Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 09:29

Ja ik kijk er graag naar. Leerzaam en leuk.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 09:56

Op dit soort momenten haat ik het dat ik enkel nederlands kan :')

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 10:21

Filmpje van Hugin, echt handig en simpel uitgelegd! Bedankt voor het plaatsen.

Tweede draf zijn we bij Toobs ook mee aan het sleutelen, maar hij moet dan inderdaad achter sneller worden ipv trager en als hij fijn loopt, dan merk je ook dat hij zo kan gaan draven, maar dat hij dan ook veel makkelijker te schakelen is (is van nature de snelste in het dorp niet zal ik maar zeggen) en hij kan dan ineens wel fatsoenlijk strekken bv. Maar het zijn maar stukjes, maar je moet ergens beginnen.

Modules 3 en 4 heb ik nog steeds niet bekeken, zal mezelf keer bij elkaar rapen en poging wagen, maar ook ik vond juist de gewone ruiter met het gewone paard filmpjes de filmpjes waar ik het meest aan had, die waren herkenbaar qua bewegingen van het paard en handelingen van de ruiters.

Hier zwarte nog stuk en staat zich rond te vreten in de wei.
Beige moet zaterdag een M1 proef Fjordsport lopen voor haar diploma, zucht.. en ik heb laatst met die changementen de hele galop naar de knoppen geholpen, oepsie… We kunnen nu hard of harder... en zonder rem en remloos.

En rondje WE wedstrijd rijden, heeft hierin niet geholpen, had al geen remmen en die zijn die dag al helemaal naar zijn vaantjes gegaan, mevr. vond het erg leuk en in tegenstelling tot Toobs heeft zij meer een Joehoe gaan!!! knop dan een zucht moet het alweer stand. En het helpt ook niet dat ik eigenlijk veels te weinig rij, maar gelukkig bv gisteren mijn bijrijder weer op Heps gelest en hopelijk de remmen die ik weer aan het installeren was heel gelaten. 2e draf zit er bij Heps totaal nog niet op, middendraf ook niet en die moeten we 3 x in die proef zaterdag, oef..... Dan gaat het hard naar beneden met je punten en uitgestrekte of middenstap zit er ook niet op, haar moeder kon stappen als een malle... zij helaas tippel stapper.

En op het thema zadel, had mijn zadel helemaal overnieuw laten vullen (Bates caprilli dus met van die foam kussens) en grrrrrr, na ca 2 wkn zag ik dat er midden in de kamer een deuk zat aan 1 kant, dus zadelmaker komt van de week weer.

Afbeelding

Afbeelding

Joehoe, we gaan!!! Weg.... alle fatsoenlijke dressuur.... mevr. had duidelijk andere ideeën dan ik had.
Afbeelding

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 10:44

@sjolvir echt leuk dat je dit soort dingen doet ! Ook al is het misschien niet goed voor de rem wel leuke afwisseling!
2e draf is ook iets waar wij lang niet aan toe zijn middendraf gaat ook nog niet goed.
Stap verruimen daarentegen is haar kwaliteit ze loopt al super ruim van zichzelf dus het enige wat ik hoef te doen is zorgen dat ze iets kleiner stapt van tevoren (of de jury haar normale stap niet laten zien door pas laatste moment terug naar stap te gaan haha) en dan de lijn op teugels ietsjes verlengen haar lekker laten lopen en we hebben standaard een 8 hihi

Nu de rest nog _O-

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:07

Schrijftalenten hier op het forum! Humor!

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:49

Sjolvir: als je het echt meent heb je toch je rem zo weer terug? Andere setting ander mindset bij jullie beide. Komt goed.
Mijn (oude)paard is in het bos/ cross ook ooit bijna niet te houden en thuis weer op 2 pinken te rijden.

Mirjam: Dat je zadel niet meer zo lekker past is misschien ook wel te relateren aan je nieuwe training toch? Dan kan het wel echt war harder gaan denk ik.

Mijn zadel is 6 maanden geleden nog gedaan maar door groeien en training verwacht ik dat er ook weer werk aan is.

Wij hadden weer één B proefje gestart voor het vertrouwen nadat mijn paard weer een beetje overweldigd was op een cross, te veel, te druk, te lang. Ik wilde vooral ontspannen en actief rijden en dat kon pas ná de proef op een stuk zand. De grasbodem was echt keihard en glad en dat komt je rijden niet ten goede. Maar op video zag de proef er beter uit dan mijn gevoel. Vooral blij met de neus die toch aardig in de buurt van de LL blijft. Paard stond al in de wei bleek ik 2e met 2wp. Oeps.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:56

Pol zadelmaker is 11 juni nog geweest, zijn alle zadels weer passend gemaakt . Het probleem zit ook erin dat vulling nooit vervangen is en nu keihard is ipv verend.
Gefeliciteerd met de winst en prijs :D

Sjol de rem opnieuw aan het installeren. :')

Tweede draf, euhmmm misschien ben ik daar dan ook mee bezig. Of was, want laatste week wil het even niet helemaal lukken allemaal.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:58

pol013 schreef:
Sjolvir: als je het echt meent heb je toch je rem zo weer terug? Andere setting ander mindset bij jullie beide. Komt goed.
Mijn (oude)paard is in het bos/ cross ook ooit bijna niet te houden en thuis weer op 2 pinken te rijden.


Noodrem doet het ook wel hoor, maar je moet terug kunnen rijden naar iets anders dan race galop en je moet ook gewoon een nette overgang galop stap of galop draf kunnen maken, die zijn nu niet echt netjes te noemen :+ .

En gefeliciteerd met je 2 wp's harde bodem op gras is nu zo ongeveer onvermijderlijk, lijkt hier en daar wel beton.. pfftttt.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:00

Gefeliciteerd met je winstpunten, polo13.
@ Sjolvir Wie weet gaat ze je zaterdag verbazen. Hoop alleen wel dat het niet zo warm wordt als dat ze nu voorspellen. Ik mag vrijdagavond weer op pad.

Hier afgelopen voorjaar zadeltrubbels gehad. Bleek dat 1 van mijn kussens bijna los zat. Nu mijn oude zadel er weer op. En daar loopt ze als een tierelier onder. Al werkt hier de harde bodem niet echt mee. Maar ga ook niet in de rijbak rijden. Want die is loodzwaar door deze droogt.
Ben gisteren ook weer op pad geweest voor de selectie van de regio. Nette proef gereden met 1 keer een struikel in de rechtergalop tijdens de gebroken lijn. Gelukkig liet ze zich netjes weer in de galop zetten. Zijn als 9de geëindigd in onze baan met 60,833%. Maar dat zal niet genoeg zijn om er te mogen starten, denk ik. Ook daar was de bodem knoerthard.

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:23

Ik heb via fb een berichtje gedaan of er ook nog filmpjes bij module 2 komen zoals bij 1. Met de vraag dan de gewone ruiter zoals ons. En dit gaat nog gebeuren, alleen Rien is nu druk met wedstrijden dus we moeten even geduld hebben, maar ben blij dat ze er komen.

En het is ook leuk om te zien hoe Romy rijd maar juist de gewone ruiter die tegen wat voor problemen aanlopen wordt uitgebreider uitgelegd hoe of wat te doen en aangezien Romy dit niet nodig heeft is hier de info maar minimaal waar ik de leek niet genoeg aan heb haha

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:27

FW gefeli met de winst :D

Osteo heeft zowel Eli als Zorro losgemaakt. Eli zat zoals ik al dacht flink vast achter het zadel en achterhand. Ook heeft ze mogelijk een ontsteking aan bandje achter linkeroor, is dikker dan rechts. Dus dat ook even behandelen.
Zorro zat juist tussen de rugwervels oid vast, die was wat moeilijker los te krijgen met zijn compacte korte lijf. :P

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:05

Dank je. Zoals verwacht zijn we niet door naar de kampioenschappen. We gaan nu lekker verder trainen voor ons M2 debuut later dit jaar.

Mooi dat de osteo wat heeft kunnen doen voor Eli en Zorro.

Wacht eerst af totdat die filmpjes er zijn voordat ik evt. module 2 aanschaf.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:10

Jammer maar M2 ook leuk :D

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 22:11

Oh dat is fijn BravoT, ben benieuwd ernaar

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 19:38

Even hallo van onder mijn steen.
Ik lees braaf nog mee, maar reageer te weinig omdat ik zelf te weinig rij op dit moment mede doordat Gentle in training is bij mijn stalgenoot. Daarnaast zijn er nu een hoop dingen in privé sfeer.

Afgelopen weekend heb ik wel een stukje kunnen rijden nadat stalgenoot er op had gezeten. Was wel weer heel erg wennen en voelde goed verschil. Zou eigenlijk zondag les hebben maar dat ging helaas niet door, wel heb ik een stukje film van zaterdag.


Witte lap was tijdelijk omdat het zadel een beetje ging klapperen, afgelopen dinsdag is zadelmaker geweest en is het weer correct opgevuld. Ook het elastiek is op aanraden van de fysio nu even tijdelijk erbij.

Ik hoop toch snel dat deze hitte een beetje minder word, want anders kan ik mijn paard gaan inruilen voor een kameel :')

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:16

Wow wat is jullie impuls verbeterd zeg, lekker voorwaarts!
Ook vind ik het heel mooi hoe los je hem durft te laten, dat getuigt van vertrouwen en kunde.
Wel vraag ik me af waarom jullie hem volledig op de elastieken laten lopen, in plaats van op de teugels? Want die hangen helemaal los. Of was dat niet bewust? Ik ben benieuwd naar de reden daarachter.
Heel fijn dat jullie weer zo lekker bezig zijn!

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 23:04

Kwam het niet willen afwenden niet gewoon omdat je geen contact had met de mond via de teugels? Zodat het sturen niet aankwam?
Ik hoor haar zeggen dat je op je rechter bil moet gaan zitten maar als dat al moet, dan moet dat zo weinig zijn dat wij dat niet kunnen zien. Nu hang je met heel veel kilo's naast je paard. Zo zal hij nooit mooi gebogen met zijn gewicht gelijk verdeeld over 4 benen de bocht door kunnen.
Een paard kan gewichtsverplaatsing al voelen als je je hoofd scheef houdt. Kan je nagaan als je je lichaam niet meer boven maar naast je paard plaatst.
Ik bedoel het niet rottig hè! Ik zat ook even te twijfelen of ik het neerzetten zou. Maar ik bedacht me dat ik zelf zou willen dat iemand het tegen me zei dus hoop ik maar dat jij er ook zo over denkt.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 23:18

Heb beetje dubbel gevoel bij filmpje. Ene kant super hoe ontspannen jij durft te rijden. Andere kant zit dat elastiek mij toch wat dwars, voornamelijk omdat ik het idee heb dat paard in het elastiek hangt (is misschien niet zo).
Wat promise ook zegt, met sturen ga je naast paard hangen. Paard raakt daardoor juist uit evenwicht. Je ziet ook daarin zijn hoofd wat omhoog brengen wat begrenst lijkt te worden door de stiek.
Ik heb dus ook zelfde vraag, met welke reden adviseren ze het elastiek te gebruiken. :D Wang heb zelf het idee dat paard het fijner en duidelijker zou vinden met meer teugelcontact. :)

Was vandaag zo trots op de 4 jarige dame.
Afbeelding
Afbeelding
Ze liep ook super fijne trainingronde ondanks het mest ophalen. :))

Lanoca
Berichten: 385
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 23:59

Met die elastieken rijden heeft in ieder geval niets te maken met het aan de ruiter leren rijden van een contactteugel volgens mij, maar je krijgt er een onafhankelijke houding van wat heel belangrijk is. Is dit misschien te zien als een tussenstapje tussen aan de longe en rijden? In dat geval is het heel waardevol voor de ruiter. Ik moest vroeger nadat ik al heel wat jaren reed op een kaal zadel aan de longe mijn positie verbeteren en daar heb ik heel veel van geleerd. Als het paard op deze manier aan een rustige aanleuning kan wennen en de ruiter en paard vertrouwen krijgen kan dat tijdelijk wel voordelen hebben. Het gevaar zit er in dat het paard er op gaat leunen, en nog meer op de voorhand komt, dan heb je daar later weer werk aan. Maar als jij hierin begeleid wordt komt dat vast wel goed. Paard rijden is zo wie zo lang niet zo gemakkelijk als het eruit ziet, je moet echt in stapjes leren. Soms moet je aan de ruiter iets leren waardoor het paard even op een niveau blijft staan. Als het paard dan weer vooruit geschoold wordt door een ander kan dat heel goed gaan.

Ook heb ik niet de uitleg van “ op je rechterbil zitten” gehoord. Ik denk dat je juist echt in het midden moet zitten, en door je schouders naar de nieuwe richting moet draaien, met je hoofd goed kijken in de richting waar je naar toe wilt. Hierdoor krijg je meer gewicht op de binnen zitbeenknobbel, maar zit je niet te schuiven. Wel het binnenbeen lang houden, en vanuit je heupen naar boven lang en sterk worden zonder stijf te worden. Misschien bedoelt deze dame het zelfde als ik maar ik hoor het niet op de video.

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 06:48

Dit was de 3de keer in +- 8 weken dat ik er zelf op zat waarbij de andere 2 keer alleen uitstappen was. Hij wordt nu fulltime gereden door stalgenoot waarbij het de bedoeling is dat mijn moeder en ik via het uitstappen ook mee gaan leren. Het voelt ook alsof ik op een compleet ander paard stap en moet behoorlijk wennen aan zijn passen nu.
Bij stalgenoot is het elastiek niet nodig, bij haar loopt hij gewoon op de teugels. Echter omdat ik eigenlijk best een angstige ruiter ben die snel te veel spanning op de teugels kan pakken en veel moeite heb met nieuwe balans is dit een tussenoplossing. Want zoals ik al eerder schreef, hij is zo veranderd dat het wel een ander paard lijkt.

Het rechterbil ding was iets dat ik ook even zelf niet helemaal begreep en heb ik na het filmpje wat duidelijker uitleg over gehad. Komt in ieder geval neer op tegengestelde signalen vanuit mijn lichaam waarom het niet lukte. Ik moest eigenlijk alleen iets meer druk op zitbeenknobbel zetten in plaats van wat ik nu deed :'). Het kwam erg dicht in de buurt van de uitleg van Lanoca, maar ik deed gewoon alles verkeerd. :o

Volgende week gaat hij wel mee op lang weekend in Drenthe, maar dat worden alleen ontspannen buitenritjes over de heide en door het bos.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:48

Ik begrijp het. Dan is het extra knap dat jij zo los durft te laten in het rijden! Goed zeg!
Ik zou zelf denk ik niet snel voor elastiek kiezen maar voor een halsriem of bokriempje. Of nog eerder voor een bijzet dan, omdat ik het idee uit het filmpje krijg dat er zo niet echt 'release' is voor het paard als hij het goed doet. Maar misschien zie ik het verkeerd en ik heb ook geen ervaring met elastieken. En iedereen heeft zo natuurlijk z'n eigen ideeën over dit soort dingen, dus verschil in aanpak mag er zijn! Je ziet wel dat jullie al op onderdelen echt vooruit zijn gegaan! Dat is heel fijn. Ben benieuwd naar jullie verdere ontwikkeling, erg interessant!

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:27

miss_lizje schreef:
Even hallo van onder mijn steen.
Ik lees braaf nog mee, maar reageer te weinig omdat ik zelf te weinig rij op dit moment mede doordat Gentle in training is bij mijn stalgenoot. Daarnaast zijn er nu een hoop dingen in privé sfeer.

Afgelopen weekend heb ik wel een stukje kunnen rijden nadat stalgenoot er op had gezeten. Was wel weer heel erg wennen en voelde goed verschil. Zou eigenlijk zondag les hebben maar dat ging helaas niet door, wel heb ik een stukje film van zaterdag.

[ Video ]
Witte lap was tijdelijk omdat het zadel een beetje ging klapperen, afgelopen dinsdag is zadelmaker geweest en is het weer correct opgevuld. Ook het elastiek is op aanraden van de fysio nu even tijdelijk erbij.

Ik hoop toch snel dat deze hitte een beetje minder word, want anders kan ik mijn paard gaan inruilen voor een kameel :')



Oké, ben nu even heel eerlijk. En misschien een beetje hard. Gooi dat elastiek er af, want zo wordt hij dus gedwongen om in die houding te lopen. Een fysio die mij dat zou adviseren. Zou hier niet meer hoeven komen. Is helemaal niet goed om de juiste bespiering te krijgen. Zou de teugels korter maken, want nu heb je helemaal geen contact met de mond. Ook al ben je angstig. Dan is dit nog steeds niet de oplossing. Zou dan eerder gewoon onder begeleiding gaan rijden. Om zo van je angst af te komen.

Stoere merrie, mirjamalvaro

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:33

FriesWytske, ik vind dat wel een interessant punt. Stel dat er geen elastieken aan zouden zitten maar een ruiter dezelfde hoofd-halshouding bij het paard bewerkstelligt, dan wordt het paard toch ook in die houding 'gedwongen'? Bijv. paard steekt kop in de lucht, ruiter geeft halve ophouding, paard komt weer aan de teugel en ruiter onderhoudt weer zacht contact. Is zelfde principe toch? Maar goed, dan gaan we misschien wel te veel off topic.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:37

Dan heeft het paard nog steeds de keuze waar zijn hoofd is. Dat heeft hij met een elastiek niet. Want dan is de druk als hij zijn hoofd omhoog doet. Vele malen groter dan wij ooit met onze handen kunnen bewerkstelligen. En zoals Rien zegt, elk paard loopt op zijn eigen manier in de aanleuning. Of zoals jij noemt aan de teugel. Door het op de zachte manier te doen, wordt het paard sterker in zijn buikspieren. Nu wordt hij sterker in zijn hals spieren.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:50

Met je eens dat je als ruiter meer met de hand kan variëren zodat je aan kan sluiten bij wat het paard op dat moment kan. (Wat je zegt, elk paard op eigen manier).