Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 08:17

Komt bij het programma van Rien ergens iets over die “tweede draf” terug?
Ik heb alleen module 1 aangeschaft.... nu rijd ik momenteel ook alleen een drie jarige dus nog steeds niet meer nodig :Y)

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 08:26

Nee zo goed als niets

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 08:30

Zou je dan wel zo’n tweede draf willen?
Kennis die ik had was heel blij met haar “tweede draf” tot dat ze bij Adelinde ging lessen... eerste wat ze het paard weer moest afleren.
Weet natuurlijk niet waar jij naar streeft... maar is gewoon goede draf die netjes te verzamelen niet de enige waar we naar willen streven.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 08:35

Mag ik vragen wat een 2e draf precies is ? :o
Je heb normale draf en je heb passage. Is een 2e draf dan iets wat ertussenin zit ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 08:50

proven02 schreef:
Mag ik vragen wat een 2e draf precies is ? :o
Je heb normale draf en je heb passage. Is een 2e draf dan iets wat ertussenin zit ?

Die vraag kwam ook bij mij naar boven :D

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 08:53

Inxs schreef:
proven02 schreef:
Mag ik vragen wat een 2e draf precies is ? :o
Je heb normale draf en je heb passage. Is een 2e draf dan iets wat ertussenin zit ?

Die vraag kwam ook bij mij naar boven :D


Oh gelukkig haha dacht even dat ik een stomme vraag stelde

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:08

Ik zie het inderdaad als een soort draf die ligt tussen verzameling en passage. Hij heeft meer afdruk naar boven en minder naar voren dan de verzameling maar minder afdruk naar boven en meer voorwaarts dan de passage.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:09

Verdorie nu heeft hij maar een stukje gepost. Voor de 2e keer grrr

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:11

Denk dat het paard van jouw vriendin dan te traag van achteren was. Dat wordt soms gezien als wenselijk maar dat is het absoluut niet. Als een paard van zichzelf een traag achterbeen heeft en je dat in die draf uitgebouwd en bevestigd hebt dan dan heb je een probleem gecreëerd.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:15

Je kan de tweede draf gebruiken om meer verhevenheid in de zijkanten te krijgen en om mooi in terug te komen vanuit de verruiming en om uit te vertrekken de verruiming in. En je bouwt het uiteindelijk uit naar de passage

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:16

Dit is hoe ik het allemaal zie en begrepen heb maar als ik het fout heb dan hoor ik het graag!

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:26

Dat '2e draf' klinkt mij altijd wat maf in de oren. Niet iets waar ik bewust mee bezig ben. Natuurlijk probeer je de draf met meer expressie te gaan rijden als je paard daar klaar voor is maar de term klinkt zo abrupt.
Je gaat toch gewoon steeds met vanuit een ontspannen aanspanning het achterbeen prikkelen. Dan wordt de draf steeds expressiever.

Niet dat ik er veel ervaring mee heb. Mijn oudje heeft maar 2 soorten draf: 1 simpel en 2 actief.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:35

Een "tweede draf" is absoluut zeer ongewenst! Dat is een fake-gedragen draf met een veel te lang zweefmoment (vaak zelfs in twee stukken) waar je niets mee kunt.

Behalve veel spectakel, echt absoluut ongewenst! Heeft ook helemaal niets met passage te maken al denken heel veel ruiters dat wel.

Een goede passage is lastig, piaffe is makkelijker, ook voor het paard. Passage moet het paard enorm veel kracht en balans hebben. Je moet ze sluiten, maar niet van voor. Ze moeten gaan zitten, veel dragen van achter uit en voor helemaal los zijn. Maar er zijn weinig paarden die dit heel goed kunnen en vooral ook kunnen uitvoeren, ook houden heel veel ruiters veel te veel vast voor (waardoor ze over de kop gaan en de lossigheid verloren gaat).

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:45

Wat ik nu in les leer is dat ik wel moet sluiten maar daarin ook echt de hals en rug ontspannen moet houden. Dus beide, niet of sluiten of ontspannen houden. En ja dat is erg moeilijk.
2e draf is dacht ik zweefdraf dat je niet wilt hebben.

Het is jammer dat module 3 en 4 zo verdomde weinig informatie bevatten. :(

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:49

mirjamalvaro schreef:
Wat ik nu in les leer is dat ik wel moet sluiten maar daarin ook echt de hals en rug ontspannen moet houden. Dus beide, niet of sluiten of ontspannen houden. En ja dat is erg moeilijk.
2e draf is dacht ik zweefdraf dat je niet wilt hebben.

Het is jammer dat module 3 en 4 zo verdomde weinig informatie bevatten. :(


Dat is toch sowieso het doel van sluiten, ook bij de 'simpelere' gangen als stap en draf? Hals en rug op lengte houden in ontspanning, achterbeen meer laten buigen, pas meer gedragen maken in het zelfde tempo met andere paslengte. Het sluiten komt dan vanuit de zit. En dat klinkt makkelijk en is verrekte moeilijk ;) :j

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:50

Ja klopt. Maar meeste mensen doen bij het sluiten helaas enkel de handrem erop. Vergeten de ontspanning in de gaten te houden (of interesseren dat niet, kan ook :P )

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:58

mirjamalvaro schreef:
Ja klopt. Maar meeste mensen doen bij het sluiten helaas enkel de handrem erop. Vergeten de ontspanning in de gaten te houden (of interesseren dat niet, kan ook :P )


Dat is misschien wel waar ja. Denk dat ik ruzie heb met mijn trainers als ik de ontspanning vergeet. Beide 100% gefocust op het behoud van ontspanning ongeacht de gevraagde oefening. Pony is pas vier, dus meer doelen dan ontspannen kunnen schakelen in drie gangen heb ik ook nog niet voorlopig.

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:02

Helemaal eens met Quir. Met een tweede draf wordt vaak een trage zweefdraf bedoeld. Iets wat je echt niet wilt hebben. Ik zou daarom ook echt even met je instructeur overleggen wat ze ermee bedoelt en wat ze ermee wil bereiken.

Mirjamalvaro, klopt wat je zegt hoor. Ga maar eens op wedstrijd kijken. In het L2 rijdt het grootste deel nog netjes op voorwaarts door de ring. In het M1 wordt al een begin van verzameling gevraagd en loopt een deel echt met de handrem er op. Heel jammer want dat is geen verzameling maar trek in elkaar. Verzameling klinkt heel simpel maar zeker met een paard dat op de voorhand gebouwd is zeker niet gemakkelijk.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:11

Skippy01 schreef:
mirjamalvaro schreef:
Ja klopt. Maar meeste mensen doen bij het sluiten helaas enkel de handrem erop. Vergeten de ontspanning in de gaten te houden (of interesseren dat niet, kan ook :P )


Dat is misschien wel waar ja. Denk dat ik ruzie heb met mijn trainers als ik de ontspanning vergeet. Beide 100% gefocust op het behoud van ontspanning ongeacht de gevraagde oefening. Pony is pas vier, dus meer doelen dan ontspannen kunnen schakelen in drie gangen heb ik ook nog niet voorlopig.


Mijn vorige trainer begon helemaal lyrisch te kraaien als hij "verzamelde". Liep paard met kop omhoog en weggedrukte rug, maar ja hij ging langzamer en tilde pootjes iets op... zo leren hoop ruiters dus ook verkeerde gevoel. Helaas zijn er veel te veel van deze trainers.
Duurde bij mij ook wel even voor ik juiste gevoel, bij juist beeld had. ;(

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:13

Grappige discussie. Ik volg Joseph Newcombe op YouTube, die soms wel leuke filmpjes heeft over dressuur en ook meer NH. Hij traint bij Steffen Peters en de second trot komt daar regelmatig ter sprake. Bijv. in https://youtu.be/a_EJc_x5sZc Ook geeft hij clinics gericht op piaffe en passage waarbij paarden soms met bamboe stokken licht op de benen worden aangeraakt. Kwam allemaal nogal raar op mij over maar ik heb dan ook geen kaas gegeten van dressuur op dat niveau.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:19

mirjamalvaro schreef:
Mijn vorige trainer begon helemaal lyrisch te kraaien als hij "verzamelde". Liep paard met kop omhoog en weggedrukte rug, maar ja hij ging langzamer en tilde pootjes iets op... zo leren hoop ruiters dus ook verkeerde gevoel. Helaas zijn er veel te veel van deze trainers.
Duurde bij mij ook wel even voor ik juiste gevoel, bij juist beeld had. ;(


Daar komen de meeste van ons vandaan, toch? Je gaat pas iets beter doen, als je weet dat het beter (en anders) kan. Ik heb ze ook gereden vroeger onder het mom 'geen gelul, trek maar in de krul'. Nu dus niet meer ;)

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:25

Visitor schreef:
Grappige discussie. Ik volg Joseph Newcombe op YouTube, die soms wel leuke filmpjes heeft over dressuur en ook meer NH. Hij traint bij Steffen Peters en de second trot komt daar regelmatig ter sprake. Bijv. in https://youtu.be/a_EJc_x5sZc Ook geeft hij clinics gericht op piaffe en passage waarbij paarden soms met bamboe stokken licht op de benen worden aangeraakt. Kwam allemaal nogal raar op mij over maar ik heb dan ook geen kaas gegeten van dressuur op dat niveau.




Dat is het aanleren van een trucje niet van een oefening. Paard voor de dressuur in plaats van dressuur voor het paard. :))

Wat wij soms wel doen is iemand op de grond erbij met een zweep (afstand, puur drijvende hulp) die bij net dat laatste stukje doorsluiten naar de passage de impuls naar voren erin kan houden. Maar meeste paarden hebben dat niet nodig, zeker niet de paarden die gewoon fijn aan de hulpen staan en meestal zijn dit ook geen flegmatieke dieren, maar juist wat (te) heet. Wat ook belangrijk is, is weten dat in het begin 1 pasje genoeg is en dat moet je dan ook kunnen voelen.

Helaas zijn er inderdaad veel meer slechte instructeurs dan goede en worden dit soort dingen veel te vaak gezien en geprezen als goed (tweede draf/trage zweefdraf, kop hoog, weg gedrukte rug als verzameling, enz). Maar goed, zelfs de wereld top gebeurd dit. En wordt het door heel veel jury's goed beoordeeld, omdat ze helaas niet weten, en ook niet leren, hoe het eruit hoort te zien...

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:31

Poeh het klinkt nogal moeilijk de verschillende drafsoorten of ze nou goed zijn of niet.

Ik heb toen ik mijn paard vorig jaar ging kopen een hele gekke draf gevoeld wat ik nog nooit eerder heb gevoeld. Het voelde alsof we samen 1 waren en dansten voor ongeveer 4 passen. Degene van wie ik haar kocht zei dat ze stukje verzamelde maar het zou ook zomaar kunnen als ik dit lees dat ze een stukje 'verkeerde' draf deed. Ik deed overigens niks haha ik reed gewoon normaal als een basisruiter.

Nou goed voorlopig zijn we nog lang niet toe aan uberhaupt iets van dit soort dingen dus maakt niet zoveel uit maar wel interessant om dit allemaal te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:39

Dus dát wordt verstaan onder 2e draf, zweefdraf dus. Die kent mijn merrie wel ja :D In het begin had zij hier nog al eens een handje van. Nu eigenlijk nagenoeg nooit meer, juist mede doordat ik haar voorwaarts zet ipv mee te gaan in haar zweefdrafje. Dat het een super gevoel geeft onder je kanis is wel een feit idd. Het voelt zoals Proven al aangeeft als dansen.
Die zweefdraf voert ze nu ook nog wel eens uit als er iemand anders op haar rijdt. Met name als er een nieuwe ruiter (bijrijder) komt rijden. Wat ik dan wel jammer vind is dat er maar weinig zijn die haar voorwaarts rijden en stug in de zweefdraf door blijven gaan terwijl je dat nu juist niet wilt zien ;(

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:09

kan nu niet reageren maar de 2e draf is absoluut niet de zweefdraf! Die is inderdaad heel ongewenst.