Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 22:35

Hallo, ben nieuw op bokt dus weet nog niet hoe het werkt precies.
Een aantal weken geleden heb ik mijn lieve merrie moeten laten inslapen helaas, heb haar maar zeer kort gehad, ze had een zware koliek aanval en er was niks meer Aan te doen. 11 dagen ervoor hebben wij ook onze hond moeten laten inslapen dus twee zware klappen achter elkaar gehad. Ik ben wel rustig aan kijken naar een nieuw paard maar naar mijn merrie zo lang moeten zoeken eer wij het geschikte paard hadden gevonden en dan moet je haar laten inslapen. Eigenlijk ben ik een beetje bang geworden om de stap nog te nemen maar aan de andere kant wil ik mijn droom die na een lange tijd is uitgekomen niet opgeven .
Het komt erop neer dat wij niet weten hoe dit heeft kunnen gebeuren, zit al zo lang in de paarden en weet het eea van koliek maar dit was zo heftig dat ik het nog nooit had gezien. Ben me al weken aan het afvragen wat ik anders had kunnen doen om het te voorkomen.

Ze stond 24/7 buiten met schuilstal en was dat gewend, ook het voerpatroon over genomen van de vorige eigenaar. Nu twijfel ik dus of als ik een ander paard koop die wel op de wei durf te zetten.

Misschien moet het gewoon slijten. En ik heb liever een paard buiten dan in een stal. Maar dit is de eerste keer dat ik een paard op een wei had staan, mijn vorige paarden vroeger steeds op een pensionstal en nog nooit iets gehad. Kan natuurlijk ook toeval zijn.

Sorry voor het lange verhaal, maar wat raden jullie aan? Pensionstal of weide? Graag volwassen reacties

Bedankt alvast


hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 23:20

Lukasje:
Ja diep van binnen weet ik ook dat 24/7 beste is voor een paard, uitzoeken hebben we geprobeerd maar maak mezelf alleen gek ermee.

Basic:
Ja zie ook wel, heb wel al contact gehad hier en daar omdat ik bang ben dat ik straks helemaal niet meer durf, alleen ik heb geen haast dus ga alleen ergens kijken als het me echt aanspreekt en dan nog maar afwachten of het gevoel komt omdat er nog steeds een gemis is, de ene zegt O kom je eroverheen en de ander zegt laten slijten.... en dan nog maar de keuze of ik het paard op de weide durf te zetten waar het gebeurd is, de andere paarden staan daar al jaren en nog nooit iets gehad dus waarschijnlijk idd pech

Marjolein:
Wat een leukerd veel succes en plezier geniet ervan. Jij hebt wel heel veel pech gehad zeg

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 23:22

basic_21 schreef:
Och jeetje..marjoleinft.
Wat erg!
En toch ben je zo dapper dat je gewoon jouw droom achter na gaat.
Hij is prachtig.
Het is niet mijn topic.


Niet erg hoor

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 23:27

Immanuela:
Dank je ik zal zeker de tijd nemen. Even off-topic , hoe kan ik instellen dat ik geen e-mails meer krijg bij een nieuw antwoord op mijn topic? Heb ik al bij instellingen gedaan ....

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 23:31

Hmmm dat is wel een beetje irri

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 23:43

Kanzi schreef:
Jeetje Hapsenwish, wat naar.
Ik denk zelf dat je gewoon domme pech hebt gehad.
Kan me goed voorstellen dat je het niet meer aandurft om een paard buiten te gaan houden.
Als jij daar nu heel onzeker van wordt zou ik een volgend paard eerst een tijdje in pension houden, en kijken of je gevoel een beetje wil slijten.
Kan je later altijd nog beslissen of je het anders wilt doen.


Is ook zielig om het paard steeds te verhuizen omwille van mijn eigen gevoel daarbij komt dat ik mede ook heb doorgezet om toch weer aan een paard te beginnen omdat ik op een zorgboerderij werk waar ik dan twee keer in de week met de cliënten die op een zorgpaard rijden een stapritje kan maken ( ook daarom is een paard vinden moeilijk ivm Braafheid etc) mijn merrie stond daar ook, als ik nu alles terug lees is de keuze die ik zou moeten maken vrij duidelijk maar zeer beangstigend hetgeen er gebeurd is

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 23:44

Kanzi schreef:
hapsenwish schreef:
Even off-topic , hoe kan ik instellen dat ik geen e-mails meer krijg bij een nieuw antwoord op mijn topic? Heb ik al bij instellingen gedaan ....


Bij instellingen naar tabblad forum-instellingen gaan, daar kan je het wijzigen.


Al gedaan bedankt maar helpt niet


hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 23:46

Rizette schreef:
Het kan pech zijn, je paard kan al iets gemankeerd hebben en je kunt misscchien wel wat fout gedaan hebben. Niemand die het je ooit zeker zal gaan zeggen w.s. Maar misschien kun je op den duur toch weer een paard naar je hart zoeken maar zorg voor iemand in de buurt waar je te rade kunt gaan met je vragen en die misschien ook ongevraagd je met je paard wil helpen. Een soort paardenhoudcoach zeg maar. Een oude rot in de paarden. Het kan een enorme steun en toeverlaat zijn voor je denk ik.


Dank je voor de tip die had ik idd al, en die zegt ook was echt dikke pech, alleen mijn eigen schuld ( ik weet het echt stom) had haar niet laten keuren van te voren wat ik dus nu sowieso wel zou doen! Maar wel nog steeds contact met de vorige eigenaar en die is ook ontzettend geschrokken ervan

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 00:05

Basic heb je een pb gedaan maar volgens mij doe ik iets fout

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 10:10

Elisa:
Da denkt knoop in de darm

Damian:
Dat verhaal vertelden ze me ook idd, ik ga wrvanuit dat het zal slijten dan als ik iedereen hoor had ik idd pech

Pmarena:
Ja na alles te lezen weet ik eigenlijk ook al welke keuze het beste zou zijn voor een evt nieuw paard ( diep van. Innen wist ik dat ook maar ben iemand die wel iets aan meningen heeft als ik twijfel)

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 10:13

Elisa2 schreef:
Weet je aan wat voor een vorm van koliek je paardje overleden is? heel veel sterkte er nog mee trouwens.

Ik denk dat de huisvestiging niet zoveel uitgemaakt heeft..koliek is dikke vette pech.
Het zou wel kunnen dat het paard bijvoorbeeld al veel zand in de darmen had oid.


Da zei dat het wen knoop in de darm was en opereren al niet meer mogelijk was....
Dat zou wel kunnen van dat zand

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 11:14

Nimber schreef:
Wat onwijs sneu voor je. Toch zou ik echt weer door gaan zoeken naar een andere topper. Neem je tijd. Je hebt nu pech gehad, door dit weer hoor ik veel van koliek gevallen doordat er amper gras staat krijgen veel paarden toch wat zand binnen. En nu met alle regen gaat t gras ineens groeien en is de kans ook weer groter op koliek.

Ik heb al bijna 20 jaar eigen paarden, 10 jaar pension stalling gehad met rond de 18 paarden op stal. In die 20 jaar ben ik er 1 verloren aan koliek.


Ja idd nu het gras weer gaat groeien is het ook erg voorzichtig zijn, Best erg dat er zoveel is waar je je druk om moet maken ( lees, waar ik me nu druk over ga maken)

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 11:24

Rosie:
Bijrijd/ lease is geen optie voor mij, heb ik al eens gedaan maar is niet echt mijn ding Toch bedankt voor het meedenken

Pateeke:
Als ik actief op zoek ga en besluit dat ze toch weer op de wei komt ga ik ook zoeken naar een paard die dat al gewend is of aankan

De clienten waren er niet op die bewuste dag waren ze er 3 dagen geleden, en de clienten die er zijn doen dat echt niet ( ervaring is dat ze altijd komen vragen of ze iets mogen geven en weten dat ze uitsluitend wortels of een paardensniepje mogen geven gelukkig zijn de mensen die er op dit moment komen nog zo ver dat ze dat begrijpen en ook weten dat ze wr niet alleen heen mogen zoals elvira idd ook al zei) wel bedankt voor het meedenken

Rizette
Ja ze stond op mijn werk 7 minuten bij mij vandaan

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 20:00

Rizette schreef:
Rizette
Ja ze stond op mijn werk 7 minuten bij mij vandaan
Ik dacht in eerste instantie dat je het voeren en verzorgen van het paard in eigen beheer had. Maar je paard stond dus bij anderen. Het probleem van een paard op pension is dat je niet zoveel invloed hebt op het soort gras in de weide de hoeveelheid weide , de momenten van voeren enz enz. Ik weet ook niet of dit ter zake kundige paardenmensen zijn of mensen met paarden. Ik zou zelf hoge eisen stellen aan de plek waar ik mijn paard in pension zou zetten. Als ik het goed begrijp heb je nog nooit een paard zelf in eigen stalling en beheer gehad? Dan is het allemaal ook wel heel erg nieuw voor je en dan kun je al wel jaren rijden maar de verzorgingen enz is toch heel wat anders.


Jawel dit is allemaal heel goed geregeld, s morgens en smiddags voert een vriendin van mij die ernaast woont ( met veel paardenkennis en dat doet ze bij die andere paarden al jaren)en in de avond ikzelf of die vriendin maar wij appen over hoe en wanneer want ik kom ook weleens twee keer per dag, vroeger ook altijd mijn eigen voer en hooi klaargezet dus daar weet ik wel iets vanaf, maar heb idd nog nooit een eigen wei of stalling gehad van mijzelf, wat wel op mijn toenmalige stal was dat was zelfzorg, ik huurde alleen de stal en een stukje wei de rest moest ik zelf regelen

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 20:05

davinci2412 schreef:
Ik heb afgelopen jaar mijn pony in moeten laten slapen en in december een paard dat ik voor iemand anders mocht rijden ( ik wilde hem eigenlijk kopen, maar had helaas geen ruimte). Allebei de paarden geen echte duidelijke oorzaak waar precies de pijn vandaan kwam en allebei nog (relatief) jong ( 6 & 13). Ik had toen ook heel veel moeite met het opnieuw kijken naar een paardje. Wilde wel verder in de sport en daar was toch een paard voor nodig. Ik heb het rustig aan gedaan, eerst wat gekeken en toen al eens gereageerd. Merkte toch dat de stap om te gaan kijken erg groot was. Ik heb toen een advertentie gezet op sporthorses met waar ik naar opzoek was. Kreeg een appje van een fokker die een leuke merrie had staan of het wat was. De merrie had dusdanig veel kwaliteit dat ik mezelf een schop onder mn kont heb gegeven en ben gaan kijken,, ze staat nu bij me in wei :D

Iedereen heeft zijn eigen tempo, maar merk toch dat ondanks dat ik ze beide nog mis ik nu ook weer erg blij ben met dit paard. Ik heb wel nog steeds dat ik denk een kreupelheid of iets anders te zien terwijl dit niet zo is maar dit zal vast ook slijten op den duur


Heel fijn dat je jezelf een schoo onder je kont hebt kunnen geven ☺️( moet ik denk ik ook maar doen als de tijd rijp ervoor is)
Een advertentie zelf zetten is zo gek nog niet....
Ik denk dat uiteindelijk op de wei toch mijn keuze zal zijn ... heeft alleen nog wat tijd nodig, vandaag daar geweest en was even weer slikken maar heb het toch maar gedaan, want nog 1 week en moet ik weer werken en dan MOET ik er wel heen

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 13:56

Ga ik doen Elisa, lig alweer nachten wakker wat ik moet doen...mijn man heeft me groen licht gegeven maar merk dat ik toch nog niet zo heel actief kan zoeken als dat ik normaal zou doen

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 15:37

Dat ben ik dus ook idd aan het doen☺️

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 16:29

Zal ik doen Bedankt voor de positieve en lieve reacties allemaal heeft me toch goed gedaan

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 19:07

Ze had steeds haar wormenkuur gehad en ikzelf had ook eentje gegeven omdat het weer tijd was ervoor, en alle paarden hier gezamelijk ontwormd moeten worden ivm regels van een zorgboerderij, tandarts zou nog komen en mestonderzoek wilde ik ook laten doen maar helaas niet van gekomen meer.

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 10:36

Update;

Afgelopen zondag zonder verwachting gaan kijken bij een 11 jarige Fjord, was echt een lieverd maar moest onder zadel nog veel leren want ze was een lange tijd niet gereden. Ging opzicht wel goed op een paar keer omdraaien buiten na maar niet gemeen. Mijn man heeft ter plaatse meteen een afspraak gemaakt dat we twee dagen later terug zouden komen met mijn instructrice. Vanaf daar is alles in een sneltrein vaart gegaan, goedgekeurd door de dierenarts en nu heb ik dus een Fjord na overleg komt ze toch op de wei Want dat lijkt me toch fijner voor haar. Nu hopen dat alles goed gaat en weer opzoek naar een breed zadelhad wel een beetje moeite met de gedachte dat het nu wel weer echt is geworden en niet alleen maar een gedachte van wat als..... en wat voor keuze zou ik maken.....Afbeelding

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 10:51

Gimme nou ook heftig wat bij jou is gebeurd zeg, ja kan echt pijn doen en doet het nog steeds, heb nu ook best een dubbel gevoel maar daar kan dit paardje niks aan doen. Ik ga er van proberen te genieten hoewel ik vannacht erg heb lopen piekeren maar dat zal wel overgaan met de tijd, merk dat het toch nog vers is. Mijn man heeft eigenlijk gezegd dat ik het anders toch niet meer zou aandurven als ik heel lang zou wachten (hij kent me goed)

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 12:10

Janneke
Dank je wel is ook wel een knapperd☺️ En dat hoop ik ook

Anjali
Ze heet Joy

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 12:11

Het was verschrikkelijk. Ik zat daar in de wachtkamer op precies dezelfde stoel als anderhalf jaar eerder. Bah.

Ik vind dat je er goed in staat en ik denk dat het ook gewoon wat tijd nodig heeft allemaal. :)[/quote]

Ja dat is echt... dan beleef je alles opnieuw he.

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Moeilijke keuze, wat adviseren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 12:40

Dank je wel Elisa ik ga in ieder geval mijn best doen

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 17:12

pmarena schreef:
Leuk diertje en wat goed van je man ook +:)+

En mijn complimenten want van jou vind ik het super goed dat je beseft dat Joy (wat een fijne naam) er niet onder hoeft te lijden dat je zo'n pech hebt gehad. Er zullen er toch zat zijn die hun nieuwe paard dan stal-arrest geven omdat ze het niet aandurven terwijl het natuurlijk dikke onzin is en geen enkele zekerheid biedt.

Hopelijk gaat dit beestje gezond grijs bij je worden :j


Heel erg lief van mijn man, ben stiekem toch wel erg blij met dat duwtje in mijn rug. Ik wil gewoon dat mijn paard gewoon lekker paard kan zijn en ik moet me er maar overheen zetten. Hopelijk blijft ze zeer lang bij ons


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Esther_r20, jaap_2005, Pinacolada, vera_pino, vilo en 94 bezoekers