[VOLG] From wild to....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 13:04

Super !

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 13:13

Klinkt allemaal super goed. Zelf zou ik nog even wachten met schrik training. Ik vind het vertrouwen nog te broos hiervoor. Laat haar eerst maar "goed lopen voordat je gaat rennen ".

elise t.

Berichten: 338
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: beverwijk

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:18

Stapje voor stapje,niet teveel tegelijk aan je paard vragen,paard is groen,moet nog vertrouwen in je krijgen,rustig aan en blijven herhalen,gaat dat goed dan pas weer iets nieuws proberen.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:51

Als ze nog geen absoluut vertrouwen heeft in je gereedschap als halster en touw, is ze nog niet toe aan schriktraining.

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 00:57

Nou een midnight post omdat vandaag echt wen top dag was! Ik had toch besloten om haar grenzen op te zoeken vandaag, ze laat duidelijk merken wanneer ze ergens oké mee is. Dus na ons gebruikelijke stappen, halthouden, terug, om met achterbenen en om met voorbenen. Een deken erbij gepakt en gekeken hoe ze daar opreageerde. Super nieuwschierig zat ze er aan tw ruiken. Had hem op de grond gelegd en ze liep er netjes over heen. Uiteindelijk kon ik hem zelfs opleggen zonder ook maar een kik te geven. ik heb daarna tien minuutjes opgelaten, oom toen deed ze rustig.
Afbeelding


Gezien ze de paddock tot nu toe nog niet uit was geweest wou ik ook daarmee beginnen. Ze wou se poort niet door omdat deze toch wel een beetje een trailer effect geeft (ze moet tussen de keet en schuilstal door) na 5 minuutjes ging ze toch overstag en toen ze eenmaal het gras proefde wou ze ook niet meer terug :D
Afbeelding

Hierna nog even haar hoeven getilt. En achter zelfs kunnen uitkrabben <3

Toen ben ik lekker bezig gegaan met vanalles. Toen kwam een vriendin en wou ik graag weer even de
Poort door zodat ze op de oprit konden grazen. Na dat de oprit niet meer spannend was, zijn we over het veld naast de paddock gaan wandelen.
Afbeelding

Ook dat ging super goed, we gingen steeds wat meer naar het eind van de oprit. Het was heel rustig, het is sowieso een rustige weg, maar we konden ze rustig wat stapjes de weg op. We hebben 3/4 rondjes over de weg gestapt. En ze gaf geen kik, ze was super goed en rustig te leiden.
Afbeelding

Wat ben ik trots zeg!! Deze dag was echt fantastisch,zelfs na dat we terug kwamen in de paddock stond ze me aan te kijken van gaan we nog wat doen.

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 07:20

Super goed!

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:33

Leuk dat dit zo gemakkelijk ging. Geeft vertrouwen over en weer voor de toekomst.

Pepfer
Berichten: 82
Geregistreerd: 28-03-18

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:44

Ah wat heerlijk om te lezen!

elise t.

Berichten: 338
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: beverwijk

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:15

Wat zal jij lekker slapen na een fijne dag,lekker gevoel en dan heb je de zondag nog.genieten met je topper !

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:34

Goed zo! Jullie gaan flink vooruit!

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:43

Super hoor! leuk dat het zo fijn vooruit gaat <3

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 10:14

Dankjewel voor de leuke reacties!!!

Afgelopen dagen lekker rustig gedaan. We zijn nog een keer stukje langs de weg gegaan, ging wederom onwijs goed. Kwam een motor voorbij en ze gooide alleen het hoofs omhoog. Super trots!!
Ze is voor de eerste keer echt gewassen, ze vond het super spannend en ze dribbelde bij het begin wel wat heen en weer. Toen ze eenmaal wist dat het water niet zo heeeeel eng was, bleef ze ook netjes staan en was ze al gauw in Jacyland.

Over Jacyland gesproken... Ook tijdens het werken is ze nog al snel in haar eigen wereld. Dan gaan die oogjes dicht en staat ze te smoezelen, dit gebeurt gewoon tijdens het vooruit stappen. Als we bijvoorbeeld de lange zijde lopen in de bak/paddock. Moet ze op de helft of een kwart even stoppen of achteruit, maar drie stapjes daarna zit ze alweer in der eigen wereld. Dus als iemand tips heb om er nog beter bij de les te houden??

Vandaag is het zover!!! Ze gaan het land op, ookal is de bekapper er nog niet bij geweest. Nu ik haar hoeven allemaal grondig heb uitgekrabd (want ja,ja ook voor is gelukt al 2x) loopt ze iets minder gevoelig en tilt ze haar benen veel meer op. (Ze sloft nog steeds als ze niet actief stapt, maar als ik actie vraag niet meer).

Als ze eenmaal bekapt is kan ik voor me gevoel vanuit de weide ook wat beter oefenen langs de weg omdat het aan een fietspad ligt. De paddock ligt aan een weg waar super veel tractoren rijden, gezien de weg niet breed is vind ik dat zelf dan ook nig wel spannend.

Heb er super veel zin in!! Eerst maar even de weide nog een keer nalopen en controleren! Ik zal vanavond of morgen weer even wat leuke filmpjes en fotos plaatsen van vandaag!!

Afbeelding
Het doet me goed om haar steeds ronder te zien <3 ze krijgt van voor ook steeds meer body.

Afbeelding
Knappe kani <3

Anoniem

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:44

Het snoezen heeft denk ik meer te maken met verwerken, beetje een manier om af te sluiten. Dus wellicht het teken dat ze het toch nog heel spannend of moeilijk vind. Daar kan ik je wel advies voor geven, maar dat is nogal specifiek op het paard gericht. Bij sommige paarden moet je ze er even uit halen, andere paarden moet je weer even de tijd geven. Wat gebeurt er als je haar eruit haalt, dat kan namelijk ook te stressvol zijn bijv, en dat wil je ook niet. Dus dat moet heel gedoseerd gebeuren.
Met andere woorden, ik zou iemand zoeken die je vanaf de grond daarmee kan helpen :)

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 11:07

Joolien schreef:
Het snoezen heeft denk ik meer te maken met verwerken, beetje een manier om af te sluiten. Dus wellicht het teken dat ze het toch nog heel spannend of moeilijk vind. Daar kan ik je wel advies voor geven, maar dat is nogal specifiek op het paard gericht. Bij sommige paarden moet je ze er even uit halen, andere paarden moet je weer even de tijd geven. Wat gebeurt er als je haar eruit haalt, dat kan namelijk ook te stressvol zijn bijv, en dat wil je ook niet. Dus dat moet heel gedoseerd gebeuren.
Met andere woorden, ik zou iemand zoeken die je vanaf de grond daarmee kan helpen :)


Ik heb een instructrice die volgende week weer komt, nu haal ik haar er uit door een beetje met het touw te spelen. Ik heb niet echt het idee dat ze er stres van krijgt als ik haar eruit haal. Ze staat meestal in totaal ontspannen houding. Hoofdje laag, spieren ontspannen en een voetje van de grond. Als ik haar eruit haal gaan haar ogen open en blijft ze in de zelfde houding.

Mijn instructrice gaf ook aan van even zoeken hoeveel je nodig heb om haar eruit te halen. Maar ik dacht gewoon even meer mening horen

elise t.

Berichten: 338
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: beverwijk

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 12:30

Gaan de paarden nu dan dag en nacht op het land ? Van bijna geen gras naar volop gras.
Misschien eerst een paar uur en dan steeds langer.maar misschien zie ik weer spoken hahaha.

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 12:42

Dat soezen / uit-tunen kan 'afsluiten' zijn idd, een soort coping met nieuwe en allicht spannende dingen. Ik heb met die van mij destijds het "touchen" geïntroduceerd als oefening tussendoor om weer even wat anders en positiefs te vragen om de aandacht te richten.
En sessies kort houden. Paar minuutjes per keer is effectiever voor zo'n jonkie dan een halfuur achtereen. Er komt veel op haar af na al die jaren alleen paarden om van te leren. :j

Wat een leukerd zeg!

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 16:19

elise t. schreef:
Gaan de paarden nu dan dag en nacht op het land ? Van bijna geen gras naar volop gras.
Misschien eerst een paar uur en dan steeds langer.maar misschien zie ik weer spoken hahaha.



Ja ze gaan nu 24/7 ze zijn het beide gewend om swinters alleen oo hooi en zodra het kan 24/7 weide. Dus ik verwacht dat het goed gaat maar we zullen het wel in de gaten houden

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:06

Onze Hercule heeft dat soezen en uit tunen ook af en toe gedaan en echt niet vanuit stress of omdat het te veel zou zijn. Altijd moest of moet ik dan eventjes streng zeggen: "Hercule let op!!", want doe ik dat niet dan is hij in staat om over zijn eigen voeten te vallen en plat op zijn bek te gaan.
Hij heeft het juist als hij het heel erg gezellig en tof vindt. Wij dachten ook in het begin dat hij het deed vanuit stress maar nu 20 jaar later doet hij het af en toe nog steeds en nu weet ik dat hij echt dan zo relaxed is.

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 19:30

Wauw, wat een dag weer!

Ik vond het best wel spannend dat stuk met Jacy over de weg. Maar ze deed het fantastisch!. We kwamen busjes, auto’s en een trekker tegen en ze gaf geen kik! Ze vond het wel spannend, dat was duidelijk te zien. Maar ze hield zich zo flink, ze liep strak naast me! Als ee wat aankwam ging ze super lief met der neusje helemaal naar me toe! Mijn stoere meid.

Afbeelding

Er stond hier een graafmachine (aan), meer dan kijken deed ze niet
Afbeelding


Eenmaal op het land had ik wel een flinke ren + bok partij verwacht. Maar nee hoor ze gingen rustig grazen




Haha wat een stem _O-



Afbeelding
Afbeelding

elise t.

Berichten: 338
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: beverwijk

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 22:05

Wij hebben ze zien staan ,hebben nog even gehinnikt naar onze paarden,wij reden er vlak bij.fijn dat het lopen naar het land zo goed ging.

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 22:18

elise t. schreef:
Wij hebben ze zien staan ,hebben nog even gehinnikt naar onze paarden,wij reden er vlak bij.fijn dat het lopen naar het land zo goed ging.


Echt leuk dat jullie zo dicht bij staan! Als ze zover is maar een buitenritje plannen?

elise t.

Berichten: 338
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: beverwijk

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 00:07

Je kan bij ons en bij de buren achter het hek komen oefenen.

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 20:10

elise t. schreef:
Je kan bij ons en bij de buren achter het hek komen oefenen.


Super leuk! Kom binnenkort wel ff babbeltje maken! Sta je bij die groene stalletjes? Net voorbij die gele? Paardenwagen

elise t.

Berichten: 338
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: beverwijk

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 00:27

Ja,daar staan wij.altijd leuk,even een praatje maken.

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:13

Hoe gaat het nu?