[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mascha_king

Berichten: 176
Geregistreerd: 24-06-14
Woonplaats: Tongeren

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:16

Yep.. die regen zit er hier niet in.. wij hebben al dikke botten hpoi en de weiden staan... maar 10 kg hooi per dag is niet zo overdreven veel hoor.. weet niet wat jou DA denkt maar in mijn wetenschap heeft een paard gemiddeld tussen de 8 en 10 kg nodig.. dus als ze bij moeten komen mag dat iets meer nog. Ik heb zelf wel goede ervaring met merriebrok of mix en lucerne om een paard bij te laten komem.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 09:18

Ohjz luzerne die kan ik wel nog halen om bij te geven. :j

Google leert mij:
1 - 1,5 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht. Deze richtlijn is voor alle paarden hetzelfde, ongeacht hoeveel een paard moet presteren

Limo weegt net geen 400kg dus 1,5x4 = 6 kg

Bij 2kg/100kg komt dat dan op 8kg. Limo krijgt nu dus al meer dan hij basis nodig heeft.

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:24

Onze paarden krijgen,nu er geen gras meer staat, ong 15 kilo hooi per dag en dat zijn zelfs tinkers die goed op gewicht zijn. Dus vindt 10 kilo idd te weinig vooral als er geen gras is.

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:29

Art_Ificious schreef:
Ohjz luzerne die kan ik wel nog halen om bij te geven. :j

Google leert mij:
1 - 1,5 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht. Deze richtlijn is voor alle paarden hetzelfde, ongeacht hoeveel een paard moet presteren

Limo weegt net geen 400kg dus 1,5x4 = 6 kg

Bij 2kg/100kg komt dat dan op 8kg. Limo krijgt nu dus al meer dan hij basis nodig heeft.


Hoe groot is Limo dan? Mijn merrie van ongeveer 1.45, heel fijntjes gebouwd, weegt al meer.
Ga je wel uit van het ideale gewicht, in plaats van het gewicht dat hij nu heeft?
En hoe is de kwaliteit van het ruwvoer dat hij krijgt? Dat maakt ook ontzettend veel uit.

Ik vind inderdaad dat er bij Limo ook nog wel wat massa op kan. Goed (!) voeren en ervoor zorgen dat hij zijn lijf op de juiste wijze gaat gebruiken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 09:41

Limo is ongeveer 1m50
Gewicht wat die moet hebben volgens mijn dierenarts is 450kg

Even gegoogled:
E-pony (1.481 – 1.569m) 400 – 500kg

Vergeet niet dat we vaak onze paarden te dik hebben en dat dus als ideaalbeeld nemen (Nederlands welvaren).

Als ik de body condition score afbeeldingen bekijk is limo niet te mager. Ribben zijn niet zichtbaar en maar licht voelbaar. Overgang hals is duidelijk zichtbaar. Kruis is niet hoekig, mag wel iets ronder misschien.

Maar de merrie waar hij bij staat zie je de heupbenen ook wat uitsteken en tóch is zij zelfs iets te dik.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 18-07-18 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:49

En hoe is de kwaliteit van het ruwvoer dan? Krijgt hij bijvoorbeeld vette kuil of droog, oud(er) hooi? Hoeveelste snede? Daar zou ik wel rekening mee houden in zijn verdere rantsoen, zodat je goed kunt aanvullen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 09:53

Oud hooi sowieso niet. Is max 1 jaar oud. Hooischuur is ook weer volledig gevuld met hooi van dit jaar.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:57

Art_Ificious schreef:
Ohjz luzerne die kan ik wel nog halen om bij te geven. :j

Google leert mij:
1 - 1,5 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht. Deze richtlijn is voor alle paarden hetzelfde, ongeacht hoeveel een paard moet presteren

Limo weegt net geen 400kg dus 1,5x4 = 6 kg

Bij 2kg/100kg komt dat dan op 8kg. Limo krijgt nu dus al meer dan hij basis nodig heeft.


Nee, dat klopt niet helemaal. 1 - 1,5 kg droge stof per 100 kg lichaamsgewicht geldt voor een paard dat moet afvallen. Voor onderhoud (niet afvallen, niet aankomen, geen/weinig arbeid) geldt 2 kg droge stof per 100 kg lichaamsgewicht. Paarden die arbeid verrichten / mogen aankomen moeten dus meer dan die 2 kg ds /100 kg krijgen. In het CVB tabellenboekje wordt gerekend met 2,5%. Het lichaamsgewicht waar je mee rekent is altijd het ideale gewicht, niet het huidige gewicht.

Dus:
- Limo zou 450 kg moeten wegen. Je rekent daar dus mee en niet met de 400 kg die hij nu weegt. Hij mag aankomen, dus reken met 2,5%.
--> 450 kg x 2,5% d.s. = 11,25 kg droge stof per dag.

- Hooi heeft een droge stof-percentage van zo'n 85% (gemiddeld). Dat betekent dat als je 1000 gram hooi geeft, daar 850 gram droge stof in zit. Als je 11,25 kg d.s. per dag moet voeren, dan:
--> 11,25 / 85% = 13,25 kg hooi

- Voordroog (uit plastic) heeft een droge stof-percentage van zo'n 60% (gemiddeld). Dus 1000 gram voordroog bevat 600 gram droge stof. Bij 11,25 kg d.s. per dag:
--> 11,25 / 60% = 18,75 kg voordroog

Hierbij heb ik geen rekening gehouden met het andere voer dat hij nog krijgt. Dat neemt natuurlijk ook plek in in de maag en gaat enigszins af van de hoeveelheid droge stof die je nog moet voeren. Echter, bij een paard dat bij mag komen, kun je beter altijd hooi ter beschikking stellen, zodat het paard onbeperkt kan eten.

Weeg je momenteel af wat hij krijgt, of doe je een gok? In het laatste geval: koop bij de Action voor weinig geld een digitale kofferweegschaal, stop het hooi in een net of tas en weeg eens af wat hij daadwerkelijk krijgt.
Als je onbeperkt gaat voeren, weeg dan wat je hem geeft en wat er nog over is na bijv. 24 uur. Dan weet je ook wat hij eet en kun je daar je hoeveelheden wat op afstemmen (elke dag 10 kg over, kun je best 8 kg minder geven ;) ).

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 10:13

Nynkster schreef:
Nouja mager is kort door de bocht misschien.
Ik zou graag wat meer op zn rug zien en dat zn heupbot wat minder uitsteekt. Er zit nu niet echt iets op. Mijn pony had dat ook, maar nu ze op gras staan heeft ze eindelijk wat spek op de botten.

Ben ook wel benieuwd naar foto in de zon, hij lijkt iets dof in zn vacht.

Spoiler:
Dit was mijn pony voorheen
[ [url=m/nJIa42.png]Afbeelding[/url] ]


En nu
[ [url=m/aFZFSq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik denk dat gras voor limo wel wat verschil gaat maken

Ik denk niet dat dit echt een goeie vergelijking is, je pony is inderdaad wel wat voller in het algemeen maar op de bovenste foto staat hij rechtop en op de onderste volledig naar beneden waardoor de rug sws naar boven komt. Ben het er wel mee eens dat hij wat voller mag maar zonder goed gras gaat dat toch een tijd duren. Maar dat is dan het probleem van TS, veel anders dan hooi voeren zal er toch niet gebeuren blijkbaar. Dus dat zal nog wel tot de winter duren voor hij echt goed staat icm met de training. Met gras is het letterlijk op twee maanden bijgetrokken, zeker nu hij gereden wordt. Maar goed, daar mag niet over gepraat worden dus ik laat het hierbij!

Qua bitjes, als je voor een sprenger gaat kan je eigenlijk ook richting BR gaan kijken. Modelletjes zijn erg gelijk maar sprenger is een stuk duurder dan BR. Ik heb zelf al 6 jaar een BR bitje (enkelgebroken bustrens) en heel tevreden van.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 10:21

Heleen waar is er gras nu?
Hier nergens nog. Enkel stof en dorre sprietjes.
En vermoedelijk zal het zo droog blijven tot augustus. (Volgens de weersvoorspellingen).
In de winter groeit gras ook niet dus zal alles zich pas herstellen na de winter. Of het moet ineens superhard groeien zodra het in augustus weer gaat regenen.

Maar bon, hij krijgt voer waar andere paarden snel dik van worden (mijn zus haar paard bv). Desondanks wordt hij niet snel dik. Extra hooi geven ga ik sowieso doen. Extra voer wordt misschien teveel van het goede.
Krijgt nu al dik 4kg voer verspreid over 3 voerbeurten.

Ook bedankt voor je bitervaring. Ik wist dat namelijk nog niet van de BR bitjes.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 10:34

Afbeelding
Ik heb nog 5000 m2 gras dat ongeveer een meter hoog staat...

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 10:36

Hier bij mij is ook alles dor en kaal, ik gok dat Hillary niet op onze droge zandgrond zit.
Maar geen gras is geen ramp, hooi of voordroog van mooie kwaliteit voldoet ook prima. Maar als hij niet bijkomt zal hij vast nog wat meer mogen.

Anoniem

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 10:46

Waarom geef je hem geen seniores priores? Ik vind het zo raar dat zijn heupen zo mager blijven.. of grasmix?
Mijn merrie krijgy elke dag min 1 kilo grasmix 1 kilo lucerne en staat de hele dag op het land. Daarnaast 3 x per dag flink hooi en 's ochtends handje biks.

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 11:06

Hoi hoi, wanneer je liever iets aan je paard geeft zonder melasse en zonder veel eiwitten maar wel voldoende mineralen en sporen elementen inzitten kan ik zeer zeker agrobs voer aanbevelen!

Ze vinden het erg lekker, is goed gezond voor ze en er zitten verschillende grassen e.d. in.

Mijn PRE mag geen suikerrijk/eiwitrijk voer gezien het een sober ras is, maar met dit voer doet ze het super goed!

Als je het niks vindt, helemaal prima hoor maar ik dacht ik geef een tipje.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 11:08

Hilary schreef:
[ [url=m/qCx7Bi.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb nog 5000 m2 gras dat ongeveer een meter hoog staat...

Bij ons is er ook gewoon nog goed gras, wordt goed onderhouden en ook wat gesproeid als het lang droog is. Dus TS: waar is er goed gras... Bij mij in ieder geval wel, kost wat moeite maar dan heb je ook gewoon gezond gras tijdens deze hitte.

The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 15:15

Hier in België is amper nog gras te vinden. Het heeft bij ons nu al 7 weken niet meer geregend en sproeien mag niet meer

hagelslag
Berichten: 9000
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 15:46

Wij hebben ook zo goed als geen gras meer.
Buiten dat denk ik dat limo ca 10-12 kilo hooi per dag zou mogen hebben.

Mijn haflinger is laatst op de weegbrug geweest en weegt 510 kilo( oke het zadel zat er ook nog op) die is voor het mooie een tik te zwaar maar niet dramatisch
Ze heeft een stokmaat van 1.45

Afbeelding

Mn zusje haar pony tinker arabierkruising heeft een stokmaat van 1.40 en woog 480 kilo. Ze heeft wel flink buik maar is niet vet(veulenbuik).
Afbeelding

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 16:04

ik vind Limo ook niet te mager op bovenstaande foto's. Hij ziet er goed uit.
Met 10 kg hooi zit je aardig in de richting en je zou wat krachtvoer of luzerne bij kunnen voeren voor de laatste loodjes. Gras groeit nu helemaal niet. Bij ons is ook alles dor en droog, dus daar zou ik de komende tijd niet mee rekenen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 17:20

Lynn_Nikita schreef:
Hier bij mij is ook alles dor en kaal, ik gok dat Hillary niet op onze droge zandgrond zit.
Maar geen gras is geen ramp, hooi of voordroog van mooie kwaliteit voldoet ook prima. Maar als hij niet bijkomt zal hij vast nog wat meer mogen.

Wij zitten op zandgrond :j Weiland wordt niet bemest en niet beregend.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 18:20

The_Cat schreef:
Hier in België is amper nog gras te vinden. Het heeft bij ons nu al 7 weken niet meer geregend en sproeien mag niet meer

ik woon ook gewoon in België hoor, het is gewoon regio-afhankelijk (en sproeien mag hier gewoon wel nog, wij zitten in een gebied wat volgens de statistieken normaal tot matig droog is tot nu toe)

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 18:21

Hilary schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Hier bij mij is ook alles dor en kaal, ik gok dat Hillary niet op onze droge zandgrond zit.
Maar geen gras is geen ramp, hooi of voordroog van mooie kwaliteit voldoet ook prima. Maar als hij niet bijkomt zal hij vast nog wat meer mogen.

Wij zitten op zandgrond :j Weiland wordt niet bemest en niet beregend.


Maar ook in limburg?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 18:31

Vind hem echt niet mager, hij heeft gewoon geen bovenlijnbespiering.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 18:39

Lynn_Nikita schreef:
Maar ook in limburg?

Utrechtse Heuvelrug. Maar locatie maakt in deze niet heel erg uit, wel je weidebeleid :) Maar daar heeft TS helaas geen invloed op en is hier dus off-topic.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 19:08

Zoals gevraagd werd, een foto in de zon. (Niet geborsteld ofzo, recht van de stal geplukt)

Afbeelding
Afbeelding

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 19:31

Vind hem er zeker beter uit zien al! Ga zo door :) ene paard komt nu eenmaal makkelijker aan als andere