[VOLG] Stal 't Achterhof: een nieuw begin!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

Laurievc

Berichten: 4407
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

[VOLG] Stal 't Achterhof: een nieuw begin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 15:17

Welk penny-meisje heeft niet als droom om haar eigen stal op te starten? Ik in ieder geval wel :Y) Sinds deze maand mag ik me dan ook trotse eigenaar noemen van mijn eigen stuk grond, mijn eigen huisje en mijn toekomstige eigen stal :D

Op Facebook houd ik de vorderingen wat bij, maar ik kreeg ook de 'vraag' om het hier te doen, dus dan doen we dat maar :+

Even een overzichtje:
Locatie: Minderhout, BE
Huis + iets meer dan 2 ha weideland
Op moment van kopen stond hier een oude varkensstal op, deze gaan wij slopen en een nieuwe paardenstal erop zetten.
We hebben een vergunning voor 12 stallen, maar in beginfase zullen er 8 ingerichte stallen, voerkamer, zadelkamer, wc, 2 poetsplaatsen en een solarium komen. 1 stal zal ingericht kunnen worden als merriestal dmv uitneembare tussenwand!

Afbeelding

Op 24/7 zijn ze begonnen met afbreken (asbestplaten eraf)

Afbeelding

25/7: Houten spanten eraf en begonnen met afbraak van de muren

Afbeelding

Dezelfde avond troffen we dit aan 8-)

Afbeelding

Met oog op de slechte weersomstandigheden nu, hebben we besloten om alvast een voorraad hooi in te slaan zodat we niet afhankelijk zijn van de eventuele prijsstijging :)

Afbeelding

Hopelijk vinden jullie het een leuk projectje om te volgen! Mochten er vragen oid zijn, shoot! *\o/*
Laatst bijgewerkt door Laurievc op 30-07-18 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt


Laurievc

Berichten: 4407
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 16:21

Ghostattack schreef:
Wat gaaf! Mooi stuk grond :j Ooit hoop ik ook zoiets te kunnen betalen :+
Op financieel vlak heb ik geluk met 2 ouders die mij volop ondersteunen :D


Fijn dat jullie allemaal volgen!
Naar planning wordt morgen het steenpuin afgevoerd. Daarna moeten de betonplaat en de aalputten er nog uit. Daarna beginnen we aan de piste te graven :)

Laurievc

Berichten: 4407
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 16:25

Trui schreef:
Super tof!

Wat ik niet lees en wat misschien nog niet in je plan zit, wat doe je met rij ruimte?
of lees ik eroverheen?

Rij ruimte? Bedoel je piste/weides/paddocks/...? :)

Laurievc

Berichten: 4407
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 16:35

Trui schreef:
Ja, ik lees nu alleen het gebouw zelf, maar wat wil je er nog buiten gaan bouwen?
Er komen 4 zandpaddocks waarvan 1 als longeerpiste gaat dienen en verder gaan we op deze moment een 7-tal weien maken. Dit is allemaal op de onderste helft van het perceel. Komend jaar willen we dan even gaan nadenken hoe we het andere stuk (+- 1 ha) gaan gebruiken en hoe we dit gaan indelen :) Kan zijn dat we hier meer weides maken, kan zijn dat we er opfok gaan maken, ... Liggen nog heel veel opties op tafel, maar we willen nu eerst uitproberen hoe het gaat op de huidige indeling en wat we anders willen zien :)
Buiten dat komt er ook nog een piste van 30x70 in :)

Bedankt allemaal! *\o/*

Laurievc

Berichten: 4407
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 20:18

Rebel_Jits schreef:
Waarom woon je zo ver weg :+ ;( Had zoiets graag in den limburg gehad hihi.
Heb je een soort plattegrondje van wat waar?

U vraagt, wij draaien :+
Rechtsonder huis met garage, midden onder stal met daarnaast nog verharding voor parking en mesthoop.
Groen = weide
Geel = paddock
Bruin = piste

En dit is dus iets meer dan een hectare :)

Afbeelding

Laurievc

Berichten: 4407
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 20:49

boooo schreef:
Wat ontzettend gaaf! In je profiel staat dat je pas 20 bent, klopt dat?! :wow:

Klopt helemaal :D

Chamion: goede tip. Die ga ik zeker opschrijven en meenemen in de aanleg van de paddocks! Kosten genoeg, dus personeel laat nog even op zich wachten :+

Laurievc

Berichten: 4407
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [VOLG] Stal 't Achterhof: een nieuw begin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 07:09

Wat lief allemaal. Natuurlijk kan ik dit op mijn leeftijd nog niet alleen. Zonder de steun van mijn ouders had ik dit ook nooit kunnen doen. Maar zo'n once in a lifetime opportunity konden we niet laten liggen :D

Fijn dat jullie volgen :D Vanavond gaan we even een kijkje nemen hoe het met het puin zit en gaan we nog een zeil over de hooibalen leggen :)

Laurievc

Berichten: 4407
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 07:23

Cintaria schreef:
Wat leuk, ik volg ook!
Ik ben het volgens mij nog niet tegen gekomen maar ga je er een pensionstal beginnen of eerder een trainingsstal?

Goede vraag, dat heb ik inderdaad nog nergens aangehaald. Het is zeker niet de bedoeling dat het een pensionstal wordt :) Daarvoor heb ik in mijn ogen ook te weinig plek om dat echt rendabel te krijgen :)
Ik heb zelf momenteel 3 paarden waarvan 1 drachtige merrie.

Het wordt dus inderdaad meer trainingsstal: zadelmak maken, paarden uitbrengen op wedstrijd, opvang voor mensen die op vakantie gaan, tijdens examens, bij ziekte, ... Eigenlijk heel veel mogelijkheden, maar allen korte termijn verblijven :)

Laurievc

Berichten: 4407
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 13:46

hwn schreef:
Ik volg!

Een tip: mocht het afvoeren van het puin veel kosten, kan je het steenpuin gebruiken als drainage onder de zandpaddocks. Werkt best goed vind ik, heb ik hier gebruikt voor de buitenbak.

Wederom bedankt voor de tips, altijd leuk als mensen meedenken :D We hebben een prijs gekregen incl wegbrengen van puin dus het gaat zoiezo weg :) We bekijken nu nog of we zoiezo 1 paddock ook als eb en vloed 'piste' kunnen aanleggen zodat de longeerpiste ook altijd begaanbaar is. De rest zal gewoon in zand komen :)

Laurievc

Berichten: 4407
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 21:14

Vandaag zijn de mestputten eruit gehaald en is de betonplaat ook al grotendeels verwijderd! Dit maken ze morgen af en dan trekken ze het perceel gelijk zodat wij kunnen beginnen met leidingen leggen :)

Afbeelding

Laurievc

Berichten: 4407
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-18 15:24

Ondertussen ligt het terrein helemaal vlak en zijn we begonnen met paaltjes kloppen om te kijken waar alle gebouwen/weides/piste komen. Nu moeten er nog enkele bomen (oa esdoorn...) uitgetrokken worden en dan kunnen we aan de slag!
Afbeelding

Laurievc

Berichten: 4407
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [VOLG] Stal 't Achterhof: een nieuw begin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-18 13:01

Nog een ander soort van 'goed nieuws' vandaag. Julie is drachtig gescand. Volgend jaar mogen we dus al meteen ons eerste veulentje verwachten :D
Afbeelding

Laurievc

Berichten: 4407
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [VOLG] Stal 't Achterhof: een nieuw begin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-18 19:48

Verder hebben we vandaag 2 bomen gekapt en gaatjes in de hooibalen dichtgemaakt :+
Afbeelding

Laurievc

Berichten: 4407
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [VOLG] Stal 't Achterhof: een nieuw begin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 10:31

Bekisting: done!
Nu bezig met de leidingen te leggen :)
Afbeelding

Laurievc

Berichten: 4407
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [VOLG] Stal 't Achterhof: een nieuw begin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 10:56

Dank voor de tip! Ik denk dat de paden tussen de paddocks op de moment 2à3 meter zijn, maar dat ga ik nog eens goed bekijken!

Afmetingen waren origineel anders. Op de stal waar ik nu sta hebben we een bak van 45x45. Maar de staleigenaar zei dat hij bv echt moeite heeft met een driesprong te zetten en daarachter nog een hindernis. Meerdere mensen gehoord die het mij idd afraadde om een vierkante bak te nemen.
Bij mijn instructrice ligt er 30x60 geloof ik. En aangezien 30x70 gewoon echt netjes uitkwam op onze tekeningen hebben we daarvoor gekozen haha :) Eigenlijk geen speciale reden verder.

Laurievc

Berichten: 4407
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [VOLG] Stal 't Achterhof: een nieuw begin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 15:23

Dank allemaal voor de leuke complimentjes. Net te horen gekregen dat de mais wellicht binnen een week al af kan, dus dan kunnen we wat vroeger aan de piste beginnen :D Helaas lopen de kunststof plankjes van de stallen vertraging op. Het metalen frame zullen we dus begin september al kunnen zetten. De plakjes worden nu in de 2de week van september verwacht.

Wordt vervolgd!

Laurievc

Berichten: 4407
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 15:53

billionache schreef:
Zo ik kom dit nu pas tegen, maar wat ontzettend gaaf Laurie :D en niet ver weg, haha! Ik volg uiteraard!

Mocht de mijne ooit aanleg tonen voor het springen zet ik hem met plezier even bij jou in training :+

Hoe lief! Altijd welkom haha! :D

Zoveel leuke reacties :D

Laurievc

Berichten: 4407
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [VOLG] Stal 't Achterhof: een nieuw begin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 19:06

Vanmorgen kwam 1 van de buurvrouwen even kijken hoe het ging :+
Afbeelding

Morgen waarschijnlijk de laatste hand leggen aan de elektriciteit en de waterleidingen :D Dinsdag de goot voor de douche kitten.
28e komen ze beton gieten! :)

Laurievc

Berichten: 4407
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 20:17

AmyII schreef:
Wat super gaaf TS, echt een droom van velen die voor jou uitkomt. Ik ga je zeker volgen!

Wat ik heel slim vind is dat jullie niet direct jullie gehele terrein in het plan betrokken hebben: nu heb je ruimte om te schuiven en om, mochten er bepaalde plannen wijzigen, deze wijzigingen ook door te voeren.

Zo had ik er zelfs nog niet naar gekeken haha! Nouja, het is wel handig in alle opzichten. Op de moment bekijken we zelf graszaad te gaan zaaien en volgend jaar zelf ons hooi te maaien :)

Laurievc

Berichten: 4407
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [VOLG] Stal 't Achterhof: een nieuw begin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 18:25

Wohoo, op de helft van de stal zijn de betonnetten al gelegd. Nu begint het echt te korten :D
Afbeelding

Laurievc

Berichten: 4407
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 20:05

Wederom dank allemaal :D
Gisteren is ook de mais afgereden. Voor het eerst kregen we dus zicht op de 'lap' grond dat we hebben gekocht. Wat een uitzicht :D

Afbeelding

Laurievc

Berichten: 4407
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [VOLG] Stal 't Achterhof: een nieuw begin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 06:30

U vraagt, wij draaien :+
Wij zetten een 'Amerikaanse stal' in kunststof :)
Afbeelding

Stal linksonder = voederruimte
Linksboven is voorlopig een stukje opslag maar kan een stal worden
Rechtsboven zadelkamer met wc
Rechtsonder stal die merriebox kan worden
1 droge douche, 1 natte douche, 1 solarium

Alle stallen hebben een luikje naar buiten en naar binnen :)
Afbeelding

Laurievc

Berichten: 4407
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [VOLG] Stal 't Achterhof: een nieuw begin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 09:06

Wat voor put bedoel je? Dit is puur het stalplan. uiteraard hebben we ook nog hele plannen voor water/electriciteit ed haha :)

Laurievc

Berichten: 4407
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 09:35

Delphi schreef:
Heel erg gaaf!!! Mooie stal en lekker onderhoudsvriendelijk. Wij gaan eind dit jaar op ons nieuwe stuk grond een stal wegzetten. Hier komen zwarte rabat profielplaten op waardoor het ook lekker onderhoudsvriendelijk is. Alleen wordt onze stal een stuk kleiner dan die van jou.
Wat voor afmeting krijgt jouw stal ongeveer? Wel rond de 22 x 12 m of misschien zelfs groter?

De stal wordt iets van 26m x 9m :)

Laurievc

Berichten: 4407
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [VOLG] Stal 't Achterhof: een nieuw begin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 10:36

Ja in eerste fase kunnen we tot 9 paarden gaan geloof ik. We hebben een vergunning om er nog een stuk bij te plakken en dan worden het er een 12-tal :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Natasja_, Amazonbot, ComscoreBot, cp112, JoyenUnory, Miiej, noviceh en 8 bezoekers