de halfslaapstand en denk je dat dat de braafste ooit is. Not ... Als er iets onverwachts gebeurt of als ze iets nieuws moet leren, moet dat in hele kleine stapjes want haar reactie is anders groot en arabierig. Geeft niet, maar je moet het even weten.

Ik zou dus, als je weer met Cobe wilt gaan rijden, inderdaad klein beginnen. Wandelen, zadeltje erop, stukje rijden, er weer af en naar huis. In de bak kleine traildingetjes doen: met 1 vierkantje of met 6 balken een vierkantje met een L eraan kan je al zoveel doen en het lijkt voor Cobe niet op heel veel zooi.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:07

[***] schreef:
Dus denk dat ik er gewoon voor moet gaan :j En niet als het eens een keertje niet gaat meteen weer opgeven en denken "hij vindt het niet leuk" en weer wat anders gaan zoeken ...


Die neiging heb ik ook en zodoende door de jaren ook van alles geprobeerd van vrijheidsdressuur t/m mennen en alles wat ertussen zit.

Tegenwoordig houd ik het voornamelijk bij rijden (wel afwisselend dressuur, in het bos..), liefst intensief zodat hij echt moet denken en werken. Erna staat hij verheugd te wachten op zijn bak voer om vervolgens lekker in de wei te staan soezen. Tegenwoordig vraagt hij dan vaak nog een kriebel voor hij naar het hooi loopt. Al die poespas is verder niet nodig.

En soms heeft hij mentaal een mindere dag en merk ik tegenzin. Dan maken we af waar we mee bezig zijn (vooral niet rechtsomkeert terug naar stal want dan heb ik de volgende dag een probleem) en de keer erna weer met een schone lei en frisse blik aan de gang. Dat vind ik zelf moeilijk, maar werkt het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:06

Hoop dat mijn verhaal hetzelfde gaat zijn als dat van jou Wijslander :)
We gaan het zien, rustig aan beginnen en dan kijken we wel hoe hij reageert ...

Zijn er nog tips om zelf niet teveel te gaan denken/malen?
Gisteren bv. waren we aan het wandelen en kwamen we constant groepjes scouts/giro/... jongeren tegen, die daar in het bos & veld een wandel/zoekspel ofzo aan het doen waren. Was zo blij dat ik er niet op zat ... Zat al allerlei scenario's te bedenken. En dat gebeurd in het zadel dus ook, en helpt ons niet zo echt vooruit :+ Weet wel het bekende 'letten op je ademhaling en praten/zingen/... ter afleiding ' maar zijn er misschien nog dingen?


Wat hij gisteren ook had was dat hij zich echt aan het aanstellen was ... Dat je bij een plots geluid en mensen in de verte even moet kijken ok, en dat je een stukje verder als die mensen ineens achter je lopen (kwamen uit een zij-veldweg) nog eens moet omkijken kan ik best begrijpen. Maar dat je dan op 10m 5x moet stoppen en willen omdraaien om datzelfde groepje te bekijken dan begin ik het moeilijk te krijgen ... dat is gewoon aanstellen in mijn ogen. Maar hoe pak je dat aan onder het zadel? Het lijkt wel als er zo'n dingen zijn dat zijn reacties automatisch 10x erger zijn dan aan de hand, als ik daar hetzelfde zou doen als nu (op een bepaald moment zeggen dat het echt wel klaar is en zorgen dat hij blijft doorlopen met z'n hoofd vooruit) dan zat ik 99% zeker ergens in een veld ... Lijkt wel alsof hij dan die extra druk niet kan verwerken ofzo. En pas op, ik heb geen problemen om rust te houden en hem te laten kijken als hij dat nodig vind, voor mijn part staat hij een minuut te kijken .. maar 10x op 2 minuten naar hetzelfde kijken gaat toch wel beetje erover.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Ik mis het rijden, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:40

Over deel 1 van je post heb ik je even pb gestuurd, omdat dat over therapie gaat die ik gevolgd heb.

Wat deel 2 betreft: Wat gebeurt er als je hem onder het zadel streng toespreekt/aantikt/duidelijk maakt dat hij gewoon door moet lopen? Gaat hij dan rennen? Mijn pb sluit hier ook weer op aan trouwens...

Anoniem

Re: Ik mis het rijden, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:54

Ga zo even je pb lezen, alvast bedankt :)

Hij gaat inderdaad rennen :j En afhankelijk van waar het probleem zit kan dit gebeuren met 90° of 180° manoeuvres. Hij rent nooit lang, maar houdt de spanning dan wel vast waardoor ineens alles wat volgt ook een probleem is (trigger stacking noemen ze dat, emmertje wat vol zit/over loopt). Heb nog niet echt een manier gevonden om dat te laten afvloeien ...

EmilioPaard
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:57

Je zou spelenderwijs het rijden weer op kunnen pakken. Dat je eerst gaat grondwerken en dan een paar rondjes gaat rijden bijvoorbeeld bitloos. Of misschien op buitenrit? Er is vast wel iets wat je kan doen tijdens het rijden zodat jullie samen plezier hebben!


Anoniem

Re: Ik mis het rijden, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 22:50

Dank je voor je reactie maar denk dat ik alle mogelijkheden wel zo'n beetje geprobeerd heb. Volgens mij gaat het verder dan 'even zoeken wat bij je past'. Sowieso is het een heel introverte pony die helemaal niet zo stoer is als hij soms over komt, wat dan weer voor problemen kan zorgen want je verwacht gewoon niet dat die met bepaalde dingen een probleem heeft. Hij heeft erg veel last van frustratie tijdens het grondwerken/vrijheidsdressuur, door allerlei triggers. Hier heb ik grotendeels doorheen geprikt en we zijn op de goede weg, datzelfde zou ik met rijden moeten kunnen bereiken maar dat is dus nog even zoeken omdat ik het zolang in de kast heb geduwd. Neem daar dan nog eens bij dat ik zelf een stuk onzekerder ben in het zadel dan op de grond en dan wordt het al wat moeilijker.

VogeltjeM

Berichten: 3727
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Ik mis het rijden, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 11:28

Ik denk dat er in de facebookgroep EE - the Netherlands/Belgium een hoop mensen zijn die je hierbij kunnen helpen :)

Instagram: lusitano_roux

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 15:09

Dank je, maar heb geen facebook meer.
Iets met introvert en iets teveel prikkels ofzo, heb daar altijd het idee dat ik niet kan volgen :')

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:34

Weet je wat voor type paard je hebt?
Ik ging van een super extravert paard naar een extreem introverte en wist niet dat de verschillen zo groot waren. 'Horsenality' van Parelli (zie bv http://www.paardenmanieren.be/node/29) heeft mij enorm geholpen - op een supersimpele manier;en het werkte vanaf de eerste dag!

Verder vind ik dat je heel veel invult voor je paard, maar ook toegeeft dat dat misschien wel meer de projectie van je eigen gevoel is. Dat is voor veel (paarden-)mensen denk ik heel herkenbaar.
Mijn oplossing is dat gevoel zo veel mogelijk te negeren en gewoon te doen wat ik mij had voorgenomen. Evalueren doe ik daarna :o ....

Tenslotte: je wordt het beste in het gedrag dat je het vaakste oefent.
Dus als je altijd twijfelt, word je heel erg goed in twijfelen ;) ..

Anoniem

Re: Ik mis het rijden, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 21:29

Ik weet welk type ik heb :j Ben ook jaren met Parelli bezig geweest en dat werkte wel in de zin dat hij deed wat ik vroeg, maar hij werd er vooral heel boos van en nu pas merk ik hoezeer hij toen in zijn schulp bleef. Momenteel heb ik een heel andere pony, meer naar het extroverte toe (op momenten dat het goed gaat) en hij lijkt vrolijker, opener en wil zich meer inzetten voor je. Hoewel er nog heel wat meer kan verbeteren maar alles heeft tijd nodig.

De laatste 2 alinea's kan ik mij goed in vinden :j Ga er proberen aan te werken ;)

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ik mis het rijden, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 21:34

Heb je iemand in je omgeving die eens naar jou en je interactie met Cobe zou kunnen kijken, zowel bij het grondwerken als bij het rijden? Dat hoeft niet per sé een instructrice te zijn, maar kan ook iemand zijn die bijvoorbeeld coaching met behulp van paarden doet. Zo iemand is waarschijnlijk anders getraind in het kijken naar jullie en het herkennen van patronen.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 21:52

Maflinger_S schreef:
Heb je iemand in je omgeving die eens naar jou en je interactie met Cobe zou kunnen kijken, zowel bij het grondwerken als bij het rijden? Dat hoeft niet per sé een instructrice te zijn, maar kan ook iemand zijn die bijvoorbeeld coaching met behulp van paarden doet. Zo iemand is waarschijnlijk anders getraind in het kijken naar jullie en het herkennen van patronen.

Dit vind ik een goede. :j

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ik mis het rijden, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 21:58

En niet geheel toevallig :D

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Anoniem

Re: Ik mis het rijden, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 22:00

Rechtstreeks heb ik niet zo meteen mensen, naast het feit dat ik mij sowieso anders gedraag als er iemand op staat te kijken is de algemene mentaliteit hier toch wel "niet zeuren maar rijden". Onrechtstreeks heb ik wel een leuke groep mensen die steunen en tips geven, maar dat is via internet. Heb in het begin van het jaar ook 3 video-coaching-sessies gehad waar een aantal dingetjes uit gekomen zijn die interessant waren, maar dat was dus grondwerk gericht. Qua rijden heb ik dat allemaal niet omdat ik er niet meer op gezeten heb :Y)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DemiSisa, Jet, Lucia88, marit1999, Mark0919, Myrthe_bz, sterregoud, Typhoon en 41 bezoekers